Hur många PSI?

Valkyrie

Aktiv medlem
Hur många PSI?
Hej,
Vad hade ni haft för PSI i 32mm racingdäck med gamla hederliga slangar? Vet inte om jag är ute och cyklar (men det är väl det man vill vara ?). Det spelar antagligen ingen stor roll men jag tycker det är kul att optimera, speciellt sånt som inte kostar extra.

Jag cyklar bara på asfalt i princip, några meter grusväg i veckan. Vikt 70kg, packning kanske 3kg. Brukar pumpa 62 i framdäcket och 65 bak. Nu funderar jag på om det är bra eller för högt/lågt. Tankarna lutar åt att kanske testa ett lägre tryck. Vad hade ni gjort?

Hur många PSI?
Beror lite på hur breda fälgar som du har också. Spontant så låter dina tryck höga.
Väger mer än dig och kör på drygt 10 psi lägre tryck än du och kör då på 30 mm breda däck.

Hur många PSI?
Jag använder en bilpump med cykelinställning där den mäter i PSI, ber om ursäkt om jag kränkt någon genom att använda den enheten ?
Jag vill vara snabb ? Så lågt rullmotstånd då antar jag. Komfort har jag redan oavsett med såpass breda däck.

Hur många PSI?
Beror lite på hur breda fälgar som du har också. Spontant så låter dina tryck höga.
Väger mer än dig och kör på drygt 10 psi lägre tryck än du och kör då på 30 mm breda däck.
De är väl ganska breda, skulle kunna få på 37mm däck på dem om inte bredare. Det är en hybrid som jag pendlar på men som jag försökt göra lite mer racig

Hur många PSI?
Jag använder en bilpump med cykelinställning där den mäter i PSI, ber om ursäkt om jag kränkt någon genom att använda den enheten ?
Jag vill vara snabb ? Så lågt rullmotstånd då antar jag. Komfort har jag redan oavsett med såpass breda däck.

Så funkar det inte. Med breda däck har man mindre komfort när man kör dom med samma tryck som med smala däck.

Hur rullmotstånd berör på trycket berör mycket på kvaliteten av däcket och underlag. Vid moderna däck av bättre kvalitet varierar rullmotståndet inte mycket med trycket och kan man köra relativt låg tryck för att få bra komfort. Styva däck behöver högre tryck för att rulla lätt.

Hur många PSI?
4,3 eller 4,5 bar kommer inte ge någon märkbar skillnad i fart. En mer aerodynamisk sittställning och kläder däremot. Byt till en bockstyrehoj och tajta kläder (om du inte redan har det).

Allt är förstås beroende på hur många stones du väger och hur många feet lång du är.

Hur många PSI?
Så funkar det inte. Med breda däck har man mindre komfort när man kör dom med samma tryck som med smala däck.

Hur rullmotstånd berör på trycket berör mycket på kvaliteten av däcket och underlag. Vid moderna däck av bättre kvalitet varierar rullmotståndet inte mycket med trycket och kan man köra relativt låg tryck för att få bra komfort. Styva däck behöver högre tryck för att rulla lätt.
Intressant. Jag kan få bättre komfort med dem än med smalare i alla fall tror jag. Jag tycker de är bra fastän de är budget ? https://bikable.se/p31578/reservdel...eH3Biur_QE44IY4laD8aAqbYEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Hur många PSI?
När jag kollar Strava så är jag alltid snabbare med nypumpade däck men det kan säkert vara en psykologisk faktor att man tror man kommer vara snabbare så man gasar på mer. Men jag vill i alla fall ha snabbhet i första hand.

Hur många PSI?
4,3 eller 4,5 bar kommer inte ge någon märkbar skillnad i fart. En mer aerodynamisk sittställning och kläder däremot. Byt till en bockstyrehoj och tajta kläder (om du inte redan har det).

Allt är förstås beroende på hur många stones du väger och hur många feet lång du är.
Jag har en gammal racehybrid som har rakt styre och det är irriterande men det känns inte värt att satsa på den då jag kommer köpa en landsvägscykel framöver. Vet att det är rätt för mig eftersom jag gillar att vara väldigt framåtböjd med styret långt ner och gillar när det går fort.

Har cykelkläder men inte skor eftersom jag som sagt inte vill satsa på den här och byta ut pedalerna. Man kan ju inte hjälpa att undra hur mycket snabbare man skulle bli på en lvg med cykelskor och bättre däck. Just nu så tar pendlingen 35min (10km). Det är jag ändå relativt nöjd med med tanke på förutsättningarna. Är tjej och har cyklat i under ett år.

Hur många PSI?
Jag kan få bättre komfort med dem än med smalare i alla fall tror jag. Jag tycker de är bra fastän de är budget ? https://bikable.se/p31578/reservdelar/cykeldack/citybike-dack/chaoyang-sprint-700x32c-5-mm-inlagg
Det är inte svårt att hitta bättre och inte minst snabbare däck än Chaoyang Sprint även hos bikable.se
Tex
eller om du vill gå upp lite mer i bredd

Dessa däck kostar mer, en hel del mer, men alla(?) som själva har provat tycker att bra däck är värda att betala för.

Hur många PSI?

Hur många PSI?
Ja och jag funderade lite på Vittoria Corsa. De är nog bra? Men jag avvaktar med det eftersom jag inte vet vilken cykel den andra blir och vad som funkar på den

Hur många PSI?
Jag sätter en tia på att du blir snabbare om du sätter på bra däck på cykeln. Snabba däck ger mer än däcktrycksoptimering, även om man såklart av en massa olika anledningar vill ha rätt tryck också. Tänk på att punkaskydd kostar i rull - mindre punkaskydd betyder ofta bättre rull.

Hur många PSI?
Uppdatering:
Nu har jag tagit mig i kragen och skaffat nya däck som morot och något att se fram emot till våren. Det blev Schwalbe One Addix Raceguard i samma bredd, 32mm, som de andra jag hade.

Det blev en kompromiss, vet att Continental Grand Prix 5000 är mycket bättre men vill inte satsa så mycket på en sketen fulpendlare.

Förhoppningsvis kommer jag känna stor skillnad mot Chaoyang Sprint Rhinoskin. ChatGPT säger så åtminstone ?
Om någon har tankar får de gärna dela med sig.

Och det där med bar, jag jobbar på att lära mig det ?

Tillbaka
Topp