Hur går det för Åre bike park?

Dessutom är det mesta anpassat bättre för att åka upp med wc-liften eftersom det gör att man kan välja många fler leder. Och det går fortare än alternativen.

Det är bara att hoppas att de håller kabin öppet för cyklister då, annars blir det tråkigt.

VM6 - transport - hummel - transport - gondol för att ta sig upp till toppen gör att det inte blir många helåk på en dag

Inte för att Skistar lär bry sig, men om man inte kör kabin och/eller VM8 för cyklister så blir Åre genast mindre intressant. Slösa bort tid i lift eller på transport är lika trist sommar som vinter...

...och man ska kanske vara rädd om den där fjärdeplatsen Åre knep på listan över världens bästa bike-parks...
Skistar sitter tveklöst på oändligt mycket mer data än vad jag gör (= noll) men det känns som om det blir mer utförs-cyklings-turister snarare än tvärt om. Borde ju vara ekonomi i att fortsätta satsa snarare än snåla?

VM8an är ju inte riktigt optimal för cyklister. Tar relativt lit folk och är rätt varmt att stå och trängas i den. Däremot så är det ju lite trist om den inte används alls. Men kommer man dit via hummeln (och det finns cykelställ på alla soffor) så misstänker jag att det funkar rätt bra. Bräcke vill man ju inte missa

Jag upplever att det är fler åkare i VM6 än i VM8 när båda kör. Tolkar det som att de flesta i alla fall i dag föredrog VM6 / Hummeln och de lederna som ligger i dess anslutning. Kan kanske bero på att området vid Bräcke är ganska blött, medan t.ex Flinbanan o Shimano är torra och fina. Fler korgar på Hummeln vore dock bra, för den är seg.

BOBCAB skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag upplever att det är fler åkare i VM6 än i
> VM8 när båda kör. Tolkar det som att de flesta
> i alla fall i dag föredrog VM6 / Hummeln och de
> lederna som ligger i dess anslutning. Kan kanske
> bero på att området vid Bräcke är ganska
> blött, medan t.ex Flinbanan o Shimano är torra
> och fina. Fler korgar på Hummeln vore dock bra,
> för den är seg.

Köerna blir långa vid vm6 och hummeln pga slöa liftar.

Foxis skrev:
> Inte för att Skistar lär bry sig, men om man
> inte kör kabin och/eller VM8 för cyklister så
> blir Åre genast mindre intressant. Slösa bort
> tid i lift eller på transport är lika trist
> sommar som vinter...

Den där listan gjordes o jag inte minns helt tokigt av folk som inte ens besökt destinationerna. De hade bara kombinerat siffror som antalet höjdmeter, antalet leder, antalet liftar osv till ett jämförelsetal och sen listat dem rakt upp och ner.

Nog för att Åre är störst, bäst och vackrast i Sverige, men att på riktigt tro att det skulle kvala in på topp 5 i världen känns väl naivt.

För övrigt håller jag med om att de gott skulle kunna skippa vm8, OM de tillåter cyklister i kabinen. Annars tar det en hel förmiddag att få sig upp till toppen, och hela grejen med Åre för mig är att köra helåk och utnyttja alla de där höjdmetrarna. Annars kan man lika gärna åka till något mindre berg.

Får man inte ta cykeln i kabinbanan? Då blir ju säsongen för easy rider väldigt kort med tanke på att den är snöfylld för tillfället och att gondolen och VM8an stänger den 17 aug.

Nä, inte när vm8an och gondolen körs. Då är kabin enbart för vandrare. Själv tycker jag nästan Åre är bättre i lågsäsong när de kör wc och kabin. Och det inte är köer...

1000-metern är öppen! Somrigt värre där uppe just nu...

hogzon.jpg

Glisseur skrev:
> 1000-metern är öppen! Somrigt värre där uppe
> just nu...
>
>

Najs!
Har ni skottat all snö på leden ,eller bara på vissa partier?
Ladda gopron och kör ett helåk. Vi vill se!

Snabb lägesrapport från idag.

Lite lätt förvirrande att se brädåkare i övre Störtloppet när man sitter i Gondolen med hojen:

IMG_8952.jpg

Hällrajd är i stort sett helt snöfri förutom allra längst upp i några meter. Easy är helt ok förutom där den korsar Störtloppet och längre ner i dalen mot 1000-metersliften och svackan där det mer eller mindre alltid är snö:

IMG_8953.jpg

IMG_8954.jpg

Mega-style inledning på 1000:

IMG_8955.jpg

Efter det var det bara en kurva som var påverkad av snö. Underlaget var varierande gräddningsgrader av kladdkaka till stilen, från rinnig till helt färdigbakad.

Glisseur skrev:
> Underlaget var varierande
> gräddningsgrader av kladdkaka till stilen, från
> rinnig till helt färdigbakad.

Haha - fantastiskt! Tack för rapport! :)

Typ tusen gånger bättre före än vad folk har för sig. Den där mega-style-entrén till tusenmeters ser ju bara hur kul ut som helst.

Grymt att Du lägger upp bilder Liiilieeroooeethhh. Gör nog mer än Skistars samlade reklam för ÅBP.

Jag siktar aldrig på dom små liven... men ibland kan det vara svårt att undvika.
Får se hur vädret ska bli nästa helg :)

rayy skrev:
> Grymt att Du lägger upp bilder
> Liiilieeroooeethhh. Gör nog mer än Skistars
> samlade reklam för ÅBP.

Ingen kommentar på den... ;)

Och visst, man kan ifrågasätta att Worldbikeparks.com satte Åre som världens 4:e bästa bike park. Å andra sidan är det fan inte helt uppåt väggarna när högzon är öppen och alla leder igång (vilket jag iofs säger med en locals färgade glasögon). Oavsett vad man man tycker om brakebumps och Shimano så är det en bike park i absolut världsklass. Sen kan den alltid bli bättre och utvecklas mycket mer, inget snack om det. Dessutom tror jag att den där utnämningen blev en väckarklocka för många surgubbar i byn som tror att vi fortfarande lever i Stenmarks-eran och alpin racing är det hetaste heta, helt plötsligt fick dom bevis på att den där sommargrejen som dom fnyst åt faktiskt var något riktigt bra. En lätt näsbränna för dom Årebor som älskar att slänga sig med uttryck som "cyklingen drar in lika mycket pengar på hela sommaren som skidåkningen en dag under vecka 9" medan dom sitter på Gotland och halsar rosé under barmarksmånaderna. Helt klart är att utan cyklingen (och iofs nordtrönder på jakt efter billig bacon och sprit) så skulle man lika gärna kunna bomma igen Åre under sommaren.

Senast ändrad:
Glisseur skrev:
------------------------------------------------
Dessutom tror jag att den där
> utnämningen blev en väckarklocka för många
> surgubbar i byn som tror att vi fortfarande lever
> i Stenmarks-eran och alpin racing är det hetaste
> heta, helt plötsligt fick dom bevis på att den
> där sommargrejen som dom fnyst åt faktiskt var
> något riktigt bra. En lätt näsbränna för dom
> Årebor som älskar att slänga sig med uttryck
> som "cyklingen drar in lika mycket pengar på hela
> sommaren som skidåkningen en dag under vecka 9"
> medan dom sitter på Gotland och halsar rosé
> under barmarksmånaderna. Helt klart är att utan
> cyklingen (och iofs nordtrönder på jakt efter
> billig bacon och sprit) så skulle man lika gärna
> kunna bomma igen Åre under sommaren.

Hehe, det ligger en hel i det du skriver. Bijeparken är värd massor för Åre som samhälle och möjligheten att leva där året om!

Glisseur skrev:
> rayy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Grymt att Du lägger upp bilder
> > Liiilieeroooeethhh. Gör nog mer än Skistars
> > samlade reklam för ÅBP.
>
> Ingen kommentar på den... ;)
>
> Och visst, man kan ifrågasätta att
> Worldbikeparks.com satte Åre som världens 4:e
> bästa bike park. Å andra sidan är det fan inte
> helt uppåt väggarna när högzon är öppen och
> alla leder igång (vilket jag iofs säger med en
> locals färgade glasögon). Oavsett vad man man
> tycker om brakebumps och Shimano så är det en
> bike park i absolut världsklass. Sen kan den
> alltid bli bättre och utvecklas mycket mer, inget
> snack om det. Dessutom tror jag att den där
> utnämningen blev en väckarklocka för många
> surgubbar i byn som tror att vi fortfarande lever
> i Stenmarks-eran och alpin racing är det hetaste
> heta, helt plötsligt fick dom bevis på att den
> där sommargrejen som dom fnyst åt faktiskt var
> något riktigt bra. En lätt näsbränna för dom
> Årebor som älskar att slänga sig med uttryck
> som "cyklingen drar in lika mycket pengar på hela
> sommaren som skidåkningen en dag under vecka 9"
> medan dom sitter på Gotland och halsar rosé
> under barmarksmånaderna. Helt klart är att utan
> cyklingen (och iofs nordtrönder på jakt efter
> billig bacon och sprit) så skulle man lika gärna
> kunna bomma igen Åre under sommaren.

Sedan att du har cyklat i en del parken och på en del ställen runt om i världen gör väl inte saken sämre iofs. Du vet ju hur de andra ställena ser ut..

Snabb lägesrapport från Västra Jämtland. Alla leder i högzon har öppnat till slut men lite mer rough än vanligt, vilket kanske inte är så förvånande den här "sommaren". En del snö kvar i början på 1000 och på dom två vanliga ställena på Easy.

Den nya leden från Hummeln till Olympiaplatån är klar men kommer inte att öppna än på ett tag så den får sätta sig ordentligt. Rykten på byn gör gällande att den ser sweet ut. Sen vad som händer med liftar och annat i framtiden får man se, onödigt att spekulera för mycket i det nu.

11802046_10155844955215285_193133882_n.jpg

Man har också börjat fixa lite på Rydbergs väg med en grävare, får se vad det blir av det.

Månskogen är stängd tills vidare på grund av att man gräver ner nya snökanoner i Gästrappet. Mer balkad blåis till folket i vinter, precis vad man längtat efter...

Så det händer lite på berget i alla fall.

Kikade lite på den nya leden efter att ha "joggat" Vertical K-spåret upp till Hummeln nu på kvällen. Den börjar en bit ovanför Hummeln, så det blir som en förlängning på Easy, och man når den inte från Hummelliften, men kanske från den kommande liften om ska gå till starten på Damernas störtlopp. Leden ser lovande ut med många fina svängar i början och sedan böljande raksträcka sista biten mot Olympiaplatån. Nu är leden alldeles för mjuk för att cykla på än på ett tag (och dessutom avstängd). Riktigt fast och fin blir den nog först nästa säsong.

Andreas T skrev:
> Kikade lite på den nya leden efter att ha
> "joggat" Vertical K-spåret upp till Hummeln nu
> på kvällen. Den börjar en bit ovanför Hummeln,
> så det blir som en förlängning på Easy, och
> man når den inte från Hummelliften...

Det har varit prat om ett lägre insteg som man kan trampa till från Hummelliften, men det blir i så fall mer av ett singletrack som jag fattat det.

Det här är visserligen inte relaterat till bikeparken, men jag såg en blänkare från ÅBC på facebook om att man startat någon form av projekt för att göra rekommenderade cykelleder och förbättra spänger och dylikt för att minska slitaget i Vålådalenområdet.

I mina ögon låter det som ett fint sätt att vilja begränsa utrymmet för cyklister i området, vilket i sin tur kan leda till att andra områden gör samma sak med Åre som mall. Något som vore sjukt tråkigt. Är det någon som sitter på mer info vad planen är?

Luthman Photography skrev:
> Det här är visserligen inte relaterat till
> bikeparken, men jag såg en blänkare från ÅBC
> på facebook om att man startat någon form av
> projekt för att göra rekommenderade cykelleder
> och förbättra spänger och dylikt för att
> minska slitaget i Vålådalenområdet.
>
> I mina ögon låter det som ett fint sätt att
> vilja begränsa utrymmet för cyklister i
> området, vilket i sin tur kan leda till att andra
> områden gör samma sak med Åre som mall. Något
> som vore sjukt tråkigt. Är det någon som sitter
> på mer info vad planen är?

Jag var tvungen att vara hyfsat diplomatisk i svaret där på Facebook. Grejen är att situationen är ganska spänd mellan markägare och cyklister i hela Åreområdet, förutom i själva bikeparken, och det ropas på cykelförbud mer eller mindre överallt från olika markägares sida, ofta med hänvisning till att det stör jakten och skapar fula sår i naturen. I princip där det finns en stig som folk cyklar på är markägare eller andra intressenter emot det: på Skutan (Jörgens, Burma och Totthummelns bägge sidor), stora delar av Pilgrimsleden, Storulvån och Välliste (både mot Undersåker och Edsåsdalen). I Undersåker har det till och med gått så långt att det är cykelförbud på stigen bredvid forsen efter Ristafallet. Och längre bort på samma runda har en sur ägare till marken bredvid tvingat Trafikverket att ta bort en bro som lokala cyklister byggde över en bäck i en kulvert under banvallen, så man skulle slippa att gå över den. Det enda positiva just nu är väl Förberget ner från Copperhill.

Sen kan man ju hävda att det är vår rätt enligt Allemansrätten att cykla på allmänna stigar i naturen, och det är det – om inte Länsstyrelsen säger annat. Problemet blir bara när lederna slits, och spänger som inte är gjorda för cykling gör så att blöthålen växer i bredd. Då är det helt plötsligt enkelt att hävda att vi cyklister är en fara för friluftslivet och att vi inte borde ha rätt att vara där.

Just därför tycker jag personligen att projektet i Vålådalen är ett steg i rätt riktning. Visst, det kan bli så att någon stig inte är ok att cykla på. Men om fler stigar anpassas till cykling med bra spänger och liknande tror jag det kan vara värt det i slutändan, och det kan vara ett sätt att lösa knutarna på andra håll och visa att cykling inte är så farligt som man fått för sig. Dessutom är Uffe Olofsson som drev Åre Bike Park i många år ansvarig sportchef ute i Vålådalen och mannen bakom projektet, och jag är tveksam till att han hade fått jobbet om man inte haft cykling som prio.

Haha, jo, jag misstänkte att det var ett lite diplomatiskt svar :)

Det där med sura markägare verkar vare ett evigt gissel, men jag hoppas att det löser sig till det bästa. Det vore ju grymt tråkigt om det blir cykelförbud i större områden. Någon stig här eller där är väl ok, om det gör det bättre totalt sett.

På vissa ställen verkar Länsstyrelsen redna ha fattat det där med att ykling är poppis och främjar det, eller så är det av misstag, men upp till helags till exempel så har alla spänger som bytts ut, bytts ut mot breda enplanksspänger som är väldigt lätta och trevliga att cykla på. En liknande upptäckt gjorde jag i somras hemma kring stugan där spängerna på fjället bytts ut mot mer cykelvänliga dito.

Problemet blir så klart störst kring Åre med tanke på koncentrationen av cyklister. Jag mötte dock inga sura miner när vi var uppe vid storulvån i somras och körde, jag har inte gjort det tidigare heller. Någon syrlig kommentar kanske, men de flesta bara ler glatt och hejar på (det hjälpte kanske att det var jag och min sambo som fincyklade och inte ett gäng adrenalistinna grabbar som körde med ställ i varje kurva).

Menmen, det ska bli intressant att se vart projektet leder, hoppas att det blir bra!

Det lilla man förstått så verkar de flesta inte emot cykling så länge de får pengar av dom, känns som det är där skon klämmer?

Jag kan nog hålla med i stora delar. Det jag sett av till exempel Välliste har varit tragiskt. Det var i och för sig några år sen, av just den anledningen. Jag har helt enkelt undvikt den för att hälften varit i princip lerbad, och direkt olämplig att cykla (och gå) på.

Jag tror en stor skillnad ligger i vandrares inställning till att bli blöta om fötterna. Min gissning är att det är betydligt mindre andel vandrare som tycker det känns ok att bli blöt, och väljer därför att hålla sig i torrare områden eller på spänger, även när de är bängliga.

Bland cyklister upplever jag mer en attityd av att man är en mes om man inte bränner rakt igenom myrar och vattensjuka områden.

En annan tråkig attityd som ffa verkar utbredd i Skandinavien är att upplever man att stigen är för svår vid något parti kör man helt enkelt brevid. Gissningsvis har det att göra med att terrängen är flack nog att man för det mesta kan göra just det, jämfört med t.ex. i Alperna där jag inte sett samma tendenser (iaf inte lika ofta).

Iom att det blivit mer och mer poppis att söka sig utanför bikeparken har ovanstående gått från att vara icke-problem till att faktiskt bli problem. Attitydförändringar tror jag skulle kunna hjälpa till mycket. I Skottland till exempel har de också allemansrätt och så, men det finns (iaf på vissa ställen) en allmän uppfattning att vissa stigar cyklar man bara när det varit torrt länge så de slits mindre, och regnar det håller man sig mer på stenigare stigar som tål slitaget.

Jag tror nog det kan vara vettigt att cykelanpassa vissa stigar med spänger till exempel, det tjänar även vandrare och andra på.

Sen tror jag även att communityt och lokala cyklister måste vara stenhårda både utåt men även inåt om att inte köra stigar som inte är ok, till exempel att använda liften för att nå stigar utanför bikeparken. Sist jag hörde ngt om vandringslederna på Skutan var det inte "ge fan i de där annars häller folk öl på dig på byn"-stämning, utan lite mer att "det gillas inte av skistar och markägare, men...". Inget specifikt av någon person eller så, mer en allmän attityd och stämning som jag uppfattade det. Ett par reservationer är dock att det var två-tre år sen, och att jag mycket väl kan ha missuppfattat. Men jag tycker ändå det är viktigt att även såna som bara är i byn någon eller några veckor om året får en klar och tydlig uppfattning om att communityt är helt emot fulkörning, och inte att det är ngt man kan göra om man inte blir upptäckt sas. Och det kräver att alla verkligen tycker det och lever efter det, annars går ryktena direkt.

marran skrev:
> Jag kan nog hålla med i stora delar. Det jag sett
> av till exempel Välliste har varit tragiskt. Det
> var i och för sig några år sen, av just den
> anledningen. Jag har helt enkelt undvikt den för
> att hälften varit i princip lerbad, och direkt
> olämplig att cykla (och gå) på.
>
> Jag tror en stor skillnad ligger i vandrares
> inställning till att bli blöta om fötterna. Min
> gissning är att det är betydligt mindre andel
> vandrare som tycker det känns ok att bli blöt,
> och väljer därför att hålla sig i torrare
> områden eller på spänger, även när de är
> bängliga.
>
> Bland cyklister upplever jag mer en attityd av att
> man är en mes om man inte bränner rakt igenom
> myrar och vattensjuka områden.
>
> En annan tråkig attityd som ffa verkar utbredd i
> Skandinavien är att upplever man att stigen är
> för svår vid något parti kör man helt enkelt
> brevid. Gissningsvis har det att göra med att
> terrängen är flack nog att man för det mesta
> kan göra just det, jämfört med t.ex. i Alperna
> där jag inte sett samma tendenser (iaf inte lika
> ofta).
>
> Iom att det blivit mer och mer poppis att söka
> sig utanför bikeparken har ovanstående gått
> från att vara icke-problem till att faktiskt bli
> problem. Attitydförändringar tror jag skulle
> kunna hjälpa till mycket. I Skottland till
> exempel har de också allemansrätt och så, men
> det finns (iaf på vissa ställen) en allmän
> uppfattning att vissa stigar cyklar man bara när
> det varit torrt länge så de slits mindre, och
> regnar det håller man sig mer på stenigare
> stigar som tål slitaget.
>
> Jag tror nog det kan vara vettigt att cykelanpassa
> vissa stigar med spänger till exempel, det
> tjänar även vandrare och andra på.
>
> Sen tror jag även att communityt och lokala
> cyklister måste vara stenhårda både utåt men
> även inåt om att inte köra stigar som inte är
> ok, till exempel att använda liften för att nå
> stigar utanför bikeparken. Sist jag hörde ngt om
> vandringslederna på Skutan var det inte "ge fan i
> de där annars häller folk öl på dig på
> byn"-stämning, utan lite mer att "det gillas inte
> av skistar och markägare, men...". Inget
> specifikt av någon person eller så, mer en
> allmän attityd och stämning som jag uppfattade
> det. Ett par reservationer är dock att det var
> två-tre år sen, och att jag mycket väl kan ha
> missuppfattat. Men jag tycker ändå det är
> viktigt att även såna som bara är i byn någon
> eller några veckor om året får en klar och
> tydlig uppfattning om att communityt är helt emot
> fulkörning, och inte att det är ngt man kan
> göra om man inte blir upptäckt sas. Och det
> kräver att alla verkligen tycker det och lever
> efter det, annars går ryktena direkt.

+4

Jag håller verkligen med. Rent generellt verkar många cyklister mest se sig ha rättigheter inte så mkt skyldigheter/ansvar. Vilket delvis kan bero på att vi har haft det jäkligt bra med allemansrätt osv. På andra ställen där man har en mer åthutande attityd från cyklisterna själva har man ofta fått kämpa mer för att få cykla som man vill. Vi är lite för bortskämda.

Senast ändrad:
Ni skall vara glada. Här i Danmark där jag bor så är det en stor jävla nationalpark så här får vi bara cykla på de leder som finns. Och några av de suger men ser en lite lite ljusning framöver att vi kanske kan få bygga något roligt framöver...

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp