Hur många växlar behöver man?

woods

Ny medlem
Hejsan

Jag ska köpa cykel nu tänkte jag, en xc cykel. Ska ha den till att cykla runt här i stan, till jobbet och motionscykla på mountainbike-trails.

Men behöver man 27 växlar?

Jag kollar på en cykel nu som bara har 9 växlar t.ex. trek 8500.

Är det samma spann på växlarna så att säga, att den lättaste är lika lätt och den trögaste är lika trög bara det att det är större hopp imellan växlarna på den 9 växlade?

Mvh

En Trek 8500 har s.k. 9-delat växelsystem, d.v.s 9 kransar på kassetten bak och 3 drev på vevpartiet fram. Detta ger 27 växlar, såvida cykeln inte är ombyggd.

Däremot kan man säga att dina funderingar ("större hopp imellan växlarna") stämmer rätt väl för s.k. navväxlade cyklar, typ Shimano Alfine och Shimano Nexus, men såna system förekommer knappast alls inom mountainbike.

Nej man behöver inte 9-delat bak. Det funkade med 8-delat och med 7-delat med.
Kolla mer på gaffel, geometri, vikt etc, kassetten kommer du ändå slita ut och byta. Till en annan med samma delning visserligen men små justeringar kan du göra då.

Börja med en standard-MTB som oftast har 3x9 (22/32/44-klingor fram och 11/32-kassett bak)
Jag skulle gissa att en överväldigande majoritet här på Happy kör med standarduppsättningen enligt ovan. När man hållit på ett tag och tillhör de som bygger eget är det inte helt ovanligt att man försöker hitta sin favorit-utväxling. En del slänger bort lilla klingan fram och väljer större klingor av de två som är kvar. En del gillar tätstegade kassetter bak. Andra slänger bort största klingan fram, o.s.v.
Själv kör jag 26/36/bashguard fram och 11/34 bak. Många jag hojjar med kör 22/32 fram, några kör 22/36 etc
Standarduppsättningen är ett säkert kort att börja med och med tiden märker du om det är några växlar du aldrig använder.

Tillbaka
Topp