Hur många och vilken typ??

Lonewolf

Ny medlem
Hej allihopa tänkte kolla med er hur det ser ut på cykelfronten, hur många hojar har ni och vilka typer. Alltså mtb/racer, odämpad, framdämpad heldämpad. inte nödvändigt att speca varenda del på alla hojarna men i grova drag, samt även vad ni använder dem till ??

Själv har jag bara en hoj, Merida Matts Viper odämpad, som jag använder till allt som jag behöver en cykel till.

Bosse nyfiken slår till igen ;-)

Crescent Draupner 98:a (heldämpad med URT...bättre än HT, iallafall!), skiva fram, HS33 bak. Används till allt utom att cykla till jobbet.

Gary Fisher Kaitai (med Genesisgeometri...tidigare min trickcykel!), odämpad (men gaffel är på inköpslistan), slicks, 50 kugg fram. Används till att cykla till jobbet på.

Jag har en Sintesi HT och en Principia racer. Jag är ”prylbög” och har utrustning som egentligen är över min nivå, prylarna har blivit lite av en hobby i sig.

Cyklarna används uteslutande till "träning" och jag använder dom aldrig till vardags.
Jag cyklar för att det är kul och avstressande, att man får bättre motion är snarare en bonus. Naturupplevelsen är viktig och jag cyklar därför bara på vackra och fridfulla platser. Som ni förstår är jag ingen tävlingsmänniska och har aldrig tävlat.

Jag är inte med i någon klubb. En orsak är att klubbar oftast är inriktade på tävling och träning. Med träning menar jag organiserad sådan med schemalagda aktiviteter. En annan orsak är att jag inte är någon föreningsmänniska. Jag cyklar när jag själv känner för det och trivs med det, att känna tvång skulle förta upplevelsen.

Husman

Helstel: Crescent lodur -95 för vinterträning och transport
Framdämpad: Merida matts 990 sx elite -99 gamla tävlings hojen
Heldämpad: Univega sl-9 -04 nya tävlings hojen
Racer Trek: OCLV -95 för dom lååånga lvg passen

Eftersom jag är minst lika intresserad av själva cyklarna som att åka på dom, har det resulterat i att det har bytts ut komponenter hit och dit för att optimera utrustningen. Detta har gjort att det inte återstår mycket av de ursprungliga cyklarna förutom ramarna.

Egentligen ligger inte min ambitions nivå högre än att jag skulle klara mig bra på en cykel (kanske två), men jag har svårt att sälja mina gamla trotjänare. Dom är mer värda för mig än vad jag kan få ut för dom.

Jaså frågan har ställts tidigare (borde kanske kollat i gamla trådar innan jag slängde ut den), men så blev det inte, men inget illa menat med min fråga. Tyckte bara det var kul då jag är ny här att kolla lite hur det ligger till och om det är fler som har mer än en cykel, då jag är rädd att jag snart ingår i den skaran också!!

Bosse

"Nej, inte den här tråden igen!"

Gjorde en sökning och hittade en tråd från december (http://happymtb.org/forum/read.php?f=1&i=9827&t=9827) med rubriken "Hur många cyklar har ni i er ägo?".

Även om ämnet är liknande har den nuvarande tråden en bredare frågeställning då det även frågas om användandet av cyklarna. Sen är antalet cycklar inte statiskt utan förändras.

Ett forum kommer med tiden att behandla de flesta frågeställningarna. Innebär detta att man efter en tid inte skulle kunna posta några nya trådar förutom de om helt nya produkter?

Som jag ser det behöver man inte läsa eller kommentera trådar man inte har intresse av. Detta svar ska inte läsas som kritik mot Markus F utan förklara min syn på rätten att posta trådar.

Post Ändrad (04-02-14 17:17)

En KLEIN Quantum Pro Race lvgracer........
MTB KLEIN Adept comp under uppgraderig
En gammal stel Cycle Pro som transport å pubhoj
ligger en Avanti Agressor ram å skräpar i förådet åxå

Får man räkna med ungarnas cyklar?

Jag har en Cannondale Jekyll 1000 -03 heldampad

Tjejjen kör en Scott (någonting) -03 framdämpad
Ungarna har CyclePro bmx:er, -01, -02
Lilltjejjen kör en helstel Stiga trehjuling ("den funka inte pappa!" när hon försöker cykla utan att ha fötterna på pedalerna)

På baksidan ligger en helstel hoj (som skall bli en cyklocross) i delar. Skall lämna in ramen på blästring/lackning när jag får tid och ork. Okänt årtal, men säkerligen 6 år gammal och om-målad lika många gånger.

/Mattias

6 cyklar, om alla räknas? :-)

Univega Alpina 500, vintercykel med mest XT delar och en sunkig Manitou Spyder R gaffel.

Marin Mount Vision, heldämpad(3" fram, 4" bak) XC cykel med XT delar. Används för snabba sommarturer samt långlopp.

Santa Cruz Bullit, heldämpad(5" fram, 7" bak) freeride cykel med Marzocchi Z1 Freeride gaffel. Byggd för att kunna användas till dagslånga turer i skogen, samt allt annat kul som en vecka i Verbier årligen. :-9

Columbus Pinta Veloce, racer. Används för landsvägsträning och Vätternrundan varje år.

Marin hardtail, pendlarcykel.

Nishiki racer, pendlarcykel.

/Leo

¤ Specialized FSR XC -02 med XT-komponenter. Används för träning och
tävling.

¤ KHS FXT-Sport-99 med Stx komponenter. Används som transportmedel =)

¤ En spräckt Sugar-3 ram i förådet.

En kronans damcykel. Vintertransport (stora skärmar)

En Balance alu-ht med MZ comp eta -03 som reserv- och pendlarhoj och

En Trek Liquid 20 -03 för cykling helt enkelt

Klein Single-Speed, Olmo L/väg ss, 70-tals Pinarello, Francesco Moser L/väg, Santa Cruz Chameleon, 50-Tals Monark hos vidare......

Mathias F tycker bara att det är jobbigt att han inte kan skriva att han har en fullgungare...

Nuvarande laguppställning:
Spec Enduro -99 med sprillans nya komponenter, använd i 45 minuter

Nishiki 80-talare, min fina racercykel med Suntour komponenter

Favorit 70-talare, håller på att bli pendlar-, vinter- och resecykel. Byggd på skrot.

Jag har nästan bara min Spec S-works Enduro 03:a, femtonkilos heldämpad bushoj.

Har sålt min gamla racer (likadan som oxr's!) men har planer på att plocka gaffel och jul bland annat från Enduron (som ska få nytt godis till sommaren) och bygga en lite lättare hardtail av Specialized-ramen som jag har hos Feffemannen :-) (Ska ner åt Göteborg inom nån månad, då plockar jag upp den!).

I hemmets cykelstall i övrigt finns en 17" hardtail med i stort sett full XT-grupp som Mia använt 2 gånger, förhoppningsvis blir det lite fler i sommar.

1 st Trek cruiser, i stort sett oanvänt, och 3 gamla dam/herrcyklar finns också här. Några ska bort..

/jonas

-En cyclepro scandium HT typ XT/XTR komponenter (mest XT):
Träning och sånt

-En GT zaskar från 93 helstel i delar (ska byggas ihop inom snar framtid, mest stx komponenter):
För att kunna plocka med cykellösa kompisar samt flickvännen på okynnescykling i skogen..Eventuell transportcykel till sommaren

-En skräpracer:
Pendlarhoj på sommaren samt används vi de få racerturerna..

-En 50 tals kärringhonda med 53/42 klingor fram och sexdelat bak: Vinterpendlarcykel. Vill lova att cykelbuden blir förvånaden när man bränner om dem med en gammal rostig kärringhonda och har tyngre växlar än vad de har : ) Man orkar iofs inte cykla så länge för den väger väl en 20 pannor eller nåt.

Två gamla "vanliga" cyklar i källaren, mer eller mindre lik.

Cresent gubbcykel att pendla med

Cresent landsvägscykel anno förut, ska bli cyklande på den

Raleigh M800 '99 HT som används vintertid, övrig tid sambons cykel

Cresent Draupner '02 FS för XC, Långlopp och annat.

Känner inget behov av fler men ska byta ut landsvägscykeln om jag blir biten av den (den har för stor ram).

Concorde Alura racer från 1990 tror jag, tänk att man glömmer.

Bontrager hardtail med Rock Shox Mag 20. Bara svetsad en gång i ramen. Ganska sliten.

Litespeed Obed FS 1996 Reparerad och ombyggd många gånger. Snart får den bli reservcykel. Tillsvidare kommer den stå utan viktiga komponenter.

Specialized Enduro S-works 04. Allt nytt utom bromsar, hjul och pedaler.
5 tum fjädring är perfekt till min dåliga rygg och nacke(handikapp anpassad). Ej uppbyggd men alla grejor finns.

Fyra cyklar börjar bli lite för mycket. Något måste bort.

En Mongoose NX 7.7 hardtail, jombers gamla Nishiki Arrow speed, en 50-tals damtralla som ngn j-l hoppade sönder hjulen på i helgen. Dessutom gummans Cannondale V-600 och en helstel Scott...

Vad blir det... 5 st för tillfället.

Känns lite konstigt men jag har för tillfället bara tre kompletta cyklar..
*En svart Monark herrcykel -03 "singlespeed" upphottad med XT v-broms.. Man måste kunna göra noosies.. :) Pendlarcykel
*En GT Avalanche LE -99 kitad med diverse nedtyngande men komforthöjande saker, som skärmar, lampor, pakethållare mm.. Så stel den kan bli.. Vintercykel
*En Crescent 2320 Exa racer -02, skönheten i sällskapet. Lite finare, lite kaxigare..
*Snart min tävlings-XC. Åter en Giant NRS i nån form.. Troligtvis en i kolfiber.. :)

Plus ett par HT-ramar i förrådet med diverse gamla skrotdelar som troligtvis hade gjort sig bäst tillsammans med nån gammal rostig Opel Ascona på en bilskrot någonstans i väntan på att bli återuppstånden i en ädlare form...

<Mathias F tycker bara att det är jobbigt att han inte kan skriva att han har en fullgungare...>
Jag antar att det är jag som hånas av Oskar...
Nå väl, det är ju faktiskt inte så lätt att hålla koll på alla gamla trådar på det här forumet.
Vad har jag då:
En Kona Caldera som skogshoj, som jag har expropierat från min äldste son. (det var ju ändå jag som betalade)
En Cannondale T800 som vardagshoj/långturshoj
samt en Kona Kula -04 som precis anlänt till cykelhandlaren och alltså inte räknas ännu.
Sen finns det några saker utlånade, finast är väl en Nishiki Triatlonhoj från 80-talet.
I skrothögen har jag en obskyr stålram som jag tror är en Giant som ska bli en singelspeed så fort jag lyckas få bort det apfula lackjobbet ;-)

Min samling:

50-tals damcykel i ganska risigt skick, fungerar i alla fall.

50-tals herrcykel i halvbra skick, pendlarcykel ibland.

Kona AA -94, numera pendlarcykel, skall fixas till och användas som reserv.

Kona Kikapu Deluxe -04, lekcykel...

Väntar även in min Morfars gamla 40-talare som är i mycket bra skick.

1st Heldämp Octagon,sid sl,manitou swinger,xtr/xt.
1st Heldämp Octagon, manitou mars,sid,xt/lx
1st stel octagon, sid sl,xtr/xt/lx (vinter och lera cykeln)
1st Hexagon den gamla gula som sitter uppspänd i en trainer.

Specialized Enduro S-Works -04, Okynnescyklingscykel.

De Rosa Vega -02, Lvg. För de sköna distanspassen.

Kona Kula -96, f.n. ej komplett men ska vara uppe och rulla igen inom ett par veckor. Ev. med XT topshift reglage. Får bli lite alltiallo. Pendel, reservhoj, utlåningshoj eller vad som helst. XC-hoj när jag vill känna mig lätt och snabb. =)

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------

> Känner inget behov av fler
Men det var ändå roligt att se TnT´s gamla inlägg.

Sen den här tråden dök upp har jag ägt och sålt en FS, en CX, en HT, en HT, fått några hojar stulna och köpt ett ett antal andra. Just nu har jag tre fungerande cyklar (skvbromsad CX, SS HT, och pendlarhoj) och två i avställt skick (nostalgiräser och randonnördhoj).

På inköpslistan står för närvarande en riktig SS-ram med hjul, drivpaket och Pace-gaffel samt nya hjul och växlar till min HT som ska bli gubb-HT. Sen vill jag ha en Surly Big Dummy. Efter det är jag klar och kommer inte inte att köpa någon mer cykel i resten av mitt liv.
(förutom en custombyggd CX med 559-hjul och hydrauliska skivbromsar förstås, men där väntar jag på att Shimano får tummen ur häcken)

Hej!

Vet att denna tråd är urgammal, men råka av en slump surfa in och såg eran diskussion.

Säljer du och äger fortfarande den gamla Cyclepro Hexagon ramen ? ( Gula ) ? ...Vilket pros Ram eller komplett?

Har du nån annan Hexagon eller nån Octagon cykel pris komplett eller bara ram heldämpad !?

Vet du ifall Gula Hexagonen finns i Heldämpad version också ?

Vore grymt glad och tacksam för svar!

Bästa hälsningar

Kim

P.s svar kan gärna skickas direkt till min mail på din-coach@hotmail.com

Tillbaka
Topp