hur många pendlar fortfarande?

superbrat

Medlem
Jag blir imponerad varje morgon jag cyklar att det är så många som fortfarande verkar cykelpendla trots att det är mörkt och kallt och segt att komma igång på morgonen. Igår när jag cukla hem var det över 1500 som hade passerat räkneverket vid slussen, nån som vet hur det funkar?

Försöker pendla 2,5 mil enkel två dar i veckan men tänkte lägga ner när det blir dubbdäck på.
Hur pendlar ni? hur länge till pendlar ni?

Jag, men imorse var det allt grusigt på cykelbanorna.

Och det lär väl ligga kvar i 6 månader till se ids sopa bort det i maj... eller juni som det ble vi somras. Kul kul med livsfarliga cykelbanor större delen av året!

sålänge det är kallgrader(bättre fäste) o inte jävligt spårigt/moddigt/slaskigt, tänkte ja väl härda ut, om ja får loss vevlagret o kan byta, vill säga.
alternativet är att åka 3 olika bussar (tar runt 45 min) tar en kvart o cykla, 38min att gå. vägrar alltså buss;)

Senast redigerad av en moderator:
Samma här 11 km enkel men igår ramlade jag och bröt ett finger på hala löv på hal träbro...Men vafan vädret är ju suveränt....

teabag skrev:
-------------------------------------------------------
> Samma här 11 km enkel men igår ramlade jag och
> bröt ett finger på hala löv på hal
> träbro...Men vafan vädret är ju suveränt....

hur gick det för träbron, klarade den sig?

ska försöka hålla ut, fast segspårvagn i vintermundering med bra musik i öronen är lite mysigt det med, kanske gör det någon månad.

Cykelpendlar året runt, fast jag har bara typ 4 km enkel väg.
Måste säga att jag är imponerad av att pendla 2,5 mil x 2 varje dag. Bra jobbat!

CalleB skrev:
> Cykelpendlar året runt, fast jag har bara typ 4
> km enkel väg.
> Måste säga att jag är imponerad av att pendla
> 2,5 mil x 2 varje dag. Bra jobbat!

fast det är inte varje dag utan 2 dar i veckan, tre (kanske) om det är varmt och sommar. Skulle vara imponerad av mig själv om jag gjorde det varje dag

Året runt oavsett väder, men så tar det iofs bara ca 15min till stationen... kanske lite mer om det är oplogat och djup snö.

Kör några dagar i veckan och hoppas fortsätta så hela vintern. Man beöver kanppt ringklocka nu när det sjunger så härligt om däcken!
/E

Jag pendlar fortfarande, även om ej lika frekvent som under sommarhalvåret. Nu handlar det om 1-3 ggr i veckan istället för 2-4 ggr. Jag har 50 km enkel väg till jobbet så nu under vintern blir det ca 4 timmars cykel de dagar jag pendlar. Det tar lite tid, men är ändå en ok kompromiss för att få milen i benen. Idag med 0 grader och hällregn gick det väl iofs att hålla sig för skratt, men det blir nog bättre på hemvägen gissar jag.

Året runt de flesta dagar i veckan. Avstår de dagar jag ska på tjänsterelaterade ärenden, eller har ärenden efter jobbet som förhindrar cykling. Pendlingen har blivit min primära träningsrunda.

Har precis satt igång igen efter ett uppehåll sedan semestern i somras. Det blir minst 3 dagar/vecka framöver nu. Snö eller kyla är inget hinder!

Året runt men det brukar sjunka ner till 1-2 dagar/veckan när föret är som tyngst. Däremot brukar vädret spela mindre roll, man blir ju ändå svettig så om det regnar spelar ju ingen roll. Brukar ha runt 2mil enkel väg, jobbar som konsult så jag flyttar runt en del.

Vet inte om man kan kalla min korta snutt till jobbet för pendling men det har varit förbannat halt sista tiden och det är ett äventyr varje gång man cyklar emellan, snart i isen nästan borta så motivationen för att byta till dubbat sjuker igen.. :)

nja, försöker ta mig till jobbet meddelst cukel ett par ggr/ vecka, 18 km enkel väg, men det är svårt m motivationen när det är mörkt o motigt!!

Försöker pendla 1-2 ggr/vecka under hösten/vintern och våren/sommaren 2-3 ggr/vecka.
Jag har ung 27 km enkel väg. Ibland sätter dock motivationen stop för mina planer och det blir gym/spinning/löpning eller något annat istället.

Har som ambition att cykelpendla 2,5 + 2,5 mil 2 till 3 ggr vecka hela vintern. Funkar bra bortsett att det gör mig förkyld hela tiden :( Hur kommer ni proffspendlare och småbarnsföräldrar runt det problemet?

Enkel resa blir det ca 50min i torrt före och 1 till 1.20 när snön o halkan sätter in. Kontorsråtta som man är är detta enda sättet att få kontinuitet i cyklingen. Runt timmen känns rimligt att pendla då jag ändå får dra på mig spandex så fort jag ska någonstans.

Får se hur länge jag kan sitta på det här uppdraget annars sjunker sträckan till 1,5 mil om det är det egna kontoret som gäller.

Som proffspendlar wannabee och småbarnsfar anser jag att det går utmärkt att trampa på med lite halsont och massor av snor, bara man inte har feber. Spana in dagens snigel spår från H-by in till stan. Världens längsta?

Fjärdebrunn: Jag tycker tvärtom att det är pendlingen som håller mig någorlunda frisk från förkylningar. Ungar, bussar och pendeltåg blir man förkyld av. Om du inte förlorar så mycket tid på att ta cykeln, försök på sikt cykla varje dag, det tror jag är medicinen.

haland: tanken har slagit mig men jag klarar nog inte att smacka igång på 25mil pendling/vecka direkt. Tror dessutom inte att det behöver vara optimalt för den typ av träning jag vill tillägna mig genom pendlandet (hörde ni det! jag nämnde träning!). Då är man lite lagom nertränad när man sätter sig på T-banan och andas in stockholms samlade virushärd.

Beerfoot: Du känner mina degenererade luftrör allt för väl. Pendla med snor går ner i lungtrakten direk :(

Skit samma, jag är glad när det funkar :)

Jag pendlar året runt så länge det inte ösregnar eller det är spegel blankt med is. Nu har jag gått över till min 26tums MTB med skivbroms och breda däck för vintern. Men det är bara 7km (15-20min) 4 gånger om dan. Sista hemresan ca 2330 är verkligen uppiggande.

Jag hatar att åka kommunalt trots att man köpta lägenheten 5 min från T-bana. Konstigt nog tar det lika lång tid att åka T-bana, tar bilen eller cykla.

Förresten förra året i djupaste vinter ca 2300, cyklade jag förbi räknaren på slussen där det stog att 3 cyklister hade passerade. Någon som vet vem? :)

Senast redigerad av en moderator:
Det där med förkylningar är ett problem, periodvis så känner jag mig varken sjuk eller frisk. Jag har definitivt inte feber och är inte direkt snorig eller halsont utan bara trött. Ibland känner jag mig friskare av att cykla lungt, ibland blir det värre.

Är det någon som känner igen symtomen? Det är inte överträning, så mycket cyklar jag inte och det känns annorlunda.

Just nu blir det en gång i veckan men när jag rehabbat klart blir det 2-3 ggr i veckan
så länge det är barmark. När det är snö & is (=vinterdäck på) blir det 1 - 2 ggr i veckan.
15 km till jobbet och 18 km hem.

Cyklar jag varje dag så blir jag bara utsliten, det måste fungera ihop med all annan
cykling oxå :-/

Jag cykelpendlar och tänkte väl fortsätta med det resten av vintern. Det är väl bara ett problem, och det är att det är 600 meter till nya jobbet. Känns ju inte ens meningsfullt att ta på sig hjälm för den sträckan.

Jag med. Knappa milen enkel väg så det är inte så långt. Ska hämta dubbdäck ikväll på det lokala utlämningsstället eller vad det kallas.

Jag måste ju säga att det är mysigare att cykla när det är mörkt, kombinationen mörkt och mp3 är oslagbar. 3-4 gånger i veckan endast 8km till jobbet.
Enda gångerna man blir riktigt sur och grinig är när plogbilen har plogat vägen och vräkt upp snön på cykelbanan!

25 km ToR. Nääästan varje (arbets)dag. Förra vintern höll hälsan/motivationen till mitten av januari och återkom i början av mars, fast då var det bara 16 km ToR iofs. Får se om man mäktar med hela vintern denna säsong.

Thomas

Att kalla mina 2 km till jobbet för att pendla är löjligt. Dock så cyklar jag varje dag 2 gg tur och retur, jag trampar alltid hem och äter.
Jag tål kyla illa och rustar mig för expeditioner, vilket gör att jobbturerna tar längre tid än önskvärt på vintern.

3-4km pendlar jag på BMXn (så totalt 6-8km om dagen). Står hela vägen och öser järnet givetvis. Sisten upp för backen vid Carolina Rediviva är en rutten torsk!

I morgon ska jag premiärpendla till mitt nya kneg i Sollentuna. Jag ska försöka få till minst en pendlingstur i veckan under vintern, så milt och ingen snö tack. Sträckan blir väl ca 25-30 km enkel. Sen på våren blir det ett himla jonnande dit och hem, är ju anmäld i sub9.

*micke* skrev:
> Året runt oavsett väder. Men jag har inte så
> långt :-)

hehe samma här! :) tar väl en kvart till jobbet i lungt tempo. kanske 20 om det är snöigt å dant!

Tillbaka
Topp