Hur många mil i år?

Hur många mil i år?
Precis! Sonen sade igår när han var lite trött efter en svettig grustur att han kan köra hela dagen i Järvsö bergcykel park.
Såklart, det tar ett par minuter ner, och minst 3 ggr så lång tid upp, med full vila.
och minst halva ansträngningen ner är mental.

Men jag är med på att mil är orättvist, själv cyklar jag 2-3 ggr snabbare på väg(cykel) än på stig(cykel), och ansträngningen är visserligen olika, men jag blir trött på samma tid på stigar, faktiskt tröttare, för på vägen kan jag hålla uppe energin bättre med ihärdig kolhydrat-matning, på stigarna försämras toppnivån både fysiskt och timing-mässigt och den (försämringen) är svårare att äta bort.

Hur många mil i år?
Såklart, det tar ett par minuter ner, och minst 3 ggr så lång tid upp, med full vila.

Men jag är med på att mil är orättvist, själv cyklar jag 2-3 ggr snabbare på väg(cykel) än på stig(cykel), och ansträngningen är visserligen olika, men jag blir trött på samma tid på stigar, faktiskt tröttare, för på vägen kan jag hålla uppe energin bättre med ihärdig kolhydrat-matning, på stigarna försämras toppnivån både fysiskt och timing-mässigt och den (försämringen) är svårare att äta bort.
Absolut, ska man räkna lite på träninsmängd så är tid i sadeln det som ger ett mer jämförbart resultat.
Jämförbar med skidåkare (platt), inte fasiken räknas det sträckor när man summerar träningsmäng.
Antal km i sadeln, pfffft

Hur många mil i år?

Nja, liftåking tar ungefär lika mycket tid som utförsåkningen.

Absolut, ska man räkna lite på träninsmängd så är tid i sadeln det som ger ett mer jämförbart resultat.
Jämförbar med skidåkare (platt), inte fasiken räknas det sträckor när man summerar träningsmäng.
Antal km i sadeln, pfffft

På väg är hastigheten klart viktigast pga luftmotståndet. Effekten går upp med kuben av hastigheten.

Senast ändrad:
Hur många mil i år?
Det viktigaste är väl ändå alltid antal hm i år?

Det finns OnT-tråder till det:

och:

Hur många mil i år?
Ska väl gå att nå 1500 jämnt innnan jul
IMG_0362.webp

Hur många mil i år?
Drygt 500km vilket var målet jag satte i början på juli. Nästa år siktar jag på 800-1000 om alla bitar faller på plats.
Ett par randolopp bör det bli, ingen komplett serie men planen är minst en 40-milare som längsta sträcka med tidtagning. Hoppas på en bra vår, sommar och höst, saknar touringen så det ska jag prioritera ffa augusti-oktober.

Hur många mil i år?
Det finns OnT-tråder till det:

och:

Finns det något begrepp för förhållandet mellan höjdmeter och sträcka? Kanske då höjdmeter delat med cyklad sträcka i km kanske? BCI (bike climb index) istället för BMI, typ.

Hur många mil i år?
Finns det något begrepp för förhållandet mellan höjdmeter och sträcka? Kanske då höjdmeter delat med cyklad sträcka i km kanske? BCI (bike climb index) istället för BMI, typ.
Höjdmeter är väl redan det? Om du har 10% lutning och färdas 100 km har du stigit 10 km. Så om man gör som du föreslår får man väl snarare fram vilken lutningsprocent man haft i genomsnitt?

Hur många mil i år?
Höjdmeter är väl redan det? Om du har 10% lutning och färdas 100 km har du stigit 10 km. Så om man gör som du föreslår får man väl snarare fram vilken lutningsprocent man haft i genomsnitt?

När lutningen blir stor så borde man använda Pythagoras. I ditt exempel blir det 9,95 km stigning. Nu undrar jag vad cykeldatorer med GPS mäter. Mäter dom horisontella vägen eller verkliga distansen som man har kört?

Hur många mil i år?
530 mil + vevande på syrakvarnen.
Försommaren blev ok. Kunde känna mig stark på några klubbrundor då. Sedan kom raset.
Hur många timmar på gymmet för att stärka ryggen och andra krånglande fysiologiska kedjor, givet alla dina återkommande "ras"? Vill påminna om att uteslutande cykel ger en grymt dysfunktionell fysik över tid, allt som oftast. Man blir bra på att veva runt benen, men ingenting annat. Inget motstånd och slag från marken/gravitationen, inget motstånd för överkroppen och en kroppsposition som inte fyller någon funktion inom något annat fysiskt område än just cykling. Om man fått fem spänn varje gång en cyklist gnällde över ryggont hade man varit miljonär nu! Kontorsarbete+cykelhobby (som är verkligheten för nästan alla) är en effektiv väg mot strul, om man inte är extremt lyckligt lottad genetiskt sett. Värt att komma ihåg i jakten på mil...

Visst fan blir jag triggad av den här tråden när jag personligen gärna hade cyklat dubbelt så mycket som jag gör, men det här inlägget är en note-to-self att jag gör smarta val.

Hur många mil i år?
Hur många timmar på gymmet för att stärka ryggen och andra krånglande fysiologiska kedjor, givet alla dina återkommande "ras"? Vill påminna om att uteslutande cykel ger en grymt dysfunktionell fysik över tid, allt som oftast. Man blir bra på att veva runt benen, men ingenting annat. Inget motstånd och slag från marken/gravitationen, inget motstånd för överkroppen och en kroppsposition som inte fyller någon funktion inom något annat fysiskt område än just cykling. Om man fått fem spänn varje gång en cyklist gnällde över ryggont hade man varit miljonär nu! Kontorsarbete+cykelhobby (som är verkligheten för nästan alla) är en effektiv väg mot strul, om man inte är extremt lyckligt lottad genetiskt sett. Värt att komma ihåg i jakten på mil...

Visst fan blir jag triggad av den här tråden när jag personligen gärna hade cyklat dubbelt så mycket som jag gör, men det här inlägget är en note-to-self att jag gör smarta val.
Har kört styrka/rehab hemma under perioden. Raset (ryggskott och värkande höft) kom efter den intensivare cykelperioden fram till att det inte gick längre. Kröp in på gymet och började köra rätt tungt med basen i stronglift. Blev 10-12 pass i en intensivare period. Började lägga till lite cykling (grus och inne) och det känns bra. Tror också på alternativ träning för att tåla cykling i farter och volymer samt då även kontorsarbete...

Nu två veckor in på flunsan (snor och hosta kvar). Återstarten blir nog lagom kul.

Hur många mil i år?
Har kört styrka/rehab hemma under perioden. Raset (ryggskott och värkande höft) kom efter den intensivare cykelperioden fram till att det inte gick längre. Kröp in på gymet och började köra rätt tungt med basen i stronglift. Blev 10-12 pass i en intensivare period. Började lägga till lite cykling (grus och inne) och det känns bra. Tror också på alternativ träning för att tåla cykling i farter och volymer samt då även kontorsarbete...

Nu två veckor in på flunsan (snor och hosta kvar). Återstarten blir nog lagom kul.
Gott att du kämpar på!😊

Hur många mil i år?

Är det ordinerat av sjukgymnast/fysio att köra styrka för att få bukt med smärtan? Jag tänker att just Stronglifts kanske blir lite väl hårt, med tanke på att det är 5x5 tunga knäböj tre gånger i veckan med allt annat. Samt att du då har som plan att öka vikten varje gång. Men du kanske började lätt med tex bara stången då? För visst blir man stark efter en runda Stronglifts men cykling handlar ju mer om att ha en uthållig rygg än stark i några sekunder. Är ej utbildad fysio själv så ska inte säga vad som är rätt eller fel, men kan tänka mig att det finns en liten risk att det inte hjälper mot ryggont som uppstår vid timmar framåtlutad i sadeln.

Hur många mil i år?
Snart 800 mil i år. Vet inte om det är mycket eller lite i förhållande till andra cyklister, men det är emellertid rätt mycket för mig.

Och det är väl det som räknas, tänker jag.

Tränar man bara lite överkropp tror jag att cykling är skonsamt för ryggen och resten av kroppen jämfört med de flesta andra idrotter.

(Avdelning anekdotisk evidens: Ju mer jag cyklar, desto färre problem har jag med ryggen.)

Senast ändrad:
Hur många mil i år?
Var tvungen att sätta mig ner och räkna. Trodde inte jag hade över 500, men jag fick ihop 646 inkl. mil inne. Helt ok för en 67 nu 68 åring tycker jag. Hade två längre uppehåll 10 dgr pga ryggskott i juni och 14 dgr i feb. pga luftvägsinfektion. Tappade nog 100 mil pga det.

Hur många mil i år?
1400 är inte dåligt heller. Tränar du inför något, eller bara för att det är roligt att cykla?
Som sagt det mesta är ju inte riktiga mil. Men bara för att det är roligt och att jag mår bra av det. Nu är barnen 20+ också så det finns lite mer tid.

Ser ut som att det jag svarade på blev redigerat. :) På zwift blir det ju ofta ett snitt bortåt 40. Lvg på Södertörn en bra dag kanske 35. Grus < 25. Så mil är väl inte ett superbra mått om man vill veta vem som kämpat mest, men något säger det ju. Inte för att det är viktigt för mig men jag brukar jämföra energi med andra år. Inte heller perfekt men bättre än mil.

Senast ändrad:
Hur många mil i år?
Bra fråga. Kanske nån gång räknar jag alla mina "cykelöl" i 2025
Undrar om du slår mig? Öl/bryggning och cykel har varit mitt liv. Tävlat inom båda. Hade störst framgångar inom öl. Två SM-guld 1999 och 2001. Även varit verksam som öldomare i flera år. vågar knappt tänka på hur många öl det blivit. Hade säkert räckt till en ny bil av märket jag redan kör. Glömde nästan Homsan. Har tävlat inom fyra helt olika områden. Schack, cykling, ölbryggning och lurecoursing.

Bilagor

• Skärmavbild 2025-12-03 kl. 22.34.28.webp
    Skärmavbild 2025-12-03 kl. 22.34.28.webp
    75 KB · Besök: 54
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp