Hur kul är Swift?

Är Swift kul och tillför något till cykelträningen?

• Ja

Röster: 23 59.0%
  • Nej

Röster: 9 23.1%
  • Mja

Röster: 7 17.9%

• Antal röster
    39

HappyB

Medlem
Hur kul är Swift?
Jag kikar på förstahoj och tänkt användande bygger till stor del på att köra trainer/Swift under vintern vilket ju är en lååång del av säsongen.
Är Zwift kul?
Tillför det något eget (inte bara ett mindre hemskt sätt att inomhusträna)?
Skulle behövt testa lite innan köp för att få en känsla för det men känner ingen som har.

Senast ändrad:
Hur kul är Swift?
Det är ett mindre hemskt sätt att inomhusträna på, för mig det bästa sättet att träna under vintern.

Trainern behöver du ändå så insatsen är väl en månadskostnad.

Edit: En fördel mot att dra en spak mellan 1 och 7 när man kör tidsbaserade intervaller på en "dum" trainer är just att man kan köra längdbaserade intervaller - race. Då är det över fortare om man tar i.

Hur kul är Swift?
Jag tycker om Zwift, framför allt för att det finns publik- och miljöljud som ger en större känsla av verklig cykling än andra lösningar för inomhusträning via nätet.

Jag är inte alls förtjust i att lyssna på musik under träningspassen, så utan miljöljud (som i Myswoosh och Rouvy) blir det helt dött och motivationen minskar kraftigt.

Hur kul är Swift?
För mig som bara testat två gånger är det helt supertråkigt.

Det är inte återhämtning mentalt utan känns bara som en kommersiellt paketerad produkt och som något som passar i dystopia. Ännu en punkt på en oändlig todo-lista för att få likes typ.

Cykling för mig är frihet och enkelhet och det här är istället mer skärmtid och prenumerationstjänst, bläh!

På vintern om det verkligen är riktig vinter så åker jag längdskidor och simmar. Det är bra konditionsträning där man kan ta i eller såsa efter dagsform. Cyklar även en hel del, är det inte för slaskigt så brukar det gå toppen! (Mest grusväg och cykel-leder dock om det är snö och is, om det är helt snöfritt så kör jag en del landsväg.)

Jag har valt att lägga pengarna på bra ullkläder, handskar, och dubbdäck istället.

Hur kul är Swift?
Kör Zwift på vintern och vill tro att jag inte gillar det så mycket, men varje år när hösten övergår till vinter kommer jag på mig själv med att sakna Wattopia.. så det är nog mer kul än jag egentligen vill erkänna.

Jag zwiftar inte särskilt engagerat då jag har fler sporter som också kräver en del av min medelålders kropp, men för den som vill göra det så finns det enormt mycket att hämta.

Hur kul är Swift?
Klart mycket roligare än att stirra in i förrådsväggen eller se nån kass serie, lyssna podd etc.

Sen är det ett smidigt sätt att lägga upp träningspass på. Gillar du TV-spel i allmänhet kommer du digga det. Har du tappat barnasinnet så kanske du hellre gör knäböj i badrummet .

Hur kul är Swift?
Jag kör spinning på vintern. Har en spinningcykel i källaren och ett 20-tal pass jag gjort själv med lite olika struktur på. Har aldrig testat Zwift, men det verkar inte så mycket skojigare det.

Hur kul är Swift?
Jag har kört Zwift i många år och skulle i ärlighetens namn säg att när nyhetens behag har lagt sig (efter några säsonger) så tycker jag inte det är jättekul att trampa runt i Wattopia även om det är roligare än de gamla tiderna när jag körde trainer i garaget i tre timmar till en LOTR-film. Jag har en KickrBike som rör sig upp och ner och har massa features - men det blir obekvämt efter en timme ändå (jag har inte provat med Rockerplate, det kanske gör skillnad).

Zwift har belöningssnurror inbyggda där man jagar poäng och valuta för att uppgradera cyklar och hjul och få utmärkelser. Det var kul i 100 timmar, sen tröttnade jag.

Tränings- och intervallpass och ERG-mode är bra och hyfsat roliga om de inte är för långa - och funkar ungefär som att köra motsvarande pass ensam utomhus (men med noll mental tillfredställelse inomhus).
En enorm fördel är dock tidsaspekten. Har jag 40 minuter över (typ lunchrast hemma) kan jag byta om snabbt och köra ett pass på 30 minuter, låta Zwift förklara passet under uppvärmningen - köra passet - och duscha etc. Trots det kör jag kanske max fem sådana träningspass per säsong.

Men... så finns tävlingar.
Här är den stora behållningen för mig och det som verkligen gör skillnad. Det finns inte en chans att jag kan komma upp i samma belastning eller pulskurvor om jag kör själv eller ett träningsprogram. Och jag tycker också det är genuint roligt och tidsaspekten flyger ut genom fönstret när hornen växer ut.
Jag tror dock inte på att bara köra tävlingar på måfå, då det kan bli stagnerande och monotont - utan att köra de olika formerna av tävlingar som finns:
ITT - där man får ett kort eller långt tröskelpass
TTT - som egentligen är ett förtäckt intervallpass med 20-60s intervaller
Poängrace - där inlagda spurt/KOM-poäng skapar variation mellan låg och hög intensitet (ibland upp till 10-15 intervaller/race)
Lagtävlingar - där individuella poäng inte räknas, och man kan variera mellan att gå i långa utbrytningar eller agera hjälpryttare åt lagkamrater.

För mig har det hjälpt enormt mycket att vara med i en klubb. Vi kör serier och tävlingar tillsammans och med handen på hjärtat hade jag nog ställt in hälften av tävlingarna om det inte vore för att jag lovat att vara med. Jag tycker också att det är genuint roligt att köra lagtävlingar (finns exempelvis format där man kör 5 mot 5) där man koordinerar attacker och taktik över Discord, och helt glömmer bort att man ligger på 80% av HR(Max) i 30 minuter.

Förr var vinterträning en del av att vidmakthålla min träningsnivå (på cykel) inför sommaren. Nu är Zwiftsäsongen (höst/vinter) den del av året när jag är som starkast (men inte lika uthållig). Jag cyklar fler timmar på sommaren, men kan inte komma upp i samma intensitet.
Jag är inte med i någon klubb och kör inte så många tävlingar, då hade det säkert varit skillnad.

Men för att sammanfatta;
Nej, jag tycker inte Zwift i sig är särskilt kul. Tävlingsmomentet är dock, för mig, så pass roligt att jag kör upp till 5 pass i veckan.

Jag skulle säga att det tillför något, och kommer med stor sannolikhet höja din FTP om du kör strukturerat (oavsett om det är träningsprogram eller tävlingar).

Det där med att testa är nog svårare - men det finns väl gym i Sverige som har Zwiftcyklar (?). Har man Wattpedaler kan man ju ladda ner Zwift på telefon och trampa runt på vilken hotellcykel som helst, men det är ganska långt från den optimala upplevelsen.

Hur kul är Swift?
För mig som bara testat två gånger är det helt supertråkigt.

Det är inte återhämtning mentalt utan känns bara som en kommersiellt paketerad produkt och som något som passar i dystopia. Ännu en punkt på en oändlig todo-lista för att få likes typ.

Cykling för mig är frihet och enkelhet och det här är istället mer skärmtid och prenumerationstjänst, bläh!

På vintern om det verkligen är riktig vinter så åker jag längdskidor och simmar. Det är bra konditionsträning där man kan ta i eller såsa efter dagsform. Cyklar även en hel del, är det inte för slaskigt så brukar det gå toppen! (Mest grusväg och cykel-leder dock om det är snö och is, om det är helt snöfritt så kör jag en del landsväg.)

Jag har valt att lägga pengarna på bra ullkläder, handskar, och dubbdäck istället.
Lustigt, bara tanken på att ligga och karva i bassängen eller (urk) åka på längden får mig att börja dö tråkdöden. Bläh!

Hur kul är Swift?
Beror på vad man har för mål med träningen eller motionen.

Exakta kontrollerade intervaller är betydligt lättare att göra inomhus än utomhus på vintern, framförallt de längre. Ska man motionera så har väl även vintercykling lite charm, ibland.

Hur kul är Swift?
Jag kör sedan snart två år. Utan erg. Nästan inga race. Uppskattar att ha en regnfri miljö året om. Bra komplement helt enkelt. Lite återkommande segment så jag ser dagsform och utveckling. Det var väl en kortare provperiod tror jag, så testa. Går på friskvårdsbidraget, om utrymme finns.

Hur kul är Swift?
Jag föredrar att kolla på en serie och cykla mot staplar. Men på tuffa pass blir det bara musik.

Undantaget är när Randonneur Stockholm anordnar rundor på 200 km i Zwift, men det är ju inte kul direkt, det gör jag bara för att få rejäla långpass innan säsong.

Hur kul är Swift?
Väldigt dumt och svårt att generalisera. Allt från att folk avskyr det så tycker en del att det är "ok", vissa tycker det är jättebra.

Själv tycker jag att flexibiliteten att ha en smartrainer hemma är mycket svårlagen, i synnerhet när det inte är gynnsamt väder. Musik är absolut ett måste för mig. Cykelkänslan tycker jag också är mycket bra med en smarttrainer, tillräckligt realistiskt för mig. Beroende på hur man lyckas möblera, fläktar och var man har den så är det ofta lättare att få en svalare miljö jämfört med tex gym vilket jag också gillar. Konditionsträning på gym har jag aldrig varit ett fan av, blir så jäkla varmt ofta.

Misstänker att de som har det jobbigast är mera sociala filurer som föredra träna/svettas med andra. De går nog hellre på spinning, Studio l'Echelon eller vad som nu finns att tillgå.

Hur kul är Swift?
Fördelen med dumtrainer var att jag kunde cykla i garaget, nu är det fläkt och öppet fönster istället. Får man ner det några grader så ska det värmas upp sen efter.

Hur kul är Swift?
I visst väder är Zwift väldigt roligt oavsett om det är intervaller, fri-ridning eller ngt annat. 0°C och slask vilket numer är vanligt 08-väder i flera månader ja då är det som roligast.

Tillbaka
Topp