hur många pendlar fortfarande?

Tycker också att pendlingen befrämjar hälsan ibland. Dock inte alltid. Nåja, läste hos doktorn idag att just frisk luft är väldigt bra mot just förkylningar. Man får i sig en mycket fuktigare luft än vad som är inomhus när det börjar bli lite kallare. Med ungar är det väldigt svårt att få kontinuitet i träningen om man inte pendlar.

hojjar(i princip) varje dag
Samåker en del av sträckan i bil (3mil) cyklar resten på en skruttig men pimpad militärhoj(1mil)
Åka kommunistiskt är ett säkert tips om man vill få vinterkräksjuka
Apropå kollektivtrafiken, varför ska dom envisas med att vända stolarna huller om buller??!
Kul att sitta mitt emot en smitthärd liksom, bra att man kan fälla upp en metro som sköld iofs

Senast redigerad av en moderator:
Hai iofs inget fast jobb men cyklar ~5 dgar/vecka, 2.5-3.5 timmar per gång i alla väder. Ca 2 dagar i veckan måste jag tyvärr jobba.

Pendlar till jobbet 4-5 gånger per vecka. Knappt 6 km enkel väg. Siktar på att cykla året runt. Här i Malmö är det inte så ofta som snön lägger sig så det är mest bara problem om det faller snö och lägger sig som ett lager blötsnö, då blir det rätt tungt att trampa samt att cykeln inte mår så bra av det. Annars plogar kommunen undan ganska fort så det är bara inom 0-12 timmar från att snön fallit som jag tycker det är lite problem.

Större problem än vinterföret tycker jag blåsten är. Jag jobbar ute på Kockums-området och det är ett riktigt blåshål. Vindförhållandena är nog ganska lika de för Drogdens fyr http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/borgervejr.htm?param=wind&map=undefined&dmiobs=true
Jag vet inte hur ni andra upplever vind, men jag tycker att vinden är klart motivationshämmande. Jag borde kanske se över min körställning som är ganska upprätt på min pendelcykel...

/Peter

Högaktuell fundering för alla pendlare som har det motigt i novembermörkret:
Tänk på hur mycket koldioxid som vi _inte_ släpper ut genom att cykelpendla.

En normal bil släpper ut 100-200 g/km (vissa små miljöbilar mindre, men det finns värre också).
Räkna på 12 km enkel väg, 20 dagar/månad och 7 månader om året för att vara snäll
och säg 150 g/km så blir det 500 kg (!) ej utsläppta CO2 gaser - varje år,
bara för en enda cykelpendlare.

/Bjarne

PS Tipsar om "Planeten" på SVT ikväll kl 21:00

Än så länge har jag aldrig haft mer än 12 km till jobb/skola. Cyklar alltid oavsett temperatur, väder elle intensiteten på morgonståndet.

14 km enkel väg. Försöker få till 3 ggr per vecka men jag reser en del i tjänsten så det blir oftast en eller två. Hela året.

Jomenvisst, det är det som finansierar hojen! 10 månander * 500 kr för busskort * 2 år = 10.000 kr och hojen är betald även om man räknar in underhåll 1000 kr per år. Jag har bara 3 km till jobbet, men det mesta av det är backe, så det går fort till jobbet och dubbla tiden hem.

Erik

Cyklar till jobbet ca 2 ggr/vecka enkel väg 21km. Älta-Solnastation. Ditåt via Hellas hemmåt via Söder-Skogskyrkågården för då blir det mindre backar ;o)
Funkar super bra, men i helgen ska dubbisarna på!

Senast redigerad av en moderator:
Nu har man sunkat ner sig, men i januari då föräldraledigheten är slut så börjar pendlandet till jobbet igen. Snö, regn, is...man vänjer sig. Ofta motvind till jobbet då det är västerut och här kommer oftast vindarna därifrån (det är säkert danskjävlarnas fel på nåt vis...).
Men det innebär då att man kan gotta sig med en schysst medvind hem å andra sidan.

15 km enkel väg Kviberg till Volvo PVH = 30-35 minuter till jobbet + duscha och annat krafs 10 minuter, summa summarum trekvart typ.
Bil tar 20-25 minuter. Men man är vaken då man kommer till jobbet efter en cykeltur. Tar man bilen så är man ju fortfarande i morgon-koma då man stämplar in.

Men den stora fördelen med cykeln kommer på hemvägen - då brukar det ta 40 minuter till 1 timme att komma hem med bil : ) Men med cykeln svoshar man bara förbi den stillastående trafikormen av volvotjänstemän i sina e-bilar som står i kö ibland ända in på p-däcket vid Volvo. Sen då man närmar sig Leråkersmotet och Tingstadstunnel-området växer smilet och den där självgoda "fan-vad-jag-är-miljömedveten-he-he-där-kan-de-sitta-känslan" igen då man ser bilköerna stå och ryka.

Försöker ta cykeln 5 dar i veckan, men ibland blir det tyvärr så att man trots allt måste häda och starta upp otto-motorn i 307:an på morgonen....

Eftersom turen till jobbet i onsdags innebar en punktering och 2 kedjehopp så införskaffades ett busskort på pressbyrån under lunchen. Nu står gubbcykeln i cykelstället på jobbet och där lär den få stå tills jag fått lånat en bil som kan transportera bort den.

Nu blir det ingen cykel till jobbet förrän jag införskaffat en ny trevlig pendelhoj av bättre kvalisort.

bng skrev:
-------------------------------------------------------
> Högaktuell fundering för alla pendlare som har
> det motigt i novembermörkret:
> Tänk på hur mycket koldioxid som vi _inte_
> släpper ut genom att cykelpendla.
>
> En normal bil släpper ut 100-200 g/km (vissa små
> miljöbilar mindre, men det finns värre också).
> Räkna på 12 km enkel väg, 20 dagar/månad och 7
> månader om året för att vara snäll
> och säg 150 g/km så blir det 500 kg (!) ej
> utsläppta CO2 gaser - varje år,
> bara för en enda cykelpendlare.
>
> /Bjarne
>
> PS Tipsar om "Planeten" på SVT ikväll kl 21:00

Miljövänligare förlossningar på gång
Sverige 9 nov 22:28

Den lustgas som används som smärtstillande vid förlossningar är skadlig för miljön. Ett kilo lustgas påverkar växthuseffekten lika mycket som 300 kilo koldioxid. Därför har Stockholms läns landsting utvecklat en lustgasmask som minskar utsläppen, skriver Expressen. Gasen förstörs sedan vid en särskild anläggning på Karolinska Sjukhuset i Huddinge. Landstinget satsar nu på att utveckla metoden ytterligare.

Kedjehopp och punkteringar kan nog drabba vilken cykel som helst. Men anledningar, lika goda som några andra, att köpa en roligare hoj kanske!

Vadå fortfarande... ?
Klart man cyklar året runt !
Med dom dubbdäck som finns på marknaden numera så är det ju inget problem.
Det värsta jag vet med vintercykling är kalla händer.
Ngn som har tips på riktigt bra handskar som klarar -10 -15 och som fortfarande går att växla med ?

/Henrik

24 km enkel väg och de blir väl i snitt 2-3 dagar i veckan, men skall försöka höja det. Är helt nödvändigt med tanke på nästa års Vättern-satsning. Färdvägen är mellan Öckerö och Göteborgs centrum så ofta kan det bli stärkande motvind på hemvägen

El Paradiso skrev:
> Ngn som har tips på riktigt bra handskar som
> klarar -10 -15 och som fortfarande går att växla
> med ?

Rent allmänt borde väll vilken vindtät 3-fingersvante som helst fungera, lite beroende på växelreglage (kombinerat med någon tunn handske under).

Eller mitt alternativ Itabs "All season" handske den är dock varken specielt bra eller går att växla med (bra i vart fall). Den får nog bytas ut längre fram. .D

Graj.. skrev:
> El Paradiso skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ngn som har tips på riktigt bra handskar som
> > klarar -10 -15 och som fortfarande går att
> växla
> > med ?
>
>
> Rent allmänt borde väll vilken vindtät
> 3-fingersvante som helst fungera, lite beroende
> på växelreglage (kombinerat med någon tunn
> handske under).
>

Själv tycker jag att det alltid är ring- och lillfingret som
blir kallast. 3-fingersvante borde fungera men jag har inte
provat. Någon som har erfarnhet av dessa?

Fast egentligen borde man köra SS och tumvantar på vintern.
Inga problem med växlingar och bromsa går nog bra, speciellt
om man kör med gammaldags hederlig fotbroms...

Ang handskar.

Har pendlat med Hestras C-Zone Hummervante en vecka och var ute i skogen häromkvällen på en 3 timmarsrepa. Sitter bra och är varma. Blir lite blöta av svett, men jag svettas exceptionellt mycket å andra sidan. Får väl se hur dom står sig när det har krupit ner en bit under minusstrecket.

Finns på CykelCity kostar 399:- och ser ut så här:

http://www.buyit.se/cykelcity/visaProdukt.asp?produktID=6306

Har ett par windstopper handskar (Marmot har jag för mig) som jag tycker funkar helt OK. Är dock sällan ut när det när det är under -10.
Har större problem med ansiktet, brukar köra med en Buff uppdragen över näsa och kinder när jag kör till/från jobbet. Det funkar bra eftersom det bara tar ~35 minuter men för längre turer blir den för blöt av utandningsluften. Någon som har några bra trix för att inte frysa om kinder och näsa.

//j

Ärligt talat funkar vanliga triggers med skidhandskar.

Välj ett par smidigare typ Kombi-handsken modell Jon Olsson (pro-model, minns inte vad den heter egentligen) om du är kräsen. Den verkar jäkligt smidig faktiskt med skinn på hela insidan av handen.

Jag bilpendlar, men vi försöker samåka så gott det går. Tre i bilen är mer regel än undantag.

20-25 km enkel resa och enda cykelbanan dubblerar som skoterled vintertid, lite tungtrampat alltså.

Trampar till jobbet vardagligen året runt mellan Floda och Göteborg. 32 km enkel väg.

Sommartid är motivation i sig, vintertid får man motivera sig med frånvaro av trafikinfarkter, svindyra parkeringar, överfulla och försenade tåg även om det inte är helt lätt på det usla väg- och GC-nätet. Vägbeläggningen mellan Lerum och Jonsered är säkert inte utbytt sen 70-talet och så lappad och lagad att tandskydd är viktigare än cykelhjälm om man kör odämpat...

jesperC skrev:
> Har ett par windstopper handskar (Marmot har jag
> för mig) som jag tycker funkar helt OK. Är dock
> sällan ut när det när det är under -10.
> Har större problem med ansiktet, brukar köra med
> en Buff uppdragen över näsa och kinder när jag
> kör till/från jobbet. Det funkar bra eftersom
> det bara tar ~35 minuter men för längre turer
> blir den för blöt av utandningsluften. Någon
> som har några bra trix för att inte frysa om
> kinder och näsa.
>
> //j

I rejäl kyla kör jag med skidglasögon, värmeväxlare som täcker näsa och mun (typ halvmask) samt windstoppermössa under hjälmen med flärpar som kan dras runt nacke och haka (som stormhuva). Ser ut som Darth Vader, men det är effektivt...

Tillbaka
Topp