Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
tobo sa:Högst oklart, troligtvis mellan ca 297-330 km:
(Ombyggnad riksväg 50, https://www.facebook.com/vatternrundan/ )
bellasoda sa:tobo sa:Högst oklart, troligtvis mellan ca 297-330 km:
(Ombyggnad riksväg 50, https://www.facebook.com/vatternrundan/ )
Det kan bli för dem som redan bestämt subgrupp inför nästa år...
Du kan ju roa dig med att räkna ut skillnaden. Tror du kommer bli förvånad.Sambal Oelek sa:Tror det står 297 km på min medalj. Beror ju på om man kört inner- eller ytterkurva.
Edit: Strava säger 297.74 :) så det stämmer nog rätt bra, oftast innerkurva då :)
ooms sa:Nu skjuter de upp anmälan också, då de ännu inte bestämt hur lång den skall vara nästa år.
http://vatternrundan.se/sv/2019/10/15/huvudanmalan-till-vatternrundan-flyttas-fram/
De talar ju om nya depåer etc, och enl nåt Facebook-inlägg tidigare här i tråden banlängd upp till 330km. Det vore ju rätt kul då det ställer till det för alla som siktat på nån sub-tid, lär ju bli lite svårt att nå nåt planerat sub8 eller sub10 med 3 mil längre lopp, hahaha!!argungu sa:ooms sa:Nu skjuter de upp anmälan också, då de ännu inte bestämt hur lång den skall vara nästa år.
http://vatternrundan.se/sv/2019/10/15/huvudanmalan-till-vatternrundan-flyttas-fram/
Ska bli intressant att se vad de kommer fram till.
Vill man undvika riksväg 50 helt och hållet kan loppet bli 2 mil längre (via Zinkgruvan och Godegård). Undrar om de vågar sig på en så stor förändring. Men gärna för mig, nuvarande sträckning är inte så kul.
Innan du skrattat färdigt har vi subbor satt upp nya mer eller mindre rimliga (och meningslösa) mål?. Blivit bara roligare o roligare i takt med att klungkörningen utvecklats och nu med wattmätare på vart och vartannat styre är det lättare att vara rädd om kompisarna. Började subba redan mitten 80 talet. Vet inte hur lång banan var då. Tror inte vi åkte samma väg genom Bankeryd. Mins något som kallades Habo-backen eller backarna.ooms sa:De talar ju om nya depåer etc, och enl nåt Facebook-inlägg tidigare här i tråden banlängd upp till 330km. Det vore ju rätt kul då det ställer till det för alla som siktat på nån sub-tid, lär ju bli lite svårt att nå nåt planerat sub8 eller sub10 med 3 mil längre lopp, hahaha!!argungu sa:ooms sa:Nu skjuter de upp anmälan också, då de ännu inte bestämt hur lång den skall vara nästa år.
Vill man undvika riksväg 50 helt och hållet kan loppet bli 2 mil längre (via Zinkgruvan och Godegård). Undrar om de vågar sig på en så stor förändring. Men gärna för mig, nuvarande sträckning är inte så kul.
Paul D sa:Innan du skrattat färdigt har vi subbor satt upp nya mer eller mindre rimliga (och meningslösa) mål?. Blivit bara roligare o roligare i takt med att klungkörningen utvecklats och nu med wattmätare på vart och vartannat styre är det lättare att vara rädd om kompisarna. Började subba redan mitten 80 talet. Vet inte hur lång banan var då. Tror inte vi åkte samma väg genom Bankeryd. Mins något som kallades Habo-backen eller backarna.ooms sa:De talar ju om nya depåer etc, och enl nåt Facebook-inlägg tidigare här i tråden banlängd upp till 330km. Det vore ju rätt kul då det ställer till det för alla som siktat på nån sub-tid, lär ju bli lite svårt att nå nåt planerat sub8 eller sub10 med 3 mil längre lopp, hahaha!!argungu sa:ooms sa:Nu skjuter de upp anmälan också, då de ännu inte bestämt hur lång den skall vara nästa år.
Hör av dig om du vill subba i framtiden ?
toshiba sa:Viktigast av allt, hur bred är Vätternrundan?
Jag har nog inte hängt med i den utvecklingen. Är kanske inte tillräckligt trendkänslig. Jo förresten har ju skaffat wattmätare ?.me.I.am sa:Paul D sa:Innan du skrattat färdigt har vi subbor satt upp nya mer eller mindre rimliga (och meningslösa) mål?. Blivit bara roligare o roligare i takt med att klungkörningen utvecklats och nu med wattmätare på vart och vartannat styre är det lättare att vara rädd om kompisarna. Började subba redan mitten 80 talet. Vet inte hur lång banan var då. Tror inte vi åkte samma väg genom Bankeryd. Mins något som kallades Habo-backen eller backarna.ooms sa:De talar ju om nya depåer etc, och enl nåt Facebook-inlägg tidigare här i tråden banlängd upp till 330km. Det vore ju rätt kul då det ställer till det för alla som siktat på nån sub-tid, lär ju bli lite svårt att nå nåt planerat sub8 eller sub10 med 3 mil längre lopp, hahaha!!argungu sa:ooms sa:Nu skjuter de upp anmälan också, då de ännu inte bestämt hur lång den skall vara nästa år.
Det har hänt en hel del de senaste åren. Nu är det coolare att säga att man inte ska cykla Vättern, framförallt inte SUB-grupper. Antar att Cykelvasan är på väg åt samma håll, eller skiftet har redan skett?
janolle sa:Den framtida sträckningen kommer troligtvis bli över Tidaholm Tived Zinkguvan Ca 36mil. Samma som vinter-Vättern som
det inte fick heta. Dock inte redan 2020 tyvärr.
Paul D sa:Själva loppet (VR) är egentligen inte så skoj. Hinner/orkar inte snacka så mycket. Enda man gör är att säga ”sist” ”klar” ”sist” ”klar”...... Fast vi har bytt ut klar till ”JÄPP” ?. Sist , JÄPP, sist, JÄPP osv i 7 till 10 timmar.
Går allt bra så klarar man den uppsatta tiden o slutar säga sist/JÄPP o kan sitta i gröngräset o äta sallad med plastbestick med kompisarna. Glada igenkännande skratt när någon krampar mitt i en tugga.
Loppet gör bitvis mest ont om man valt en grupp som är på gränsen till för snabb vilket jag envisats med ett flertal gånger. Däremot är de förbrödrande förberedelserna riktigt häftiga och att följa hur en grupp växer sig stark och samspelt och att få vara del i detta. Vissa verkar utveckla ett beroende o andra inte. ?
Ha ha ha ha.NotReallyGunde sa:Paul D sa:Själva loppet (VR) är egentligen inte så skoj. Hinner/orkar inte snacka så mycket. Enda man gör är att säga ”sist” ”klar” ”sist” ”klar”...... Fast vi har bytt ut klar till ”JÄPP” ?. Sist , JÄPP, sist, JÄPP osv i 7 till 10 timmar.
Går allt bra så klarar man den uppsatta tiden o slutar säga sist/JÄPP o kan sitta i gröngräset o äta sallad med plastbestick med kompisarna. Glada igenkännande skratt när någon krampar mitt i en tugga.
Loppet gör bitvis mest ont om man valt en grupp som är på gränsen till för snabb vilket jag envisats med ett flertal gånger. Däremot är de förbrödrande förberedelserna riktigt häftiga och att följa hur en grupp växer sig stark och samspelt och att få vara del i detta. Vissa verkar utveckla ett beroende o andra inte. ?
Folk blir så förbryllade när man säger jepp och sist när man går om dem i rulltrappan på måndagen.
Finns säker många olika uttryck. Tycker själv att jepp, jäpp eller häpp är lättare än ”klar” att få ur sig efter en förning. Du gör inte bort dig om du försöker låta som övriga i klungan du hamnat i.motionisten sa:Jäpp ???
Jag har i många år sagt Häpp !!
Alltid tyckt det var lite konstigt, antingen får jag kolla hörseln eller så används båda uttrycken.
Vad gäller egentligen?
Man vill ju inte göra bort sig i klungan......
AtEase sa:De skriver ju att det kan bli omfattande förändringar, så det är inte omöjligt att det blir nåt sånt.
Jag tyckte för övrigt Halvvättern hade en betydligt roligare bana än VR. Särskilt avsnittet efter E4:an korsas och fram till Rök.
GoranS sa:Jag väntar på att de ska få till en bana på max 20 mil och 4000+ höjdmeter. Då ska jag fundera på att köra igen.
Paul D sa:Jag har nog inte hängt med i den utvecklingen. Är kanske inte tillräckligt trendkänslig. Jo förresten har ju skaffat wattmätare ?.me.I.am sa:Paul D sa:Innan du skrattat färdigt har vi subbor satt upp nya mer eller mindre rimliga (och meningslösa) mål?. Blivit bara roligare o roligare i takt med att klungkörningen utvecklats och nu med wattmätare på vart och vartannat styre är det lättare att vara rädd om kompisarna. Började subba redan mitten 80 talet. Vet inte hur lång banan var då. Tror inte vi åkte samma väg genom Bankeryd. Mins något som kallades Habo-backen eller backarna.ooms sa:De talar ju om nya depåer etc, och enl nåt Facebook-inlägg tidigare här i tråden banlängd upp till 330km. Det vore ju rätt kul då det ställer till det för alla som siktat på nån sub-tid, lär ju bli lite svårt att nå nåt planerat sub8 eller sub10 med 3 mil längre lopp, hahaha!!argungu sa:ooms sa:Nu skjuter de upp anmälan också, då de ännu inte bestämt hur lång den skall vara nästa år.
Det har hänt en hel del de senaste åren. Nu är det coolare att säga att man inte ska cykla Vättern, framförallt inte SUB-grupper. Antar att Cykelvasan är på väg åt samma håll, eller skiftet har redan skett?
Själva loppet (VR) är egentligen inte så skoj. Hinner/orkar inte snacka så mycket. Enda man gör är att säga ”sist” ”klar” ”sist” ”klar”...... Fast vi har bytt ut klar till ”JÄPP” ?. Sist , JÄPP, sist, JÄPP osv i 7 till 10 timmar.
Playa del Ingles-Agaete t.o.r.?! Om så är jag skeptisk till att det skulle bli 4000 höjdmeter.Paul D sa:GoranS sa:Jag väntar på att de ska få till en bana på max 20 mil och 4000+ höjdmeter. Då ska jag fundera på att köra igen.
Göran banan är klar i stora drag. Du om någon vet vart den behöver justeras och kortas ?
När kommer du?
Ingen startavgift!!!
Självhushåll hela vägen ?
Egen tidtagning på heder o samvete.
Dessutom är det vare sig en runda eller en tur runt eller åtminstone i närheten av Vättern.GoranS sa:Playa del Ingles-Agaete t.o.r.?! Om så är jag skeptisk till att det skulle bli 4000 höjdmeter.Paul D sa:GoranS sa:Jag väntar på att de ska få till en bana på max 20 mil och 4000+ höjdmeter. Då ska jag fundera på att köra igen.
Göran banan är klar i stora drag. Du om någon vet vart den behöver justeras och kortas ?
När kommer du?
Ingen startavgift!!!
GoranS sa:Dessutom är det vare sig en runda eller en tur runt eller åtminstone i närheten av Vättern.GoranS sa:Playa del Ingles-Agaete t.o.r.?! Om så är jag skeptisk till att det skulle bli 4000 höjdmeter.Paul D sa:GoranS sa:Jag väntar på att de ska få till en bana på max 20 mil och 4000+ höjdmeter. Då ska jag fundera på att köra igen.
När kommer du?
Ingen startavgift!!!
Jo, det krävs nog rätt radikala grepp för att få till det i Sverige. Radikala grepp är dock precis vad som krävs för att jag seriösts ka funderapå VR igen.Sambal Oelek sa:Blir nog tufft att få ihop 4000 höjdmeter på 20 mil här :) inte ens Tre Berg kom ju upp i särskilt mycket, 1400 har jag loggat, däremot Jotunheimen om man kortar det lite, över 7000 höjdmeter. Blir närmare Vättern än GC :)
Var i Jotunheimen skall du då köra?Sambal Oelek sa:Blir nog tufft att få ihop 4000 höjdmeter på 20 mil här :) inte ens Tre Berg kom ju upp i särskilt mycket, 1400 har jag loggat, däremot Jotunheimen om man kortar det lite, över 7000 höjdmeter. Blir närmare Vättern än GC :)
??? jag kollade på min Strava och det var 7300, men då cyklade via Kaupanger så en liten extra omväg. Men kikar man t ex här så står det 7000 hm:Mats65 sa:Var i Jotunheimen skall du då köra?Sambal Oelek sa:Blir nog tufft att få ihop 4000 höjdmeter på 20 mil här :) inte ens Tre Berg kom ju upp i särskilt mycket, 1400 har jag loggat, däremot Jotunheimen om man kortar det lite, över 7000 höjdmeter. Blir närmare Vättern än GC :)
För om du menar Jotunheimen runt så är det inte 7000 höjdmeter. Det är 4600 höjdmeter på 43 mil.
Fakta: 4609m stigning.Sambal Oelek sa:??? jag kollade på min Strava och det var 7300, men då cyklade via Kaupanger så en liten extra omväg. Men kikar man t ex här så står det 7000 hm:Mats65 sa:Var i Jotunheimen skall du då köra?Sambal Oelek sa:Blir nog tufft att få ihop 4000 höjdmeter på 20 mil här :) inte ens Tre Berg kom ju upp i särskilt mycket, 1400 har jag loggat, däremot Jotunheimen om man kortar det lite, över 7000 höjdmeter. Blir närmare Vättern än GC :)
För om du menar Jotunheimen runt så är det inte 7000 höjdmeter. Det är 4600 höjdmeter på 43 mil.
https://www.gpsies.com/map.do?fileId=oqujlcxmogpadhtj
GoranS sa:Jag väntar på att de ska få till en bana på max 20 mil och 4000+ höjdmeter. Då ska jag fundera på att köra igen.