Hur gör man för att cykla i pulszon 1 och 2

Det är just DET jag misstänker.
Frågan är då hur gör jag för att uppnå just det?
Mala på i sakta mak 3-4 mil några gånger i veckan?

Det bästa är att försöka hitta någon cykelklubb eller liknande som kör långpass. Brukar oftast vara söndagar (tror jag). Jag brukar köra med på såna pass. Lite enklare att cykla på i maklig takt. Sen behöver man ju inte ryckas med i skyltspurter och liknande.

Det är just DET jag misstänker.
Frågan är då hur gör jag för att uppnå just det?
Mala på i sakta mak 3-4 mil några gånger i veckan?
Många grejer spelar in. Kost (många förespråkar LCHF el likn).
Andas genom näsan bara. Långa pass. Sluta med kaffe. Dra ner på alhohol eller skippa helt. Träna på morgonen, innan frukost. Ev skippa frukost och vänta till lunch. Etc...OBS jag kör bara lite av följande men min brorsa följer detta slaviskt med riktigt goda resultat.

Är det bara jag som har pulsmätning som bromsklocka för att orka cykla ända hem igen.
Snittar jag över en viss puls för länge så blir det ganska segt sista milen.

Edit. Kom på en sak, kanske är det som kallas tröskelpuls.

Senast ändrad:
Hur ser pulsen ut vid andra aktiviteter?
Typ en lång pw alt lättare jogg.
Att komma över 163 så efter några tramptag känns ju sådär

Hur ser pulsen ut vid andra aktiviteter?
Typ en lång pw alt lättare jogg.
Att komma över 163 så efter några tramptag känns ju sådär
Ta mig inte på orden
Det krävs lite mer än så men pulsen går upp lite för lätt och snabbt.
Ett vanligt gympass med 15min snabb gång som uppvärmning och lite maskiner under kanske 30 minuter ligger jag på ungefär 120 i snittpuls .

Min maxpuls från löpbandet är nog inte orimlig.
Den här är från ett Zwiftpass i vintras.
Det var inte så att jag nästan ramlade av cykeln
Det hade jag kommit ihåg isåfall.
I det här passet är ju snittet precis på din gräns mellan zon 2 och 3. Det är ju ungefär vad jag också brukar hamna på i snitt om jag kör ett intervallpass.

Ganska stor skillnad på 10-15km/h och 20km/h iof, men några saker kan man fundera på: hur kuperat cyklar du? Hur mycket cyklar du jämfört med andra sporter? Det är ju någonstans mellan 20-25km/h som det börjar bli jobbigt och luftmotståndet blir en faktor.

En sport som man är ovan vid är svårare att hålla sig i zon 2. Vid löpning och lvg-cykling har jag inget större problem att ligga i zon 2. När jag cyklar mtb blir det hög puls så fort det blir lite stökigare eller uppför, vid längdåkning har jag också svårt att ligga i zon 2 eftersom min teknik är för dålig/ineffektiv. Första lvg-passet utomhus i år hade jag förhållandevis hög puls, efter några rundor går snittet ner.

Sedan kan man ju fråga sig varför man ska köra zon 2, tränar man 1 timme 2-3 gånger i veckan för att "bli vältränad" kan man köra hårt, det är när man tränar mycket som det här med zoner kommer in. Också om man ska man cykla länge (2+ timmar) så är det klart att man måste lära sig att hålla igen.

Senast ändrad:
I det här passet är ju snittet precis på din gräns mellan zon 2 och 3. Det är ju ungefär vad jag också brukar hamna på i snitt om jag kör ett intervallpass.

Ganska stor skillnad på 10-15km/h och 20km/h iof, men några saker kan man fundera på: hur kuperat cyklar du? Hur mycket cyklar du jämfört med andra sporter? Det är ju någonstans mellan 20-25km/h som det börjar bli jobbigt och luftmotståndet blir en faktor.

En sport som man är ovan vid är svårare att hålla sig i zon 2. Vid löpning och lvg-cykling har jag inget större problem att ligga i zon 2. När jag cyklar mtb blir det hög puls så fort det blir lite stökigare eller uppför, vid längdåkning har jag också svårt att ligga i zon 2 eftersom min teknik är för dålig/ineffektiv. Första lvg-passet utomhus i år hade jag förhållandevis hög puls, efter några rundor går snittet ner.

Sedan kan man ju fråga sig varför man ska köra zon 2, tränar man 1 timme 2-3 gånger i veckan för att "bli vältränad" kan man köra hårt, det är när man tränar mycket som det här med zoner kommer in. Också om man ska man cykla länge (2+ timmar) så är det klart att man måste lära sig att hålla igen.
Jag kör bara cykling ungefär 3-4ggr/vecka sådär 1,5-2h pass sommartid.
Vintertid lite olika/vecka
Visst lite skidor och skridskor vintertid men det är inget seriöst.
Målet är att kunna köra längre rundor och orka hänga med mina cykelkompisar utan att det känns som att man blivit överkörd.

Senast ändrad:
Nöt på i zon 2 och stå ut med att det går skitlångsamt, sakta men säkert kommer hastigheten.
Har cyklat i drygt 5 år, först mest på skoj och jag blev successivt snabbare, sen stagnerade det helt. Började köra nästan uteslutande lågintensivt förra sommaren och från början var det ju omöjligt att hålla zon 2 i en uppförsbacke, men i slutet av sommaren hade jag nästintill samma snitthastighet i zon 2 som jag hade med maxpuls året innan och det med något mindre träningsmängd ?

Nöt på i zon 2 och stå ut med att det går skitlångsamt, sakta men säkert kommer hastigheten.
Har cyklat i drygt 5 år, först mest på skoj och jag blev successivt snabbare, sen stagnerade det helt. Började köra nästan uteslutande lågintensivt förra sommaren och från början var det ju omöjligt att hålla zon 2 i en uppförsbacke, men i slutet av sommaren hade jag nästintill samma snitthastighet i zon 2 som jag hade med maxpuls året innan och det med något mindre träningsmängd ?
Jag är förmodligen i samma sits som du var.
Började cykla sommaren 2018 och innan dess var mina motionsmeriter ungefär noll bortsett från slalom och lite skridskor vintertid...

Jag är förmodligen i samma sits som du var.
Började cykla sommaren 2018 och innan dess var mina motionsmeriter ungefär noll bortsett från slalom och lite skridskor vintertid...
Ungefär samma nivå då ?
Bästa tipset är ju att försöka hitta en så platt sträcka som möjligt, så att du slipper sakta ner så mycket pga uppförsbackar, då blir det lite roligare från början.
Sen bryta upp med lite intervallpass och lite lekrundor där du skiter i pulsen!

Om man tränar på samma sätt under en längre tid är det nog rätt vanligt att man stagnerar, i synnerhet om man landar i "mellanmjölksträning". Att då träna annorlunda kommer rimligen att innebära att man stimulerar andra delar. Och lite är det ju så att man blir bra på det man tränar på. Tränar man korta hårda spurter så blir man bra på det. Tränar man på att ligga och gneta i komforttempo blir man bra på det. Sen är det förstås inte så att de olika delarna är okorrelerade.

Däremot skulle jag säga att man knappast baserat på din resa kan dra slutsatsen att det garanterat var den bästa träningen för dig. Huvudfokus på lugna pass med något enstaka pass med hård körning kanske hade gett ännu bättre resultat.

Och än mer tveksamt blir det i mina ögon att extrapolera till andra personer.

Jag skulle säga att om TS tränar lika och resultatet inte ändras behöver man självfallet ändra något. Jag är bara inte säker på att vägen till framgång nödvändigtvis går via att utesluta all form av högre intensitet i träningen. Snarare tror jag att det för de flesta nog är bättre att ha inslag av högre intensitet, men att man ska ransonera med det s.a. det inte bara blir mellanmjölk.

Personligen har jag upplevt ganska fin förbättring av formen på cykelresor där jag cyklat många timmar lugnt varje dag men tryckt på med högre intensitet under kortare perioder (uppförsbackar i mitt fall), kanske inte varje dag men i alla fall en majoritet av dagarna haft något inslag av högre intensitet.

Om man tränar på samma sätt under en längre tid är det nog rätt vanligt att man stagnerar, i synnerhet om man landar i "mellanmjölksträning". Att då träna annorlunda kommer rimligen att innebära att man stimulerar andra delar. Och lite är det ju så att man blir bra på det man tränar på. Tränar man korta hårda spurter så blir man bra på det. Tränar man på att ligga och gneta i komforttempo blir man bra på det. Sen är det förstås inte så att de olika delarna är okorrelerade.

Däremot skulle jag säga att man knappast baserat på din resa kan dra slutsatsen att det garanterat var den bästa träningen för dig. Huvudfokus på lugna pass med något enstaka pass med hård körning kanske hade gett ännu bättre resultat.

Jag skulle säga att om TS tränar lika och resultatet inte ändras behöver man självfallet ändra något. Jag är bara inte säker på att vägen till framgång nödvändigtvis går via att utesluta all form av högre intensitet i träningen. Snarare tror jag att det för de flesta nog är bättre att ha inslag av högre intensitet, men att man ska ransonera med det s.a. det inte bara blir mellanmjölk.

Personligen har jag upplevt ganska fin förbättring av formen på cykelresor där jag cyklat många timmar lugnt varje dag men tryckt på med högre intensitet under kortare perioder (uppförsbackar i mitt fall), kanske inte varje dag men i alla fall en majoritet av dagarna haft något inslag av högre intensitet.
Det är säkerligen väldigt individuellt vad som ger resultat.
Men när man nöter på och det inte går framåt måste man testa något annat kan jag tycka.
Att man kör några lugna pass behöver inte utesluta att man kör några lite hårdare eller kombinerar i samma pass med att tex avsluta med högre tempo.

Det är säkerligen väldigt individuellt vad som ger resultat.
Men när man nöter på och det inte går framåt måste man testa något annat kan jag tycka.
Att man kör några lugna pass behöver inte utesluta att man kör några lite hårdare eller kombinerar i samma pass med att tex avsluta med högre tempo.
Som jag skrev: "Jag skulle säga att om TS tränar lika och resultatet inte ändras behöver man självfallet ändra något."

Och visst, att blanda lugna och mer intensiva pass är väl snarast det som de allra flesta som tränar försöker göra.

Mitt inlägg var tänkt som en motpunkt till förslaget att bara gneta på med lugna pass.

Det tar lite tid att vänja sig att köra i zon 2 om man är van att ”alltid” köra järnet men när man väl vant sig så är det ett rätt skönt pass. Ska strax ut på ett ca 3h pass i zon 2 i det härliga sommarvädret.

Jag menade inte att TS skulle utesluta all form av högintensiv träning utan jag tänkte bara dela med mig av min upplevelse av zon 2, då jag hade en ruggigt kass bas, det gick riktigt långsamt i zon 2 och jag klarade inte av att cykla mer än 2-3 timmar oavsett intensitet.

Så mitt fokus låg på att bygga bas och jag är nöjd med den utvecklingen, hastigheten ökade markant efter ett tag och heldagsturer var inte längre ett problem. Sen hade det ju givetvis gett mer att lägga in ett eller två intervallpass i veckan. Men det valde jag bort med några få undantag. Sen var tanken att jag skulle fortsätta med mycket zon 2 under vintern och lägga på intervaller under våren, men livet kom emellan ?

Jag tycker det känns lite som att dina pulszoner hamnat fel, även om de ser rimliga ut.

Ett alternativt sätt att hitta "zon 2" är det som kallas prattempo, att köra i ett tempo där man kan ha en någorlunda konversation med en kamrat medan man kör.

För att köra längre rundor så är det ju bra att öva på att hålla ner intensiteten. För att hänga med kompisar så ja, det kan ju vara svårare, lätt att man blir lite tävlingsinriktad när man cyklar med andra. Men kanske be dom köra någon runda då "alla ska med". Tar ett tag också att lära sig anpassa farten till gruppen, lätt att det blir stor variation i intensitet om man inte är van att cykla med andra, det gör det betydligt jobbigare än att cykla i jämnt tempo.

Bra att tänka på i sammanhanget är att gränsen mellan zonerna är ganska mjuk. Dvs 1 slag under z2/z3 ger samma påverkan/effekt som 1 slag över.
Det är lätt att man agerar precis tvärtom och hanterar zoner som trappsteg.

On du vill hitta din gräns för prattempo lite mer kontrollerat kan du alltid sätta dig på trainern, prata med någon tålmodig kompis i telefon och öka motståndet 10-20W var 10 minut. Då bör pulsen stiga lagom långsamt för att kunna ge en indikation på när du börjar flåsa.
Eller så köper du ett cykeltest hos ex. Aktivitus och får VO2max + ANNAT på köpet ;-)

Bra att tänka på i sammanhanget är att gränsen mellan zonerna är ganska mjuk. Dvs 1 slag under z2/z3 ger samma påverkan/effekt som 1 slag över.
Det är lätt att man agerar precis tvärtom och hanterar zoner som trappsteg.

On du vill hitta din gräns för prattempo lite mer kontrollerat kan du alltid sätta dig på trainern, prata med någon tålmodig kompis i telefon och öka motståndet 10-20W var 10 minut. Då bör pulsen stiga lagom långsamt för att kunna ge en indikation på när du börjar flåsa.
Eller så köper du ett cykeltest hos ex. Aktivitus och får VO2max + ANNAT på köpet ;-)
Alternativt får jag hitta en sträcka där ingen ser mig och prata för mig själv ?

Jag menade inte att TS skulle utesluta all form av högintensiv träning utan jag tänkte bara dela med mig av min upplevelse av zon 2, då jag hade en ruggigt kass bas, det gick riktigt långsamt i zon 2 och jag klarade inte av att cykla mer än 2-3 timmar oavsett intensitet.

Så mitt fokus låg på att bygga bas och jag är nöjd med den utvecklingen, hastigheten ökade markant efter ett tag och heldagsturer var inte längre ett problem. Sen hade det ju givetvis gett mer att lägga in ett eller två intervallpass i veckan. Men det valde jag bort med några få undantag. Sen var tanken att jag skulle fortsätta med mycket zon 2 under vintern och lägga på intervaller under våren, men livet kom emellan ?
Ja alltså jag ser andra som kan mata både 10 och 20 mil och därför blir man fundersam varför jag tar sopslut efter 6-7 mil i samma tempo när jag ändå lägger ner rätt många timmar på att cykla.

Ja alltså jag ser andra som kan mata både 10 och 20 mil och därför blir man fundersam varför jag tar sopslut efter 6-7 mil i samma tempo när jag ändå lägger ner rätt många timmar på att cykla.
Vissa har dragit vinstlotten i det genetiska lotteriet. Bara att tugga i sig.

Att träna rätt och att träna hårt är helt olika saker. Du är inne på rätt spår (att börja försöka träna rätt).

Fyller du på med energi under rundan? 6-7 mil blir ju över två timmar, då börjar man få slut på kolhydrater och måste fylla på för att inte ta slut. Sedan är det ju så att om du ligger i zon 3-4 och de andra i zon 2, ja då är det ju som du säger inte konstigt om du tar slut.. De andra kan ju mycket väl ligga på lägre ansträngning trots högre snitthastighet.

Ikväll har jag gjort ett seriöst försök att köra det som garminapparaten kallas baspass.
Tycker själv att det gick rätt så bra .
Några enstaka backar gick pulsen över gränsen i ett obevakat ögonblick.
Garminapparaten gav mig dock snabbt bannor ?

Bilagor

• Screenshot_20220613-184654_Strava.jpg
    Screenshot_20220613-184654_Strava.jpg
    151.6 KB · Besök: 117
  • Screenshot_20220613-184603_Strava.jpg
    Screenshot_20220613-184603_Strava.jpg
    61.3 KB · Besök: 114
  • Screenshot_20220613-184626_Strava.jpg
    Screenshot_20220613-184626_Strava.jpg
    75.6 KB · Besök: 112
Hur upprätt sitter du, har du fladdriga kläder, en cykel som väger som en nordsvensk märr? Sånt påverkar ju farten.

Men kör på med en del lugnare pass varvat med tröskel, så kommer det nog gå åt rätt håll.

En annan sak som kan vara bra att träna är corestyrkan. Ju längre du orkar sitta i en aerodynamisk men ofta obekväm ställning på cykeln, desto fortare kommer det gå med samma kraft.

Hur upprätt sitter du, har du fladdriga kläder, en cykel som väger som en nordsvensk märr? Sånt påverkar ju farten.

Men kör på med en del lugnare pass varvat med tröskel, så kommer det nog gå åt rätt håll.

En annan sak som kan vara bra att träna är corestyrkan. Ju längre du orkar sitta i en aerodynamisk men ofta obekväm ställning på cykeln, desto fortare kommer det gå med samma kraft.
Inga fladdriga kläder,kör en Canyon Endurance AL7,varierar lite men allt som oftast på hoodsen

Ikväll har jag gjort ett seriöst försök att köra det som garminapparaten kallas baspass.
Tycker själv att det gick rätt så bra .
Några enstaka backar gick pulsen över gränsen i ett obevakat ögonblick.
Garminapparaten gav mig dock snabbt bannor ?
Tittar man på datan tycker jag inte det du beskriver är orimligt.

Du har bestigit knappt 300 höjdmeter och har hållt en snitthastighet på 21.5km/h. För att åstadkomma detta behövde du trycka ut i snitt 103W och din medelpuls var 146 slag.

Det är nog tyvärr så illa att du inte är bättre tränad än så (sägs med kärlek!!) och det är bara att fortsätta träna på bra, äta ordentligt, sova mycket och så kommer resultaten förhoppningsvis som ett brev på posten!

För jämförelse kan jag visa ett pass jag körde förra veckan. Målet var exakt det du beskriver: Z1-Z2, fokus på jämn fart och låg puls.

1655140143685.png

1655140232559.png

Det har tagit ett tag att nå "den här nivån", men det här är inga exceptionella resultat öht. Jag har bekanta som snittar 225W och lyckas ligga kvar i Z2.

Tittar man på datan tycker jag inte det du beskriver är orimligt.

Du har bestigit knappt 300 höjdmeter och har hållt en snitthastighet på 21.5km/h. För att åstadkomma detta behövde du trycka ut i snitt 103W och din medelpuls var 146 slag.

Det är nog tyvärr så illa att du inte är bättre tränad än så (sägs med kärlek!!) och det är bara att fortsätta träna på bra, äta ordentligt, sova mycket och så kommer resultaten förhoppningsvis som ett brev på posten!
Du har nog tyvärr rätt.
Jag har förmodligen lagt ner alldeles för många timmar på att köra allt vad jag orkar istället för att mata på i lite mer makligt tempo.

Tillbaka
Topp