Jag har kört Zwift i många år och skulle i ärlighetens namn säg att när nyhetens behag har lagt sig (efter några säsonger) så tycker jag inte det är jättekul att trampa runt i Wattopia även om det är roligare än de gamla tiderna när jag körde trainer i garaget i tre timmar till en LOTR-film. Jag har en KickrBike som rör sig upp och ner och har massa features - men det blir obekvämt efter en timme ändå (jag har inte provat med Rockerplate, det kanske gör skillnad).
Zwift har belöningssnurror inbyggda där man jagar poäng och valuta för att uppgradera cyklar och hjul och få utmärkelser. Det var kul i 100 timmar, sen tröttnade jag.
Tränings- och intervallpass och ERG-mode är bra och hyfsat roliga om de inte är för långa - och funkar ungefär som att köra motsvarande pass ensam utomhus (men med noll mental tillfredställelse inomhus).
En enorm fördel är dock tidsaspekten. Har jag 40 minuter över (typ lunchrast hemma) kan jag byta om snabbt och köra ett pass på 30 minuter, låta Zwift förklara passet under uppvärmningen - köra passet - och duscha etc. Trots det kör jag kanske max fem sådana träningspass per säsong.
Men... så finns tävlingar.
Här är den stora behållningen för mig och det som verkligen gör skillnad. Det finns inte en chans att jag kan komma upp i samma belastning eller pulskurvor om jag kör själv eller ett träningsprogram. Och jag tycker också det är genuint roligt och tidsaspekten flyger ut genom fönstret när hornen växer ut.
Jag tror dock inte på att bara köra tävlingar på måfå, då det kan bli stagnerande och monotont - utan att köra de olika formerna av tävlingar som finns:
ITT - där man får ett kort eller långt tröskelpass
TTT - som egentligen är ett förtäckt intervallpass med 20-60s intervaller
Poängrace - där inlagda spurt/KOM-poäng skapar variation mellan låg och hög intensitet (ibland upp till 10-15 intervaller/race)
Lagtävlingar - där individuella poäng inte räknas, och man kan variera mellan att gå i långa utbrytningar eller agera hjälpryttare åt lagkamrater.
För mig har det hjälpt enormt mycket att vara med i en klubb. Vi kör serier och tävlingar tillsammans och med handen på hjärtat hade jag nog ställt in hälften av tävlingarna om det inte vore för att jag lovat att vara med. Jag tycker också att det är genuint roligt att köra lagtävlingar (finns exempelvis format där man kör 5 mot 5) där man koordinerar attacker och taktik över Discord, och helt glömmer bort att man ligger på 80% av HR(Max) i 30 minuter.
Förr var vinterträning en del av att vidmakthålla min träningsnivå (på cykel) inför sommaren. Nu är Zwiftsäsongen (höst/vinter) den del av året när jag är som starkast (men inte lika uthållig). Jag cyklar fler timmar på sommaren, men kan inte komma upp i samma intensitet.
Jag är inte med i någon klubb och kör inte så många tävlingar, då hade det säkert varit skillnad.
Men för att sammanfatta;
Nej, jag tycker inte Zwift i sig är särskilt kul. Tävlingsmomentet är dock, för mig, så pass roligt att jag kör upp till 5 pass i veckan.
Jag skulle säga att det tillför något, och kommer med stor sannolikhet höja din FTP om du kör strukturerat (oavsett om det är träningsprogram eller tävlingar).
Det där med att testa är nog svårare - men det finns väl gym i Sverige som har Zwiftcyklar (?). Har man Wattpedaler kan man ju ladda ner Zwift på telefon och trampa runt på vilken hotellcykel som helst, men det är ganska långt från den optimala upplevelsen.