Jag kan nog hålla med i stora delar. Det jag sett av till exempel Välliste har varit tragiskt. Det var i och för sig några år sen, av just den anledningen. Jag har helt enkelt undvikt den för att hälften varit i princip lerbad, och direkt olämplig att cykla (och gå) på.
Jag tror en stor skillnad ligger i vandrares inställning till att bli blöta om fötterna. Min gissning är att det är betydligt mindre andel vandrare som tycker det känns ok att bli blöt, och väljer därför att hålla sig i torrare områden eller på spänger, även när de är bängliga.
Bland cyklister upplever jag mer en attityd av att man är en mes om man inte bränner rakt igenom myrar och vattensjuka områden.
En annan tråkig attityd som ffa verkar utbredd i Skandinavien är att upplever man att stigen är för svår vid något parti kör man helt enkelt brevid. Gissningsvis har det att göra med att terrängen är flack nog att man för det mesta kan göra just det, jämfört med t.ex. i Alperna där jag inte sett samma tendenser (iaf inte lika ofta).
Iom att det blivit mer och mer poppis att söka sig utanför bikeparken har ovanstående gått från att vara icke-problem till att faktiskt bli problem. Attitydförändringar tror jag skulle kunna hjälpa till mycket. I Skottland till exempel har de också allemansrätt och så, men det finns (iaf på vissa ställen) en allmän uppfattning att vissa stigar cyklar man bara när det varit torrt länge så de slits mindre, och regnar det håller man sig mer på stenigare stigar som tål slitaget.
Jag tror nog det kan vara vettigt att cykelanpassa vissa stigar med spänger till exempel, det tjänar även vandrare och andra på.
Sen tror jag även att communityt och lokala cyklister måste vara stenhårda både utåt men även inåt om att inte köra stigar som inte är ok, till exempel att använda liften för att nå stigar utanför bikeparken. Sist jag hörde ngt om vandringslederna på Skutan var det inte "ge fan i de där annars häller folk öl på dig på byn"-stämning, utan lite mer att "det gillas inte av skistar och markägare, men...". Inget specifikt av någon person eller så, mer en allmän attityd och stämning som jag uppfattade det. Ett par reservationer är dock att det var två-tre år sen, och att jag mycket väl kan ha missuppfattat. Men jag tycker ändå det är viktigt att även såna som bara är i byn någon eller några veckor om året får en klar och tydlig uppfattning om att communityt är helt emot fulkörning, och inte att det är ngt man kan göra om man inte blir upptäckt sas. Och det kräver att alla verkligen tycker det och lever efter det, annars går ryktena direkt.