Hur har ni satt upp er Pike?

• Trådstartare Trådstartare Bah
  • Start datum Start datum
Mätter också 120 mm till o-ringen på min 130 mm Pike. Minns inte precis hur mycket dag utan belastning var, men tror kring 5 mm. Så gissar att hälften av saknade 10 mm är sa och andra hälften väg till riktigt bottom-out som jag har aldrig haft (tror jag).

Möjligt, men o-ringen hamnar på exakt samma ställe varje tur, om jag inte kör extra lugnt. Visserligen var jag längre ifrån med en token mer i gaffeln (eller om det var två).

Edit: Jag kör dessutom högfartskomp på minimum och lågfart på 1 klick av 4.
Jävla lustigt. Jag servade gaffeln igår och nu har jag motsatt "problem". Innan utnyttjade jag inte hela slaget med vad jag tyckte var rimligt tryck. Nu gör jag det med 10+ psi. Ännu oklart om det är bättre eller sämre. Jag hade vant mig vid hur det var innan.

Ingen aning om vad jag gjort men jag hade ett helvete att utjämna pos och neg så att den inte drog ihop sig.

Möjligt, men o-ringen hamnar på exakt samma ställe varje tur, om jag inte kör extra lugnt. Visserligen var jag längre ifrån med en token mer i gaffeln (eller om det var två).

Edit: Jag kör dessutom högfartskomp på minimum och lågfart på 1 klick av 4.
Det var samma för mig. Assvårt att få den att bottna sista centimetern, behövdes 30% sag. Förutom i Vallåsen där den bottnade med 20% sag.

Ni som installerat nya C1 debonair, hur mycket har ni gått ner i luftmängd? Jag har fått släppa ut massor.

Jag fick gå ner en del på min pike, gick ner stegvis och landade till slut på ca 20-25 psi lägre tills den till lsut hade för mycket sag, men tyckte ändå inte gaffeln blev bra någonstans. Stötig och osmutt. Spelar ingen roll vad jag gjorde men fick inte till det alls. Gamla debon air fick åka in igen och det får sitta kvar. Nu är gaffeln smutt igen.

Lyrik däremot blev riktigt fin. Minskade med ca 10-15 psi. Upplever att den dels håller sig högre (för ett givet tryck ska tilläggas) samt bättre hanterar upprepade smällar typ rotmattor. Är jättenöjd med hur den blev. Märkligt att pike blev så värdelös bara. Kanske är det för att den har så mycket lägre kolv och därmed mindre negativ luftkammare.

Senast ändrad:
Då kan man väl tar ut en token, eller ger det sämre fjädringskarakter?
Då kanske man måste ha så högt tryck för att intr bottna att det blir obekvämt över small bump. Jag tror man behöver kunna justera negativa för att kunna styra mer i detalj.
Sen var det väl yonsson som vill ha pop och pumpade upp av den orsaken. Då borde det kanske gå att plocka bort en token i samma veva och ha mer stöd i början av slaget istället

Smaksak. Jag gick från en token till två tokens för att kunna gå ner lite i tryck. Tycker den är bättre nu med två tokens. Bottnar vid aggressiv körning vid 20% sag, annars inte.
Vad snackar vi för slaglängd? Antal tokens för en viss progressivitet är helt olika beroende på slaglängden.

Här är en tysk test av 2019 140 mm gafflar, Pike har väl samma Debonair:
4 mm långa jättebranta delen av kurvan inför bottom-out börjar 5 nn inför 140 mm vid Pike och precis på 140 mm vid Fox. Det är 5 mm skillnad i slaglängd, men tycker att man kan säga att både är 140 mm. Det säger inte om den "saknande" 5 mm kommer från sag utan belastning eller bottom-out protection. (hittade ingen graf för 130 mm)

EDIT: tror att den saknande 5 mm måste komma från sag utan belastning, för att bottom-out skydd finns. Frågan är fortfarande varföë vi mätter 120 mm och inte 125 mm slaglängd. Kanske kör vi inte tillräckligt hårda?

Tillbaka
Topp