Hur hittar man cykelkompisar?

Ayaka

Medlem
Hej,

Jag heter Ayaka och kommer från Japan. Jag är 34 år gammal och flyttade till Sverige för 2,5 år sedan (läser svenskkurs på komvux samtidigt som jag arbetar på heltid! sorry för min dåliga svenska?‍♀️).

Det är första gången jag skriver något här… jag uppskattar det om ni ger mig några tips!

Finns det någon grupp, hemsidor, app eller community där man kan hitta cykelkompisar? Hur man hitta cykelkompisar i Sverige? Vad rekommenderar ni?

Jag letar efter cykelkompisar här men det känns att det är lite svårt… Jag vill utforska Sverige mycket mer genom cykelresa, inte bara cyckla till jobbet ? Jag brukade cykla nästan varje helg i japan men inte längre efter jag flyttade till Sverige eftersom jag inte har cykelkompisar. Jag cyklar fortfarande lite med min pojkvän, men jag vill göra det lite mer hardcore.

Jag gillar att cykla långa distanser typ 80km, 100km… eller lite mer/dag. Jag började cykla för 3-4 år sen i japan och jag har inte så mycket erfarenhet faktiskt(Jag cyklar bara när vädret är bra…inte på vintern i sverige!?), men jag gillar att cykla ändå. Mitt rekord var 180km/dag men det var några år sen. Min cykel är Trek Emonda (road bike). Jag har inte mycket kraft så jag kan inte cykla så fort. Till exempel 30km/h utan motvind är precis under gränsen.

Jag är mer bekväm att prata engelska än svenska, så internationell kompisar, grupp eller community är välkomna också! Jag uppskattar din kommentar eller DM. Tack så mycket!!

PS. Jag bor i Stockholm, Hammarby.

jaa, välkommen! en cykelklubb bör bli perfekt.

tror inte chansen är stor att hitta cykelkompisar på stand up comedy. men du kanske har något lämpligare och roligare klipp för oss att titta på, med anknytning till japan:) jag för min del skulle gärna cykla där.

Welcome!

As previously mentioned, the best way to find new cycling-friends is by joining a cycling club or participating in one of the shorter (200km) races arranged by Randonneur Stockholm (the upcoming one is 200km 15/1/2022).

It can be difficult to find friends apart from the cycling clubs. I live in Stockholm myself and my usual ride is 50-70 km 4 times a week, after work, and almost every time solo. On the other hand, misery is a part of the joy when cycling during the winter season in Sweden, which most people view as a strange attitude.

You could also research & find your own 80 - ? km trips around Stockholm. Close to the city there are usually bikepaths to follow, but some stops due to traffic lights. Many possibilities further off, especially if you have tougher tires for gravel roads.
Färingsö, or a trip to Sigtuna or Nynäshamn via small roads.

Athletic Club Salt Lake ACSL is Nacka based, closed to Hammarbyhöjden.

We do early bird training rides during working days and longer saturday rides.

Follow us on Facebook and check for open rides in the spring. Many membrers do Swift racing during the winter.

Athletic Club Salt Lake ACSL is Nacka based, closed to Hammarbyhöjden.

We do early bird training rides during working days and longer saturday rides.

Follow us on Facebook and check for open rides in the spring. Many membrers do Swift racing during the winter.

Thank you for your comment! I’ll check the FB group and hope I can join some rides :)

You could also research & find your own 80 - ? km trips around Stockholm. Close to the city there are usually bikepaths to follow, but some stops due to traffic lights. Many possibilities further off, especially if you have tougher tires for gravel roads.
Färingsö, or a trip to Sigtuna or Nynäshamn via small roads.
Thanks for the tips! I will research a bit more about that areas :)

Som andra redan har skrivit:
Prova med en lokal cykelklubb
Eftersom du bor där du bor tipsar jag om Fredrikshofs träningar från Farsta senare i vår (typ April/Maj) de brukar välkomna både nybörjare och icke-medlemmar till dem
Tack för tipsen! Jag kommer definitivt att hålla koll på uppdateringarna!

Welcome!

As previously mentioned, the best way to find new cycling-friends is by joining a cycling club or participating in one of the shorter (200km) races arranged by Randonneur Stockholm (the upcoming one is 200km 15/1/2022).

It can be difficult to find friends apart from the cycling clubs. I live in Stockholm myself and my usual ride is 50-70 km 4 times a week, after work, and almost every time solo. On the other hand, misery is a part of the joy when cycling during the winter season in Sweden, which most people view as a strange attitude.
Thank you for your comment! Yeah, solo riding has its own charm, right? :)

I am very interested in Randonneur Stockholm 200km... I might make it my goal this summer!

jaa, välkommen! en cykelklubb bör bli perfekt.

tror inte chansen är stor att hitta cykelkompisar på stand up comedy. men du kanske har något lämpligare och roligare klipp för oss att titta på, med anknytning till japan:) jag för min del skulle gärna cykla där.
Tack för din vänliga kommentar! Jag saknar cykling i Japan. Jag kan ge några tips om du ska dit :)

Att gå med i en cykelklubb brukar vara ett bra sätt att hitta nya cykelkompisar.
Här är en site med klubbar runt Stockholm https://idrottonline.se/svenskacyke...dokument/folder20101222-ny-ny.pdf?w=900&h=900
Jag tycker för övrigt att din svenska är superbra för att ha varit i Sverige endast 2.5 år!
Välkommen till happy och lycka till!
Tack för länken, den är mycket hjälpsam! Jag borde titta på lite mer att se vilken klubb som passar mig :)

Whoa, I did Biketouring in Takayama a long time ago. Hida folk village. Very Coolt ! ?
.
tj3.jpg

Hej och välkommen Ayaka-San.

I Sverige är kulturen lite annorlunda och man förlitar sig inte lika mycket på sina egna vänner. Det finns gott om arrangemang för längre cykling både på sommar och vinter. Jag rekommenderar att gå med i en Cykelklubb, det finns flera stora i Stockholm. De kommer arrangera rundor varje vecka och du lär känna nya personer. Det finns också en kultur kring motionslopp, tävlingar som är öppna för alla oavsett hur snabb du är. Då finns det även depåer med mat och dryck (energikakor, bananer etc.). Det är ett trevligt sätt att se olika delar av Sverige och ofta reser man till tävlingen med kompisar i klubben.

Lycka till med cyklingen i Sverige!

Förutom alla tips på klubbar och organiserade rundor och brevets som lagts tidigare i tråden kan jag ge ett icke efterfrågat: en förhoppningsvis bra runda för en cyklist som är van vid höjdskillnader.
Från Hammarbyområdet så cyklar du grusväg ett par km till Ältavägen, sedan genom älta och vidare till Tyresö, genom Tyresö och ut på brevikhalvön. Den är full av branta backar och beroende på hur långt ut eller hur du cyklar på halvön så blir rundan mellan 50 och upp mot 70 km. En liten "varning" bara: Tills man passerat Tyresö tätort kan man undvika att cykla på "bil"vägar, men ute på brevikhalvön är det bara "bil"vägar som gäller, och det är ofta en del, hetsig ibland, trafik där.

Blev konfunderad av början på videon där de cyklar på trottoaren längs en väg med markerad cykelbana. Är det något special och tillåtet i Stockholm?

Nu var det ganska länge sedan och det är väl ingen ursäkt men jag som skådespelare tyckte mest att jag gjorde som jag skulle "cykla där" och utförde sedan ordern.

Ah det är ju rätt så bra. Men är det några krav som nybörjare?
Jag är totalt nybörjare så man blir lite mörkrädd med klubbar. Känns så proffsigt haha :D
På söndag 7/5 körs nästa introcykling med Fredrikshof Farsta.

Nu är det iofs onödigt många år sedan jag var med på ngn av Fhofs farstaträníngar
Men då vara all välkomna, särskilt nybörjare och de var inte ovanliga så här års.
Ja kommer nog testa att vara med :)
Men en sak som slog mig, de krävde att man har med sig pump. Nu råkar jag bara ha en sån där stor handpump. Finns det någon liten pump de syftar på?

Ja kommer nog testa att vara med :)
Men en sak som slog mig, de krävde att man har med sig pump. Nu råkar jag bara ha en sån där stor handpump. Finns det någon liten pump de syftar på?
Tanken är väl att man ska ha med en pump för att kunna laga punktering eller fylla på luft efter vägen. Det är alltid bra att ha med när man cyklar racer om man inte vill riskera att traska hem. Även en extra slang hör till den utrustning man bör ha med. Bäst är ju en pump som är tillräckligt liten så den går att fästa på cykeln eller lägga i ryggfickan.

Men jag tror inte de hindrar dig från att följa med bara för att du råkar ha "glömt" pumpen...

Som sagt, pump och extraslang hör till minimum av det man har med sig på en landsvägsrunda. Om du inte hinner fixa, så kommer alla andra ha med sig så att du kan låna.

Jag brukar svepa med blicken, runt de cyklar som lämnats i dikena... (En beteende-skada från att plocka även andras hundbajs, när jag ändå slösar på bajspåsar till min jycke!) Tror det är rätt tid nu.

Tanken är väl att man ska ha med en pump för att kunna laga punktering eller fylla på luft efter vägen. Det är alltid bra att ha med när man cyklar racer om man inte vill riskera att traska hem. Även en extra slang hör till den utrustning man bör ha med. Bäst är ju en pump som är tillräckligt liten så den går att fästa på cykeln eller lägga i ryggfickan.

Men jag tror inte de hindrar dig från att följa med bara för att du råkar ha "glömt" pumpen...
Som sagt, pump och extraslang hör till minimum av det man har med sig på en landsvägsrunda. Om du inte hinner fixa, så kommer alla andra ha med sig så att du kan låna.
Då ska jag springa imorgon och fixa pump och slang haha :D

Tillbaka
Topp