Hur går det för Åre bike park?

Hur ser det ut för bikeparken när kabinbanan ska rivas och worldcupliften och VM6an ska byggas om/flyttas/rivas med ev start till sommaren 2019?
Ska bikeparken rulla på vm8an och gondolen då eller?
Någon som vet någont?

Nicander sa:
Hur ser det ut för bikeparken när kabinbanan ska rivas och worldcupliften och VM6an ska byggas om/flyttas/rivas med ev start till sommaren 2019?
Ska bikeparken rulla på vm8an och gondolen då eller?
Någon som vet någont?

Whaaat? Riva kabin? Men riva/flytta vm6 är ju mycket välkommet. Hoppas de tar bort eller flyttar hummelliften med.

ÅBP öppnar inte som planerat pga Corona pandemin iaf....
232A6A9F-5E4C-43FC-8836-74F1AFE6C946.png

Får hoppas att Järvsö, Gesunda, Vallåsen mm öppnar. Blir det bara en lift öppen blir det trängsel där och så stänger den också.

Eftersom jag extraknäcker med PR och kommunikation kring cyklingen åt Åre Destination så kanske jag ska klargöra ett par saker här:

• Åre/Skistar har inga som helst intentioner att lägga ner cyklingen i Åre. Tvärtom så var man på gång med en rejäl satsning på leder inom den liftburna bikeparken innan corona kom och lamslog världen. Den skjuts nu på framtiden av förklarliga själ.

• Reserestriktionerna om att vi ska avstå från icke nödvändiga inrikesresor spelar en gigantisk roll i det här beslutet. Utan tillresta gäster blir det svårt att få ekonomi i att köra Åre Bike Park.

• Målsättningen är som sagt att öppna den här sommaren, vi vet bara inte när.

Ställ gärna frågor om ni har det men var snälla och håll en god ton. Vi behöver inte mer negativitet just nu och vi är många som jobbar med cyklingen i Åre som inte mår toppen över att behöva ta det här beslutet.

Jag sitter just nu och väger ifall jag ska avboka eller behålla bokningen för V29 medans jag fortfarande kan få full återbetalning, känns som det lutar allt mer att avboka och köra några enkeldagar i vallåsen istället i sommar.

Till skillnad mot skidturister som fått ganska dåligt rykte i samband med detta virus så brukar Årecyklister inte hångla på after ski, trängas i barer och supa som idioter. Och man sitter rätt så glest i liften. Däremot befinner dom sig i Jämtland med underdimensionerad sjukvård. Antar att det är så man tänker när man stänger?

Till skillnad mot skidturister som fått ganska dåligt rykte i samband med detta virus så brukar Årecyklister inte hångla på after ski, trängas i barer och supa som idioter. Och man sitter rätt så glest i liften. Däremot befinner dom sig i Jämtland med underdimensionerad sjukvård. Antar att det är så man tänker när man stänger?
Den stora anledningen är regeringen och FHM:s nuvarande reserestriktioner. Men om sjukvården i Jämtland och Åre säger ifrån så måste man rätta sig efter det.

Däremot har jag sett både hångel och drängfylla på afterbike. Dock utan dåliga covers på Highway To Hell.

Den stora anledningen är regeringen och FHM:s nuvarande reserestriktioner. ...
Jo visst, men det förklarar ändå inte varför Vallåsen håller öppet och inte Åre. Inte utan vidare resonemang alltså. Större andel som reser längre? Sämre regional sjukvård? Dyrare att driva på halvfart än Vallåsen? Men det är meningslöst att killgissa.

Vallåsen går kanske inte på halvfart
Ambulansen går väl till Halmstad sjukhus tror jag. Vet inte hur mycket de har att göra. De flesta som kommer från åsen andas väl för egen maskin.

Jo visst, men det förklarar ändå inte varför Vallåsen håller öppet och inte Åre. Inte utan vidare resonemang alltså. Större andel som reser längre? Sämre regional sjukvård? Dyrare att driva på halvfart än Vallåsen? Men det är meningslöst att killgissa.
Vallåsen har rimliga avstånd till ett antal stora sjukhus i både Göteborg, Halland och Skåne. Plus ett förhållandevis lågt antal besökare och snälla leder. Det är ganska uppenbart att riskanalysen skiljer sig åt på ett signifikant sätt.

Vallåsen har rimliga avstånd till ett antal stora sjukhus i både Göteborg, Halland och Skåne. Plus ett förhållandevis lågt antal besökare och snälla leder. Det är ganska uppenbart att riskanalysen skiljer sig åt på ett signifikant sätt.
Jo, men det är ändå gubbgissningar, även om vi är fler som gubbgissar på sjukvården. Jag tänker att Glisseur kunde bringa lite ljus i gubbgissningarna.

Åre tar ansvar och följer direktiven, Vallåsen inte...jag killgissar på att det handlar om pengar....
Plus dagsbesök vs att bo ihop och äta ute på kvällarna. Men ja det är ju mer tveksamt om Vallåsen lever upp till kraven. Dock är det ju ändå markant bättre där än valfritt matställe som har öppet öht.

Plus dagsbesök vs att bo ihop och äta ute på kvällarna. Men ja det är ju mer tveksamt om Vallåsen lever upp till kraven. Dock är det ju ändå markant bättre där än valfritt matställe som har öppet öht.

Risken är ju ändå stor att det kommer bli överfullt där det är öppet, många som blir rastlösa och uttråkade av att det inte är som vanligt med arbete och andra aktiviteter. Kan helt klart hålla med om matställens vara eller icke vara, dock ser jag mer nytta av ett matställe än en BP i dessa tider, ur allmänperspektiv.

Risken är ju ändå stor att det kommer bli överfullt där det är öppet, många som blir rastlösa och uttråkade av att det inte är som vanligt med arbete och andra aktiviteter. Kan helt klart hålla med om matställens vara eller icke vara, dock ser jag mer nytta av ett matställe än en BP i dessa tider, ur allmänperspektiv.
Båda eller inget tänker jag. Båda är rena nöjen.

• Målsättningen är som sagt att öppna den här sommaren, vi vet bara inte

Vad tycker du generellt om att boka boende till sommaren? Jag har sagt flera år i rad nu att jag ska upp till Åre på sommaren (brukar köra en vecka på vintern) och nu var det äntligen bestämt men inte bokat. Ska inte bara cykla där men det var ju en stor del, hur verkar det för turismen överlag till sommaren?

Känns ju tveksamt att Järvsö ska kunna köra om Åre väljer att inte öppna, den PR:en känns inte bra. Att dom begränsar antalet cyklar i hyran räcker ju inte, isf ska antalet liftkort begränsas och finns det då någon lönsamhet i det hela?..

Glisseur tack för info. Jag lär hamna i Åre med cykel i sommar, gillar fjällcykling. Har du någon aning om hur Skistar ser på att trampa upp för egen maskin och rulla ner på lederna nån enstaka gång, är det nackskott på det eller är det sånt man räknar med att det händer?

Nu kan ju inte vi i Åre svara för hur man resonerar i Vallåsen, det är deras beslut till 100%. Eller i Järvsö för den delen. Men det är en helt annan apparat att dra runt Åre Bike Park med 4 liftar och nära 40 leder (om man räknar ihop både Skutan och Björnen) så bara där är man beroende av tillresta gäster för att få ekonomi i ekvationen. Så med dom rådande restriktionerna och med gränsen till Norge stängd så minskar ju det potentiella antalet gäster radikalt. Skulle man kunna köra med färre liftar? Det är absolut möjligt men exakt varför man inte valt den lösningen kan jag inte svara på här och nu.

Sedan ska man väl också ha vårens mediahysteri kring Åre i riksmedia i åtanke. Jag vet inte om något svenskt samhälle blivit lika unisont uthängt, ifrågasatt och kritiserat i media genom tiderna, trots att man i hela byn följde myndigheternas regler till punkt och pricka redan innan dom fanns på plats. Att trängseln i Stockholms nattliv och kollektivtrafik vid den tiden var långt värre än på (den redan stängda) afterskin och liftarna i Åre togs ingen som helst hänsyn till. Samtidigt har Riksgränsen lyckats hålla öppet genom hela pandemiförloppet med en bråkdel av kritiken från samma medier. Med andra ord, Åre hamnar under en helt annan lupp och det är rätt givet att vi (Åre som helhet alltså) helst vill undvika den stormen igen, hur obefogad den än må vara. Så därför följer vi myndigheternas råd fullt ut. Och att i det läget gå ut och marknadsföra att folk ska resa långväga för att cykla i Åre blir fel, hur gärna vi som samhälle än vill att det faktiskt kommer hit folk och cyklar och spenderar pengar. Åre är trots allt den kommun i Sverige som drabbats hårdast av coronapandemin så tro mig när jag säger att det inte är ett lätt beslut att inte aktivt försöka få hit cykelgäster i sommar redan nu.

Dessutom handlar det såklart även om att sjukvården inte har samma kapacitet som i större orter eller mer tätbebyggda regioner. Det är upp till dom om dom anser sig kunna hantera ett större antal besökare och om det även skulle innebära en större smittrisk än nödvändigt för ett litet samhälle i glesbygden.

Det enda vi vet säkert just nu är att vi, Åre som helhet, inget hellre vill än att trycka på startknappen och bjuda in folk att njuta av vår fantastiska cykling. Och cykla liftburen cykling på Skutan själva förstås. Men just nu är vi inte där ännu, tyvärr. Så därför får vi nöja oss med att ge ett luddigt svar om att vi faktiskt avser att öppna i sommar.

Hoppas det svarar på någon fråga även om jag inte kan ge 100% svar på någonting.

Senast ändrad:
Vad tycker du generellt om att boka boende till sommaren? Jag har sagt flera år i rad nu att jag ska upp till Åre på sommaren (brukar köra en vecka på vintern) och nu var det äntligen bestämt men inte bokat. Ska inte bara cykla där men det var ju en stor del, hur verkar det för turismen överlag till sommaren?
Med tanke på det osäkra läget och att extremt få personer i landet lär ha bokat upp någon sommarsemester ännu så är våra boenden långt ifrån fullbokade. Så det kommer mest troligt att funka att boka sent inpå om det är så.

När det gäller andra aktiviter förutom cyklingen så har jag inget bra svar på hur dom resonerar. Men restauranger kommer att vara öppna och fjällvärlden är ju alltid öppen.

Glisseur tack för info. Jag lär hamna i Åre med cykel i sommar, gillar fjällcykling. Har du någon aning om hur Skistar ser på att trampa upp för egen maskin och rulla ner på lederna nån enstaka gång, är det nackskott på det eller är det sånt man räknar med att det händer?
Förhoppningen är ju att liftarna ska öppna, vi vet bara inte exakt när det kan ske ännu. Den officiella hållningen från Skistars och SLAO:s sida är att bikeparken är ett arbetsområde efter stängning och då får man inte vistas där, precis som på en skidort med andra ord. Sedan ska jag inte sitta här och från semiofficiellt håll säga hur det ligger till i verkligheten.

Förhoppningen är ju att liftarna ska öppna, vi vet bara inte exakt när det kan ske ännu. Den officiella hållningen från Skistars och SLAO:s sida är att bikeparken är ett arbetsområde efter stängning och då får man inte vistas där, precis som på en skidort med andra ord. Sedan ska jag inte sitta här och från semiofficiellt håll säga hur det ligger till i verkligheten.

Tjena!

Allemansrätten gäller inte markerade nerfarter i skidsystem. Bör väl kunna räkna ut anlagda cykelspår på skutan till det också. Däremot de spår som inte är anlagda utav Skistar utan består av gamla vandringsleder är väl mer av ett gränsfall. De spår som inte alls är markerade av Skistar är fritt fram, dock ganska lätträknade. Det är väl typ Husåleden och Myanmar* samt någon till enstaka småstig.

*Är väl det politiskt korrekta namnet nuförtiden. Där finns det dock risk för markägare med tillhyggen som fullständigt skiter i om allemansrätten gäller eller inte.

Tjena!

Allemansrätten gäller inte markerade nerfarter i skidsystem. Bör väl kunna räkna ut anlagda cykelspår på skutan till det också. Däremot de spår som inte är anlagda utav Skistar utan består av gamla vandringsleder är väl mer av ett gränsfall. De spår som inte alls är markerade av Skistar är fritt fram, dock ganska lätträknade. Det är väl typ Husåleden och Myanmar* samt någon till enstaka småstig.

*Är väl det politiskt korrekta namnet nuförtiden. Där finns det dock risk för markägare med tillhyggen som fullständigt skiter i om allemansrätten gäller eller inte.

Så stänger Skistar så finns det egentligen ingen cykling kvar i området?

Tillbaka
Topp