Hur hittar man (mindre) europeiska cykelmärken?

Själv behöver jag inte topp-prestanda i fråga om styvhet. Jag kör inte jättetung last, och inte i hög fart nedför serpetinvägar i alperna. Jag har en gammal landsvägscykel i stål och den kan jag faktiskt känna att den är flexar lite när jag sprintar, lite av ett skönt flex faktiskt, men har aldrig provat köra högfart i alperna med den.
Det verkar som du blandar ihop trampstyvheten och vridstyvheten, läs gärna länkarna i mitt förra inlägg, särskilt exemplet med aluramen.
Aluminium-crossen jag har är definitivt betydligt styvare, och styvare kan det bli med genomgående axel.
Att TA skulle ge en vridstyvare ram har jag svårt att se, det finns även mätningar som visar att det åtminstone inte är självklart att nav med TA ger högre vridstyvhet.
TA är bra, men den stora vinsten är den högre precision som krävs hos både ram och gaffel.
Gissar att en titanram har liknande styvhet som aluminium, medan stål flexar lite mer om än det blivit bättre med moderna ramdesign.
Det beror, precis som med alla andra material, på hur ramarna är tillverkade inte av vad.

Men oavsett detta skall du förstås köpa precis den cykel och ram du vill, av precis den orsak du vill.

Så nu är Massacan Paula ännu högre upp på kortlistan, det var mest den där funky geometrin då som gör mig lite fundersam.
Det var också mitt initiala intryck av Scapadan som de ser som sin 'all-road' men som inte riktigt har den där endurance/komfortracer stuket som jag letade efter. Men eftersom de erbjöd custom geometri till samma pris så slängde jag iväg ett mejl med mina frågor. Min upplevelse är att de är måna om att människor ska ha rätt cykel, dvs en geometri som passar deras kropp och behov. Är inte ung längre och Scapadan var en belöning till mig själv efter ha gått ner 40+ kg i vikt.

Funderar som sagt på om jag kan få en Paula i samma/liknande geometri som min Scapada. Blir väl en tweak här och där, t.ex. för det längre kedjestaget/chain stay, framgaffel, BB drop, osv, osv.

De har såvitt jag förstått från deras YouTube-kanal laborerat med bredare däck på Paulan, men jag vet inte om det är något som kommer bli standard utöver nuvarande begränsningen på 50mm däckbredd. Ser inte att jag personligen skulle behöva bredare däck än 50mm. Kör 35mm på Scapadan då jag gillar mest att cruisa runt i zon 2-3. Det mesta av min träning sker ändå på inomhustrainern eller på gymmet.

Det var också mitt initiala intryck av Scapadan som de ser som sin 'all-road' men som inte riktigt har den där endurance/komfortracer stuket som jag letade efter. Men eftersom de erbjöd custom geometri till samma pris så slängde jag iväg ett mejl med mina frågor. Min upplevelse är att de är måna om att människor ska ha rätt cykel, dvs en geometri som passar deras kropp och behov. Är inte ung längre och Scapadan var en belöning till mig själv efter ha gått ner 40+ kg i vikt.

Funderar som sagt på om jag kan få en Paula i samma/liknande geometri som min Scapada. Blir väl en tweak här och där, t.ex. för det längre kedjestaget/chain stay, framgaffel, BB drop, osv, osv.

De har såvitt jag förstått från deras YouTube-kanal laborerat med bredare däck på Paulan, men jag vet inte om det är något som kommer bli standard utöver nuvarande begränsningen på 50mm däckbredd. Ser inte att jag personligen skulle behöva bredare däck än 50mm. Kör 35mm på Scapadan då jag gillar mest att cruisa runt i zon 2-3. Det mesta av min träning sker ändå på inomhustrainern eller på gymmet.

Börjat kolla lite mer på Massacan Paula och mejlat lite, får se var det leder. Jag är nog beredd vänta till de får in nya framgaffeln, jag tycker att ram och gaffel ska ta lika stora däck, eller framgaffel liiite mer (eftersom om man pressar utrymmet är det bra att ha lite mer mariginal fram om man får ekerbrott eller blixtpunka).

Med den oklara definitionen på däckutrymme är det svårt veta exakt men efter sett några videos så får jag intrycket att ramen tar 57 mm med typ 1-2 mm gap, dvs 48 med 6 mm och 52 med 4 mm gap. 2.1" MTB-däck brukar bli drygt 50 på modern fälg så de ska nog gå bra köra på en bikepacking-tur vilket är det fall jag själv skulle använda breda däck. Detta med 435 mm kedjestag och ingen kedjestagsbrygga utan bara formade rör, så det är nog max man kan uppnå med den typen av design. Bland små Europeiska märken är det fortfarande rätt ovanligt med gruscyklar som tar mer än 40-45 mm, när marknaden skriker efter 50. Man måste dock göra lite uppoffringar i geometri och/eller komplicera konstruktionen för att det ska funka så förstår att många hänger kvar.

Gissar att fabriken i Italien som de använder är samma som gör Mason Bokeh, och de verkar ha en nära relation till fabriken, dvs fabriken bidrar med sin expertis i fråga om design. Det känns bra, annars får man lite känslan att Massacan består av en random cykelentusiast som slängt ihop en ram lite på skoj efter eget huvud 😁 .

Senast ändrad:
Det känns bra, annars får man lite känslan att Massacan består av en random cykelentusiast som slängt ihop en ram lite på skoj efter eget huvud 😁 .
Jag kan hålla med om känslan. Samtidigt som de har en viss entusiasm och lekfullhet inbakat i varumärket så uppfattar jag dem som seriösa. Kommunicerade med en av deras anställda (Adrien) i upptakten till att ramen skulle skickas och fick en tydlig känsla av service och uppföljning. Thomas hörde t.ex av sig i början av veckan och vill veta hur allt gått med att bygga ihop cykeln och hur den rullande.

Minns att på sin YT-kanal hade tagit fram någon race-version av Paulan med plattare överrör och lite annat för ett en one-off projekt. De har en vision men verkar heller inte rädda för att lyssna på kunden, testa sig fram och utveckla designen.
Bland små Europeiska märken är det fortfarande rätt ovanligt med gruscyklar som tar mer än 40-45 mm, när marknaden skriker efter 50.
Vid SeaOtter verkar det som att alla de stora (och mindre) tillverkarna av gravelcyklar/-ramar går mot 2,2" (55-57 mm?)

Vid SeaOtter verkar det som att alla de stora (och mindre) tillverkarna av gravelcyklar/-ramar går mot 2,2" (55-57 mm?)
Ja kanske det, jag hinner inte själv med i svängarna. Sea Otter har USA-fokus och de har gillat stort länge där. Det beror lite på vad "grus" betyder, väldigt mycket offroad-orienterat i USA och även UK. Även om Europa är seg haka på fet-trenden så tror jag det finns plats och god anledning för all-road/gravel/pendling-crossovers på det sätt vi cyklar i Europa.

Sen förutom offroad-fokus så har det tillkommit aspekten "större är alltid bättre på nästan alla underlag", och aerohjul optimerade för feta däck mm vilket gjort att större däck blivit populära även på sportgrus. Jag vet inte riktigt var det kommer landa. Jag känner dock att 50 är en bra nivå för en gruscykel idag. Mer än så blir det ofta konstig geometri som har mer att göra med att få plats med saker och ting än att man vill ha så sett utifrån köregenskaper, men har man avancerade kedjestagsbryggor och accepterar en del tåöverlapp så går det pusha litegrann till.

Om ramen har mindre än 50 vill jag se att man har en mer lvg-lik geometri med kortare kedjestag osv så att man liksom får ut någonting av det, i så fall kunde jag tänka mig 45 mm som gräns, men nu när jag hittat bra alternativ som klarar 50 med hyfsad clearance så är det nog den gränsen som sitter just nu i mitt huvud.

Jag har själv kört med Bombtrack och 8bar i fem år, och just nu väntar jag på en ny Cinelli Speciale.

Ta gärna ett snack med Gaard Of Bikes i Göteborg. De säljer 8bar, Bombtrack, Cinelli, Brother Cycles och Stelbel.

För vissa varumärken får du tyvärr räkna med en väntetid på 2–6 månader.

Bilagor

• IMG_1710.webp
    IMG_1710.webp
    734.6 KB · Besök: 25
  • IMG_2876.webp
    IMG_2876.webp
    995 KB · Besök: 26
  • IMG_2402.webp
    IMG_2402.webp
    1.1 MB · Besök: 26
Har emejlat med Thomas fram och tillbaka om en Paula. Han introducerade mig till deras Paula Race:

Vet inte om han nämnt den för dig?

Har emejlat med Thomas fram och tillbaka om en Paula. Han introducerade mig till deras Paula Race:

Vet inte om han nämnt den för dig?
Jag har sett den på deras kanal, tror det är vanliga versionen jag vill ha ändå, tycker sadelstagen är snyggare och skärmfästen kan vara bra att hitta.

Kommer nästan helt säkert bli en Paula med custom paintjob och custom geometri, men beställer inte förrän efter semestern, så typ september och bygger upp den under vintern. Så nu har jag en stund att vela om geometrin :-).

Har en ganska klar idé om geometrin redan, velar mest om bb drop och front center.

Blir nog 72 - 75 på bb drop och 608 - 613 på front center (storlek 54). Det som talar för högt vevparti är minska risk för pedalslag i marken i bucklig terräng (händer ganska ofta för mig), lågt för mer balanserad känsla med större däck, har dock dålig koll på skillnad i känsla. Front center handlar om att hålla ner hjulbasen och behålla livlig körkänsla, men är inte riktigt beredd gå all in som original-paula, för jag kommer köpa i blindo törs inte vara hur radikal som helst.

1783169738344.webp

bikegeocalc: Paula custom vs min gamla Cannondale

Inte för att nån bad om det, men ungefär så här tänker jag mig min custom-geometri (storlek medium). Om man klickar på bikegeocalc-länken ovan går det jämföra med min nuvarande Cannondale CAADX, har replikerat fit:en. Geometrin som sådan är inte super-special för mig enbart, utan tänkt att kunna vara en normal 54 cm som kan passa många, bara det att geometrin är "i min smak".
  • Kan ej ändras: kedjestagslängd 435, måste ha det för att rymma 50 mm däck med den design de har. Hade hellre haft 425-430 (som man hittar på premium kolfiber och premium titan med 3d-printade kejdestagsbryggor), men nu är detta vad som erbjuds. Det går dra mekanisk växel internt genom kedjestaget också vilket jag uppskattar. Tycker det är coolt med mekanisk växel, funderar på köra Ratio Mech. Gaffeln är också fast, deras de köper in från Taiwan, 48/400. Spelar inte så stor roll, hade jag valt en tredjepart hade det troligen blivit 50 mm offset för det är vanligast i grusgaffel-världen.
  • Sadelrörsvinkel: ändras från original 73 till 74. Skulle kunna köra 73 med sadelstolpe utan offset och hamna i samma position, men med 73 menar designers typiskt att man ska sitta lite mer bakom vevpartiet, och är mer vanligt på mer bikepacking/långdistans-orienterade riggar, men jag tror anledning Paula har så är att de har väldigt kort front-center i original (594 bara). 74 är rätt mainstream, mer vanligt än 73.
  • Styrvinkel 71,5, oförändrad. Gruscyklar har mer ofta 71 idag, och de som designas med lång hjulbas ännu lägre. Vill hålla ned trail så styrningen inte blir föör seg (blir ändå betydligt segare än en lvg). Hade man haft lite mer offset på gaffeln skulle man kunna göra som CAADX ha slackare styrvinkel men ändå ganska kort trail, men lite skönt att slippa den frihetsgraden, 55 mm gaffeloffset som CAADX har är väldigt ovanligt idag.
  • BB-drop, 72 mm. Kanske kommer öka detta, osäker på denna. 70 är det minsta gruscyklar brukar ha idag, och 80 det mesta, med några enstaka uteliggare. När aero börjar räknas för eliten så har vevpartiet hamnat närmare marken verkar det som, Specialized Crux 5 har 78 mm, men min spekulation är att de gjort det just för aero, inte för att det skulle vara bra i fråga om köregenskaper. Med 72 och minskad vevarmslängd till 170 från 172.5 och 45 mm däck kommer jag ändå öka höjden från marken med några mm jämfört nuvarande. Har numera också bytt till enkelsidiga gruspedaler, så hoppas på lite färre pedalslag än tidigare.
  • Hjulbas/front-center: 1032/608. Helst hade jag velat ha en hjulbas under 1030. Original-Paula har 1020, samma som min CAADX. CAADX har det genom att inte rymma stora däck, original-Paula genom att ha väldigt kort front-center med mycket tå-överlapp. Tå-överlapp är bara relevant i switchback-svängar i gångfart och går hantera, så om det bara hade varit det så kanske jag kört med väldigt kort. Jag är dock lite otrygg med detta att göra så ovanlig kombination av långa kedjestag och kort framände, dessutom får man ganska lång styrstam för en normal fit, och då jag redan har ganska lång så, njae, jag känner att jag vill ha något mer normie. För mina skor behöver jag 80 mm pedalaxel till framdäcket för att precis nudda. Med 608 mm front center ligger det på 79 mm med 45 mm däck, så blir lite touch med 50 mm. Kolfiber-grusracers brukar ligga på ~1025 i hjulbas tack vare 425 mm kedjestag. Jag tappar en hel centimeter i kedjestaget, tar tillbaka nån mm med lite kortare front-center. Inte helt beslutad på detta, kanske jag ska förlänga några mm? Metall-grusramar med 50 mm däckutrymme brukar ligga på 1035 - 1045.
  • Längd på sadelröret. Ska mäta in det lite mer noggrannt, målet är att ha långt så att jag får bra plats med ramväska plus flaskor, men samtidigt att min fullängds topprörsväska inte trycker mig allt för hårt i skrevet när jag står med fötterna i marken. Jag vill också ha ganska långt sadelrör pga estetik, jag tycker lagom lutande topprör ger snyggast proportioner, de flesta gruscyklar idag har topprör som lutar mycket mer än jag tycker är snyggt.
  • Längd på styrröret, kortar av det något men mest bara för kompensation av att jag sänkt vevpartiet något. Här ska jag också fundera över semestern vad jag tror. Lite chansning kommer det bli, för min cykling är lite osäker just nu pga ryggproblem som jag inte vet hur ihållande de kommer bli, kanske måste permanent köra med lite högre än jag haft innan. Jag fyller 50 och blir inte yngre. Jag brukar hursomhelst kunna ändra lite upp ner beroende på planerad tur, vill ha lite justeringsmån och att den inte ser allt för wonky ut med spacers.
Gryscyklar idag har ofta jättelånga styrrör. Innan allt blev superintegrerat tyckte jag att det såg mer proportionellt/snyggare ut med en kombination av lite kortare styrrör, ett koniskt topplock och några spacers, än att ha ett jättelångt styrrör med slammed stem (och kraftigt lutande topprör som det långa styrröret bidrar till). Helintegrerat kan se lite fult ut med spacers dock. I detta fall kommer det bli halvintegrerad med en redshift shockstop stem, inte superclean, men ser inte heller lika iögonfallande ut tycker jag när man lämnar kvar en del justeringsmån, här ett exempel från en Officina Battaglin Matera med sån setup:

1783172886620.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp