Hur lång vila mellan intervallpass på cykel?

3 pass och sedan?

Min utgångspunkt är en tävlingskarriär inom paddling.

Att tåla träning är en träningsfråga. Dvs det är hur mycket träningsbakgrund (år av träning) och förberedelse (grundträning/distans) som avgör.

När vi låg på som hårdast körde vi 40-60 min intervallpass (tröskeltempo och högre) upp till 8 pass/vecka (av tot 10 pass vecka).

Det handlar mycket om hur effektivt du återhämtar dig. Får du käk och vila eller blir det jobb, ungar och ANNAT?

Vill du köra hårt är det nog bra att köra pulsbaserat. Då får du stats på hur du reagerar på träningen. Ska du gå på med hårda intervaller när kroppen är sliten kör du lite på marginalen. Pulsmätare hjälper nog då.

Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> 3 pass och sedan?
>
> Min utgångspunkt är en tävlingskarriär inom
> paddling.
>
> Att tåla träning är en träningsfråga. Dvs det
> är hur mycket träningsbakgrund (år av träning)
> och förberedelse (grundträning/distans) som
> avgör.
>
> När vi låg på som hårdast körde vi 40-60 min
> intervallpass (tröskeltempo och högre) upp till
> 8 pass/vecka (av tot 10 pass vecka).
>
> Det handlar mycket om hur effektivt du
> återhämtar dig. Får du käk och vila eller blir
> det jobb, ungar och ANNAT?
>
> Vill du köra hårt är det nog bra att köra
> pulsbaserat. Då får du stats på hur du reagerar
> på träningen. Ska du gå på med hårda
> intervaller när kroppen är sliten kör du lite
> på marginalen. Pulsmätare hjälper nog då.

En OT fråga. Har "Fjärdebrunn" med paddlingen att göra? Jag har länge undrat hur man bestämmer sig för ett sånt udda nick. :-)

Lite OnT. Jag tycker att pulsbaserat med loggning av data är väldigt bra även om jag inte kan peka på nån tävlingskarriär. Bra info och bra för motivationen när man upprepar samma eller liknande pass. I mitt fall bl.a leda spinning.

Ett gammalt, väldigt gammalt "nick" från K4:an på 80-talet (1.a, 2:a, 3:e brunn osv. Trivdes med att trycka på från längst bak. Bara därför :)

He, he. Fick också en ahaupplevelse, när jag läste om paddling tillsammans med det nicket.
Nu blev man lite visare igen.

Hur lång vila man behöver beror ju på hur utvilad man vill vara nästa pass och vilken träningsnivå man ligger på både över kort och lång tid. Så svaret kommer bli helt olika från person till person.

Cykelvasanaug2014 skrev:
> Hur länge bör man vila mellan intervallpassen.

Det beror helt på det. Hur träningstålig du är, hur hårt intervallpasset var och hur länge du kör är parametrar som påverkar hur lång återhämtning som du behöver. Helt enkelt en fråga om balans mellan b.la. träning, vila och energiintag. Sen hur du i övrigt har det med de inre- och yttre faktorerna som jobb, familj mm. Det påverkar det också.

> Går det köra sådana olika 3 dgr i rad?

Ja det går. Men frågan är hur nyttigt det är.

Här kan du läsa lite om vila, återhämtning och Superkompensation.

http://traningslara.se/tva-olika-modeller-till-anpassning-vid-traning/

Cliff Barnes skrev:
> Jag kan rekommendera Kondition och uthållighet av
> Filip Larsen och Mikael Mattsson. Där skriver de
> att "Mellan tummen och pekfingret kan man säga
> att riktigt hårda intervallpass kan genomföras
> var tredje dag om man vill ha full återhämtning
> däremellan..."

Den intressanta frågan är väl om man behöver full återhämtning. Att prestationen sjunker när jag tränar hårt utan vilodag, det ser jag på mina Watt-data. Men hur är det med träningseffekten, blir den sämre? Och i så fall hur mycket? Och även om träningseffekten per pass blir mindre så tränar man ju fler pass, så frågan är om total träningseffekt blir sämre.

grump skrev:
> Vo2 upplägget från Norrbaggarna gav 2
> veckorsperioder med 2st 4x4-pass om dagen

Men då var det det hårdaste programmet, för elitpendlare?

Ska man bara tävla lite så tror jag inte man behöver riktigt sådan träningsbelastning.

Behöver och behöver... Frågan (för mig i alla fall) är om det är oeffektivt ur träningssynpunkt för en elitmotionär (eller vad man nu ska kalla sig) att köra hårda pass flera dagar i rad. Eller till och med två hårda pass om dan (som det ofta blir när man jobbpendlar i hårt tempo).

Approppå återhämtning så satte jag idag på mitt andra träningsass efter tio dagars träningsuppehåll satte personligt Wattrekord över en timma. Så jag verkar inte tappa så mycket VO2max på tio dagar i alla fall. Eller så räcker det med ett hårt pass för att komma tillbaks igen (tyvärr ville inte Wattmätaren gå igång första passet efter vilan).

Tillbaka
Topp