Hur funkar spd?

johan82

Aktiv medlem
Hur funkar spd?
Igår gjorde jag karriärens första OTB, jag körde rundan med platta pedaler och vanliga gympaskor så fallet (dyket) gick smidigt. Hur fungerar det med spd (eller liknade) pedaler, löser de ut som en slalombindning eller kommer cykeln att följa med och således landa på dig?

Hur funkar spd?
Enligt uppgift så hängde min jonne med en ganska bra bit på luftfärden jag gjorde senast, men när man sedan landar brukar alltid fötterna komma loss. Jag har hittills inte ens tänkt på att vara rädd för att få cykeln över mig...

Hur funkar spd?
Stillastående spd-vurpor är ju rätt vanligt när man börjar med spd. När man väl läst sig hantera det så faller det sig lika naturligt eller mer naturligt att klicka ur fötterna som det är att sätta fötterna på vanliga pedaler. När jag började med spd så hade jag combopedaler men vanlig plattform på ena sidan. Vid något tillfälle så bytte jag sida för att bara rulla iväg cykeln en bit på asfalt. Vanan vid att dra pedalen gjorde att jag nästan gjorde en otb då fötterna inte satt fast. Då kändes combopedalerna helt plötsligt meningslösa.

Hur funkar spd?
En kille på en runda vi gjorde gjorde en OTB, klickade ur på vägen och när han hängde över styret och cykeln följde med så råkade han klicka i igen när han sparkade runt med fötterna ... precis innan han damp i backen!

Hur funkar spd?
selstam skrev:
-------------------------------------------------------
> En kille på en runda vi gjorde gjorde en OTB,
> klickade ur på vägen och när han hängde över
> styret och cykeln följde med så råkade han
> klicka i igen när han sparkade runt med fötterna
> ... precis innan han damp i backen!

hehe, hur stor ä chansen/risken för det :D

till trådskaparen, spd pedaler har inte ett system som basseras på kraft, så som bindningar för utförsåkning, men har man väl vant sig med spd, så sitter det i ryggmärgen o hälarna åker "automatiskt" ut när man vurpar, o därmed löser pedalen ur. skulle nästan kunna gissa på att hälarna åker ut lite helt naturligt utan övning.

Hur funkar spd?
Oftast har de löst ut, men vid en vurpa där jag landade platt på rygg löste bara ena foten ur så jag gick cykeln över mig. Upplevde några ögonblick av hjälplöshet á la sköldpadda på rygg innan jag lyckades tråckla mig ur situationen.

Hur funkar spd?
Spelar ingen roll hur länge man kört med spd. Ibland följer cykeln med o man slår sig mer på cykeln än backen. Speciellt när man flyger över styret !

Hur funkar spd?
selstam skrev:
> Smalbenen tar en del kyssar när man har spd.

När/varför då?

Hur funkar spd?
När man crashar! :) Jag klickar alltid ut höger och höger smalben slår sig alltid i något - och jag kör utan skydd så det har blivit en del skråmor.

Senast drog stora kransen fram tre rejäla revor strax under knät.

Kan bero på att jag inte rakar benen också, men det kanske någon annan vet! :)

Hur funkar spd?
JT skrev:
> selstam skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Smalbenen tar en del kyssar när man har spd.
>
> När/varför då?

jag undrar också samma sak... Det är inget jag har märkt under snart 15års spd-användande.

Hur funkar spd?
selstam skrev:
> När man crashar! :) Jag klickar alltid ut höger
> och höger smalben slår sig alltid i något - och
> jag kör utan skydd så det har blivit en del
> skråmor.
>
> Senast drog stora kransen fram tre rejäla revor
> strax under knät.
>
> Kan bero på att jag inte rakar benen också, men
> det kanske någon annan vet! :)

du menar att det skulle göra mindre nt att få ett slag på smalbenet av en vanlig pedal? :D

Hur funkar spd?
Nä, själva pedalen är nog tvärtom! :) Har fortfarande ärr på vaden efter mina vassa "platta" pedaler ... SPD-pedaler ger i varje fall inga ärr att tala om, mer än i själen! :)

Hur funkar spd?
När du fått in vanan att vrida loss dig så går det automatiskt, även vid en OTB. Och smalbenen har aldrig lidit av mina SPD pedaler, då är nog plattisar värre.

Hur funkar spd?
Jag upplever ibland i branta klättriga uppförsbackar att knäna kan slå i styret pga att man råkar klicka ur och inte hinner reagera. Men jag funderar på att byta pedaler alt spänna fjädrarna.

Hur funkar spd?
Angående smalbenen så var det för deras skull jag började med spd. Smalbenen fick ta bra många fler smällar med plattisar kontra spd när jag vevade omkring i skogarna för länge länge sedan.

Hur funkar spd?
Fredreik skrev:
> Jag upplever ibland i branta klättriga
> uppförsbackar att knäna kan slå i styret pga
> att man råkar klicka ur och inte hinner reagera.
> Men jag funderar på att byta pedaler alt spänna
> fjädrarna.

Du är för stark för SPD. Byt till plattisar.

Hur funkar spd?
Tille skrev:
> Du är för stark för SPD. Byt till plattisar.

Eller sådana här:
DSC00469.jpg

Hur funkar spd?
johan82 skrev:
> Igår gjorde jag karriärens första OTB, jag
> körde rundan med platta pedaler och vanliga
> gympaskor så fallet (dyket) gick smidigt. Hur
> fungerar det med spd (eller liknade) pedaler,
> löser de ut som en slalombindning eller kommer
> cykeln att följa med och således landa på dig?

Åh, bägge funkar bra - jag har testat bägge fallen. Sekunderna går väldigt långsamt när man inser att man sitter fast och snart får cykeln i bakhuvudet. Dock ingen anledning att inte skaffa spd.

P

Hur funkar spd?
Jag har fått cykeln över mig och suttit kvar i pedalerna. Störst risk för sånt i början av säsongen alt när man är väldigt, väldigt trött...

/Mats

Hur funkar spd?
Det är rätt stor risk för det mesta när man är rejält trött ... :)

Jag har iaf aldrig ångrat att jag började köra med spd - skaffade det efter någon månad i skogen. Tekniken att ta sig fram får en rejäl boost när man kör spd och kommit över första jag-sitter-fan-fast-rädslan ...

Tillbaka
Topp