Hur hittar man (mindre) europeiska cykelmärken?
Det verkar som du blandar ihop trampstyvheten och vridstyvheten, läs gärna länkarna i mitt förra inlägg, särskilt exemplet med aluramen.Själv behöver jag inte topp-prestanda i fråga om styvhet. Jag kör inte jättetung last, och inte i hög fart nedför serpetinvägar i alperna. Jag har en gammal landsvägscykel i stål och den kan jag faktiskt känna att den är flexar lite när jag sprintar, lite av ett skönt flex faktiskt, men har aldrig provat köra högfart i alperna med den.
Att TA skulle ge en vridstyvare ram har jag svårt att se, det finns även mätningar som visar att det åtminstone inte är självklart att nav med TA ger högre vridstyvhet.Aluminium-crossen jag har är definitivt betydligt styvare, och styvare kan det bli med genomgående axel.
TA är bra, men den stora vinsten är den högre precision som krävs hos både ram och gaffel.
Det beror, precis som med alla andra material, på hur ramarna är tillverkade inte av vad.Gissar att en titanram har liknande styvhet som aluminium, medan stål flexar lite mer om än det blivit bättre med moderna ramdesign.
Men oavsett detta skall du förstås köpa precis den cykel och ram du vill, av precis den orsak du vill.