Hur gör ni ren händerna?

putchi

Medlem
Hur gör ni ren händerna?
Som bekant finns det möjligheter att bli rejält smutsig om händerna när man pysslar om sin cykel. Speciellt om man som jag tycker att det är roligare att cykla än att gör rent cykeln och när man byter däck mm. Åtminstone V-bromsarna lämnar mycket smuts efter sig.

Av det jag provat hittills så verkar såpa fungera bäst, men likväl är man ganska svart om händerna ändå, och då får man sitta här på jobbet och skämmas.

Några tips om hur man blir ren och vacker om händerna?

Hur gör ni ren händerna?
041103%202042%20IMG_6244%20Klart%20att%20bolla__scaled_640.jpg

041103%202053%20IMG_6245%20Bollar%20klara__scaled_640.jpg

:-D

Hur gör ni ren händerna?
Testa med maskintvättmedel. Funkar väldigt bra. Tar till o med stanken som man får om händerna när man tvingats rensa golvbrunnar

Hur gör ni ren händerna?
Grön YES brukar funka rätt bra som sagt och dessutom finns det ju redan i huset. Jag brukar dessutom smörja in händerna med en fet hudkräm innan jag börjar mekandet.

Hur gör ni ren händerna?
Om man är riktigt grisigt skitig finns ett lite husmoderstipps.
Smörj först in händerna med smör, margarin eller matolja (eller annat matfett). Gnugga, gnugga, gnugga. Applicera därefter rikliga mängder med gröna YES, gnugga gnugga gnugga och skölj av.
Det funkar skrämmande bra enligt den kännda kemiska principen lika löser lika (det feta matfettet löser den feta oljan. Diskmedlet löser därefter matfettet).

Senast redigerad av en moderator:
Hur gör ni ren händerna?
mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Smörj först in händerna med smör, margarin eler matolja

Jag har svårt att se hur ditt tips skiljer sig från mitt, förutom att mitt är godare...

Hur gör ni ren händerna?
Hej!

Varför hålla på och smörja in händerna i en massa olja och sen tvätta dom med yes/maskindiskmedel eller andra dyra ohälsosamma produkter när det finns handska, köp en låda med latex/gummi -handska så slipper man alla problem med att skita ner händerna. Finna att köpa på apoteket, biltema har säkert oxå...

Ska man hålla på att kränga av och på däck tycker jag ett par "trädgårdshanska" eller dyligt funkar skit bra.

/ Joakim

Hur gör ni ren händerna?
Gör som mina kollegor på motorverkstan på Scania. Smörj in händerna med fet handkräm (mätta huden med fett) innan du börjar mecka med oljiga cykeldelar. Då fastnar inte lika mycket olja/fett på huden utan det lägger sig på handkrämshinnan och det blir då mycket lättare att tvätta bort. Har du däremot torra händer när du börjar mecka så suger huden upp oljan (kanske i tron att det är nya Nivea med skinksmak) och det blir då ett helvete att tvätta sig
~K

Hur gör ni ren händerna?
the_TnT skrev:
> Jag har svårt att se hur ditt tips skiljer sig
> från mitt, förutom att mitt är godare...

Man får mer cancer om man gör som du rekommenderar, dvs äter upp det skiten binder till efter använding.

Hur gör ni ren händerna?
Tvätta händerna?

Brukar köra med rivjärnet...

Nejvars, tvättsåpa funkar kanoners! Men oftast räcker det med tvål och vatten faktiskt, bara när jag renoverade fixeden som jag behövde såpan. Med finhojen räcker det oftast att bara skölja av med vatten faktiskt. Gäller att se till att det bara finns fett på rätt ställen...

Hur gör ni ren händerna?
mytomspunnen skrev:
> Man får mer cancer om man gör som du rekommenderar

Å du lämnar in ditt handtvättsvatten till återvinning? Eller ger du det till fiskarna och dricksvatten?

;)

Det var f.ö. inte seriöst menat, om nu någon tror det. Men det är samma princip som mytis. :)

Ett grundtips jag sällan minns själv är att klippa naglarna innan man börjar meka...

Hur gör ni ren händerna?
the_TnT skrev:
> Å du lämnar in ditt handtvättsvatten till
> återvinning?

Nej.

> Eller ger du det till fiskarna och
> dricksvatten?
>

Här i storstan har vi reningsverk. :P

> Ett grundtips jag sällan minns själv är att klippa
> naglarna innan man börjar meka...

Japp. Eller använda latexhandskar som cal tycker. Dock lyckas jag alltid förlägga mina handskar när det är dags för mek...

Hur gör ni ren händerna?
Baltazar skrev:
> lacknafta eller avfetning. o sen hudkräm så man
> inte torkar ut huden

wow, dagens hälsotips! :)

Du vet väl att huden är ganska duktig på att ta in dylika ämnen?

Hur gör ni ren händerna?
putchi skrev:
> ... och då får man sitta här på jobbet och
> skämmas.
>
> ...

Att ha smutsiga händer för att du mekat med cykeln är inget att skämmas över. Var stolt över det!

(För övrigt funkar Yes eller annat handdiskmedel bra. Ett tips [som ni inte ska tala om för den ni delar hushåll med...] är att diska kvällsdisken för hand, det gör att händerna oftast blir helt rena.)

Hur gör ni ren händerna?
På clas olsson har de tunna skinnhanskar för mekande. De brukar jag ha på mig för att undgå den värsta skiten. Sen håller jag med om att Yes diskmedel är det bästa sättet om man nu skulle bli skitig och inte har specialmedel från Biltema hemma.

/Jan

Hur gör ni ren händerna?
Vanlig handtvål, Eucerin pH5 Cremetvål från Apoteket, och nagelborste brukar råda på det mesta. I sällsynta fall blir det något mer grovkalibrigt som Yes eller i nödfall lacknafta.

Hur gör ni ren händerna?
Meckade bil en gång och hade bara ett gammalt mjällshampo att tillgå. Och det fungerade ju så himla bra, dvs principen gnida in händerna med det innan man har på vatten. Dvs inte så långt från biltema-guckan men om man inget annat har så...

Hur gör ni ren händerna?
Själv så går jag in i närmaste färgaffär och kollar efter det lösningsmedel med flest varnings texter och symboler. Har provat lite olika medel och detta är vad jag kommit fram till:

corrosiv.jpg
+
toxic.jpg

+Händerna blir VÄLDIGT rena.
-kan svida lite om man har öppna sår och händerna har en förmåga att bli lite torra.

explosiv.jpg
eller
flammabl.jpg
+
oxidisin.jpg

+ Luktar ganska gott och dom med högra symbolen smakar gott om man råkar få i munnen.
- Händerna, du och din omgivning kan bli svarta och skitiga om du röker samtidigt som du tvättar dig.

Environ.jpg

+ inget
- egentligen inget här heller, bör unvikas att drickas av husdjur.

Modellbränsle, eller xylen funkar bra, samt gamla fina "prylar" (säljs ej längre, vet ej varför) som oftast går att få tag på vid återvinninsstationer eller av din farmor. Ni kanske har några andra tips?

Hur gör ni ren händerna?
Xylen är extremt bra men är väl duktigt cancerogent också?

Jag tycker det brukar funka bra med tvål elle diskmedel.

Ang Mytis latexhandskar - det är inte bara ett par han tappat bort utan ett helt hundrapack!

Hur gör ni ren händerna?
jomper skrev:
> Xylen är extremt bra men är väl duktigt
> cancerogent också?
>
> Jag tycker det brukar funka bra med tvål elle
> diskmedel.
>
> Ang Mytis latexhandskar - det är inte bara ett par
> han tappat bort utan ett helt hundrapack!

Äsh, cancer är som bingolotto! Man vet att man kan få Bingo men det är ingen som får det. Som min farmor skulle ha sagt. Så ja, det är bara att köra på. Själv använder jag xylen till allt, diskmaskinen, tvätta händerna eller spä ut bensinen i tanken med.

Hur gör ni ren händerna?
jag kör med latexhandskar från Clas Ohlson, funkar perfekt. annars brukar jag använda vanlig tvål och den mjukaste scotch-briten, det blir det rent av.

Hur gör ni ren händerna?
Markus F skrev:
> Två jättebra knep är att diska för hand eller baka
> bullar.

Ett tredje är att ha folk som mekar åt en.

Hur gör ni ren händerna?
Om man inte är alltför skitig funkar diskmedel. Är man riktigt skitig går inte det heller. Då får man vänta några dagar innan man försöker sig på vita tubsockor.

Ska jag vara lite seriös så:
-Tvål och vatten funkar ofta med en borste, men man får nästan riva sönder huden. Det som gör att man blir ren är antagligen att man ömsar skinn.

- såpa och diskmedel funkar till en viss gräns men har skiten bitit sig fast hjälper inte det.

- Tvättmedel (pulver) funkar men är alldeles för aggresivt mot huden för att det ska rekommenderas. Går i nödfall om man smörjer in sig efteråt.

- gnugga in fingrarna i smör eller matolja och gno riktigt länge, och sedan tvätta med diskmedel funkar ganska bra. Hyfsat skonsamt mot huden.

- handrengöring med små korn, typ Biltemas, är det överlägset bästa. Helst avslutar man proceduren med någon tvättkräm som gör huden mjuk igen. Enda medlet som någorlunda tar bort dieselstank.

Hur gör ni ren händerna?
Boman - jag känner (kände i vissa fall) en del människor som fick "bingo" om det var av lösningsmedelsanvändning eller ej vet jag ej...... men man behöver inte exponera sig i onödan... :)

Usch vad tråkig jag är tvätta på för h*lv*t*! ;)

Hur gör ni ren händerna?
JLarsson skrev:
> Markus F skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Två jättebra knep är att diska för hand eller
> baka
> > bullar.
>
> Ett tredje är att ha folk som mekar åt en.

Annars kan man ju köpa nytt när det gamla blivit smutsigt...

Hur gör ni ren händerna?
Har köpt en förpackning Erma-tabletten, innehåller små runda tabletter som man smular sönder i handen, sen är det bara att tillsätta lite vatten och gnugga. Man avslutar med att skölja med vatten, sen är man ren.

Att tvätta sig med kaffesump är ett annat knep jag har hört, men jag har bara provat nån gång för lägensen, var inte jätteimponerad.

Hur gör ni ren händerna?
Jag har testat nödvarianter som diskmedel & avfettningsmedel etc genom åren, men specialgjorda medel som t ex Biltema's handrengörning ovan tycker jag är fullständigt överlägset, skonsamt men tar ändå bort allt snabbt & enkelt...

Hur gör ni ren händerna?
suprega fungerar bra, fast man bör veta att alla fettlösande medel bidrar till torra händer, så för frekvent användande är inte direkt optimalt.

Hur gör ni ren händerna?
iMats skrev:
> Baltazar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > lacknafta eller avfetning. o sen hudkräm så man
> > inte torkar ut huden
>
> wow, dagens hälsotips! :)
>
> Du vet väl att huden är ganska duktig på att ta in
> dylika ämnen?

haha, tala om nått ja inte vet :D:D men sen ska det ju sägas att det är väldigt sällan jag behöver göra rent händerna med så kraftiga saker. max 1 gång i månaden, om ens det.

Hur gör ni ren händerna?
jag kör också på lacknafta eller fotogen... urenkelt att uppnå "icke kolsvart och lämnar avtryck"-effekt även utan vatten, därför åker ett 50ml provrör med i ryggsäcken
hemma så tvättas givetvis händerna grundligt efteråt

jag menar inte att det är bra metod om man mekar dagligen - torkar ut huden rejält, men en gång i veckan så tål man nog det (och ute på turen så finns det inget bättre alternativ)

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp