Hur länge håller era vevlager?

• Trådstartare Trådstartare BJS
  • Start datum Start datum
Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Lustigt att du frågar, men jag kommer att montera
> ett GXP pressfit ikväll :) Återkommer med
> dokumentation.

Spännande! Ser fram mot det. :)

Bengt-re:
-------------
>Enda tråkiga är den dagen sätet börjar bli slut, men tre byten skall inte vara några problem.
>3x2 säsonger är nog ändå mer än ramen håller så känns som ett ickeproblem oftast.

Okej, så bytena sliter på/vidgar ramen något? Låter ju rätt tokigt att ramen på det viset får en livslängd. Okej att jag cyklar sönder ramen, det är en sak, men att den inte ska hålla för "normalt" underhåll är ju rätt dåligt? :-/

Foxis skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lustigt att du frågar, men jag kommer att
> montera
> > ett GXP pressfit ikväll :) Återkommer med
> > dokumentation.
>
> Spännande! Ser fram mot det. :)
>
> Bengt-re:
> -------------
> >Enda tråkiga är den dagen sätet börjar bli
> slut, men tre byten skall inte vara några
> problem.
> >3x2 säsonger är nog ändå mer än ramen
> håller så känns som ett ickeproblem oftast.
>
> Okej, så bytena sliter på/vidgar ramen något?
> Låter ju rätt tokigt att ramen på det viset
> får en livslängd. Okej att jag cyklar sönder
> ramen, det är en sak, men att den inte ska hålla
> för "normalt" underhåll är ju rätt dåligt?
> :-/

Jag tror inte att det är ett problem så länge du använder lager med nylonkoppar. Och skulle det osannolikt nog börja haverera så finns det lösningar som gör att det funkar ändå.

Foxis skrev:
------------------------
> Bengt-re:
> -------------
> > Enda tråkiga är den dagen sätet börjar bli
> > slut, men tre byten skall inte vara några problem.
> > 3x2 säsonger är nog ändå mer än ramen
> > håller så känns som ett ickeproblem oftast.
>
> Okej, så bytena sliter på/vidgar ramen något?
> Låter ju rätt tokigt att ramen på det viset
> får en livslängd. Okej att jag cyklar sönder
> ramen, det är en sak, men att den inte ska hålla
> för "normalt" underhåll är ju rätt dåligt?
> :-/

Pressar man ur lagren rätt och pressar i dom rätt (dvs. utan att dom kantrar) så kan man byta fler gånger. Har man sedan PF-lager (med plasthylsa) och pressar rätt (utan att kantra) så kan man byta hur många gånger som helst utan att vevhuset tappar toleransen.
Så att knacka med dorn som inte tar hela innerringen samtidigt är, om man inte är väldigt fin på handen, något som får lagren att kantra och tulla på greppassningen. Men det är lite av ett icke-problem och blir det problem så kan man limma med loctite (som inte är för stark).

Luthman Photography skrev:

>
> Jag tror inte att det är ett problem så länge
> du använder lager med nylonkoppar. Och skulle det
> osannolikt nog börja haverera så finns det
> lösningar som gör att det funkar ändå.

Låter bra. Ska som sagt ta bort vevarna och kolla om jag bara kan fixa det med lite fett så länge. Sen har jag hela vintern på mig att byta lager, funderar ändå på att riva ner för att konvertera till 1x10. :)

emmer skrev:
> Foxis skrev:
> ------------------------
> > Bengt-re:
> > -------------
> > > Enda tråkiga är den dagen sätet börjar
> bli
> > > slut, men tre byten skall inte vara några
> problem.
> > > 3x2 säsonger är nog ändå mer än ramen
> > > håller så känns som ett ickeproblem
> oftast.
> >
> > Okej, så bytena sliter på/vidgar ramen
> något?
> > Låter ju rätt tokigt att ramen på det viset
> > får en livslängd. Okej att jag cyklar sönder
> > ramen, det är en sak, men att den inte ska
> hålla
> > för "normalt" underhåll är ju rätt dåligt?
> > :-/
>
> Pressar man ur lagren rätt och pressar i dom
> rätt (dvs. utan att dom kantrar) så kan man byta
> fler gånger. Har man sedan PF-lager (med
> plasthylsa) och pressar rätt (utan att kantra)
> så kan man byta hur många gånger som helst utan
> att vevhuset tappar toleransen.
> Så att knacka med dorn som inte tar hela
> innerringen samtidigt är, om man inte är
> väldigt fin på handen, något som får lagren
> att kantra och tulla på greppassningen. Men det
> är lite av ett icke-problem och blir det problem
> så kan man limma med loctite (som inte är för
> stark).

Jo, man får knacka försiktigt och se till att knacka hela varvet runt. Jag har ParkTool-verktyget för det, så är det lätt som en plätt.

Luthman Photography skrev:
> Foxis skrev:
> -----
> > Kung_Gustaf skrev:
> >
>
> > -----
> > > Lustigt att du frågar, men jag kommer att
> > montera
> > > ett GXP pressfit ikväll :) Återkommer med
> > > dokumentation.
> >
> > Spännande! Ser fram mot det. :)
> >
> > Bengt-re:
> > -------------
> > >Enda tråkiga är den dagen sätet börjar bli
> > slut, men tre byten skall inte vara några
> > problem.
> > >3x2 säsonger är nog ändå mer än ramen
> > håller så känns som ett ickeproblem oftast.
> >
> > Okej, så bytena sliter på/vidgar ramen
> något?
> > Låter ju rätt tokigt att ramen på det viset
> > får en livslängd. Okej att jag cyklar sönder
> > ramen, det är en sak, men att den inte ska
> hålla
> > för "normalt" underhåll är ju rätt dåligt?
> > :-/
>
> Jag tror inte att det är ett problem så länge
> du använder lager med nylonkoppar. Och skulle det
> osannolikt nog börja haverera så finns det
> lösningar som gör att det funkar ändå.

Ja. En gång kan man köra loctite cylindrisk låsning. Svårt att få loss bara, men sitter mycket bra. Förr eller senare går ju allt sönder ändå så känns lite som ett hanterbart problem. Iofs gillar jag vanliga utanpåliggande lager, men de ger sig också med tiden, men går å andra sidan byta väldigt många gånger innan gängorna är slut. Meeeeen jag kommer att kört sönder ramen innan dess ändå... Klura mindre - byt det som är slut och cykla på typ. Förr eller senare blir det läge för ny cykel. Ju hårdare och desto mer du kör ju fortare ger sig något så att det inte är lönt att laga.

Det jag menade som kan lösa problemet är ju typ Hopes gängade pressfitlager.

Jag måste nog säga att jag hört fler som pajat gängorna i sina gängade ramar än som pajat passformen i sina pressfit-ramar.

Foxis skrev:
> När byter ni då?
> Varje år / Lite oljud (knaster, knak) / ökad
> tröghet / glapp?

Inför varje säsong / efter vintern byts allt.

Gängade GXP lager går att renovera med nya lager till en totalkostnad av hela 45:- inkl. frakt.

1. Knacka hur lagret med en hylsa ur verktygslådan.
2. Köp ett lager med måtten 25x37x7
3. Knacka i det med lämplig hylsa.
4. Skruva tillbaka allt..

Shimano deore hollow tec 2. Fort samma lager som när cykeln (mtb) var ny 2011. Har inte märkt att det skulle vara nått fel på det ännu. Tvättar sällan cykeln.

Hur ser detta ut? Dags att byta? (Kedjan ligger emot pyttelite för jag inte kan lossa den, så lite bättre snurrar det om jag tar av kedjan.)

Har inget vevlagerglapp (när jag drar pedalerna i sidled). Inga knak eller konstiga ljud från det.

Har bara cyklat 180 mil på det! Bytte hos cykelverkstad. På vevlagret står det: "BB-RS500, BC1.37x24 ROAD" - googlar fram detta:
https://www.bikester.se/shimano-bb-rs500-vevlager-bsa-svart-592354.html

Så ett vevlager för 105 kr? Då tar det inte emot att det bara hållit 180 mil. Dock betalade jag 500 kr hos cykelverkstaden - känns väl saftigt för de få milen (om det är bytesdags).

Senast ändrad:
Henrik_E sa:
Det hade räckt med ett verktyg för 50-lappen. Gängade vevlager är busenkla att byta.
Märkte det inatt när jag efterforskade om vevlagers! :) Att vevlagerbyte ser väldigt enkelt ut, efter sett youtubefilmer och bildguider här på forumet. Lättbytt förutsatt det är Hollowtech II -vevlager(?) - pressfit ser krångligt ut.

Jag har Hollowtech II -vevlager. Behöver ett verktyg för det (Hollowtech II -verktyg) och ett nytt vevlager. Men frågan är om jag ska köpa samma lager igen? Detta för 105 kr, som höll 180 mil? https://www.bikester.se/shimano-bb-rs500-vevlager-bsa-svart-592354.html

Finns det något mer prisvärd vevlager? Detta Shimanovevlager jag haft, läste jag att kommer med medioker fettning som gör det torkar ut och hållbarheten blir dålig. Hittade denna guide där man kan plocka isär och rengöra, fetta om? https://happyride.se/forum/read.php/1/784574 Jag har ju inget vevlagerglapp eller missljud; "bara" tröghet när jag trampar (går ej friktionsfritt). När jag köper ett nytt lager kan jag alltid prova rengöra mitt gamla, enligt guiden. Gör ju inte något om jag failar och förstör det. :P

Kan ni länka ett prisvärt till mig? Budget 400 kr (men då ska det gärna hålla mer än 200 mil). Vet inte hur det är med modeller och passform, men det jag länkar ovan (som jag använt) hjälper väl för hitta ett nytt, passade.
Här är cykeln jag har, specs står i svart en bit ner: https://www.specialized.com/ca/en/allez-comp/p/49688

http://www.wiggle.se/shimano-bb-r60-vevlager-ultegra-6800105-5800-hollowtech-ii/ - har fått bra och många recensioner.

Senast ändrad:
ejma sa:
Vixo sa:
Kan ni länka ett prisvärt till mig?
Dura ace kan inte vara helt fel. Jag har ett.
http://www.wiggle.se/shimano-dura-ace-bb-r9100-vevlager/
Tack.
Det lutar åt något av dessa vevlager:
http://www.wiggle.se/shimano-bb-r60-vevlager-ultegra-6800105-5800-hollowtech-ii/
http://www.wiggle.se/shimano-dura-ace-bb-r9100-vevlager/

Jag har verktygsbekymmer. På översta vevlagret står det krävs en "TL-FC25" adapter. Står att ej ingår i produktinformationen, men i kommentarerna skriver folk att den tillkom.
På understa vevlagret krävs en "TL-FC24" adapter.

Har hittat dessa adaptrar - vad för verktyg behöver jag för använda adaptrarna? Funkar denna? https://www.bikester.se/red-cycling-products-bb-wrench-tool-cykelverktyg-roed-svart-512402.html
Denna är billig plus går att ta bort vevarmen med (har just nu inget verktyg att ta bort vevarmen med).

Vixo sa:

Har hittat dessa adaptrar - vad för verktyg behöver jag för använda adaptrarna? Funkar denna? https://www.bikester.se/red-cycling-products-bb-wrench-tool-cykelverktyg-roed-svart-512402.html
Denna är billig plus går att ta bort vevarmen med (har just nu inget verktyg att ta bort vevarmen med).

Jag antar att Shimano har samma diameter på sina HT2 vevlager. Dura Ace har i vilket fall en mindre diameter en SRAM GXP, så om verktyget enligt information skall kunna hantera de båda, bör en adapter ingå.

ejma sa:
Vixo sa:

Jag antar att Shimano har samma diameter på sina HT2 vevlager. Dura Ace har i vilket fall en mindre diameter en SRAM GXP, så om verktyget enligt information skall kunna hantera de båda, bör en adapter ingå.

Shimano har numera tre olika standarder på ytterdiameter på HT2. Köper man shimanolager så får man med en plastadapter ifall det är en av deras nyare vevlager mindre ytterdiameter.

Senast ändrad:
Fauber Mito på min turist-racer, aldrig bytt något, 82 år gammalt och funkar fortfarande fint. Har fettat in det 1 gång och skulle gissa att det fettas in ca var 20:e år.

BjornR sa:
ejma sa:
Vixo sa:

Shimano har numera tre olika standarder på ytterdiameter på HT2. Köper man shimanolager så får man med en plastadapter ifall det är en av deras nyare vevlager mindre ytterdiameter.

+1

Är nog dags för nytt vevlager till min gamla hoj . Engelsk gänga Shimano 24mm Axel.

Är det egentligen nån skillnad på vevlager ? Snurrar ett keramisk(speed) bättre/lättare än ett tiagra? Kommer jag imål fortare med ett dyrt än ett budjet...

Ska det verkligen vara så här eller har jag gjort något knasigt? Tänker på att jag ser axeln mellan vevarmen och förspänningsmuttern.

Bilagor

• IMG_20180613_184329.jpg
    IMG_20180613_184329.jpg
    142 KB · Besök: 99
hm sa:
Är nog dags för nytt vevlager till min gamla hoj . Engelsk gänga Shimano 24mm Axel.

Är det egentligen nån skillnad på vevlager ? Snurrar ett keramisk(speed) bättre/lättare än ett tiagra? Kommer jag imål fortare med ett dyrt än ett budjet...

Kör du i torrväder med en kadens på mellan 10 000-25 000 rpm så finns det nog en poäng med keramiska lager, annars inte.

Lagret på pendlaren börjar ge sig. Skall byta det idag. Hollowtech II Ultegra SM-BBR60 BSA. 1600 mil, 2 år höll det.

Majkel sa:
Ska det verkligen vara så här eller har jag gjort något knasigt? Tänker på att jag ser axeln mellan vevarmen och förspänningsmuttern.
Rent logiskt så kommer ju axeln att synas när du skruvar på förspänningsmuttern, right? Den rör sig inåt mot mitten för att förspänna. Sen om det där är "rätt" eller fel mängd eller what not, det vet jag inte.

Sådärja! Två år till då? Fick bli nya klingor också när det ändå var isär. Hade ju delarna hemma.

Bilagor

• IMG_20180705_141744.jpg
    IMG_20180705_141744.jpg
    188.1 KB · Besök: 84
Tillbaka
Topp