Hur kassa är decathlons hardtails?

Jag väntar fortfarande på att nån ska köpa den så vi får en recension av den.
Jag har köpt rockrider trail expl 540. Men inte använt då jag kanske lämnar tillbaks den på öppet köp. Att den bara är 310mm hög i BB med 175 vevarmar skrämmer mig. Det jag kan säga är att ramfogarna e fint polerade. Tror man brukar ta upp de u recensioner. Något du undrar över som jag kan kolla på hojen?

Senast ändrad:
Så skönt att trampa på sin egen cykel efter hyrcyklar. Dartmoorpedalerna är dock skit. Inget snurr på dem alls. Antingen lager som fastnat eller totalt usla lager..

Ingen skruv att öppna för att kolla. De får sitta på en månad eller så. Går att cykla med och ser snygga ut.

Handtagen var riktigt sköna dock, billiga mazehandtag som matchar färgen.

Så skönt att trampa på sin egen cykel efter hyrcyklar. Dartmoorpedalerna är dock skit. Inget snurr på dem alls. Antingen lager som fastnat eller totalt usla lager..

Ingen skruv att öppna för att kolla. De får sitta på en månad eller så. Går att cykla med och ser snygga ut.

Handtagen var riktigt sköna dock, billiga mazehandtag som matchar färgen.
Flats är ofta gjorda för att inte frisnurra, så att dom ligger kvar i samma läge om man tar av foten från pedalerna, mina Stamp 7 snurrar inte heller ”fritt”

Köpenhamns cykelvägar var fantastiska. Om man ska rakt framåt; sällan tänkt för hur man ska svänga. De flesta svängar som lokalbefolkningen gjorde var rent livsfarliga. Funderar ändå ta bussen ner i höst. Eftersom SJ vågar vägra cyklar..

Igår åkte pedalaxeln av mitt i en backe. Klarade mig med skrubbsår och lite ömt nyckelben och knä. Jag och min granne tog isär vevpartiet men fattar inte alls hur den kunde lossna och drog åt den igen.

Däremot verkar den lilla plastbiten man har för att dra åt pedalaxeln genom fått en hel del alu i gängorna. Vad kallas den delen om man skulle byta? Vevbult? Finns de i aluminium?

Igår åkte pedalaxeln av mitt i en backe. Klarade mig med skrubbsår och lite ömt nyckelben och knä. Jag och min granne tog isär vevpartiet men fattar inte alls hur den kunde lossna och drog åt den igen.

Däremot verkar den lilla plastbiten man har för att dra åt pedalaxeln genom fått en hel del alu i gängorna. Vad kallas den delen om man skulle byta? Vevbult? Finns de i aluminium?

Det händer enkelt om skruvarna i vänsterarmen inte är dragit åt tillräckligt hårda. Sista postades flera bilder av vänster Shimano vevarm liggandes på stig. Bultarna behöver dragits åt med 12 - 14 Nm.

Plastbiten är bara för att får till rätt lagerspänning innan man drar åt vevarmen, sedan skulle man även kunna tar bort den. Skulle tänka att du kan tar bort alubiterna och använda den igen.

Köpenhamns cykelvägar var fantastiska. Om man ska rakt framåt; sällan tänkt för hur man ska svänga. De flesta svängar som lokalbefolkningen gjorde var rent livsfarliga. Funderar ändå ta bussen ner i höst. Eftersom SJ vågar vägra cyklar..

Kan vara så att vänstersväng så som tillämpas i SE är förbjudna i DK där du i princip skall dra in mot höger först så att du sedan korsar gatan du kommer ifrån.

0841A1CE-98F7-45A3-AB3F-D78B068AE36A.jpeg

Det händer enkelt om skruvarna i vänsterarmen inte är dragit åt tillräckligt hårda. Sista postades flera bilder av vänster Shimano vevarm liggandes på stig. Bultarna behöver dragits åt med 12 - 14 Nm.

Plastbiten är bara för att får till rätt lagerspänning innan man drar åt vevarmen, sedan skulle man även kunna tar bort den. Skulle tänka att du kan tar bort alubiterna och använda den igen.
När jag köpte cykeln så drog jag åt de bultarna till 13, de var något under från butiken, nu igår drog jag åt dem till 14. Gängorna både på bultarna och i armen såg fina ut.

Kan vara så att vänstersväng så som tillämpas i SE är förbjudna i DK där du i princip skall dra in mot höger först så att du sedan korsar gatan du kommer ifrån.

Visa bilaga 580782
Låter rimligt. Jag cyklade som locals för att ta det safe, det som gör det svårt är om man cyklar åt "fel håll" jämfört med var en zon i turf ligger, så man får en liten omväg. Vänjer man sig så blir det nog prima.

Tryckte "jag vet inte" om mitt lås var godkänt och fick tillbaka på försäkringen efter två dagar.

Tänker ändå att en klisterlapp med DNA och stöldskyddsmärkning verkar avskräckande - men då räcker kanske klisterlapparna.. De stunder den inte kommer stå i cykelgarage där man måste ha medlemskap kommer röra sig om 30min eller så. Tänker att avskräckande kan göra en hel del nytta där.

GPS tänker jag kan vara viktigare; eftersom tillvägagångssättet för Uppsalas ivrigaste cykeltjuv är välkänt. Han lägger undan dem ett tag före han bär dem hem (200m från mig). Då skulle jag kunna hitta den inom de 24 första timmarna ute någonstans. Om inte så skulle jag peka polisen mot hans välkända lägenhet där de plockat totalt ett 70-tal cyklar senaste 2 åren..

Ställer du den ute måste du ha två lås, det funkar inte annars. Helst ska både ram, framhjul och bakhjul vara fastlåsta i ett fast objekt så har du åtminstone lite bättre chans. En majoritet av alla cykelbutiker är ren katastrof att ge råd på lås och säkerhet. En nackdel/tungt är att det är jobbigt att släpa på lås men du får åtminstone lite extra träning.

Ställer du den ute måste du ha två lås, det funkar inte annars. Helst ska både ram, framhjul och bakhjul vara fastlåsta i ett fast objekt så har du åtminstone lite bättre chans. En majoritet av alla cykelbutiker är ren katastrof att ge råd på lås och säkerhet. En nackdel/tungt är att det är jobbigt att släpa på lås men du får åtminstone lite extra träning.
Ställer inte den nya cykeln utomhus förutom i typ 10 min, då låser jag med två lås. Utnyttjar cykelgaraget vid stationen som är gratis och låser med två lås. Hemma står den under någon timme på uteplatsen (trång lägenhet) och är då fastlåst med godkänd kätting.

Åk tillbaka till decathlon med den, det där ska gå på garantin.

Åk tillbaka till decathlon med den, det där ska gå på garantin.
Detta har hänt mig både på shimano XT vevar och Tacx Smart bike. Fabrikerna drar troligen inte vevarnas skruvar tillräckligt mycket.

Har slutat med att jag fettat av samt lagt locktite för att veven ska stanna på plats, även en kompis fick detta problemet med sin GX. Så verkar ske över hela spannet...

Detta har hänt mig både på shimano XT vevar och Tacx Smart bike. Fabrikerna drar troligen inte vevarnas skruvar tillräckligt mycket.

Har slutat med att jag fettat av samt lagt locktite för att veven ska stanna på plats, även en kompis fick detta problemet med sin GX. Så verkar ske över hela spannet...
Jo så är säkert fallet men om något nu har gått sönder pga. detta i hans fall så har decathlon 2 års garanti på rörliga delar.

Shimano har även dom plastmuttrar för vevarmen.

Om man nu vill skicka in sin cykel för att ngn annan ska sätta dit exakt samma grejor, eftersom inget är sönder som jag förstår det?

Plastmuttern är ju inget som ska hålla ngt på plats, bara för att få på veven. Verkar som den redan är lagad eftersom armen är redan på?

Flera har haft detta problemet på tacx smartbike och har Garmin/tacx har hämtat flera cyklar på garanti för det är "glapp". Även om folk skriver förklaringar så ska folk reklamera en väldigt enkel grej.

Men de kanske har verkstad i butiken så det är en relativt enkel process.

Personligen vill jag inte vara utan min cykel veckor ev månader som för flera av de med tacx smart bikes, för ngt man kan göra själv på 3 minuter, men det är jag det.

Dum fråga kanske, men jag har inte tidigare haft breda 29' däck. Jag brukar behöva byta däck efter 200mil, men dessa ser fortfarande ut som närmast nya, till och med "fjun" kvar på sina ställen. Borde jag ändå byta eller kan jag cykla på tills snön kommer?

Snart dags att titta på vinterdäck. Borde jag köra breda 29or som jag tyckt varit skönt eller nöja mig med billigare 27,5or?

Är det Schwalbes som är normen för billiga vinterdäck eller finns det mer prisvärda?

Är det däck du skall köpa har de lämpligen den diameter som passar fälgarna de skall sitta på, i ditt fall var det väll 29"? 27,5-däck lär vara lite svåra att få på :-). Eller missförstår jag frågan?

Är det däck du skall köpa har de lämpligen den diameter som passar fälgarna de skall sitta på, i ditt fall var det väll 29"? 27,5-däck lär vara lite svåra att få på :-). Eller missförstår jag frågan?
Ahahahah true, jag som tankevurpar. Det står ju 27,5, 27,5+ och 29 för cykeln och den informationen står på fälgen så det som gjorde att jag tänkte helt fel.

Vevarmen lossnat för en tredje gång... Allt var fortfarande väl åtdraget så måste väl vara gängan. Så frustrerande

Kedjan sprack i morse och har bara bytt kedjor på singlespeed förut. Vilken kedja skall jag egentligen köra till den här från biltema?

11 speed singelklinga.

Är det den här?

Den cykeln TS länkar till köpte jag till min son i 10-årspresent.
Den duger gott åt honom, inga större fel på den faktiskt.
Till mig själv hade jag nog inte köpt den pga ganska trist gaffel samt qr isf TA.

Kedjan sprack i morse och har bara bytt kedjor på singlespeed förut. Vilken kedja skall jag egentligen köra till den här från biltema?

11 speed singelklinga.

Är det den här?

Ja den kommer fungera, 11-speed och tillräckligt många länkar.

Några tankar:
1. Varför gick kedjan av? Min erfarenhet är dåligt inställda växlar som gör att kedjan vrids alltför mycket i sidled samtidigt som man lägger mycket tryck kan få en kedja att gå av.

2. Du som jag vet härifrån cyklar mycket när du kör Turf skulle kunna ha nytta av att använda dig av en kedjeslitagemätare. När den visar ~0.5 byter du kedja för att inte slita ner kassetten så den inte funkar med en ny kedja. Sen om din approach ska vara att köpa t.ex. SRAMs finaste 11-delade kedja som brukar vinna långtidstester eller SRAMs billigaste PC-1110 för en dryg hundring och byta kanske varannan månad är något att klura på. Sök och du skall finna mer info i frågan!

3. Du skulle kunna laga din trasiga kedja med ett 11-delat kedjelås om kedjan är fräsch och haveriet berodde på dåligt inställlda växlar, eller om du redan slitit ner kassetten så att den nu bara funkar med din gamla slitna kedja (i vår när saltslasksäsongen är slut byter du då både kedja och kassett).

4. Hur som helst behöver du en kedjedelare/brytare. Biltemas funkar i nödläge, men t.ex. KMC och Birzman är riktigt bra.

Lycka till!

Ja den kommer fungera, 11-speed och tillräckligt många länkar.

Några tankar:
1. Varför gick kedjan av? Min erfarenhet är dåligt inställda växlar som gör att kedjan vrids alltför mycket i sidled samtidigt som man lägger mycket tryck kan få en kedja att gå av.

2. Du som jag vet härifrån cyklar mycket när du kör Turf skulle kunna ha nytta av att använda dig av en kedjeslitagemätare. När den visar ~0.5 byter du kedja för att inte slita ner kassetten så den inte funkar med en ny kedja. Sen om din approach ska vara att köpa t.ex. SRAMs finaste 11-delade kedja som brukar vinna långtidstester eller SRAMs billigaste PC-1110 för en dryg hundring och byta kanske varannan månad är något att klura på. Sök och du skall finna mer info i frågan!

3. Du skulle kunna laga din trasiga kedja med ett 11-delat kedjelås om kedjan är fräsch och haveriet berodde på dåligt inställlda växlar, eller om du redan slitit ner kassetten så att den nu bara funkar med din gamla slitna kedja (i vår när saltslasksäsongen är slut byter du då både kedja och kassett).

4. Hur som helst behöver du en kedjedelare/brytare. Biltemas funkar i nödläge, men t.ex. KMC och Birzman är riktigt bra.

Lycka till!
Misstänker att det beror på uselt underhåll. Har inte avfettat efter första 300milen och inte smörjt tillräckligt ofta.

Har redan kedjedelare/brytare från Shimano, gammalt, men ser rätt nytt ut. Ser att Decathlon har SRAMs kedjor! Blir bra mycket billigare.

Dock ej i lager. Hur många länkar behöver det vara allra minst?

Tack!

Misstänker att det beror på uselt underhåll. Har inte avfettat efter första 300milen och inte smörjt tillräckligt ofta.

Har redan kedjedelare/brytare från Shimano, gammalt, men ser rätt nytt ut. Ser att Decathlon har SRAMs kedjor! Blir bra mycket billigare.

Dock ej i lager. Hur många länkar behöver det vara allra minst?

Tack!

Man behöver inte avfetta en kedja. Hur ofta man behöver smörja berör mycket på vädret, men jag har svar att ser att en kedja bryter för att den har smörjts för lite. Spräckade en länk, eller lösnade en länk? Låset brukar vara svagaste länken. Man kan byta till ett nytt lås om det har gått sönder.

För längden kan du räkna länkarna på gamla kedjan.

Man behöver inte avfetta en kedja. Hur ofta man behöver smörja berör mycket på vädret, men jag har svar att ser att en kedja bryter för att den har smörjts för lite. Spräckade en länk, eller lösnade en länk? Låset brukar vara svagaste länken. Man kan byta till ett nytt lås om det har gått sönder.

För längden kan du räkna länkarna på gamla kedjan.
Hade lite panik imorse så kollade inte så noga utan rullade snabbt hem cykeln och satte min bak på reservhojen.

Det rimligaste är nog som du säger att en länk lossnade. Men har tvättstugan ikväll och vill inte riskera att behöva ta reservcykeln i morse också, så köper nog en hel kedja efter jobbet.

Det bör vara rätt ovanligt att kedjan har fler än 118 länkar så kör nog på decathlons 118-länksvariant.

Eftersom du inte avfettat ”efter första 300 milen” antar jag att du kört klart längre än så, och ev med sliten kedja. Mao behöver du kolla så kassetten är i vettigt skick, i värsta fall sliter du annars upp nästa kedja snabbt.

Imponerande cyklande!

Eftersom du inte avfettat ”efter första 300 milen” antar jag att du kört klart längre än så, och ev med sliten kedja. Mao behöver du kolla så kassetten är i vettigt skick, i värsta fall sliter du annars upp nästa kedja snabbt.

Imponerande cyklande!
Jag ligger nog ganska exakt på 300mil på denna cykel och 1150 mil på året totalt.

Ska ta hjälp av min granne ikväll före tvättstugan, rimligen bör kassetten bytas rätt snart.

Min grannes utlåtande var "snuskig" kassett som slet på kedjan. Själva kassetten såg bättre ut än väntat när jag rengjort den. Bör kanske klara en månad eller så på denna, ska beställa en ny och en originalkedja.

Passa då på att köpa två eller tre kedjor, och några kedjelås. Som du kommer märka är kassetterna mycket dyrare än kedjorna. Om du byter kedja var 50:e mil ungefär (och då passar på att rengöra kassetten ordentligt) kommer du få maximal livslängd på drivlinan. Detta kan för många vara lite överkurs (de som cyklar 50mil/år), men för dig som cyklar 1000mil per år är det rätt vettigt.

Passa då på att köpa två eller tre kedjor, och några kedjelås. Som du kommer märka är kassetterna mycket dyrare än kedjorna. Om du byter kedja var 50:e mil ungefär (och då passar på att rengöra kassetten ordentligt) kommer du få maximal livslängd på drivlinan. Detta kan för många vara lite överkurs (de som cyklar 50mil/år), men för dig som cyklar 1000mil per år är det rätt vettigt.
Låter klokt. Men först och främst måste jag bli duktigare på att rengöra!

Nu gäller att hitta snabbast leverans på en kassett, ingen av butikerna här i stan har det. Decathlon har två veckor. TCM lutar det åt, 200 spänn dyrare.

Beställde från decathlon den 29. Förväntat leveransdatum var idag, fick mejl i torsdags att det kan dröja upp till 8 arbetsdagar till..

Ugh.

Men har blivit rätt duktig på att cykla på lägre växlar och har knapp haft krångel sen kedjebytet.

Tillbaka
Topp