Hur har ni satt upp er Pike?

Bah

Medlem
Hej gott folk!

Jag har ny cykel och ny gaffel men jag får den inte riktigt som jag vill och behöver hjälp av happys hive-mind.

Jag vill ha den mer följsam utför där det är småstötigt som t.ex. utför Dow Jones (massa rötter och småstenar) och även HBB spåren blir lite läskiga när framhjulet liksom flyter och studsar över stenarna. Jag får antingen en hård (men någorlunda förutsägbar) gaffel eller lös och sladdrig känsla.

Jag väger 70kg, det är en 27,5” 150mm 2019 Pike RCT3 ultimate. 2 tokens och 70 psi i nuläget. 30% sag. LSC och retur testat i lägre spannet men jag hittar ingen bra kompromiss. Framdäcken är MM med ca 1,3 bar.

Tips mottages tacksamt.

Senast ändrad:

Bah

Medlem
Tyvärr går inte HSC justeras mer än öppen-mellan-stängd på RCT3. Jag försöker därför jobba runt det utan framgång men tack ändå. Jag började med rekommenderade settings och det kändes lite för dämpat åt bägge håll.

Eric W

Aktiv medlem
Har du Debonair i den gaffeln? Annars är det bra att installera. Personligen hade jag gått upp i lufttryck. Jag finner att den går bättre med mindre sag. Du behöver kompensera med mer returdämpning.

Som referens väger jag 68kg. Jag har en Pike 150mm RC med eftermarknads Debonair. Med risk för att bli sågad vid fotknölarna av alla gaffelexperter så är min nuvarande set up:

95-100psi (ok, ganska firm men 90psi är inte helt tokigt att testa). Sag strax över 15%.
3 tokens.
0-1 steg comp. (Ej separat LSC)
14-15 klick retur från fullt öppen. (Upplevs nog som ganska långsam).

Detta är för utförsbetonad stigcykling/enduro light. Hade jag kört större berg hade jag gått ner något i lufttryck.

Det finns lika många åsikter i detta ämne som set-ups. Det finns många som är betydligt kunnigare än mig om gaffel-setup och dämpare på detta forum. Men personligen gillar jag en gaffel som håller sig uppe genom genom stök och annat. På bekostnad av komfort i bland. På Pikes innan 2020 modell (charger 2.1) verkar detta var en trade-off man får göra.

C-dale

Aktiv medlem
Nya gafflar brukar vara skit tills man bytt olja i underbenen och förmodligen viktigast, smörjt upp dammskydd/tätningar med SlickKick eller liknande .

Bah

Medlem
T
Har du Debonair i den gaffeln? Annars är det bra att installera. Personligen hade jag gått upp i lufttryck. Jag finner att den går bättre med mindre sag. Du behöver kompensera med mer returdämpning.

Som referens väger jag 68kg. Jag har en Pike 150mm RC med eftermarknads Debonair. Med risk för att bli sågad vid fotknölarna av alla gaffelexperter så är min nuvarande set up:

95-100psi (ok, ganska firm men 90psi är inte helt tokigt att testa). Sag strax över 15%.
3 tokens.
0-1 steg comp. (Ej separat LSC)
14-15 klick retur från fullt öppen. (Upplevs nog som ganska långsam).

Detta är för utförsbetonad stigcykling/enduro light. Hade jag kört större berg hade jag gått ner något i lufttryck.

Det finns lika många åsikter i detta ämne som set-ups. Det finns många som är betydligt kunnigare än mig om gaffel-setup och dämpare på detta forum. Men personligen gillar jag en gaffel som håller sig uppe genom genom stök och annat. På bekostnad av komfort i bland. På Pikes innan 2020 modell (charger 2.1) verkar detta var en trade-off man får göra.
Tack för input!

Det sitter redan debonair i och jag ska skamlöst försöka härma din setup. Samma vikt och användningsområde borde räcka en bit. Jag har aldrig tänkt att mer tryck skulle vara lösningen.

Eric W

Aktiv medlem
Gaffeln borde ju hålla sig mer uppe i slaget, vilket ger dig mer tillgängligt slag när du blåser över allt skrot. ;-)

Har du problem med att framändan ”flyter” över stock och sten så kan det även vara värt att se över balansen på cykeln (dvs bakdämparen).

Bah

Medlem
Nya gafflar brukar vara skit tills man bytt olja i underbenen och förmodligen viktigast, smörjt upp dammskydd/tätningar med SlickKick eller liknande .
Tack för tipset. Jag har visserligen tyckt att den känns lite ”torr” men vill ju ändå tro att den skeppas komplett med olja och fett. ;) Jag ska ta tag i det snarast!

Jag tackar och bockar för alla idéer hittills.

Bah

Medlem
Gaffeln borde ju hålla sig mer uppe i slaget, vilket ger dig mer tillgängligt slag när du blåser över allt skrot. ;-)

Har du problem med att framändan ”flyter” över stock och sten så kan det även vara värt att se över balansen på cykeln (dvs bakdämparen).
Absolut. Jag är ännu mer vilse med bakdämparen. En RS Deluxe där jag bara har lufttryck och retur att jobba med. Jag har precis hittat ett sansat tryck som jag inte blåser rätt igenom slaget med... Jag kanske ska öka där med men ligger redan på ca 20% sag (och den har jag faktiskt servat luftburken på)

sdx

Aktiv medlem
Absolut. Jag är ännu mer vilse med bakdämparen. En RS Deluxe där jag bara har lufttryck och retur att jobba med. Jag har precis hittat ett sansat tryck som jag inte blåser rätt igenom slaget med... Jag kanske ska öka där med men ligger redan på ca 20% sag (och den har jag faktiskt servat luftburken på)
Släpp på returen på både dämparen &gafflen fullt ut där kan du börja med att sedan skruva in 1klick i taget se bara till att du har det saget som du gillar inte vad andra tycker.

Bah

Medlem
Släpp på returen på både dämparen &gafflen fullt ut där kan du börja med att sedan skruva in 1klick i taget se bara till att du har det saget som du gillar inte vad andra tycker.
Jo jag är ingen sag-hitler men det är iaf ett kvitto på att trycket inte är alltför vansinnigt åt något håll.

När det gäller retur har jag jobbat mig fram som du säger och även med bracketing men framförallt bak tycker jag att feedbacken är ganska yxig och ute på stig finns det så mycket annat som spelar roll att bättre/sämre är svårt att känna. Jag är nog helt enkelt dämpardöv. :’-(

Crossmax

Aktiv medlem
Tack för tipset. Jag har visserligen tyckt att den känns lite ”torr” men vill ju ändå tro att den skeppas komplett med olja och fett. ;) Jag ska ta tag i det snarast!
Du skulle bli förvånad om du visste hur mycket det slarvas vid ihopmontering av gafflarna från fabrik. Klart värt att göra en egen ytterbensservice även om den inte gått särskilt långt.

sdx

Aktiv medlem
Jo jag är ingen sag-hitler men det är iaf ett kvitto på att trycket inte är alltför vansinnigt åt något håll.

När det gäller retur har jag jobbat mig fram som du säger och även med bracketing men framförallt bak tycker jag att feedbacken är ganska yxig och ute på stig finns det så mycket annat som spelar roll att bättre/sämre är svårt att känna. Jag är nog helt enkelt dämpardöv. :’-(
Leta reda på en ordentlig rotmatta där kan du göra dom justeringarna som behövs och notera vad du gör om du har någon vän som vill vara behjälplig så är det lättare om någon ser filmar hur fjädringen uppförsig.

Bah

Medlem
Nu var det gjort och mycket riktigt var det torrt.
Det var ett större hålrum i tätningarna än jag sett i mina tidigare gafflar och jag antar att hålrummet ska fyllas vid service?

Den känns iaf följsammare nu i hemmet.

Makten

Aktiv medlem
Snabbare retur! Många verkar av nån outgrundlig anledning cykla med långsam retur på gaffeln även på stig. Det ger inte direkt något positivt.

Sen borde du kunna sänka trycket i framdäcket om du bara väger 70 pannor. Förutsatt att fälgen inte är så smal att däcket viker sig. Ett mer dämpat däck gör underverk för studskänslan också. Schwalbe MM är ganska "plåtigt" tycker jag. Rullar bra men studsar också en del.
Själv kör jag kring 1 bar i 2,3"-framdäck och väger 85 kilo. Bak runt 1,4-1,5 bar.

sdx

Aktiv medlem
Snabbare retur! Många verkar av nån outgrundlig anledning cykla med långsam retur på gaffeln även på stig. Det ger inte direkt något positivt.
Problemet men för långsam retur är att gafflen packar sig den hinner helt enkelt inte möta nästa hinder och då tror dom flesta om man skruvar lite på kompressionen så blir det bättre men egentligen så blir det sämre.för gafflen hinner fortfarande inte ut att möta hindret .
Tror att dom flesta går efter tillverkarnas rekommendation då det gäller luft, kompression ,retur .
Går man efter det så går det inte att cykla fort eller att åka fort utför.Och det är min åsikt sen finns det andra med andra åsikter .

jonte987

Aktiv medlem
Jag är ingen expert men sänker man trycket så kan man ha snabbare retur. Nu är det tydligen väldigt happy inkorrekt med token men för mig har det funkar med lagom token, lägre tryck och snabbare och snabbare retur.
Det verkar funka men jag är inte bra nog att märka av eventuell hängmatte effekt.

(Sen har jag lyrik inte pike)

sdx

Aktiv medlem
Jag är ingen expert men sänker man trycket så kan man ha snabbare retur. Nu är det tydligen väldigt happy inkorrekt med token men för mig har det funkar med lagom token, lägre tryck och snabbare och snabbare retur.
Det verkar funka men jag är inte bra nog att märka av eventuell hängmatte effekt.

(Sen har jag lyrik inte pike)
Brukar köra med ca 20 psi mera än vad det skall vara till min vikt funkar kanon och minimalt med returdämpning.

Bah

Medlem

Sen borde du kunna sänka trycket i framdäcket om du bara väger 70 pannor. Förutsatt att fälgen inte är så smal att däcket viker sig. Ett mer dämpat däck gör underverk för studskänslan också. Schwalbe MM är ganska "plåtigt" tycker jag. Rullar bra men studsar också en del.
Själv kör jag kring 1 bar i 2,3"-framdäck och väger 85 kilo. Bak runt 1,4-1,5 bar.
Jag citerar dig för att du täcker flera punkter men tackar er alla för bra svar.

Jag ska prova lite snabbare retur. Just nu ligger jag något klick snabbare än halvvägs. Jag har bara utgått från att den inte packar alltför mycket då jag har en hel del (30-40%) kvar av slaget efter en stötig utförslöpa men med 2 tokens är det kanske ungefär där det börjar ta emot. Utan tokens blir det lätt bottning vid huck eller hopp men det kanske det får vara värt?

Däcktryck ja.. Under den blöta våren var det inga problem att köra 0,8 med 2,6” på 30i men då gick det inte fort heller. Jag har säkert tagit i för mycket nu.

Tack vare alla tips ska jag göra fel och ändra allt på en gång! Mer tryck, mindre retur och lägre däcktryck blir receptet för stunden.
Jag orkar inte byta mina fräscha däck nu men ska tänka på det sedan.

Sdx: ja kan man ha annat än åsikter kring dämpning? :) Vi har alla tycke och smak och jag är tacksam för hjälpen att puffa mig i en riktning från ”ok” till det jag vill ha.

Jonte: Jag gillar för övrigt inte heller hoppstyltan som i värsta fall blir två landningar per hopp men jag ska våga prova lite mindre.

Än en gång ett stort tack för engagemanget!

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Jag orkar inte mickla för mycket så jag sätter tryck bak efter sag och fram så att jag utnyttjar det mesta på det stökigaste jag kör. Så hade jag haft 30-40% kvar hade jag kanske minskat tryck istället...men så är jag noob på dämpare.

Bah

Medlem
Det är ungefär så jag har tänkt också och det har funkat bra tills nu när det börjar bli torrt.
Nu behöver jag lite hjälp av min dyra gaffel när jag cyklar/åker fortare än min förmåga. :)

Eric W

Aktiv medlem
Hehe, du har alltså 30-40% outnyttjad slag, samtidigt som du ligger på 30%sag? :-)
Hur mycket har du kvar av dina 150mm efter det? ;-)

Hade jag vart i dina skor hade jag börjat med att höja trycket, i alla fall uppåt så du får 20% sag. Därefter justera retur. Högre tryck kommer ge dig en snabbare retur, så gissningsvis vill du lägga på mer dämpning.
När du höjer trycket får du även mer motstånd mot urbottning och mer stöd i mitten av slaget, så känns gaffeln för hård så plocka ut en token eller två. När du har fått spring-rate och retur att kännas OK, så är det läge att börja finlira med LSC.

Kan rekommendera att hyra en ShockWiz, välj hur du vill ha din gaffel / dämpare, cykla. Kolla och justera, cykla lite till. På 1-3 timmar har du ”svaret”. Oftast mycket små justeringar därifrån.

Bah

Medlem
Hehe, du har alltså 30-40% outnyttjad slag, samtidigt som du ligger på 30%sag? :-)
Hur mycket har du kvar av dina 150mm efter det? ;-)

Hade jag vart i dina skor hade jag börjat med att höja trycket, i alla fall uppåt så du får 20% sag. Därefter justera retur. Högre tryck kommer ge dig en snabbare retur, så gissningsvis vill du lägga på mer dämpning.
När du höjer trycket får du även mer motstånd mot urbottning och mer stöd i mitten av slaget, så känns gaffeln för hård så plocka ut en token eller två. När du har fått spring-rate och retur att kännas OK, så är det läge att börja finlira med LSC.
Jag har aldrig varit bra på matte! :) Jag bottnar iaf sällan och definitivt inte utför småstök. Jag tror precis som du hintar åt att det blir ett rätt litet spann som faktiskt används.

Tokens åkte i när jag med rekommenderat tryck tjongade rätt igenom slaget efter varje hopp och dom blev kvar medan jag frågar bättre vetande och skapar en plan. Ut med token läggs på listan. I värsta fall får jag väl bli mjukare i kroppen.

Medan jag blottar min okunskap tycker jag inte riktigt att lsc gör det jag tror att den ska göra. Jag fattar att grävd park och att köra utför naturstig ställer olika krav och jag vill att det ska funka för bägge.. men.. berms, trycka ifrån inför hopp osv. = önskvärt med en del lsc. Jag tycker dock att gaffeln blir stummare över småskit som rötter och stenar i (det grävda) spåret också.

Nu kanske bilden klarnar av varför jag startar en tråd och ber om hjälp :-D

Bah

Medlem
Kan rekommendera att hyra en ShockWiz, välj hur du vill ha din gaffel / dämpare, cykla. Kolla och justera, cykla lite till. På 1-3 timmar har du ”svaret”. Oftast mycket små justeringar därifrån.
Jag älskar att lösa problem med att köpa dyra saker!
Men målet med den här förnedringstråden är att lära mig något och förstå min gaffel bättre.

jonte987

Aktiv medlem
Förnedring är rätt väg tror jag. Jag tror man måste ta en liten bit i taget. En sak att börja förstå skruvarna värre att koppla det till resultatet på spåret. För oss som inte cyklar enormt mycket.

sdx

Aktiv medlem
Jag älskar att lösa problem med att köpa dyra saker!
Men målet med den här förnedringstråden är att lära mig något och förstå min gaffel bättre.
Det enda som du kan lära dig är att testa och åter testa vad som passar dig och dina behov och vad du har för åkstil.
En fjädringa är en ren kompromiss mellan fram gafflen och stötdämparen då 2 måste vara samspelta för att det skall fungera och är dom inte det så fungerar det inte till 100%. Sen ser jag det inte som någon förnedring

Klart att du vill tjäna några dinneros .
Nja, nu finns det ju fler cykelaffärer/privatpersoner som hyr ut, prislappen ser likadan ut på de flesta håll och få "tjänar" några pengar.

Till skillnad från TS som VILL förstå sig på finns det lika många som aldrig rör luft / rebound / tokens av rädsla. För dom är mojängen perfekt och vissa lär sig även av den processen.

Bah

Medlem
Det enda som du kan lära dig är att testa och åter testa vad som passar dig och dina behov och vad du har för åkstil.
En fjädringa är en ren kompromiss mellan fram gafflen och stötdämparen då 2 måste vara samspelta för att det skall fungera och är dom inte det så fungerar det inte till 100%. Sen ser jag det inte som någon förnedring
Jag ska lägga lite tid på att testa i veckan men jag tycker att jag har fått många bra idéer och framförallt förklaringar hittills även om många frågetecken är kvar.

Rent konkret angående balansen fram/bak (bak är lite begränsade möjligheter till justeringar) men jag tänker mig:
1. Retur & komp fullt öppen fram&bak (fast bak har ingen möjlighet till justering av komp)
2. Justera tryck tills det går ganska jämnt upp och ner när jag står och gorillastampar på pedalerna, rakt upp och ner alltså.
3. Som ovan fast nu är det returen som justeras tills det matchar.
Sounds about right eller har jag helt missuppfattat konceptet?

Senast ändrad:

Bah

Medlem
Efter första testdagen har jag landat på:
90psi
2 tokens
3 klick retur
1 klick lsc
(1,0 bar i framdäcket och 1,3 bak)

Bakdämparen fick för övrigt också mer luft och mindre retur.

Det känns fortfarande lite konstigt med gunget men efter att ha gett det en ärlig chans fattar jag vad ni gillar med den snabba returen.

Det är inte perfekt än men ett fantastiskt steg i rätt riktning som hade tagit en djävla tid utan er hjälp. Så stort tack till er alla!

Brukar ni göra några förändringar för dagarna med liftåkning?

Spindelbenen

Aktiv medlem
Jag lånade en ShockWiz och körde och justerade och tycker att det blev en riktigt bra grund för min Lyrik. Sen ska det ju
Efter första testdagen har jag landat på:
90psi
2 tokens
3 klick retur
1 klick lsc
Det är ändå festligt hur olika det kan vara. Jag har visserligen en Lyrik med 150mm och väger typ 90kg med kläder och skor och har samma psi som du har och inga tokens och gillart skarpt. Det visar ju bara hur individuellt en känsla kan vara.

Bah

Medlem
Jag lånade en ShockWiz och körde och justerade och tycker att det blev en riktigt bra grund för min Lyrik. Sen ska det ju

Det är ändå festligt hur olika det kan vara. Jag har visserligen en Lyrik med 150mm och väger typ 90kg med kläder och skor och har samma psi som du har och inga tokens och gillart skarpt. Det visar ju bara hur individuellt en känsla kan vara.
Ja visst är det fascinerande!

Jag ska peta lite mer i sakerna var för sig nu men jag tycker att ALLT blev bättre med högre tryck. :)

happymtb.fr

Aktiv medlem
@Bah
Om du vill lära dig hur dämperi fungerar och hur det ska kännas, köp den boken: Race Tech's Motorcycle Suspension Bible av Paul Thede.
Mycket mer läsvärt än rekommendationer från behjälpliga happiyter som har olika mål, olika körstil, olika kroppstyrka, olika cyklar och kör inte på samma terräng som du!
Boken innehåller även en del om felsökning och testning som hjälper att hitta vilka parametrar påverkar grep i kurvor, chassistabilitet, bottom out, osv... mycket hjälpsam bara man inte glömmer att motorcyklar är tyngre än åkaren och att dom har en motor! 😉

Min andra tips är att du ska ha mindre sag fram än bak. Om jag läste rätt hade du 30% fram och 20% bak i början?
15 till 20% fram och 20 till 30% bak är mer vanligt för en 150mm cykel.

Tveka inte att låna / hyra en shockwiz. Den ger en konsekvent analys och kommer ge dig en bra startpunkt för att sen kunna förfina dina reglage efter smak och tycke.

Till sist, stark bål och överkropp ska inte underskattas för mycket i sammanhanget!

Bah

Medlem
Tack för boktips men en timma läsning är en timma mindre cykling just nu. ;)

Sag är nu ungefär i området du nämner. Men kanske snarare (med stor osäkerhet för exakt mätning) 15 fram och ca 18 bak. Mer än så bak ger för många bottningar. En skickligare person kommer säkert undan med dina siffror.

Shockwiz vore kul att testa för sakens skull och stark bål vore bra. Jag har tyvärr inget av det just nu. Tack för bra tips och mål framöver!

Jag har testat skapligt brett sedan sist men landar ändå i rätt små förändringar från den förra setupen. Därför vore det kul med en ShockWiz för att se om det skulle bli något helt annat. Ibland blir det ju ”rätt” bara för att man vänjer sig.

Uppdaterad setup sedan sist:
95 psi
2 tokens
6 klick retur
0 klick lsc
Det går att cykla lite fortare och vårdslösare såhär och det lilla jag cyklat i Hammarbybacken har funkat ok. Men den tidigare var lite mer hopp och lek så att säga och därför kanske lite roligare till vardags.

Senast ändrad:

Bah

Medlem
Det är en Sonder Evol med RS Deluxe select+ RT. M/L tune. Jag kör 180 psi och 3 tokens i den lilla rackaren.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Prova med en megneg air can utan några band i den negativa kammaren. Du kommer behöva mer tryck för att uppnå samma sag och därmed blir det också hårdare att bottna.

Bah

Medlem
Jag är bara en amatör som gillar studsa runt i hellas och köra lite utför ibland så jag har svårt att tro att en skaplig dämpare inte ska duga.

Men visst är det kul att uppgradera! Frågan är om det är bättre att plöja ner pengarna i en annan dämpare?

Det är nog fel cykel att göra plyschsoffa av och målet är egentligen bara att ha så roligt som möjligt. Eftersom jag är ovillig att läsa böcker får du gärna förklara mer om fördelarna med megneg om du orkar. Jag är inte oerhört missnöjd med bakändan men visst känns den lite ”träig” ibland. Kanske ett bättre dämpat bakdäck räcker.

Jag ska försöka forska lite om megneg och absolut försöka motivera ett köp. :)

jonte987

Aktiv medlem
Det låter som nåt för den gamla megan som många fyller med token och ändå bottnar med rekommenderat sag.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer