Hur kan denna vara så billig?

• Trådstartare Trådstartare ski
  • Start datum Start datum
S

ski

Guest
Till nästa säsong så funderar jag på att köpa en lite bättre MTB som jag kan andvända för lite hårdare träning/tävling.I två år har jag nu åkt omkring med en peak i skogarna( men den har faktiskt gått riktigt bra både på cykelläger i säfsen och på träning här i sunne).pris bör ligga runt 5-7 tusen. vet att det finns en hard rocx stone machine på oslo sportslager för femtusen men jag fattar inte hur den kan va så billig, här är lite fakta om den:
Ramme materiale 1800 gram RACE 1 Superlight 6061 aluminium
Girsystem Deore/XT/XT
Antall gir 27
Bremser Shimano BR+M421+L
Kranksystem Truvativ
Hjul Weinmann ZAC+19
Dekk
Størrelser 16,5" 18,5" 20" 21"
Gaffel RST Gila TNL
Vekt
D/H/Jr H/D
Farge Rød / Gul

är det nån som har någon erfarenhet av denna cykel.Ge gärna förslag på cyklar i samma prisklass.

OBS. jag är 14 år och tävlar i skidor.

Senast ändrad:
i det testet får framgaffeln mycket kritik, men nu sitter det ju en annan på.Bättre?

Tänk på att norska pengar inte är samma sak som svenska. Men det kanske du redan tänkt på?

Mja...en ram på nästan 2kg låter tungt och en RST-gaffel... Att hänga på XT kostar inte så värst mycket mer än enklare grupper idag. ZAC19-fälgarna är väl av många ansedda som...skräp. Jag tycker 5 lax låter i överkant. Kolla vad du får för de pengarna i tyskland eller lokala reor för att få lite perspektiv. Prioritera
1. ram
2. Hjul
3. Gaffel
när du letar.

Vet iofs inte vad du ska ha den till...

til hårdare träning,tävling i skogen på MTB banor. Det skrev jag ju i första inlägget.

RST Gila = elastomer. En sådan blir helstel på vintern och står och vilar i mitt förråd i väntan på... Tja jag har ingen aning vad den väntar på faktiskt...

Något som skulle kunna bli riktigt bra är att köpa ett billigt ram/gaffel-kit från Bike Discount, en komplett Alivio drivlina samt Alivio-reglage, Deore-växlar, styre, hjul etc från Poison bike och Actionssports. Om man struntar i bling-bling så kan man få riktigt bra grejor ganska billigt.
Alivio-vevparti, kedja och kassett kostar totalt bara 300 spänn på Poison bikes, lika mycket som en storklinga kostar om man skall ha "rätt" grejor. Det funkar lika bra, lite tyngre, men funktionen är likvärdig.

Plumses idé är inte så dum...
Styre                9,9€
Ram+      +styrlager  79€
Växelreglage Alivio   18€
Bromshandtag           6€
Framväxel Alivio       8€
Bakväxel  Alivio      17€
Sadelstolpe           20€
Vevlager  Alivio      21€
Kedja Alivio           5€
Kassett Alivio        10€
Vevlager               6€
Slangar                4€
Bromsar Alivio        10€
Styrstam               9€
Hjul Alivio & annat   50€
Sadel Biltema         49kr
Däck                  14€
Framgaffel stel       17€

Totalt           2840kr plus frakt... 

Sunk is the new black =)

Nej... jag struntar nog i iden att montera en egen cykel.Visst låter 2800 kr bra men vad tusan är det för kvalitet man får då?

Jag tycker inte att den norska cykeln verkar vara särskilt billig. Skitgaffel och hjul med dåligt rykte hjälps inte upp av bra bakväxel. Viktigare med ram, gaffel och hjul som mkt klokt påpekats tidigare.

Kolla hos Canyon i tyskland istället.

på oslo sportslager finns ochså en merida birkebeiner. är det en bättre cykel( kostar 6 tusen).
Den väger 11.8 kg , Är det mycket ?

11,8 är ingen stridsvagn utan ganska ok, de lite dyrare cyklarna väger 10-10,5 se'n blir det dyrt.
men när det gäller priset på cyklar är det nog så att blir det för billigt så är det skräp, tyvärr. att hänga på lite godis som bakväxel är ett klassiskt cykelringknep. ram, hjul och gaffel är det viktigaste resten går att byta successivt

birkebeineRamme materiale MATTS HFS Aluminium
Girsystem SRAM Attack/Shimano Deore/XT 27 gir
Antall gir 27
Bremser V-bremser
Kranksystem Truvativ FiveD
Hjul Alex Adventurer
Dekk MAXXIS Larsen TT 1,9"
Bakdemper
Gaffel Rock Shox J3 lockout 100mm
Vekt 11,8 Kg (18")
D/H/Jr H
Farge Sort
Størrelser 16" 18" 20" 22"

Det ser ut att va rätt bra komponenter, eller?

Beror på vad du jämför med. Det står inget om vad det är för bromsar eller bakdämpare, det skulle göra mig orolig. Gaffeln är inget vidare, inte hjulen heller. Som vanligt på billiga hojar.

Kan ingen ge något bra exempel runt 5-7000 kr då. och jomper det är ingen bakdänpare på den cykeln.

okej jättefina cyklar, men vill nog hellst pröva ut cykeln i affäär och inte beställa.
Rock Shox J3 lockout 100mm: vad tycker ni om den ( sitter på merida birkebeiner som jag skrev om förut.

ski skrev:
-------------------------------------------------------
> okej jättefina cyklar, men vill nog hellst pröva
> ut cykeln i affäär och inte beställa.

bra ide, att hojen känns bra är viktigare än komponenterna. Men om du vill ha tips på hojar du kan prova så måste du ju säga var du bor. Hur provar du hojarna på oslo sportslager? Bor du i Oslo?

Bor i sunne men att åka till oslo går ju bra. men tanken på sportslagret var mest om de hade bra cyklar till fina priser

ski skrev:
-------------------------------------------------------
> Rock Shox J3 lockout 100mm: vad tycker ni om den
> ( sitter på merida birkebeiner som jag skrev om
> förut.

Jag har personlig erfarenhet av den dämparen, till skillnad från många här som uttalar sig om den. Jag kan ju säga att den är helt jäkla underbar med tanke på vad den kostar. Jag vågar påstå att ingen dämpare i samma prisklass kommer i närheten av denna i komfort och justeringsmöjligheter. Bara en sak som att man kan justera returdämpningen med ett litet vred under ena ytterbenet - oerhört användbart - vilken annan dämpare i samma prisklass har detta?

Jag har en Cube Acid disc

01.jpg ht=480

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp