Hur har detta gått till - totalkvaddat däck?

Dingovalle

Aktiv medlem
Efter kanske 15 timmar har mina Schwalbe ICE spiker totalt pajat. Köpte dem iofs begagnat men de var i så nära nyskick man kan begära.

Bilagor

• DD2A2C6D-EC9E-4376-9918-BBD7774902A0.jpeg
    DD2A2C6D-EC9E-4376-9918-BBD7774902A0.jpeg
    724.7 KB · Besök: 447
  • 1A8CE717-23D3-4E08-BD36-1BA32A5351AB.jpeg
    1A8CE717-23D3-4E08-BD36-1BA32A5351AB.jpeg
    811.2 KB · Besök: 449
Mnja, vet inte. Jo, alltså den är ju TL-ready och möjligen smal. Men ändå.
Finns fler historier om den kombon, tydlingen viks däcksidan åt "fel håll" och resultatet skall bli sådär. Tyvärr så är jag lite för dålig på tyska, så jag kan ha missuppfattat det hela, men det var min tolkning.
Screenshot_20220206-213448_Chrome.jpg

Jag vet inte, men kanske rimligt?

Presenterar bara en teori framförd av andra.

Jo, det känns som att det har vikts över fälgkanten och nötts av. Men det finns flera konstigheter i det trots allt. Hur kunde det gå på 3-4 turer? När jag kollar framdäcket som inte är skadat så är det ju en tydlig kant där däcket sväller som en svamp upp ur fälgen. Men det funkar ju utan problem. Ich när jag kollar familjens andra cyklar så ser det lika ut.

Jo, det känns som att det har vikts över fälgkanten och nötts av. Men det finns flera konstigheter i det trots allt. Hur kunde det gå på 3-4 turer? När jag kollar framdäcket som inte är skadat så är det ju en tydlig kant där däcket sväller som en svamp upp ur fälgen. Men det funkar ju utan problem. Ich när jag kollar familjens andra cyklar så ser det lika ut.
Bakdäcket växlar mellan driv och broms?

Det tror jag är orsaken till att vissa dubbdäck fungerar utmärkt som framdäck, men dubben äter sig in när man har dem som bakdäck. Orelaterat, men belastningen skilljer ju sig åt. Kan spela roll.

Kanske?

Bakdäcket växlar mellan driv och broms?

Det tror jag är orsaken till att vissa dubbdäck fungerar utmärkt som framdäck, men dubben äter sig in när man har dem som bakdäck. Orelaterat, men belastningen skilljer ju sig åt. Kan spela roll.

Kanske?
Ice spikers dubb äter sig ut när man har det i bak

Om däcket var begagnat kan det ju ha stått och torkat sönder i några år utan din vetskap. Eller så har förra ägaren pumpat det till idiottryck vid något tillfälle och börjat slita sönder korden, som sen gått åt pipan helt först i din ägo.

Om däcket var begagnat kan det ju ha stått och torkat sönder i några år utan din vetskap. Eller så har förra ägaren pumpat det till idiottryck vid något tillfälle och börjat slita sönder korden, som sen gått åt pipan helt först i din ägo.
Jag lutar åt att Makten har rätt, alternativt konstigt produktionsfel.

Oavsett så är det svårt för dig att göra något åt det. Bara att köpa nytt tyvärr.

du har inte haft den på dragkrokshållare och drabbats av att däcket påverkats av avgasutsläppet...?

Just att det är en kolfiberfälg kan vara skurken - många däcktillverkare avråder vissa/alla dina modeller från användning på dito fälgar då de kan vara vassa och orsaka just såna här skador (ex många fina, lätta landsvägsdäck, klassiskt uppbyggda på icke-vulkat vis med bomulsstommar).

Nu har jag kollat hur framdäcket ser ut. Slitage är synligt för också längs med fälgkanten. Inte alls lika mycket. Men fullt synligt. Då borde det rimligen vara så att kombinationen av däck och fälg inte riktigt lirar.

Nu har jag kollat hur framdäcket ser ut. Slitage är synligt för också längs med fälgkanten. Inte alls lika mycket. Men fullt synligt. Då borde det rimligen vara så att kombinationen av däck och fälg inte riktigt lirar.
Har du känt på fälgkanterna hur de känns, om de är skarpa eller mjukt avrundade? Jag tycker det absolut ser ut som att kanten på fälgen ätit sig in i sidan på däcket.

2017 och ett Contidäck som roade sig med att smälla slang genom nästan osynliga sprickor i däckskanten.
C5BCF51A-9F28-4656-9530-F26A61A3B2BF.jpeg

Tillverkningsfel och det gick att reklamera.

TS kan ju göra ett försök för gissningsvis är det just tillverkningsfel.

Däcken är köpta på butik i november 2021. De är med andra ord i stort sett nya. Skav uppstår både fram och bak. Men absolut mest i bak. Då måste det rimligen vara för högt eller för lågt tryck eller att däck och fälg inte lirar. Jag kan orimligen ha fått två dåliga däck. När jag körde in dem hade jag lågt tryckt. Kan det ha sågat fälgen genom däcket?

Däcken är köpta på butik i november 2021. De är med andra ord i stort sett nya. Skav uppstår både fram och bak. Men absolut mest i bak. Då måste det rimligen vara för högt eller för lågt tryck eller att däck och fälg inte lirar. Jag kan orimligen ha fått två dåliga däck. När jag körde in dem hade jag lågt tryckt. Kan det ha sågat fälgen genom däcket?

Kan vara en dålig batch.
Reklamera. Kostar dig åtminstone ingenting.

hur lågt?

har på liknande sätt skadat två konsekutiva marathon racer 32 mm, efter bara några veckor; en reva i sidans däckväv parallellt med corden. enligt schwalbe för jag körde med för lågt tryck, dvs helt för 32 mm helt normala 3,2 bar?‍?

står om detta på deras hemsida. enligt dem skall de gå för maxtryck, för att hindra just skador i däcksidan....

i mitt fall var det snarare umgänge med trottoarkanter som utlöste skadorna. värt att nämna är att jag aldrig haft detta problem med andra däck på den cykeln.

ja, ingen kan eller bör leva efter dessa orealistiska tryckrekommendationer, och mina isp 29/2,25 evo med tunnare sidor har gått på 40i-fälgar kring 1,0-1,3 bar varje vinter sedan 2016, utan problem.

Tillbaka
Topp