Hur har detta gått till - totalkvaddat däck?

Summering: inga skador eller vassa kanter på fälgen. Cannondale svarar att fälg och däck ska trivas bra tillsammans. Schwalbe har granskat däcket och ser inga spår av materialfel. När jag cyklat i skog har jag haft ett lufttryck inom angivet spann. När jag körde in dem körde jag med ett lågt däcktryck. Jag ser nu när jag läst på att tillverkaren rekommenderar ett betydligt högre tryck när man kör in däcken. Sannolikt har det låga trycket gjort att däcket vikts runt fälgkanten som nött sig igenom. Bengt-re har lagt en bild längre upp i tråden som illustrerar detta, men vänt åt fel hål och med mer luft i däcket än vad jag hade. Alltså ett handhavandefel. Schwalbe har artigt uttryckt att det nog mer beror på mig än däcket. Vilket jag tror stämmer. För goodwill skickar dom ett nytt däck med slang. Tack för det! Nu känns det bättre och jag är lite, lite klokare.

Ok, nu är jag överens åtminstone med mig själv att jag med stor sannolikhet kört med för lågt tryck. Schwalbe har varit otroligt vänliga och skickat mig ett nytt däck om en A4 med instruktioner. Nu har jag följt alla instruktioner men lyckas inte få däcket helt centrerat. Jag har släppt ut, tryckt i, rullat och vrickat på däcket i 90 minuter. Men hur jag än gör så kommer den lilla randen längs däckkanten inte bli centrerad. Ibland är den utanför fälgen ibland innanför kanten. Har detta någon betydelse?

Ok, nu är jag överens åtminstone med mig själv att jag med stor sannolikhet kört med för lågt tryck. Schwalbe har varit otroligt vänliga och skickat mig ett nytt däck om en A4 med instruktioner. Nu har jag följt alla instruktioner men lyckas inte få däcket helt centrerat. Jag har släppt ut, tryckt i, rullat och vrickat på däcket i 90 minuter. Men hur jag än gör så kommer den lilla randen längs däckkanten inte bli centrerad. Ibland är den utanför fälgen ibland innanför kanten. Har detta någon betydelse?
Svårt att säga utan att själv se och det beror på hur petig man är. Har du testat med såpvatten längs däckssidorna så de glider lätt?

Håller med, bra bemötande av Schwalbe :)

Sätt ett buntband nära däck för att se hur mycket det wobblar slår upp och ner , om det inte gör det så okej ,
Jag brukar pumpa upp till nära maxtryck å se till att däcken är duktigt såpade å låta stå över natten typ , om det inte glider till rätta (töjer sig) på ett par timmar så är det nog så illa att däck å fälg inte gillar varann.
Lycka till

vilket tryck rekommenderade de och till vilken dimension?

kan berätta att jag senast igår var ute med mina isp 29/2,25, och som vanligt tryckte i 1,05 bar bak och 0,90 fram. på 40i fälg. med smalfälgar behövs ett par tiondelar mer,

om du får behålla det gamla däcket ta gärna vara på dubbarna. efterdubbning är ett tema på isp. rullet och greppet är så bra att man utan vidare förlåter detta...

Äh, det är väl mer regel än undantag att ISP spricker i däcksidan bak efter en irriterande kort tid. Speciellt om man dessutom kör med under 1,5 så går det extra fort. Om du dessutom köpte de äldre LiteSkin däcken för att spara vikt så är det i stort sett sprickgaranti. Har lyckats reparera ett par gånger med att sy ihop sprickan med en gammal däcksida som "laglapp" då jag var så sjukt trött på att de sprack innan vintern var över och inte pallade att bränna iväg 1200 pengar till. De nyare raceguard verkar bättre i sidoväggarna, men juryn är fortfarande ute på dessa.

Äh, det är väl mer regel än undantag att ISP spricker i däcksidan bak efter en irriterande kort tid. Speciellt om man dessutom kör med under 1,5 så går det extra fort. Om du dessutom köpte de äldre LiteSkin däcken för att spara vikt så är det i stort sett sprickgaranti. Har lyckats reparera ett par gånger med att sy ihop sprickan med en gammal däcksida som "laglapp" då jag var så sjukt trött på att de sprack innan vintern var över och inte pallade att bränna iväg 1200 pengar till. De nyare raceguard verkar bättre i sidoväggarna, men juryn är fortfarande ute på dessa.

Jag har kört 2 bar i mina och är inne på sjunde året. Det är dessutom den lättare varianten av däcket.

Men då är ju rekommenderade min. Trycket 1.8 Bar också, så kan väl bero på ifall man vill ner långt under 1.5bar och härja på som dom spricker.

Tillbaka
Topp