29"-däck under 1000g med hyggligt bett? (~2.4")

Bytte från 2.35 ground control T7 till 2.4wt Forekaster max terra på lätta stigcykelln i helgen. Lite bättre grepp på fuktigt underlag med maxxis gummit, men sjukt snål luftkammare på forekaster! Känns som att ha gått ner till ett 2.2 däck. 😩

Bytte från 2.35 ground control T7 till 2.4wt Forekaster max terra på lätta stigcykelln i helgen. Lite bättre grepp på fuktigt underlag med maxxis gummit, men sjukt snål luftkammare på forekaster! Känns som att ha gått ner till ett 2.2 däck. 😩
Tycker det flesta däck är betydligt smalare än utlovat mina yxnotal 2.4 mätte en däckbredd på 57,5 så köpte 2.6 som blev 63.5 med 30mm fälg ☹️

Om man ska prata grepp vs vikt, så är det nästan mer inbjudande att köra ett DHR II i 2.3 exo än ett forekaster 2.4, de väger båda under 1000. Håller med om att forekaster 2.4 känns som ett smalare däck. Ser ingen anledning att köra det i skogen vs DHR, om det är grepp man vill ha. Rull på tråkiga ytor är en annan sak.

Forekaster finns ju i "2,6 tum" om 2,4 är för litet. Jag håller med om att många däck är mindre än siffran, men så länge det går att gå upp i storlek så finns ju en lösning.

Om man ska prata grepp vs vikt, så är det nästan mer inbjudande att köra ett DHR II i 2.3 exo än ett forekaster 2.4, de väger båda under 1000. Håller med om att forekaster 2.4 känns som ett smalare däck. Ser ingen anledning att köra det i skogen vs DHR, om det är grepp man vill ha. Rull på tråkiga ytor är en annan sak.

Nya Forekaster är en riktigt bra däck. Verkar rulla lika lätt som Rekon men har klart mer grepp. För bak räcket det klart till stigcykling på sommaren. DHR II är nästa steg, som jag skulle välja fram, och också bak på vintern.

Forekaster finns ju i "2,6 tum" om 2,4 är för litet. Jag håller med om att många däck är mindre än siffran, men så länge det går att gå upp i storlek så finns ju en lösning.

Ja, men mina två HTs tar inte mer än 2,4" bak. Och just på HT vill man har så bred däck som mögligt bak. Så där är det synd att fina nya Forekaster är betydligt smalare än t.ex. Rekon som jar körde innan.

Ja, men mina två HTs tar inte mer än 2,4" bak. Och just på HT vill man har så bred däck som mögligt bak. Så där är det synd att fina nya Forekaster är betydligt smalare än t.ex. Rekon som jar körde innan.
...och det är inte så att "2,6" är mer 2,45 och går in? Surt om det inte går, men jag tror det är dumt att hänga upp sig på siffran utan bättre att titta på hur stora de faktiskt är.

Har kört både forekaster 2.4 och 2.6.
2.6 känns mera true to size, 2.4 kändes litet jämfört med dhr 2.4.
Allting är ju relativt, vid införskaffandet så förväntade jag mig inget grepp alls, då var det en positiv överraskning. Nu när jag senast körde på min hardtail med 2.6 forekaster så kändes det livsfarligt.
För mig är det ett bra däck på torra, ganska hårda ytor.

Side note:

Förövrigt så vill jag minnas att en representant från Maxxis har sagt (kanske på pinkbike podcast?) att när man köper ett nytt däck, så ska man vid installation pumpa upp det till högt tryck, låta det sitta över natten, sedan släppa ut och köra det tryck man vill ha. Däcket ska liksom stretchas ut till sin naturliga storlek. Ska se om jag kan hitta det här...

Wow känns lite oroande att se inte håller storleken som utlovas i bredd ? Hmm det är en tanke värd att behålla när det ska köpas nytt .
Tackar

Har du mätt baktriangeln? Bara intressant. På mina hardtails som säger max 2.6, så skulle jag absolut få in ett rekon 2.8, med lite rum över för flex.

De bredare 2,4" och 2,35" däck jag har haft var verkligen på gränsen. På min Santa Cruz Chameleon, som jar kör som helstel FS, fick jag lite skav på kedjestagen pga att baktriangeln är lite flexig och jag behöver mycket kraft för att trampa uppför branta häller med en växel.

Wow känns lite oroande att se inte håller storleken som utlovas i bredd ? Hmm det är en tanke värd att behålla när det ska köpas nytt .
Tackar

Nästan alla däck brukade vara betydligt smalare än angiven. Det har blivit mycket bättre på sista åren men tyvärr är nya Forekaster ett undantag.

Här har vi det angående att låta ett däck växa till "true size":

Pinkbike episode 138 med maxxis aaron chamberlain

The idea:
  • a fresh tire casing is folded and compressed from packaging
  • the threads and rubber need to “relax”
  • after mounting and inflating, the casing slowly stretches into its intended shape and volume
It´s been specifically tested and we found measurable growth after leaving a tire inflated over a weekend:
  • ~58.7 mm initially at riding pressure
  • ~61.2 mm afterward at the same pressure

Vet inte om folk har tid att vänta en helg på att deras däck ska stretchas ut, men det finns iaf en förklaring för detta fenomen.

Här har vi det angående att låta ett däck växa till "true size":

Pinkbike episode 138 med maxxis aaron chamberlain

The idea:
  • a fresh tire casing is folded and compressed from packaging
  • the threads and rubber need to “relax”
  • after mounting and inflating, the casing slowly stretches into its intended shape and volume
It´s been specifically tested and we found measurable growth after leaving a tire inflated over a weekend:
  • ~58.7 mm initially at riding pressure
  • ~61.2 mm afterward at the same pressure

Det är mycket. Jag bruka ser 1 mm töjning.

Vet inte om folk har tid att vänta en helg på att deras däck ska stretchas ut, men det finns iaf en förklaring för detta fenomen.

Att köra en dag på för smal däck är ingen problem för mig.

Det är mycket. Jag bruka ser 1 mm töjning.

Att köra en dag på för smal däck är ingen problem för mig.
Undrar om själva strechingen aldrig händer om man börjar köra direkt?
Eftersom man direkt börjar komprimera däcket, fast det kanske bli en annan typ av stretch?
Typ som Yoga versus Gunde Svan eller nåt.

Undrar om själva strechingen aldrig händer om man börjar köra direkt?
Eftersom man direkt börjar komprimera däcket, fast det kanske bli en annan typ av stretch?
Typ som Yoga versus Gunde Svan eller nåt.

Det borde bara har att göra med vilken tryck man använder. Jag brukar lämna nya däck en än två dygn på 2 bar. Om man kör direkt med 1 bar får man mindre töjning. Med 3 bar kanske mer, men det vågar jag inte.

Tillbaka
Topp