Hur lång är Vätternrundan?

ooms sa:
Sambal Oelek sa:
Mats65 sa:
Sambal Oelek sa:
Blir nog tufft att få ihop 4000 höjdmeter på 20 mil här :) inte ens Tre Berg kom ju upp i särskilt mycket, 1400 har jag loggat, däremot Jotunheimen om man kortar det lite, över 7000 höjdmeter. Blir närmare Vättern än GC :)
Var i Jotunheimen skall du då köra?
För om du menar Jotunheimen runt så är det inte 7000 höjdmeter. Det är 4600 höjdmeter på 43 mil.
??? jag kollade på min Strava och det var 7300, men då cyklade via Kaupanger så en liten extra omväg. Men kikar man t ex här så står det 7000 hm:
https://www.gpsies.com/map.do?fileId=oqujlcxmogpadhtj
Fakta: 4609m stigning.
http://jotunheimenrundt.no/wp-content/uploads/2019/06/Manual-JR_192.pdf
End of discussion.
Att ange 4609 meter innebär att man anser att det sanna värdet ligger mellan 4608,5 meter och 4609,5 meter. Jag tror inte arrangören har täckning för en såpass noggrann angivelse. Jag är glad om det är så att 4600 höjdmeter är korrekt, dvs den sanna stigningen ligger mellan 4550 meter och 4650 meter. Och då har vi inte ens dykt ner i problematiken kring hur man ska mäta.

Angående gpsies-grafen är den uppenbart felaktig. Är en massa spikar i höjddata som inte finns i verkligheten. Kan vara en kombination av felaktigt hanterade tunnlar och interpolationsfel som kan ge dramatiska effekter i ffa trånga dalgångar. Man bör i mitt tycke alltid ha en stor portion skepticism till höjdsiffror och inte minns sådana som olika kartritningsprogram genererar.

GoranS sa:
ooms sa:
Sambal Oelek sa:
Mats65 sa:
Sambal Oelek sa:
Blir nog tufft att få ihop 4000 höjdmeter på 20 mil här :) inte ens Tre Berg kom ju upp i särskilt mycket, 1400 har jag loggat, däremot Jotunheimen om man kortar det lite, över 7000 höjdmeter. Blir närmare Vättern än GC :)
Var i Jotunheimen skall du då köra?
För om du menar Jotunheimen runt så är det inte 7000 höjdmeter. Det är 4600 höjdmeter på 43 mil.
??? jag kollade på min Strava och det var 7300, men då cyklade via Kaupanger så en liten extra omväg. Men kikar man t ex här så står det 7000 hm:
https://www.gpsies.com/map.do?fileId=oqujlcxmogpadhtj
Fakta: 4609m stigning.
http://jotunheimenrundt.no/wp-content/uploads/2019/06/Manual-JR_192.pdf
End of discussion.
Att ange 4609 meter innebär att man anser att det sanna värdet ligger mellan 4608,5 meter och 4609,5 meter. Jag tror inte arrangören har täckning för en såpass noggrann angivelse. Jag är glad om det är så att 4600 höjdmeter är korrekt, dvs den sanna stigningen ligger mellan 4550 meter och 4650 meter. Och då har vi inte ens dykt ner i problematiken kring hur man ska mäta.

Angående gpsies-grafen är den uppenbart felaktig. Är en massa spikar i höjddata som inte finns i verkligheten. Kan vara en kombination av felaktigt hanterade tunnlar och interpolationsfel som kan ge dramatiska effekter i ffa trånga dalgångar. Man bör i mitt tycke alltid ha en stor portion skepticism till höjdsiffror och inte minns sådana som olika kartritningsprogram genererar.
...grymt konstigt, jag kollade flera olika källor. Min egen GPS med barometer visar som sagt på +7k hm, samt Basecamp.

Men ok, Ooms har sagt end of discussion. Så det får inte utredas mer.

/edit: utreder det här: https://happyride.se/forum/read.php/1/3639011

Senast ändrad:
Clark sa:
Svårt att komma närmre Vättern än Omberg. Bara cykla 24 varv så blir det ganska exakt 200 km och 4000 hm

GoranS sa:
Jag väntar på att de ska få till en bana på max 20 mil och 4000+ höjdmeter. Då ska jag fundera på att köra igen.

169 m höjdökning och 170 m höjdminskning. Kör du den 24 varv så slutar du 24 m under jordytan. ?

thomaslundstrom sa:
Clark sa:
Svårt att komma närmre Vättern än Omberg. Bara cykla 24 varv så blir det ganska exakt 200 km och 4000 hm

GoranS sa:
Jag väntar på att de ska få till en bana på max 20 mil och 4000+ höjdmeter. Då ska jag fundera på att köra igen.

169 m höjdökning och 170 m höjdminskning. Kör du den 24 varv så slutar du 24 m under jordytan. ?

Man får gräva djupt för att orka hela vägen. ?

Masjevel sa:
thomaslundstrom sa:
Clark sa:

GoranS sa:

Ordet subgrupp får en helt ny innebörd.

thomaslundstrom sa:
Masjevel sa:
thomaslundstrom sa:
Clark sa:

GoranS sa:

Ordet subgrupp får en helt ny innebörd.

Subgrop!

janolle sa:
Vätternrundan har nog grävt sin egen grav.

Är det inte snarare Trafikverket som gräver? När ombyggnaden av riksväg 50 sätter igång blir nuvarande bansträckning ofarbar under åtminstone tre år. Ombyggnaden börjar visserligen inte förrän 2023 men det är väl lika bra att hitta en alternativ väg redan nu.

Ska bli intressant att se hur antalet deltagare påverkas om banan förlängs 3 mil. Cyklar man 30 mil kan man lika gärna cykla 33, tycker jag i alla fall.

https://www.trafikverket.se/nara-di...r/Vag-50-NykyrkaBrattebro-backe-motesfri-vag/

Saxat ifrån ett mail från vätternrundan:

Huvudanmälan till Vätternrundan flyttas fram!

Huvudanmälan till nästa års Vätternrundan 300 km flyttas fram en månad och öppnar den 27 november klockan 19.00.

Detta på grund av att vi tittar på förändringar av bansträckningen som är relativt stora. Vi har flera olika alternativ och det är många parametrar att ta hänsyn till innan vi har ett beslut. Den 27 november ska det dock finnas ett bra och väl underbyggt beslutsunderlag om bansträckningen – om det blir någon förändring och i så fall hur den nya sträckningen ska se ut!

michaelk sa:
Saxat ifrån ett mail från vätternrundan:

Huvudanmälan till Vätternrundan flyttas fram!

Huvudanmälan till nästa års Vätternrundan 300 km flyttas fram en månad och öppnar den 27 november klockan 19.00.

Detta på grund av att vi tittar på förändringar av bansträckningen som är relativt stora. Vi har flera olika alternativ och det är många parametrar att ta hänsyn till innan vi har ett beslut. Den 27 november ska det dock finnas ett bra och väl underbyggt beslutsunderlag om bansträckningen – om det blir någon förändring och i så fall hur den nya sträckningen ska se ut!
Du har inte läst den här tråden, eller?

argungu sa:
Ska bli intressant att se hur antalet deltagare påverkas om banan förlängs 3 mil. Cyklar man 30 mil kan man lika gärna cykla 33, tycker jag i alla fall.
För de inbitna deltagarna, de som kör för motionens och folkfestens skull, spelar det nog ingen roll. Men för de relativt stora massor som kör främst för att nå en tid att kunna skryta i fikarummet på jobbet med är det nog inte så lockande att helt plötsligt få ca 1 timme längre åktid.

toshiba sa:
Viktigast av allt, hur bred är Vätternrundan?

Ja jo i och för sig. Men nu är det ju inte tillåtet att cykla i bredd. Alla på ett led. Jag utgår ifrån att detta kommer att övervakas framgent annars kan arrangören bli medskyldig till trafikbrott ”en masse”!

ooms sa:
argungu sa:
För de inbitna deltagarna, de som kör för motionens och folkfestens skull, spelar det nog ingen roll. Men för de relativt stora massor som kör främst för att nå en tid att kunna skryta i fikarummet på jobbet med är det nog inte så lockande att helt plötsligt få ca 1 timme längre åktid.
+1

Jag tror det blir färre deltagare framöver.

Rekordtiden lär i alla fall bli knepig att slå framgent med en såpass dramatisk förlängning. Blir det 33 mil krävs över 50 km/h för rekord. Det är klart, världens 50 tempostarkaste cyklister i en disciplinerad grupp kan kanske greja det under vettiga förhållanden. Ser dock inte det inträffa.

SLI sa:
ooms sa:
argungu sa:
+1

Jag tror det blir färre deltagare framöver.
VR har ju blivit typ måttstocken för prestation på cykel i Sverige. Sägs att även de bästa elitcyklisterna oftare får frågor om tid på Vättern än om hur många SM medaljer de skrapat ihop. Står nog inte på innan ALLA fikarum har en bonad där nya längden på VR beskrivs. Jag tror att ju längre det blir desto större impfaktor.
Håller med om att målgruppen kan bli mindre. Tänk er Svensson med FTP 130 - 150 GISSAR grovt att hen kan behöva lägga till 2 - 3 h efter 300km med tömda reserver.
Själv kommer jag att få kämpa med kramp 130 istället för bara 100 km?.
För att undvika mörkret o kylan lördag kväll (och farliga omkörningar när SUB dyker upp) för de med lägst FTP tror jag det skulle vara bra med ett seedningsförfarande för att få iväg dem tidigt fredag.
Ska bli spännande ?

me.I.am sa:
Elitismen firar triumfer i tråden.
Om det är mitt senaste du syftar på så tar jag det med glädje ?
Viktigt att nyordningen blir BÄST för ALLA olika typer av cyklister.
Glada miner i alla fikarum skadar inte.
Håller med MS2.0 om ”Stolleprov” ?
Det är planeringen o samkörningen som är skojigast.
En del mognar aldrig o kan gå vidare. Kan nu bli svårt för andra att bräcka sub 8 med 30 år mellan första o senaste ?. Borde kanske passa på att lägga av. ?

Paul D sa:
me.I.am sa:
En del mognar aldrig o kan gå vidare. Kan nu bli svårt för andra att bräcka sub 8 med 30 år mellan första o senaste ?. Borde kanske passa på att lägga av. ?

Nej! Du är ju en frisk fläkt bland alla som ska le lite nedlåtande åt dom som satsar på VR.

me.I.am sa:
Paul D sa:
me.I.am sa:

Nej! Du är ju en frisk fläkt bland alla som ska le lite nedlåtande åt dom som satsar på VR.
Vilka är alla dessa personer i tråden som ler nedlåtande mot de som satsar på VR och uttrycker elitistiska åsikter? Jag hittar en sådan kommentar och ett stort antal urspårningar.

Senast ändrad:
Det är väl bara bra att det blir 330-360km! Då kommer ju rekordet gälla den nya banan. Så snabbast 2020 gäller som
rekordtid.

janolle sa:
Det är väl bara bra att det blir 330-360km! Då kommer ju rekordet gälla den nya banan. Så snabbast 2020 gäller som
rekordtid.
Ja, men det vet ju ingen i fikarummet på jobbet. Körde Berra Vätternrundan på 8 timmar 2018 så är ju han kung även om Kalle kör Vätternrundan på 8,5 timmar 2020. Kalle kan börja jiddra om annan bana, längre, osv, det är ändå Berra som är kung i de oinsattas ögon. Och det är ju dem som skall imponeras...

janolle sa:
rekordtid.
2009 blev rekordet 7:38.
2010 typ 7:18. Båda dessa Masklungan. 2010 jagade av 08 grupp.
Kanske kan slås 2020 trotts förlängning.
Mig veterligen genomfördes första sub 8 1989 av en grupp bestående av Smålänningar ( Mönsterås), en Dalmas, en Skåning, några Danskar o minst en Norrman. 16 gubbar. Mödosamt sammansatt via snigelpost o fast telefoni. Ingen samträning före. Bara jag som cyklat minst en gång med de flesta på Öland runt eller och VR. Klistrade rött hjärta på våra hjälmar i startfållan för att vi skulle veta vi hörde ihop. Låg på ett led med valfri tid i front.
Jan Karlsson Ystad var grymt stark!!!!!
Bra vindförhållanden.
Bara en carbonram i klungan. Stannade bara på ordinarie i Hjo. Danskarna hade mig ovetande följebil efter Hjo vilket var lika regelvidrigt då som nu. Så där delades gruppen. Vi var typ 6 st svenskar som roterade sista 12 milen o nådde 7:56. Danskarna var något snabbare. Fanns bara 500ml flaskor så ramen o styret var tapetserat med hållare. Tror jag hade en kompakt 7 delad Sun Tour kassette o inga fasta lägen på Hure ramväxeln o bara läderremmar som höll skon vid pedalen.
Skulle nog säga att internet med möjlighet att samla likasinnade och få träningstips samt finslipningen av klungkörningen betytt mest för farthöjningarna bland motionärerna år från år. -89 hade något annan passage av Jönköping. Kanske någon som minns??

Du menar bästa tiden när du skriver rekordtid, eller hur?! För 2006 gick det fortare än både 7.38 och 7.18 om inte minnet helt spelar mig ett spratt.

GoranS sa:
Du menar bästa tiden när du skriver rekordtid, eller hur?! För 2006 gick det fortare än både 7.38 och 7.18 om inte minnet helt spelar mig ett spratt.
? 2006 7:14 Start 05:10. Masklungan då oxå med förstärkning mestadels från södra Sverige. Flera av de starka var med även 2009 o 2010 och har även bidragit till flera lyckade sub 7 försök.

Jag räknar med att man får stasha undan en sovsäck i en busskur. Detta börjar ju likna misärrandolopp.
Eftersom det är VR är det ju inte OK att ha för mkt packning heller

Ny bansträckning genom centrala Askersund, Åmmeberg, Zinkgruvan och Godegård för att återkomma ut på Riksväg 50 vid Nykyrka.

Detta innebär att depåerna vid Hammarsundet och Medevi försvinner.

En killgissning är att depån vid Hammarsundet ersätts med en depå i centrala Askersund?

Tycker de borde plocka bort passagen av Jönköping också. Ta vänster i Huskvarna och kör uppför Klevaliden och passera sedan i en stor böj söder om Jönköping.

Tillbaka
Topp