Hur miljövänlig är cyklingen, egentligen?

marten_larsson sa:
.A. sa:
Det känns orimligt att räkna på en energiåtgång 10-20 gånger för cyklisten jämfört med bilisten. Men, som sagt, allt är inte koldioxid.

Om man ska göra en ordentlig jämförelse borde motsvarande ansträngning vid annat tillfälle räknas in för bilisten.

Personligen tycker jag det framstår som mycket tveksamt att försöka framställa cykling som mindre miljövänligt än bilåkande. Snart kommer någon på att löpträning enligt samma räknesätt är en gedigen miljöbov.

Orimligt kan du tycka men det stämmer nog tämligen väl. Patienter som klarar leva ett "normalt stillsamt liv" kan ligga på en max syreupptagningsförmåga på 15ml O2/kg. Enligt diverse kalkylatorer på nätet ligger vilometabolismen på en 75kgs man, 35 år, på 70kcal/h. När man cyklar är 600kcal/h inte alls orimligt (enl kalkylatorer 750/h inkl vilometabolism dvs +675). Så en faktor 10 på energiåtgången är inte orimligt och sedan var det då den ökade behovet av mat.

Löpning ligger på minst dubbla energiåtgången per km. Själv brukar jag hinna 14km/h i distansfart och ligger runt 900kcal/h. Att jämföra med cykel där jag snittar >33km vid samma förbrukning. Med detta menar jag inte att man ska sluta träna eller köra bil överallt. Men bilen producerar mindre koldioxid jämfört med 5 löpare. Det är fakta.

Intressant att du försöker jämföra olika verksamheter och enbart titta på koldioxidutsläpp. För det första är bilens bränsle inte del i ett naturligt kretslopp utan ett frigörande av bundet kol. För det andra släpper bilen ut mer än bara koldixoid, utsläpp som är mycket skadliga. För det tredje skapar biltrafiken häslovådliga småpartiklar.

Jag litar inte hundraprocentigt på tillverkarnas uppgifter om utsläppsnivåer, VW är ett exempel på hur industrin anpassat sig för mätningar.

Men du får gärna räkna vidare på nyttiga för miljön bilar är. Det bästa vore kanske om alla satt helt stilla och använde så lite luft som möjligt. I bilen.

Alfakrull sa:
Bilen producerar också kolmonoxid och andra otrevligheter. Dessutom är bränslet fossilt, det är den stora skillnaden. Det vi människor sätter i oss har på ett eller annat sätt främjat fotosyntes.
Man kan nog säga att det vi sätter i oss också har producerat det som bilar gör, fast i annan mängd.

Fältprästen sa:
Alfakrull sa:
Bilen producerar också kolmonoxid och andra otrevligheter. Dessutom är bränslet fossilt, det är den stora skillnaden. Det vi människor sätter i oss har på ett eller annat sätt främjat fotosyntes.
Man kan nog säga att det vi sätter i oss också har producerat det som bilar gör, fast i annan mängd.
Tror nog inte att jag påstod något annat. Maten är betydligt duktigare än människan på att åka kollektivt (och bilbränsle behöver också transporteras)

Uppenbart kan det bli för många cyklar...
https://www.theguardian.com/uk-news...e-graveyard-a-monument-to-industrys-arrogance

0D4FE701-05EA-43E2-862A-F936BF5284DF.jpeg

EEssin sa:
Inte läst hela tråden nu men nej, kulturen kring mtb är tyvärr inte så miljövänlig.För mycket pengar och för lite tid att bry sig om världen verkar det som.

https://m.pinkbike.com/news/the-uci...s-as-official-mountain-bike-partner-2017.html
Det är väl å andra sidan jättebra om de kör Nissan (eller vem Mercedes nu köpt den där pickupen av) istället för nån sån där amerikansk stenålders-pickup där det mesta bränslet rinner rakt igenom utan att ens flytta på bilen..

LBS får ju sina cykeldelar via Postnord också...
1. Postnord - inte alla, men de chaufförer som kör fram och tillbaka med paket flera mil i onödan istället för att leverera direkt hos mottagare eller ombud!
2. Försöka i möjligaste mån beställa cyklar/reservdelar med annan transportör eller handla hos LBS över disk.

Tillbaka
Topp