I det här passet är ju snittet precis på din gräns mellan zon 2 och 3. Det är ju ungefär vad jag också brukar hamna på i snitt om jag kör ett intervallpass.
Ganska stor skillnad på 10-15km/h och 20km/h iof, men några saker kan man fundera på: hur kuperat cyklar du? Hur mycket cyklar du jämfört med andra sporter? Det är ju någonstans mellan 20-25km/h som det börjar bli jobbigt och luftmotståndet blir en faktor.
En sport som man är ovan vid är svårare att hålla sig i zon 2. Vid löpning och lvg-cykling har jag inget större problem att ligga i zon 2. När jag cyklar mtb blir det hög puls så fort det blir lite stökigare eller uppför, vid längdåkning har jag också svårt att ligga i zon 2 eftersom min teknik är för dålig/ineffektiv. Första lvg-passet utomhus i år hade jag förhållandevis hög puls, efter några rundor går snittet ner.
Sedan kan man ju fråga sig varför man ska köra zon 2, tränar man 1 timme 2-3 gånger i veckan för att "bli vältränad" kan man köra hårt, det är när man tränar mycket som det här med zoner kommer in. Också om man ska man cykla länge (2+ timmar) så är det klart att man måste lära sig att hålla igen.