JFCarlstrom
Medlem
Hur lägger du upp din intervallträning?
I den här tråden tänkte jag vi skulle dela med oss av våra ideer strukturerad träning.
Själv är jag nybörjare men har jag satt ihop tre olika pass baserat på training peaks power zones, som ser ut såhär:
FTP intervall:
2x20 min i zon 4 med 10 min vila emellan (zon 2).
VO2 Max:
4x4 min i zon 5 med 2 min vila. Två sådana block med 8 min vila emellan.
30/30s:
10x 30s i zon 6 med 30 s vila emellan. Två block med 8 min vila emellan.
Liter funderingar: Borde man köra passet med lägre intensitet oftare än tex 30/30s?
Borde man lägga till något på sweetspot om man har svårt att komma iväg på längre rundor? (är nybliven pappa).
Är det för stort hopp mellan 20 min o 4 min intervaller?
Ligger fn 20 min max på 270W, vilket enligt Gramin betyder att min FTP är 255W. Jag vill gärna att den skall upp till 300 iaf, men det kanske inte händer över en natt.
Själv är jag nybörjare men har jag satt ihop tre olika pass baserat på training peaks power zones, som ser ut såhär:
FTP intervall:
2x20 min i zon 4 med 10 min vila emellan (zon 2).
VO2 Max:
4x4 min i zon 5 med 2 min vila. Två sådana block med 8 min vila emellan.
30/30s:
10x 30s i zon 6 med 30 s vila emellan. Två block med 8 min vila emellan.
Liter funderingar: Borde man köra passet med lägre intensitet oftare än tex 30/30s?
Borde man lägga till något på sweetspot om man har svårt att komma iväg på längre rundor? (är nybliven pappa).
Är det för stort hopp mellan 20 min o 4 min intervaller?
Ligger fn 20 min max på 270W, vilket enligt Gramin betyder att min FTP är 255W. Jag vill gärna att den skall upp till 300 iaf, men det kanske inte händer över en natt.