hur gör man när man sätter på nya handtag (tips?)

erik1erik

Ny medlem
hej!
jag undrar om ni kan några knep när det gäller att trä på nya handtag på styret? Det går lite trögt för mig.

Mvh Erik

Hårspray brukar väl dom flesta tipsa om, Jag har faktiskt använt wd40 med lyckat resultat, om dom är extremt tröga att få på.. Tryckluft funkar på tunna handtag..

// Patrik

Bräkleen är din vän. wd40 el. 5-56 tar tid att torka och hårsprej lossnar gärna i väta (kan bero på vilken). Jag har själv gått hårsprej>5-56>fönsterputs>bräkleen och sistnämda är det självklara valet i jämförelse, torkar på ett par sekunder, lämnar inget skit under handtagen, luktar gott, påverkar inte materialet och gör inte att det låssnar efter några timmar i regnet.

Fast lock-ons är bästa valet, givet att du inte har något emot stumma handtag och de extra grammen.

T-sprit så det rinner om styret, sen är det bara vrida på handtaget. Låt handtagen (eller snarare spriten) torka över natten så sitter dom superbra på styret :-) T

Kompressor funkar fint. Bara att blåsa mellan styret och gummit samtidigt som man trycker lite försiktigt i riktning mot styrtappen. Om handtagen är täta i ena änden får man dock vara försiktig så att inte handtaget blir som en ballong av tryckluften.
Kör man med kompressor riskerar man inte att handtagen lossnar pga att man använt någon typ av smörja.

jag brukar använda citron-spray till mina handtag. Eller ja, avfettningsmedlet som går att köpa på bf som jag glömt namnet på.

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Bräkleen är din vän.

Bräkleen torkar ut gummit. I teorin iaf. :)

PrinsValium skrev:
-------------------------------------------------------
> Fan vad folk kladdar på konstigheter... T-sprit
> fungerar riktigt bra, känns rätt rent och
> dunstar omgående.

Bra, det ska jag testa när jag ska dra på nya nästa vecka. Hade ett rent helvete sist. Tog nog en timme sist, och värken/valkarna i händerna var kvar en vecka.

Senast redigerad av en moderator:
Fördelen med tex bensin är att det i bästa fall vulkar i styret. Samma sak med att använda sprejfärg. Man slipper att köra runt med två gashandtag i regn.

Fan va folk verkar göra det bökigt för sig själva. Lock ons är ju såklart smidigast men är man anti det så är lite vatten och vanlig handkraft så jäkla simpelt. Låt torka under natten så är det klappat och klart.

// Fischer

+1 på t-sprit. Dunstar och håller fukten borta. Inga problem med roterande handtag därefter. Lockons är för dåliga mekaniker :)

Tillbaka
Topp