Hur länge har du cyklat?

Tobe

Aktiv medlem
Hur länge har du cyklat?
Jag började cykla sommaren 1991, då jag fick en Cyclepro Stony Point i neongult, neonrosa och vitt.
13 år i år... Nästan halva livet!

Hur länge har du cyklat?
Fick min Tampico förra våren... då har jag alltså kört i... ska se nu... 1 år! borde fira jubileum ju :P

Har för mig att det redan finns en sån här tråd en innan.

Hur länge har du cyklat?
Länge, började med att jag köpte en lvg-racer 85. Köpte min första MTB 91 en mörkröd CyclePro Ambusch. Sedan har det liksom bara rullat på!!!

Hur länge har du cyklat?
Jag lärde mig "cykla" på en trehjuling när jag var en tvärhand hög, en fot därbak på cykeln, den andra sparkade jag igång farten med. Min första MTB blev en Miyata nån gång i början av 90-talet. Min nuvarande Scott Tampico införskaffades 2000. CyclePro-racern året därpå. Min bästa cykel nånsin? Definitivt den med limpsadel och ballongdäck som man var kung med i mitten på 80talet.

Hur länge har du cyklat?
Cyklat i skogen på "riktigt": sedan 1997
Cyklat på tvåhjulingar: sedan 1976, innan dess trampbil och någon enstaka trehjuling samt cykel med stödhjul. :-P

/Leo

Hur länge har du cyklat?
Landsväg sen -76, har Bernt Johansson att tacka för det, fick hans autograf på en cykelinformation i Vasaskolans aula i Gävle efter hans OS-guld, blev sen ett uppehåll under senare delen av -80 talet.

Började om igen med MTB -92 för att rehabilitera mig efter en knäskada och nu återkommer Bernt igen, såg honom körande MTB på tv och tänkte "det där kan jag åxo göra" :-)

Hur länge har du cyklat?
Vet inte riktigt när jag lärde mig cykla men farsgubben har sagt att jag lärde mig det både tidigt och lätt. Hade väl rätt inställning från början... =)

Köpte min första "riktiga" cykel -87. En Peugeot med inte mindre än 12 växlar. Började träna lite aktivt men sedan vart det en bilolycka -93 och tja då vart man ju skadad och tappade tempo. Lade hojjandet på hyllan men sedan kom 95 och då köpte jag min första MTB, en Scott Comp Racing. Den har nu blivit ersatt med en Kona Kula sedan -03.

Peugeoten och Scotten är kvar i tjänst och Peugoten ledde mig till en hedrande 3:e plats i Onsdags när det var en mindre tävling för landstingsanställda i Kronoberg.

Hur många cyklar jag haft totalt med alla mindre små projekt jag haft med gamla hojjar vet i tusan men det är en drös.

Hur som helst. Att cykla är att leva!

;~}

Hur länge har du cyklat?
1998 hände det något... såg ett exemplar av Funsport Mountainbike I min LNS (local newspaper store)
Köpte blask... BIBELN och började dreggla vilt :) Insåg sedan att mitt transport rackel till cykel
mest liknade en skrothög jämfört med alla nya och fina åk. En snabb koll i plånkan och lite planering
så kunde jag hämta ut en TREK VRX 200 (fs) :))
Avyttrades efter ett år då en en tjejkompis ragg hadde en Cresent Rimfaxe som inte vägde någonting...
Nu skulle det åkas på en rapp ht xc, man kunde inte åka på en gungande kamel...
Efter ett par år började det att dyka upp tankar på ett dh monster, hmmm, djup koll i plonkan igen,
jo då, kollade runt på allt med emellan 150mm-240mm slaglängd. Det hela slutade med en Cannondale Gemini 900... :)

To be continued...

Hur länge har du cyklat?
Började med MTB -89 i Hammarby mountainbikesektion. la av efter några år när min Haro Extreme blev stulen. började igen augusti -03 och har nu cyklat 600 mil (vet ej exakt då min cykeldator la av under vintern för att återigen vakna vid varmare väder). Nu blir det Vättern på MTB med slicks om några veckor.

Cykling är det finaste som finns. Kommer förmodligen att köpa en tempocykel om några år när ekonomin ser bättre ut..FART är läckert!!Men MTB på fina stigar är helt underbart det med.

Hur länge har du cyklat?
Jag köpte min första MTB, en Merida Matts Speed, en dryg vecka innan min första Finnmarkstur 2002. Hade fått för mig att cykla FMT och tränade på min Crescent Kebne(trekking citybike, 28", HT och stelframgaffel!!!). Tyckte att det gick OK i skogen i allmänhet, men efter en tur i Lunsen (Södra Uppsala) mellan Flottsund och Lunsentorpet, kom jag tack och lov på bättre tankar. Två FMT blev det på Meridan och fler lär det bli... Men nu på min "Scottröda" Epic.

--David L

Hur länge har du cyklat?
Har cyklat MTB till och från i dess riktiga miljö sedan -92, kör numera regelbunden träning sedan tre år tillbaka.

Hur länge har du cyklat?
Köpte min första "riktiga" MTB i oktober förra året en Univega HT-580, kört hårt i skogen hela vintern.
Nu har min fru blivit sugen så hon har fått Univegan eftersom jag hämtade min nya Specialized S-works igår.
Nu är man lite sugen på att dundra ut i skogen...

Hur länge har du cyklat?
Trehjuling och sedan en blå (metallic!) sex-växlad Monark vid sju års ålder. Sedan blev det uppehåll i 22 år, men i Maj förra året var det dags! Att satsa på SPD (Time), rötter och sten direkt efter 22 års uppehåll kräver sina växelöron (som tur är har vi i en annan tråd konstaterat att dem är gratis...) och många flygturer över styret blir det. Kul som f*n är det iaf ;-)

Hur länge har du cyklat?
Hmm "riktig" MTB som cykeln eg är byggd för har jag bara kört i ett par veckor nu, tre kanske det har hunnit bli. Förstår inte varför jag inte kom på tanken tidigare!!!? Innan dess var den bara ett transportmedel på stadens gator där den har orsakat mycken sveda och värk pågrund av dess inneboende frustration över att aldrig få göra det den var menad att göra...
Nu mera har den också frigjorts från skärmar och andra "citybike" attribut, det enda som påminner om en svunnen tid är låset som trots kraftiga insatser inte verkar gå att få bort! Aja det väger väl inte så mycket och inte är det ivägen, men det samlar lera som en grävskopa.
Edit: Ett litet tillägg

Senast redigerad av en moderator:
Hur länge har du cyklat?
198x - Bridgestone cykel
1991 - Alpinestar DX
1996 - Giant Cadex MCM 2
2004 - Giant NRS 2

Ahh, vilka minnen, vilka mil!

Hur länge har du cyklat?
Mina förta MTB-upplevelser tar mig tillbaka till runt år 1987 - 1988 någon gång.. köpte en 18 växlad hoj.. .kommer inte ihåg vad det var... Univega eller liknande... Någon kvalitté på prylarna var det inte på tal om, men glad för det var man! Kommer i håg att jag var den första på skolan som en 18-växlad hoj!! De få som skaffat innan mig hade ju "bara" 15-växlade hojar...så jag var ju värst! :-P

Nästa hojskaffade man 1990 - 1991 någon gång... även här odämpat... den här gången en DBS som fungerade fint, sånär som att man fick byta framgaffel några gånger efter att ha hoppat sönder gafflarna... Någon gång här växte intresset fram.. men avbröts av en kort mopedperiod som inte varade speciellt länge...

1995 skaffade jag mig min första riktiga MTB.. slog på rätt stort och köpte en Specialized Stumpjumper M2 FS Comp.. med XT-prylar rakt igenom och Rock Shox-faffel.. nypriset betingade en bit över 20000 så man kände sig riktigt flott då man tränade.

Sedan har det rullat på och hojarna har avlöst varandra... man blir bara mer och mer biten!!

Tillbaka
Topp