Hur har ni satt upp er Pike?

• Trådstartare Trådstartare Bah
  • Start datum Start datum
Varför inte minska saget . Manitou mcleod har haft det i flera år på sin bigcan.
Ja, jag läser på happy att många minskar saget under tillverkarens rek. På andra ställe läser jag att folk fyller med token, men det är inte happykorrekt jag vet det. Jag har lite svårt att värdera påstående på nätet från random folk men de som skriver på pinkbike får väl ha några + för det.

Du menar att manitou har en stor neg på sin big can? Inte att de har mindre sag?

Ja, jag läser på happy att många minskar saget under tillverkarens rek. På andra ställe läser jag att folk fyller med token, men det är inte happykorrekt jag vet det. Jag har lite svårt att värdera påstående på nätet från random folk men de som skriver på pinkbike får väl ha några + för det.

Du menar att manitou har en stor neg på sin big can? Inte att de har mindre sag?
Om man tänker i mm i stället för % och hur mycket förlorar man av stötdämparens slaglängd i förhållande till hjulets rörelse då 30%är =17mm av stötdämparens totala slaglängd.
Neg canen på maitous big can är justerbar om man vill ha neg can eller ej och det märks när skiljeringen sitter i luftburken.

Hoj: Ns Snabb 130
Förare: 98kg
Bak: Fox DPX2 (130mm). 255psi, Rebound: -5 från slow, LSC: Nästan maxad.
Fram: Pike Select (140mm). 2 tokens, 95psi, Rebound 9 klick från slow (ska gå ner).

Tack yonsson för ytterligare info om klick och psi. Med lite tur får någon annan också glädje av det här framöver.

Det känns som att diskussionen kring pike fyllt sitt syfte. Det har tack vare er gått framåt med testandet och gaffeln uppför sig nu ungefär som jag vill ha den. Jag uppdaterar om jag hyr en ShockWiz så vi kan se hur det landar där jämfört med den setup jag har nu. Jag är hur som helst mycket tacksam för alla hjälpsamma råd och intressanta diskussioner!

Jag har beställt en MegNeg och ser fram emot intressanta laborationer med den. Det blir säkert en separat tråd om det när den kommit på plats om någon vecka eller så.

Själv kör jag min enl följande. 80 kg förare inkl utrustning. Tycker jag får bra stöd i gaffeln om jag kör utan tokens och ökar lufttrycket lite. Snabb retur så den inte packar. Jag kör aningen mjukare i bak, och aningen långsammare retur (fortfarande relativt snabb) för att inte tippa framåt vid landning.

Cube stereo 140 c62 - Pike RCT3, 160 mm debon air
-Inga tokens
-100 psi
-Returen snabbast möjligt på vintern, ca 2-4 klick från snabbaste vid varmare klimat.
-Kompressionsdämpning fullt öppet, ibland ett par klick lsc.

På min Propain spindrift har jag en Yari RC 180 mm debon air. Kör lite liknande på den:
-inga tokens
-100 psi
-Returen snabbast möjligt på vintern, ca 2-4 klick från snabbaste vid varmare klimat.
-Kompression max öppet

Senast ändrad:
Ja det är möjligt men jag tror det har lite och göra med att jag gillar att ha returen i bakdämparen rätt snabb och jag tycker fronten behöver vara en liten aning snabbare. Min-inställningen på pike och yari är fortfarande så pass dämpad att det inte blir hoppstylta av det hela.

Jag tycker snarare det verkar som att folk generellt har för mycket (långsam) returdämpning men kanske det är jag som är konstig.

Det vore faktiskt lite kul att testa en shockwiz någon gång bara för att se hur pass "fel" man kör. Kanske öppnar sig en ny värld? Ärligt talat tycker jag iofs en ny värld redan öppnat sig när jag hittade dessa inställningar jag kör nu.. :cool:

Ja det är möjligt men jag tror det har lite och göra med att jag gillar att ha returen i bakdämparen rätt snabb och jag tycker fronten behöver vara en liten aning snabbare. Min-inställningen på pike och yari är fortfarande så pass dämpad att det inte blir hoppstylta av det hela.

Jag tycker snarare det verkar som att folk generellt har för mycket (långsam) returdämpning men kanske det är jag som är konstig.

Det vore faktiskt lite kul att testa en shockwiz någon gång bara för att se hur pass "fel" man kör. Kanske öppnar sig en ny värld? Ärligt talat tycker jag iofs en ny värld redan öppnat sig när jag hittade dessa inställningar jag kör nu.. :cool:
Jag ligger också ganska långt från Rockshox rekommendationer (i TrailHead-appen). Den rekommenderar 115psi och -5 på retur. Jag har 95psi med samma antal tokens och -9, så de hamnar inte i närheten av vad jag tycker. Ska dock backa lite på returen och testa det som sagt.

Mer tryck= Närmare slow på returen har jag förstått, men hellre för snabb än för långsamt retur är min erfarenhet.

Det är något jag till sist kom fram till också men till skillnad från dig förstod jag inte varför. :)

Fast lite hoppstylta tycker jag nog att det blir fast vi kanske ska kalla det ”playful” för att använda ShockWiz-språk? ;)

Nu försöker jag som sagt bara ha kul och med 90psi/+3 retur (att prata om minus från fullt stängd känns nästan meningslöst här) tycker jag ändå bakdämparen går att ha såpass snabb att det blir ett dubbelgung när jag sätter mig på sadeln. Det är ju egentligen jättefel men känns trots det inte så tokigt att cykla på. Är jag dum i huvudet?

@yonsson Och trailhead tycker att 78 psi och 10 klick från stängd är toppen för mig.. skumt.

Senast ändrad:
Det är något jag kom fram till också men till skillnad från dig förstod jag inte varför. :)

Fast lite hoppstylta tycker jag nog att det blir fast vi kanske ska kalla det ”playful” för att använda ShockWiz-språk? ;)

Nu försöker jag som sagt bara ha kul och med 90psi/+3 retur (att prata om minus från fullt stängd känns nästan meningslöst här) tycker jag ändå bakdämparen går att ha såpass snabb att det blir ett dubbelgung när jag sätter mig på sadeln. Det är ju egentligen jättefel men känns trots det inte så tokigt att cykla på. Är jag dum i huvudet?

@yonsson Och trailhead tycker att 78 psi och 10 klick från stängd är toppen för mig.. skumt.
Det beror på vad tillverkarna tycker att man skall använda deras produkter Helst i en stampad sten hård bike park då funkar nog deras tänkta inställningar.

Det beror på vad tillverkarna tycker att man skall använda deras produkter Helst i en stampad sten hård bike park då funkar nog deras tänkta inställningar.
True that! Jag har aldrig använt så lite av min gaffels längd som i Vallåsen. Då körde jag i och för sig inte de värsta spåren där, men ändå.

True that! Jag har aldrig använt så lite av min gaffels längd som i Vallåsen. Då körde jag i och för sig inte de värsta spåren där, men ändå.
Man får tänka så här alla gafflar av ett specifikt märke och modell är satta lika oavsett var dom säljs.och det är samma rekomndationer på inställningar oavsett var dom säljs och det är satt av tillverkaren för dom tycker att dom som köper deras produkter är mindre bemedlade i fjädrings djunglen.
Sen finns det otagliga youtubes videor hur man ställer in sin fjädring på en parkerings plats med att bara gunga på hojen lite och voila så har man gjort en super inställning.vila nötter. Det här är min åsikt.

Sida 33 o 34 handlar om returdämpning

Läst och dessvärre är det inte (mest) den teoretiska förståelsen som brister.
Jag tycker att just känslan är så mycket svårare att ta in och ”översätta” på en cykel utan driv och obefintlig massa i jämförelse med en t.ex enduromotorcykel som jag har rätt många år på (utan att för den sakens skull vara någon dämparguru).

Men jag tar i vart fall med mig att returen skall vara lite snabbare än vad som känns bra. I övrigt gör jag så gott jag kan för att börja om från noll vilket lyckligtvis är rätt nära sanningen.

Läst och dessvärre är det inte (mest) den teoretiska förståelsen som brister.
Jag tycker att just känslan är så mycket svårare att ta in och ”översätta” på en cykel utan driv och obefintlig massa i jämförelse med en t.ex enduromotorcykel som jag har rätt många år på (utan att för den sakens skull vara någon dämparguru).

Men jag tar i vart fall med mig att returen skall vara lite snabbare än vad som känns bra. I övrigt gör jag så gott jag kan för att börja om från noll vilket lyckligtvis är rätt nära sanningen.
Sen är det skillnad på men mcgaffel och en cykelgaffel i från medeltiden om ser till hur dom fungerar där medeltids gafflarna som i regel är överdämpade på retur sidan både lågfart och högfart.
Där skulle tillverkarna med ganska enkla medel kunna konstruera en gaffel som fungerar i stället för att ha en massa fancy ord om sina gafflar sen finns det gafflar som har nästan invärtes som en mc gaffel men det är få av dom.

Kan vi lura tillbaka
@trailbiker eller @Spindelbenen till tråden som kanske kan bidra med uppmätt resultat från en ShockWiz? Lyrik har väl samma innanmäte som pike om än kanske charger 2 istället för 2.1? Bara som referens tills jag fått tummen ur..

Baserat på hur jag körde så tyckte den att jag skulle ha två tokens i och 80psi, sju klick på returen från sköldpaddan samt helt öppen LSC.

Efter det så ville jag ändå testa lite och tog ur alla tokens samt tryckte i 90psi med de andra inställningarna som ShockWizen sa och denna inställning gillade jag bättre. Väger väl 90kg inkl kläder, skor och allt.

Tack för att du delar med dig.

Jag blev inte jättemycket klokare av det men det var lite annorlunda jämfört med högt tryck/lite retur som annars verkar populärt.

Dessutom låter det nästan som siffror som skulle kunna komma från trailhead-appen? :O

Edit: det verkar som lyrik generellt ska ha lägre tryck än pike.

Senast ändrad:
Alltså, jag har ingen aning egentligen men insåg att det som ShockWiz tyckte och det jag upplevde inte exakt var samma sak trots att jag ändå gillade den efter ShockWiz. Trailheadappen har jag inte testat, måste googla.

Tack för att du delar med dig.

Jag blev inte jättemycket klokare av det men det var lite annorlunda jämfört med högt tryck/lite retur som annars verkar populärt.

Dessutom låter det nästan som siffror som skulle kunna komma från trailhead-appen? :O

Edit: det verkar som lyrik generellt ska ha lägre tryck än pike.
Det hör ju ihop.
Högt tryck ger snabb retur.
Många tokens näver mindre tryck.

Japp. Inga frågor på det. Det var snarare att det var mycket returdämpning för ett förhållandevis lågt tryck. Men så är det en annan gaffel, kanske med annan luftkammare eller annat användningsområde?
Sitter samma dämpare i Yari/Pike förutsätt att man jämför samma årsmodell, modellserie osv. Men längd på gaffeln gör ju viss skillnad. Lägre tryck= kräver snabbare inställd retur stämmer ju också.

Håller fortfarande på att laborera med mina inställningar men för mig känns det naturligt att utgå från bottningen. Jag bottnade hela tiden med 1 token, därför satte jag i en till. Med 2 tokens kunde jag gå ner i tryck och retur vilket gjorde gaffeln mer följsam. ~30% sag både med 1 och 2 tokens. Allt samspelar ju liksom.

Senast ändrad:
@Bah
Min andra tips är att du ska ha mindre sag fram än bak. Om jag läste rätt hade du 30% fram och 20% bak i början?
15 till 20% fram och 20 till 30% bak är mer vanligt för en 150mm cykel.
Jag glömde helt att följa upp det här och förmodligen finns svaret i läsningen du rekommenderade.. @Valhalla påpekade det vettiga i att ha mer returdämpning bak än fram för att inte bli kastad över styret. Är tanken med mer sag bak också just att få en ”lugnare” bakdel?

Lägre tryck= kräver snabbare inställd retur stämmer ju också.
Ja. Jag skäms för att ha bidragit till förvirringen.

Normalt brukar klick anges från full dämpning/sköldpadda precis som t.ex du och spindelbenen gör. Eftersom RS ofta anses överdämpad väljer många att istället ange klick från fullt öppen, jag själv inkluderad. :’-(
Jag tror att det är knappt 20 klick mellan öppen och stängd. Jag själv kör tex nu +6 från öppen = -14 klick på 95 psi och spindelbenen har -7 klick. Jag säger definitivt inte att något är rätt eller fel men olika är det.

Jag lägger testandet på hyllan tills jag fått hem MegNeg burken och troligen får börja om igen.

Jag lyfter egentligen bara att det råder viss förvirring om klickandet. Inte bara här utan även på annat håll. Eller så missförstod jag dig bara och skrev massa ord till ingen nytta. :)

Senast ändrad:
Jag glömde helt att följa upp det här och förmodligen finns svaret i läsningen du rekommenderade.. @Valhalla påpekade det vettiga i att ha mer returdämpning bak än fram för att inte bli kastad över styret. Är tanken med mer sag bak också just att få en ”lugnare” bakdel?
Då skall du få något mera att mäta på fäst en pinne på sadeln som går över bakaxlen mät från pinnens överkant ner till hjulaxlen och se vad du har för mått där sedan tömmer du stötdämparen och trycker ihop cykeln fullt och mäter från pinnen till hjulaxlen och ser vad du får för mått där . Och då får du fram vad du har för fjädringsväg i verkligheten .

Ja. Jag skäms för att ha bidragit till förvirringen.

Normalt brukar klick anges från full dämpning/sköldpadda precis som t.ex du och spindelbenen gör. Eftersom RS ofta anses överdämpad väljer många att istället ange klick från fullt öppen, jag själv inkluderad. :’-(
Jag tror att det är knappt 20 klick mellan öppen och stängd. Jag själv kör tex nu +6 från öppen = -14 klick på 95 psi och spindelbenen har -7 klick. Jag säger definitivt inte att något är rätt eller fel men olika är det.

Jag lyfter egentligen bara att det råder viss förvirring om klickandet. Inte bara här utan även på annat håll. Eller så missförstod jag dig bara och skrev massa ord till ingen nytta. :)

Dämpning är något man ’lägger till’ tänker jag. Borde man inte ange från fullt öppen, oavsett om det är kompression- eller returdämpning? :-)

Mer returdämpning bak ger en lugnare bakdel som du skriver ovan.

Att ha en starkare fjäder fram än bak kommer från att det mesta av viktförflyttning under aktivt cykling belastar gaffeln och att en gaffel som är långt ner i slaget sabbar ganska mycket dom geometriska egenskaper av cykeln.
En stark fjäder fram kräver dock att cyklisten är stark nog för att hålla emot och att cyklisten håller sig i en attackposition. Där skiljer sig rekommendationerna från olika cyklister :
- dom mindre aktiva/starka cyklister kommer föredra att trycksätta sin gaffel med sin vikt i psi eller något mindre samt ett flertal tokens
- dom mer aktiva/starka cyklister kommer att ha en bra bit över sin vikt i psi i sina gafflar, kanske runt 10 till 20 psi mer, samt få eller inga tokens
Ovanstående är visst lite av en generalisering och kommer inte stämma för alla. Det är inget fel med varken eller. Cyklarna är våra egna leksaker och vi får ha dom precis som vi vill! ?

Angående hur man räknar klickar för returdämpning, man utgår från max returdämpning, dvs när nålen stänger helt kretsen för lågfart-retur. På det viset blir det samma startpunkt för alla gafflar. Andra änden, dvs helt öppet, är mer beroende av tillverkningstoleranser och skiljer sig från gaffel till gaffel.

Idag körde jag en runda där jag fokuserade på att testa lite olika inställningar och det hela slutade med att jag stoppade i en volymspacer, tömde ur 10 psi (dvs nu 90 psi) och körde 6 klick från öppen retur (13 från stängt tror jag det är) istället för 3 från öppen som gaffeln stod på nu. Upplevde den som snabb nog över rotmattor, men jag upplevde också något bättre kontroll, dels i stök osv, men framför allt mindre "kickback" när man landar hårt. Dock blev den lite väl progressiv och det kändes i handlederna ibland. Ska nog ta ur spacern igen tror jag.

Men returen tror jag, i och med övergången från vinter till vår, har nog blivit lite för snabb utan att jag direkt reagerat på det och justerat, för nu med 6 klick från öppet tycker jag att jag är tillbaka ungefär där jag var i vintras med fullt öppen retur och det känns ungefär rätt.

Att ha en starkare fjäder fram än bak kommer från att det mesta av viktförflyttning under aktivt cykling belastar gaffeln och att en gaffel som är långt ner i slaget sabbar ganska mycket dom geometriska egenskaper av cykeln.
En stark fjäder fram kräver dock att cyklisten är stark nog för att hålla emot och att cyklisten håller sig i en attackposition. Där skiljer sig rekommendationerna från olika cyklister :
- dom mindre aktiva/starka cyklister kommer föredra att trycksätta sin gaffel med sin vikt i psi eller något mindre samt ett flertal tokens
- dom mer aktiva/starka cyklister kommer att ha en bra bit över sin vikt i psi i sina gafflar, kanske runt 10 till 20 psi mer, samt få eller inga tokens
Ovanstående är visst lite av en generalisering och kommer inte stämma för alla. Det är inget fel med varken eller. Cyklarna är våra egna leksaker och vi får ha dom precis som vi vill! ?

Precis vad jag känner men inte riktigt kunnat sätta ord på. I takt med att jag gått mer och mer mot att befinna mig i attackposition och viktar framhjulet mer osv, så har jag känt att gaffeln helt enkelt varit för mjuk och "saggig", så jag har ökat trycket. I ren skogs-åka på platt stig, sittandes i sadeln majoriteten av tiden och med vikten mer bakåt, funkar lägre tryck bra.

Dessutom tror jag att det är lättare att kunna köra en snabb retur om man är i en stark position med armarna eftersom det blir lättare att använda armarna som dämpare. Med vikten mer bakåt och armarna mer utsträckta blir fronten nog lätt lite mer studsig, varpå man då känner att man vill sänka trycket och kanske köra långsammare retur.

Jag kan konstatera att det är rätt många faktorer som spelar in i allt detta. Vad som funkar för mig kanske är kasst för någon annan, trots liknande vikt, eftersom denne kanske kör på ett helt annat sätt, i en annan position och på andra platser.

Detta är sannerligen inte lätt.

Uppgraderade min Yari med en Charger RC dämpare som jag knep på k&s. Dvs nu blev det en Lyrik RC av gaffeln :giggle:. Ska bli intressant att testa den. Första intrycket är att gaffeln är klart bättre och att den också lirar lite bättre med superdeluxe dämparen. Men vi får se efter lite åkande och lite justering hur det känns. Blir väl flottsbro idag skulle jag tro.

Utgångsläget är 90 psi, en token, returen 10 klick från stängd. Trailhead rekommenderar 83 psi och -8 klick. Harder and faster med andra ord hahaha.

20200502_224757.jpg

20200502_233237.jpg

Trailhead det tar väl ingen hänsyn till underlaget eller hur spåret ser ut utan går bara på hur fet man är.
Man bör ställa om fjädringen efter underlaget hur banan ser ut vått eller torrt det finns ingen universal inställning som funkar på olika banor men det är vad tillverkarna vill att köparen skall tro .

Jag tror inte de strävar efter det. De har kunder som behöver ett startvärde och ännu fler som inte kommer att ändra efter underlag utan behöver en rimlig mellanmjölk setup.

Efter att ha set privateer så vet vi att det finns folk på ews som inte vet hur många token de har och mekaniker som kör en session utan att kolla upp det. Skönt att nivån är så mycket högre på Internet.

Skitsamna. Enkla tumregler har sin plats och det kan nog vara bra att inte skruva för mycket random utan att ha en målbild.
Själv har jag väl just kommit så långt att jag förstår vad ni säger om retur.

Det jag tycker är svårast är hur man ska spela in lsc och hsc i alltihop. Jag förstår mekaniskt vad båda gör men inte hur jag ska använda det i helheten. Utom att jag använder det om jag tillfälligt behöver ligga högre. Jag kör öppet i grundinställningen.

En annan sak jag har svårt att fatta är varför det är modernt med progressiva länkage men linjära dämpare. Man vill inte få en hängmatte känsla tydligen.

Moco-blocken stryper returen eftersom den har ingen riktig check valve. Returen på min Yari blev mycket bättre när jag bytte ut min Moco mot en Splug. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Charger RC vs moco... hoppas du blir nöjd
Ja returen blev bättre nu. Kan inte sätta fingret på det men den känns mer smooth på något vis.. Men är det mocodämparen som är problemet då alltså?

Körde en vända i "flobban" idag och hojen gick först inte riktigt som jag ville och tycker att den brukar gå. Blev ofta framkastad i hoppen om jag inte passade mig väldigt noga och jag kände mig lite osäker på hur hojen egentligen skulle bete sig. Den var heller aldrig i närheten av att bottna (4-5 cm kvar) så jag tänkte att trycket är det i alla fall inget fel på. Men den gav som inget stöd så jag kunde ju inte minska trycket för då blir det ännu sämre. Skruvade upp kompressionsdämpningen och det gjorde lite skillnad till det bättre men den blev också lite mindre plush.

Efter ett tag skruvade jag ur volymspacern och uppade trycket från 90 till 100 psi. Och det gjorde stor skillnad i hur balanserad hojen kändes. Bättre stöd, inte längre några framkast vid hopp. Klockrent. Kunde hänga rejält på styret i bermsen och den var helt med i hoppen. Har inte kört moco dämparen i flottsbro så jag kan inte jämföra direkt, men mina handleder är glada och det kändes som att jag hade bra grepp så det är nog ett bra betyg till chargern.

Stötte också på några trevliga happyiter som var lite nyfikna på min spindrift och frågade om jag var axel3. Är väl inte så många som kör propain. :cool:

20200503_143613.jpg

Senast ändrad:
Eftersom den här tråden är relativt färsk så tänkte jag dryfta ett Pike-problem:

Min Ultimate 2019 (?) med 130 mm slaglängd ger bara 120 mm. Det handlar inte om knas med sag utan att den faktiskt bottnar 1 cm innan underbenen nått kronan, vilket jag mäter till just 120 mm. Vafasen kan det bero på?
Den bör ha förra generationens Debonair-luftskaft, om det nu har nån betydelse. Har plockat ur en av tre tokens så den borde inte vara tokprogressiv heller.

Eftersom den här tråden är relativt färsk så tänkte jag dryfta ett Pike-problem:

Min Ultimate 2019 (?) med 130 mm slaglängd ger bara 120 mm. Det handlar inte om knas med sag utan att den faktiskt bottnar 1 cm innan underbenen nått kronan, vilket jag mäter till just 120 mm. Vafasen kan det bero på?
Den bör ha förra generationens Debonair-luftskaft, om det nu har nån betydelse. Har plockat ur en av tre tokens så den borde inte vara tokprogressiv heller.

Den Finns tråder här och på andra webbsidor som säger att förra generations Debonair komprimerar gaffel lite utan belastning. Verkar att många har klagit på detta och Rockshox har därför gjort nya Debonair med ändrade negativkammer som ger hela slaglängd.
Någon här, glömde vem och i vilken tråd, skrev att gamla Debonair är bättre till ståcykling och nya till sittcykling.

Den Finns tråder här och på andra webbsidor som säger att förra generations Debonair komprimerar gaffel lite utan belastning. Verkar att många har klagit på detta och Rockshox har därför gjort nya Debonair med ändrade negativkammer som ger hela slaglängd.
Någon här, glömde vem och i vilken tråd, skrev att gamla Debonair är bättre till ståcykling och nya till sittcykling.
Jag vet, men det är ett helt annat problem. Det finns på min också men det stör mig inte. Ska uppgradera vid tillfälle när man kan få tag i bara kolven istället för att behöva köpa hela skaftet (som är samma).

Felet med min är att den bottnar för tidigt. När den är som mest komprimerad är det alltså 1 cm kvar till där den borde bottna. Mycket märkligt.

fast gamla deb bottnar inte innan kronan utan den sagar 5mm (minst) utan last.

EDIT. Just det ja, det visste du själv.
Kolla så den utjämnar mellan pos och neg är väl univerial medicin mot alla problem?

Jag vet, men det är ett helt annat problem. Det finns på min också men det stör mig inte. Ska uppgradera vid tillfälle när man kan få tag i bara kolven istället för att behöva köpa hela skaftet (som är samma).

Felet med min är att den bottnar för tidigt. När den är som mest komprimerad är det alltså 1 cm kvar till där den borde bottna. Mycket märkligt.

Hur vet du där den borde bottna?

Hur vet du där den borde bottna?
För att det är 120 mm från full längd på gaffeln till där o-ringen hamnar, men borde vara 130. Markeringarna på innerbenet stämmer fint och man kan ibland behöva dra ut den någon enstaka millimeter för att få ut den helt så att säga. Det är med i mätningen.

Positiv och negativ kammare bör inte ha med detta att göra, men kan vara problemet om den saggar för mycket.

Tror helt enkelt att du inte bottnar. Min gjorde likadant med 2st tokens, bottnade inte fullt ut, hade 1cm kvar, tills jag körde i Vallåsen, då bottnade den. Sänk trycket 10cpsi eller ta ut en token till så lär den bottna.

Tror helt enkelt att du inte bottnar. Min gjorde likadant med 2st tokens, bottnade inte fullt ut, hade 1cm kvar, tills jag körde i Vallåsen, då bottnade den. Sänk trycket 10cpsi eller ta ut en token till så lär den bottna.
Möjligt, men o-ringen hamnar på exakt samma ställe varje tur, om jag inte kör extra lugnt. Visserligen var jag längre ifrån med en token mer i gaffeln (eller om det var två).

Edit: Jag kör dessutom högfartskomp på minimum och lågfart på 1 klick av 4.

Tillbaka
Topp