Hur går det för Åre bike park?
AddeN sa:rekrevs sa:H. sa:+1Henrik83 sa:Glisseur sa:VM8:an (Å22) & Gondolen (H23)
4 juli - 5 augusti 10:00-16:00 Dagligen
Woho!
+1
+3!
+4
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
AddeN sa:rekrevs sa:H. sa:+1Henrik83 sa:Glisseur sa:VM8:an (Å22) & Gondolen (H23)
4 juli - 5 augusti 10:00-16:00 Dagligen
Woho!
+1
+3!
Nicander sa:Hur ser det ut för bikeparken när kabinbanan ska rivas och worldcupliften och VM6an ska byggas om/flyttas/rivas med ev start till sommaren 2019?
Ska bikeparken rulla på vm8an och gondolen då eller?
Någon som vet någont?
Vallåsen är redan öppetFår hoppas att Järvsö, Gesunda, Vallåsen mm öppnar. Blir det bara en lift öppen blir det trängsel där och så stänger den också.
Ja, och Falun har ju aldrig stängt. För nån vecka sedan var det helt packat i liften, många från Åres södra förort vid Mälaren. Men ännu är det öppet.Vallåsen är redan öppet
Till skillnad mot skidturister som fått ganska dåligt rykte i samband med detta virus så brukar Årecyklister inte hångla på after ski, ...
Den stora anledningen är regeringen och FHM:s nuvarande reserestriktioner. Men om sjukvården i Jämtland och Åre säger ifrån så måste man rätta sig efter det.Till skillnad mot skidturister som fått ganska dåligt rykte i samband med detta virus så brukar Årecyklister inte hångla på after ski, trängas i barer och supa som idioter. Och man sitter rätt så glest i liften. Däremot befinner dom sig i Jämtland med underdimensionerad sjukvård. Antar att det är så man tänker när man stänger?
Man börjar på Parkvillan och fortsätter på Broken.Var har man afterbike som går så vilt till? Här är det kanelbulle och chokladmjölk på sin höjd.
Det är nog inte att du blev cyklist som är felet om du inte får hångla..Det känns som att man valde fel som blev cyklist när du beskriver det så :)
Jo visst, men det förklarar ändå inte varför Vallåsen håller öppet och inte Åre. Inte utan vidare resonemang alltså. Större andel som reser längre? Sämre regional sjukvård? Dyrare att driva på halvfart än Vallåsen? Men det är meningslöst att killgissa.Den stora anledningen är regeringen och FHM:s nuvarande reserestriktioner. ...
Vallåsen har rimliga avstånd till ett antal stora sjukhus i både Göteborg, Halland och Skåne. Plus ett förhållandevis lågt antal besökare och snälla leder. Det är ganska uppenbart att riskanalysen skiljer sig åt på ett signifikant sätt.Jo visst, men det förklarar ändå inte varför Vallåsen håller öppet och inte Åre. Inte utan vidare resonemang alltså. Större andel som reser längre? Sämre regional sjukvård? Dyrare att driva på halvfart än Vallåsen? Men det är meningslöst att killgissa.
Jo, men det är ändå gubbgissningar, även om vi är fler som gubbgissar på sjukvården. Jag tänker att Glisseur kunde bringa lite ljus i gubbgissningarna.Vallåsen har rimliga avstånd till ett antal stora sjukhus i både Göteborg, Halland och Skåne. Plus ett förhållandevis lågt antal besökare och snälla leder. Det är ganska uppenbart att riskanalysen skiljer sig åt på ett signifikant sätt.
Plus dagsbesök vs att bo ihop och äta ute på kvällarna. Men ja det är ju mer tveksamt om Vallåsen lever upp till kraven. Dock är det ju ändå markant bättre där än valfritt matställe som har öppet öht.Åre tar ansvar och följer direktiven, Vallåsen inte...jag killgissar på att det handlar om pengar....
Plus dagsbesök vs att bo ihop och äta ute på kvällarna. Men ja det är ju mer tveksamt om Vallåsen lever upp till kraven. Dock är det ju ändå markant bättre där än valfritt matställe som har öppet öht.
Båda eller inget tänker jag. Båda är rena nöjen.Risken är ju ändå stor att det kommer bli överfullt där det är öppet, många som blir rastlösa och uttråkade av att det inte är som vanligt med arbete och andra aktiviteter. Kan helt klart hålla med om matställens vara eller icke vara, dock ser jag mer nytta av ett matställe än en BP i dessa tider, ur allmänperspektiv.
Båda eller inget tänker jag. Båda är rena nöjen.
Fast då är take away rimligt, inte servering.Jag tror du överskattar gemene mans kockkunskaper :)
Fast då är take away rimligt, inte servering.
• Målsättningen är som sagt att öppna den här sommaren, vi vet bara inte
Nu kan ju inte vi i Åre svara för hur man resonerar i Vallåsen, det är deras beslut till 100%. Eller i Järvsö för den delen. Men det är en helt annan apparat att dra runt Åre Bike Park med 4 liftar och nära 40 leder (om man räknar ihop både Skutan och Björnen) så bara där är man beroende av tillresta gäster för att få ekonomi i ekvationen. Så med dom rådande restriktionerna och med gränsen till Norge stängd så minskar ju det potentiella antalet gäster radikalt. Skulle man kunna köra med färre liftar? Det är absolut möjligt men exakt varför man inte valt den lösningen kan jag inte svara på här och nu.Jo visst, men det förklarar ändå inte varför Vallåsen håller öppet och inte Åre. Inte utan vidare resonemang alltså. Större andel som reser längre? Sämre regional sjukvård? Dyrare att driva på halvfart än Vallåsen? Men det är meningslöst att killgissa.
Med tanke på det osäkra läget och att extremt få personer i landet lär ha bokat upp någon sommarsemester ännu så är våra boenden långt ifrån fullbokade. Så det kommer mest troligt att funka att boka sent inpå om det är så.Vad tycker du generellt om att boka boende till sommaren? Jag har sagt flera år i rad nu att jag ska upp till Åre på sommaren (brukar köra en vecka på vintern) och nu var det äntligen bestämt men inte bokat. Ska inte bara cykla där men det var ju en stor del, hur verkar det för turismen överlag till sommaren?
Förhoppningen är ju att liftarna ska öppna, vi vet bara inte exakt när det kan ske ännu. Den officiella hållningen från Skistars och SLAO:s sida är att bikeparken är ett arbetsområde efter stängning och då får man inte vistas där, precis som på en skidort med andra ord. Sedan ska jag inte sitta här och från semiofficiellt håll säga hur det ligger till i verkligheten.Glisseur tack för info. Jag lär hamna i Åre med cykel i sommar, gillar fjällcykling. Har du någon aning om hur Skistar ser på att trampa upp för egen maskin och rulla ner på lederna nån enstaka gång, är det nackskott på det eller är det sånt man räknar med att det händer?
Förhoppningen är ju att liftarna ska öppna, vi vet bara inte exakt när det kan ske ännu. Den officiella hållningen från Skistars och SLAO:s sida är att bikeparken är ett arbetsområde efter stängning och då får man inte vistas där, precis som på en skidort med andra ord. Sedan ska jag inte sitta här och från semiofficiellt håll säga hur det ligger till i verkligheten.
Dom två lederna cyklas väldigt sällan nuförtiden, knappt överhuvudtaget....Husåleden och Myanmar*
*Är väl det politiskt korrekta namnet nuförtiden.
Dom två lederna cyklas väldigt sällan nuförtiden, knappt överhuvudtaget.
Tjena!
Allemansrätten gäller inte markerade nerfarter i skidsystem. Bör väl kunna räkna ut anlagda cykelspår på skutan till det också. Däremot de spår som inte är anlagda utav Skistar utan består av gamla vandringsleder är väl mer av ett gränsfall. De spår som inte alls är markerade av Skistar är fritt fram, dock ganska lätträknade. Det är väl typ Husåleden och Myanmar* samt någon till enstaka småstig.
*Är väl det politiskt korrekta namnet nuförtiden. Där finns det dock risk för markägare med tillhyggen som fullständigt skiter i om allemansrätten gäller eller inte.
Så stänger Skistar så finns det egentligen ingen cykling kvar i området?
Fast om liftarna stängt skulle i alla fall inte jag ha några betänkligheter mot att cykla i området - med omdöme vid eventuella byggen/arbeten - ändå. Oavsett om de hävdar att man inte får det...Så stänger Skistar så finns det egentligen ingen cykling kvar i området?