Hur mäts "utsticket" på 35 graders styrstam ?

kennenneth

Aktiv medlem
Behöver en 35 graders styrstam på en racer, ryggen efterfrågar det och köpa större cykel är inte aktuellt.
Frågan är hur angiven längd är uppmätt, enligt alt. "röd" eller "gul" (det är BBB BHS-25 stam det gäller).
Läst att det ska tydligen vara horisontalt uppmätt, vilket innebär att stammen med 35 grader måste vara
ordentligt längre än en 6 graders stam för att båda ska få samma "utstick" horisontalt.
Har en 35 graders stam 110mm (fabrikat Red Cycling) och där är inte horisontalt "utstick" 110mm fast det
måttet är angivet på stammen (E:110mm 35grader), "utsticket" är snarare 80-85mm.
Lite luddigt är kanske mitt frågande men hoppas någon förstår vad jag menar :-)

Bilagor

• bbb-stem.jpg
    bbb-stem.jpg
    19.4 KB · Besök: 211
På fråga A svarar jag köp en cykel i rätt storlek (1-2 storlekar större) så kan du ha en vettig 70 mm -6° stam.
På fråga B svarar jag gul
På fråga C svarar jag våga vägra löjligt små/korta racercykelramar :)

Sixten Fors sa:
På fråga A svarar jag köp en cykel i rätt storlek (1-2 storlekar större) så kan du ha en vettig 70 mm -6° stam.

Vad är vitsen med att ha en så stor (hög) ram att man måste använda en negativ styrstam? Verkar helt idiotiskt.

Sixten, jag tackar för svaret på "fråga B"
A och C förklaras med en krasch för några år sedan vilket innebar 4 komprimerade kotor i ryggen,
vilket idag kräver en ganska upprätt ställning när jag är ute och trampar ... cykeln är alltså inte för
liten (kort) utan ryggskadan som är "boven" i det hela.

Senast ändrad:
70mm stam? Missat att det är bockstyre på runt 40cm och inte rakt styre på närmare det dubbla som avses?

Den angivna längden på en styrstam mäts väl C-C parallellt längs den utstickande delen. Utsticket/reach samt styratsmmens ”Rise” är väl ett resultat av styrstsmmens längd, vinkel och cykelns HA. Det vill säga en styrstam med större vinkel ger mer rise och mindre reach gentemot en styrstam med mindre vinkel men samma längd... jag vet inte om det där blev begripligt.

Jag brukar hur som helst använda mig av verktyget nedan för att få ett hum om hur det blir!

BEA9730E-A261-452D-9AAE-8B2D047F38F7.jpeg

såkket sa:
Om du inte orkar räkna

Tackar för räknehjälpen (sparade tid), frågan var iofs om angivna 110mm är horisontalt mätt eller
stammens effektiva längd ... känns som att det borde vara stammens längd, tvärtom skulle ju
enligt din skiss ge stammen ett reellt mått på 134mm ... realistiskt eller ?

Makten sa:
Sixten Fors sa:
Vad är vitsen med att ha en så stor (hög) ram att man måste använda en negativ styrstam? Verkar helt idiotiskt.
Vad vitsen är med en ram i rätt storlek menar du? Vad vitsen är med en stam som faktiskt pekar framåt menar du? Låt säga att en racer har 72° HA
-17° stam pekar 1° uppåt
-6° stam pekar 12° uppåt
+6° stam pekar 24° uppåt
+17° stam pekar 35° uppåt
+35° stam pekar 53° uppåt

Bilagor

• Stam.png
    Stam.png
    9.2 KB · Besök: 92
Sixten Fors sa:
Vad vitsen är med en ram i rätt storlek menar du?

Varför har "rätt" storlek fel höjd, menar jag. Jag förstår om det beror på att tillverkarna är dumma i huvudet, men det verkar i så fall bättre att förespråka en ram som har rätt höjd i förhållande till längden. Eller missar jag nåt?

Vad vitsen är med en stam som faktiskt pekar framåt menar du?

Att ramen inte är onödigt stor (jag talar inte om hjulbas nu), vilket naturligtvis ger lägre vikt och bättre aerodynamiska egenskaper. Varför i hela friden ska ramen och/eller stammens bakdel sticka upp ovanför styret?

Edit: Din illustration förstår jag inte alls. Du tror väl inte att vinkeln mellan stammen och gaffeln spelar nån roll hoppas jag?

Edit: Aaaah, det är jag som är dum i huvudet! Javisst, ska stammen peka rakt framåt så måste den naturligtvis ha en negativ vinkel, motsvarande gaffelvinkeln:-) *ärthjärna*

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:

märks ju att du INTE kör nå racer :D 70 stam på racer, väldigt vanligt, NOT :D

till TS, svaret är gul, C-C

Sixten Fors sa:
Makten sa:
Sixten Fors sa:
Vad vitsen är med en ram i rätt storlek menar du? Vad vitsen är med en stam som faktiskt pekar framåt menar du? Låt säga att en racer har 72° HA
-17° stam pekar 1° uppåt
-6° stam pekar 12° uppåt
+6° stam pekar 24° uppåt
+17° stam pekar 35° uppåt
+35° stam pekar 53° uppåt

Fast här handlar det ju om att höja styret pga skada för att uppnå en sittposition som cykeln inte är konstruerad för, att göra det genom att skaffa en för stor ram med för kort stam låter lite bakvänt gentemot att ha passande ram med en skev stam?
Bägge funkar säkert och ingen kommer ge optimal funktion men här är väl det viktigaste att få till något som fungerar?

Jensen sa:

Tjena!

Nåja, jag har haft några riktigt korta kunder (runt 150-155) där jag behövt sätta dit 70mm stam. Men dom är extremt lätträknade. Tycker 90 är i kortaste laget men helt ok. Själv kör jag på 120 för bra stabilitet och det passar bättre med grunt styre för min del. Självklart är min ram kort och låg. Men vill ha bra drop och lång stam då får man snällt gå ner en ramstorlek. Oavsett vad vissa tycker är sin sanning.

Kneecap sa:
Nåja, jag har haft några riktigt korta kunder (runt 150-155) där jag behövt sätta dit 70mm stam.
Jo, längden på stammen följer ju ofta ramstorlek.
Ungefär som styrbredd, även om modesixten nog skulle vilja rekommendera 70cm breda bockstyren om det bara fanns...

emmer sa:
Kneecap sa:
Nåja, jag har haft några riktigt korta kunder (runt 150-155) där jag behövt sätta dit 70mm stam.
Jo, längden på stammen följer ju ofta ramstorlek.
Ungefär som styrbredd, även om modesixten nog skulle vilja rekommendera 70cm breda bockstyren om det bara fanns...
Moderna cyklar har samma vinkel på styrhuvudet oavsett ramstorlek, och samma längd på styrstammen oavsett ramstorlek.
Äldre bockstyrecyklar (90-talsdesign) med samma hjulbas oavsett ramstorlek är obsolete.
Bredden på styret däremot är vettigt att anpassa efter storlek på cyklist.

Jag tycker nästan aldrig jag ser några kullstyrecyklar som har samma vinkel på styrhuvudet eller samma stamlängd över alla storlekarna. Det finns också stora fördelar med att inte ha det så.

Sixten Fors sa:
Moderna cyklar har samma vinkel på styrhuvudet oavsett ramstorlek, och samma längd på styrstammen oavsett ramstorlek.

Vem tillverkar moderna landsvägscyklar isf? Jag hittade ingen modern sådan hos varken Specialized, Trek, Colnago eller Cervelo. Ingen hade heller en styrstam kortare än 80mm vad jag såg, oftast 80mm på XS för att gå upp till 120mm på XL.

nisseson sa:
Sixten Fors sa:

Vem tillverkar moderna landsvägscyklar isf? Jag hittade ingen modern sådan hos varken Specialized, Trek, Colnago eller Cervelo. Ingen hade heller en styrstam kortare än 80mm vad jag såg, oftast 80mm på XS för att gå upp till 120mm på XL.
Det kommer, du måste bara ha lite tålamod. Eller så byter man stam själv på lämplig ram.

Lite kul att de hojar Sixten hänvisar till alla är gravel eller cx..
Inte en enda renodlad racer...

Jo, det brukar vara samma vinklar och samma gafflar på lite enklare cyklar.
Lite mer påkostade har varierande vinklar och två olika gafflar och det blir tre eller storleksberoende gafflar på påkostade cyklar.
Orsaken är enkel då man vill ha hyfsat kort axelavstånd utan att få tåöverlappet allan, och därför har små cyklar lite flackare gaffel och större offset på gaffeln för att inte försprånget ska leda till en trög hoj.
Man vad vet skogsmullar som tappat bort tiden bland stubbar och sten om sådant?

Sixten Fors sa:

Om du tittar på landsvägscyklar som folk tävlar på är snarare standarden att storlekarna försöker hålla konstant hjulbas. Cervelo är väl preiummärket när det kommer till landsvägsgeometri och dom har egna gafflar till nästan alla storlekar. Genom att ändra styrvinkel och försprång på gaffeln försöker dom hålla styrningen konstant över alla storlekarna.

Tittar du på landsvägscyklar från stora märken typ Scott, Trek, Specialized eller Giant så är det inga som håller styrvinel och styrstamslängd konstant över storlekarna.

Man behöver inte kika på landsvägscyklar eller premiummärken utan det räcker att kolla på CX och ett mainstreammärke som Canyon så har Inflite CF - som de själva påstår har modern geometri - i stort sett olika gaffelvinkel på alla storlekar (med undantag för de största).

nisseson sa:
Sixten Fors sa:

Han vet bara inte vad han svamlar om. Det är sedan gammalt.

En orsak till att vilja ha kort hjulbas på lvg cyklar är givetvis att man kommer lite närmare framförvsrande cyklist och därmed vinner en aerodynamisk fördel. Den andra orsaken är att få vettig styrning. Under 80mm stam brukar ge lite märkliga styregenskaper så finns en orsak att 80-130mm är det vanligaste för krullstyrecyklar.

Aero-fördelen är nog överskattad, undantaget team TT. Plus 5 cm hjulbas har ingen negativ inverkan för de flesta lvg-tävlingar, ur ett aero-gain perspektiv.

Klart att styrningen blir twitch med 74° HA på en racer i stl. XL, vilket måste kompenseras med 120-140 mm stam för att cykeln skall vara cyklingsbar. Min gamla racer hade just 74° HA, 125 mm stam och 998 mm hjulbas, och den var ocyklingsbar över 60 km/h. Min nästa bockstyrecykel kommer att ha 10 cm längre hjulbas.

2019 Scott Scale 960 t.ex. har 69,5° HA och 60 mm stam i fem olika ramstorlekar, från 397 till 492 mm reach. Vad jag förstått går det utmärkt att cykla på en Scott Scale även i största storlek. Vem skulle acceptera att största storleken hade 73° HA och 140 mm stam?

2019 Canyon Lux CF SL har 69,5° HA och 80 mm stam i alla ramstorlekar, från 410 till 470 mm reach. Det verkar gå bra?

Att det går långsamt att modernisera lvg-cyklar är inget nytt. Snart har de även skivbroms och fälgar bredare än 15 mm.

Senast ändrad:
Tjena!

Jag har 73.5° HA, 1007 mm hjulbas och 120 mm stam. Runt 75 börjar den känns något instabil. Men antalet gånger jag cyklar så fort är ganska lätträknade så det spelar ju mindre roll.
Den gamla kändes faktiskt ännu mer stabil, men den har ju hela 0,5° flackare gaffelvinkel dock 30 mm kortare hjulbas. Blev antagligen stabilare tack vare en kolfiberram byggd för att få rätt styvhet för varje storlek. Medans nuvarande är en ganska klassisk stålram.

Men som vanligt vet Sixten mer än de stora cykelföretagen som har bl.a. ingenjörer, tourcyklister och vindtunnlar till hjälp för att bygga optimala ramar.

Henrik_E sa:
Sixten Fors sa:
Aero-fördelen är nog överskattad, undantaget team TT. Plus 5 cm hjulbas har ingen negativ inverkan för de flesta lvg-tävlingar, ur ett aero-gain perspektiv.
Har du mätt eller hittar du bara på som vanligt?
Man har mätt aero-gains vid draft. Någon cm hit eller dit gör inte många (m)W skillnad. Det finns så mycket annat som spelar in. Kollar man godtycklig peloton sitter de flesta ändå och åker med på hoodsen i non-aero position och käkar fubars, så om superaero vore superviktigt hade de kunnat jobba hårdare.

Lvg-cyklar har blivit längre. 2019 Ultimate CF SLX Disc t.ex. har 1046 mm hjulbas i största storlek, Inflite CF SLX 1072 mm. Ge dem 5-10 år till så kommer de att passera 1100 mm.

Senast ändrad:
jofahjalm sa:
Du behöver hänvisa till mtbs för att få fram din poäng nu?
Helt riktigt. Som motpol till att man "måste" ha jättebrantare HA och jättelång stam på en cykel i stor storlek för att inte "styrningen skall bli konstig". För mig är det ramstorlek XL eller XXL som gäller, jag vill inte bli straffad med sämre geo bara för att jag är lång.

Jag har ju ingen påhittad data som stödjer min tes, men jag tänker mig att kortare hjulbas borde vara en signifikant aerofördel. Speciellt i klunga, men även annars.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
För mig är det ramstorlek XL eller XXL som gäller, jag vill inte bli straffad med sämre geo bara för att jag är lång.

Tjena!

Det är ju riktigt korta personer som blir straffade på landsvägscyklar, flacka vinklar och korta styrstammar vilket resulterar i riktigt dåliga styregenskaper på asfalt.

Sixten Fors sa:
Lvg-cyklar har blivit längre. 2019 Ultimate CF SLX Disc t.ex. har 1046 mm hjulbas i största storlek, Inflite CF SLX 1072 mm.
Nu börjar du bli mer än lovligt dum/fjantig (välj själv).
Lvg har blivit längre - ja - beroende på bredare nav bak och shimanos oförmåga att få till 11-delat med korta kedjestag (min 425 enl spec) och krav på minimått för "tåöverlapp". Men det är inte av de proportionerna du vill ha det till.
1020-1050 är ganska typiskt för 2XL/XXL/61/63 och såväl Ultimate som Inflite i storlek för folk av den längden att de inte lider av konstant syrebrist på grund av höghöjd ligger på metern +/- någon centimeter.
Men att som stöd för sin hopplöst felaktiga modetes jämföra en linjehoj och en CX känns ju...

Kneecap sa:
Sixten Fors sa:
För mig är det ramstorlek XL eller XXL som gäller, jag vill inte bli straffad med sämre geo bara för att jag är lång.
Det är ju riktigt korta personer som blir straffade på landsvägscyklar, flacka vinklar och korta styrstammar vilket resulterar i riktigt dåliga styregenskaper på asfalt.
Viasst är det så att både de minsta och de största ramarna blir fel om alla storlekar är lika långa, eller korta. Mediumlängd (hjulbas) funkar bra till mediumram.

Kneecap sa:
Jensen sa:

Tjena!

Nåja, jag har haft några riktigt korta kunder (runt 150-155) där jag behövt sätta dit 70mm stam. Men dom är extremt lätträknade. Tycker 90 är i kortaste laget men helt ok. Själv kör jag på 120 för bra stabilitet och det passar bättre med grunt styre för min del. Självklart är min ram kort och låg. Men vill ha bra drop och lång stam då får man snällt gå ner en ramstorlek. Oavsett vad vissa tycker är sin sanning.

Självklart behöver man det ibland. Men det är ju absolut inte lika vanligt som på mtb. Dwt är få racer hojar som kommer med 70 mm stam så som många mtb gör.

Speciallösningar blir det ju alltid i vissa fall.

Sixten Fors sa:
Viasst är det så att både de minsta och de största ramarna blir fel om alla storlekar är lika långa, eller korta. Mediumlängd (hjulbas) funkar bra till mediumram.

Tjena!

Ser inte felet på stora ramar bara på små

Tillbaka
Topp