Hur hårt kan ett frihjulsnav sitta?

V-Max

Ny medlem
Håller på att fixa i ordning min gamla Merida Magnesium Elit till frugan. Tänkte jag skulle byta frihjulsnavet, men jag får inte loss det gamla. Någon som har tips?

Om det är ett gammalt vanligt gängat så är det väl tyvärr bara att ta i utav hel*ete och hoppas att nyckelgreppet håller.

Jätte är typ svaret. Sätta fast avdragaren i skruvstäd och använda hjulet som hävarm brukar vara ett jägartips.

har man otur hinner man göra en åtta av fälgen innan frikransen släpper..... men som ovanstående säger verkyget i ett skruvstäd o använd hjulet som hävstång brukar funka bäst

darkforce sa:
har man otur hinner man göra en åtta av fälgen innan frikransen släpper..... men som ovanstående säger verkyget i ett skruvstäd o använd hjulet som hävstång brukar funka bäst

Glöm inte att ha bra tryck i däcket om du ska sätta fast frikransen i ett skruvstäd. Detta för att skydda fälgen. Använd QR också. Bra video nedan!

Så då har det varit loss, funkade bra med ett skuvstycke på en bänk som var bultad i golvet :-). nu har det varit isärplockat, rengjort, tog bort två shims, fettat in och monterat ihop. Funkar fin fint nu, så då slapp man köpa ett nytt (det är ju trots allt bara frugan som ska ha cykeln).

Tack för tipsen, tvivlade på att jag skulle få loss det.

Tillbaka
Topp