Hur miljövänlig är cyklingen, egentligen?

körde idag tvärs över sverige. många vindsnurror på västgötaslätten, och på något sätt passar de in där. i fjällen dödar de naturupplevelsen högst effektivt.

men gissningsvis en tredjedel eller mer av dem stod stilla, sannolikt trasiga. den här tekniken lämnar en del att önska.

en tredjedel av sveriges cyklar är säkert också trasiga. ingen bryr sig om dem heller. slit och släng.

miljövänligt sa bull.

Konkret sa:
JTF sa:
Erik O sa:
Och hur många får egentligen tillräcklig motion utan att motionera på fritiden. Några få procent grovarbetare kanske. Mao det bästa är om man kan kombinera motionen med att ta sig dit man ska, alltså cykla eller gå.

Finns nog fler än man tror:
Brevbärare & tidningsbud (gång/cykeldistrikt)
Distributionschaufförer (ej Postnord) med många stopp.
Terminalarbetare (vissa som går mycket, ej truck-Weiron)
Många byggjobbare (utöver grovarbetare)
Sjukhuspersonal med långa transportsträckor till fots.
Cykelbud/cykeltaxi
Hundförare
Civilspanare på plattan. (springa ikapp mysko typer med jeansjacka)
Yrkesjägare
Skogvaktare
Personliga tränare/gympaledare
Idrottslärare

Kanske finns fler.

Försvarets anställda. Polisen, brandkåren.

Nu är det iofs över 10 år sedan jag var avlönad av försvarsmakten, men redan då fanns det en övervikt av personer som hade lagrat sina reserver för svårare tider innanför skinnet och hade svårt att klara cooper testet. Så även där behövs det nog mer fysisk aktivitet .

Jag vet inte, men det kan ju vara så att de står stilla för att de inte kan sälja elen för stunden? Om det är ett överskott behöver det ju regleras. Får man ändå inte vettigt betalt just då är det väl lika bra att spara på lager och sånt genom att stoppa dem. Dessutom tror jag att vissa vindsnurror stoppas vissa klockslag för att de inte ska kasta roterande skuggor på vissa bostäder. Beror väl på väder, solhöjd och så.

.A. sa:
Intressant att det var förarlösa bilar som de jämförde med. Förare och passagerare behöver tydligen ingen syre eller energi under tiden i bilen. Intressant också att moderna bilar tydligen enbart släpper ut koldioxid och inga andra skadliga ämnen. Tänk så bra de blivit på senare år! Inte heller några skadliga småpartiklar.

Nja, lägg till 2g/pers*km i bil, dvs i princip försumbart. Siffrorna de räknade upp hamnade kring 20-40g CO2/personkm på cykel och 120g/km med bil (+5x2g). För 5 pers blir det alltså 100-200g/km för 5 cyklister och 130g för en (snål) bil. Buss=cyklist (bussen 4ggr så effektiv som bilen) och tåget är dubbelt så effektivt som en cyklist (tåg 9g/km baserat på nordisk elmix).

Därmed inte sagt att jag förespråkar bilen och de flesta sitter ju dessutom ensamma i sina 200g/km-SUVar. Själv cyklar/springer/åker rullskidor till jobbet och när jag inte orkar med det blir det 50/50 bil/buss.

marten_larsson sa:
I Sverige är det förbjudet att forska på utvecklingen av kärnkraftsteknik.
Det behövs ingen mer forskning på området, Konkret har redan lösningarna. :)

" Forskningen som kommer att bedrivas på EES i Lund har ingenting med kärnkraft att göra, men
motköpsaffären på 11,3 miljoner euro, omkring 100 miljoner kronor, är till stor del inriktad på Generation IV-kärnkraft.
Regeringen skickade noggranna instruktioner till Vetenskapsrådet om vart pengarna skulle. Och nu åker svenska
forskare till Frankrike för att delta i arbetet med projekt som Astrid, en generation IV-forskningsreaktor som ska bli
klar på 2020-talet. Med sig hem får de en kunskap som industrin eftertraktar."
http://www.greenpeace.org/sweden/Global/sweden/karnkraft/dokument/2014/Farliga Förbindelser.pdf

Senast ändrad:
marten_larsson sa:
.A. sa:
Intressant att det var förarlösa bilar som de jämförde med. Förare och passagerare behöver tydligen ingen syre eller energi under tiden i bilen. Intressant också att moderna bilar tydligen enbart släpper ut koldioxid och inga andra skadliga ämnen. Tänk så bra de blivit på senare år! Inte heller några skadliga småpartiklar.

Nja, lägg till 2g/pers*km i bil, dvs i princip försumbart. Siffrorna de räknade upp hamnade kring 20-40g CO2/personkm på cykel och 120g/km med bil (+5x2g). För 5 pers blir det alltså 100-200g/km för 5 cyklister och 130g för en (snål) bil. Buss=cyklist (bussen 4ggr så effektiv som bilen) och tåget är dubbelt så effektivt som en cyklist (tåg 9g/km baserat på nordisk elmix).

Därmed inte sagt att jag förespråkar bilen och de flesta sitter ju dessutom ensamma i sina 200g/km-SUVar. Själv cyklar/springer/åker rullskidor till jobbet och när jag inte orkar med det blir det 50/50 bil/buss.

Som skrivits förut; är det inte konstigt att man gör ett försök att inkludera livscykelanalys av cyklistens bränsle men samtidigt skiter i det helt för bil och buss.

geologen sa:
fhloston sa:
geologen sa:
Vindkraften byggs fortsatt ut i Sverige. Redan i dag motsvarar vindkraften 25-30 procent av kärnkraften i elproduktion. Det är fullt realistiskt att öka vindkraftens elproduktion flera gånger om. Och som jag påpekat tidigare - vindkraft i kombination med batteriladdning (i elbilar och på sikt kanske även i bostäder) är en svårslagen kombination.

Tyvärr är ju inte vindkraft oproblematisk ur ett ljudmiljö perspektiv, de bullrar duktigt. Jag skulle då inte vilja bo i närheten, eller vandra i fjäll med de där snurrorna.

Jag har hört det argumentet ofta, men alla gånger jag varit i närheten av dem har jag knappt hört dem. Det finns ett visst sus, men jag skulle inte kalla det för buller. Hur som helst ska de inte byggas i nåt större antal nära bebyggelse. Ute till havs och i ödsliga fjällområden, där det är mer stabil tillgång på vind och en högre styrka i snitt på vinden. På stora åkermarker passar de också bra. En försumbar andel av ytan i marknivå försvinner och markägaren kompenseras lätt med vinsten från elproduktionen. Betande boskap eller odling påverkas inte mer än av om det hade varit ett stenblock eller ett tjockt träd på samma plats.

Det är ett lågfrekvent ”mullrande” som hörs på flera kilometer i skogig och kuperad terräng. Över en slätt ännu längre bort. Stoppen låter extra. Just lågfrekventa ljud lär vara skadliga för hälsan. Källa på det? Säkert. Hur djuren påverkas vet jag inte, men det är nog mer än av ett träd.

marten_larsson sa:
.A. sa:

Det känns orimligt att räkna på en energiåtgång 10-20 gånger för cyklisten jämfört med bilisten. Men, som sagt, allt är inte koldioxid.

Om man ska göra en ordentlig jämförelse borde motsvarande ansträngning vid annat tillfälle räknas in för bilisten.

Personligen tycker jag det framstår som mycket tveksamt att försöka framställa cykling som mindre miljövänligt än bilåkande. Snart kommer någon på att löpträning enligt samma räknesätt är en gedigen miljöbov.

Det är just därför det inte finns några motorvägar i Sverige, för de låter inte. Det är också därför det inte finns motortrafik i stan, för att det låter. Jag bor intill en vindpark som producerar el för 60000 villor. Och nog fan låter vinden, havet, naturen och tystnaden långt mer.

Konkret sa:
Men tjenare.
Tror du man kan bygga nya reaktorer i Sverige?

Saxat från Wikipedia

Kärnkraften i Sverige har varit omdebatterad sedan Harrisburgolyckan 1979. Året därpå hölls en folkomröstning om kärnkraften i Sverige där vinnande linjen blev att kärnkraften skulle "avvecklas i den takt som är möjlig med hänsyn till behovet av elektrisk kraft för upprätthållande av sysselsättning och välfärd" och att "ingen ytterligare kärnkraftsutbyggnad skall förekomma."
"Trots att folket 1980 röstade för en avveckling av kärnkraften till år 2010 beslutade riksdagen samma år att
istället för att avveckla densamma tillåta en nybyggnation. Att kärnkraften inte skulle avvecklas 2010 hade
naturligtvis varit uppenbart sedan länge." /Greenpeace

Nu vet jag inte om omröstningen var bindande eller inte, men det spelar kanske inte så stor roll.
Nu var det ju folket som fick säga sitt, men folket bestämmer som bekant inte i Sverige, utan det gör politikerna. Folket anses för dumma för det, de skall "bara" kunna bedöma framtiden 4 år framåt, medan politikerna jobbar mer kortsiktigt.

Oavsett det så hade industrin, om den velat, kunna fortsätta med investeringar i befintliga verk. Men nu har tiden sprungit ikapp och andra tekniker är vettigare att satsa på, både ur miljösynpunkt (knappast drivande) och ur ett ekonomiskt perspektiv.

Det var ju ett tag sedan och minnet kort, men enligt Wikipedia så gick alla alternativ ut på att lägga ned kärnkraftverken, fast med olika tidsperspektiv. Jag tillhörde för övrigt inte linje 3 om det nu har något betydelse. Jag skulle vilja se mer forskning kring fusion istället.

Konkret sa:
Hmm okej. Det var ju ett jävla liv om co2 alldeles nyss.
Co2 dödar långt långt fler människor än uran från kärnkraftverk förövrigt. 600000 om året dör i co2 relaterade sjukdomar bara i Indien sa dom på kloter i p1 idag.
Det dör sannolikt inte ens 600 utav uran från kärnkraftverk i Indien.
Jag antar att du tänker på luftföroreningar från kolkraftverken (vilket inte handlar om CO2). Nu verkar indierna tänkt om, stoppar redan påbörjade nybyggen av kolkraftverk, och satsar på solceller istället, bl.a. för att det är billigare.
Kärnkraft är säker (den vanliga driften), ända till den blir väldigt osäker. Avfallet däremot verkar vara ett konstant problem.
Det jag opponerar mig emot är att du framställer kärnkraften som miljövänlig.

Varför citeras Greenpeace som nån slags faktabank? Det är en intresseorganisation (som t.o.m. använder sig av kriminella metoder av och till) och har naturligtvis en agenda bakom den "fakta" de sprider.

Folkomröstningen om kärnkraften är väl ett skolboksexempel på hur man inte ska arrangera en folkomröstning!?

Dessutom innebar väl alla tre alternativen att man skulle avveckla och att byggande av ytterligare reaktorer var inte ett alternativ. Frågan var mer hur/när avveckling skulle ske. Dessutom bakades ägandefrågan kring elproduktion in i det hela. Nu tror jag inte ett alternativ med att kärnkraft för all framtid eller utbyggd kärnkraft fått så många röster, men att hänvisa tillfolkomröstning och hävda att folket i den gav besked att de ville avveckla kärnkraften är väl lite tveksamt!?

geologen sa:
ooms sa:
Varför citeras Greenpeace som nån slags faktabank?

Det som står i citatet är ju sant.
Ja? Det jag frågade var varför man hänvisar till Greenpeace, att det som stod är sant vet väl de flesta allmänbildade personer i Sverige. Således ingen som helst anledning att hänvisa till en halvkriminell organisation som "källa" och därmed de dem cred som nån slags "faktabank".

Senast ändrad:
kais01 sa:
men gissningsvis en tredjedel eller mer av dem stod stilla, sannolikt trasiga. den här tekniken lämnar en del att önska.

Antingen så blåste det för lite eller så råkade du se en riktigt dårlig vindpark. En tredjedel av vindturbinerna är normalt inte trasiga och det är inget direkt problem med tekniken i moderna vindturbiner.

det verkade blåsa lagom för resten av snurrorna, och det var många parker.

det här är något jag även lagt märke till vid tidigare liknande resor. i somras var det dock bättre fart, säkert nio av tio var igång. såg det som ett undantag, för det är inte så det brukar se ut.

enligt folk på insidan är det ändå betydande problem med drifttiden på dessa anläggningar. det kan ju vara så enkelt att man får för dåligt betalt vissa tider. vore det direkt lönsamt att ha dem igång skulle eventuella problem gärna åtgärdas raskt.

Jag vet självklart inte varför du såg det då såg men det är ju tex möjligt att vinden var på gränsen till tillräklig och vinden kan variera en del över en vindpark.

Jag är väl sån någorlunda insatt och har sett på data från några vindparker och där fungerar iallafall turbinerna för det mesta och det har definitivt inte varit 33% av dem som inte har fungerat vid samma tidspunkt någon gång.

Jag har precis köpt en till bil för att köra cykeln till cyklingen. En liten skåpbil blev det. Sjukt skönt att slippa krångla med dragkrokstället på den andra bilen.

NickPick sa:
Alfakrull sa:
Luktapåblommorna sa:
Miss Lycka sa:
Det är rätt många fåglar som blir vingklippa av snurrorna.

Därför det inte finns flygplan.
Det är ändå skönt att flygplan inte finns, jag har förstått att de skulle vara ett enormt miljöproblem om de gjorde det.

<tänk vad inrikesflygresorna skulle minska om bara kontorister kunde hålla skypemöten istället.

Tydligen blir flygresor miljövänliga så länge en bara köper en plastpåse till alla sina inköp i olika butiker.

Luktapåblommorna sa:
NickPick sa:
Alfakrull sa:
Luktapåblommorna sa:
Miss Lycka sa:

Det är ändå skönt att flygplan inte finns, jag har förstått att de skulle vara ett enormt miljöproblem om de gjorde det.

<tänk vad inrikesflygresorna skulle minska om bara kontorister kunde hålla skypemöten istället.

Tydligen blir flygresor miljövänliga så länge en bara köper en plastpåse till alla sina inköp i olika butiker.

Och räknar man riktigt noga på det så kan man säkert få det till att bli mer miljövänligt än att cykla bara man packar folk i planet riktigt tätt.

Erik O sa:
Luktapåblommorna sa:
NickPick sa:
Alfakrull sa:
Luktapåblommorna sa:
Miss Lycka sa:

Och räknar man riktigt noga på det så kan man säkert få det till att bli mer miljövänligt än att cykla bara man packar folk i planet riktigt tätt.
Man måste sitta bredbent på cykeln för att kalkylen ska gå ihop också va?

Felet med kraftverken är att varken de eller föroreningarna stannar hos förbrukarna, utan lastas över på trevligare grannar. Vilka sedan gladeligen skrattas åt.

Bengt-re sa:
Konkret sa:
JTF sa:
Erik O sa:
Och hur många får egentligen tillräcklig motion utan att motionera på fritiden. Några få procent grovarbetare kanske. Mao det bästa är om man kan kombinera motionen med att ta sig dit man ska, alltså cykla eller gå.

Cykelbud/cykeltaxi
Hundförare
Yrkesjägare
Skogvaktare
Idrottslärare

Kanske finns fler.

Nu är det iofs över 10 år sedan jag var avlönad av försvarsmakten, men redan då fanns det en övervikt av personer som hade lagrat sina reserver för svårare tider innanför skinnet och hade svårt att klara cooper testet. Så även där behövs det nog mer fysisk aktivitet .

FM-anställda utgör väl en ganska heterogen grupp? Finns allt från logistiker till de som är mer intresserade av fysisk träning

Alfakrull sa:
Erik O sa:
Luktapåblommorna sa:
NickPick sa:
Alfakrull sa:
Luktapåblommorna sa:
Miss Lycka sa:

Man måste sitta bredbent på cykeln för att kalkylen ska gå ihop också va?

Äntligen! =)

Gustafsson1 sa:
Bengt-re sa:
Konkret sa:
JTF sa:
Erik O sa:

Cykelbud/cykeltaxi
Hundförare
Yrkesjägare
Skogvaktare
Idrottslärare

Kanske finns fler.

FM-anställda utgör väl en ganska heterogen grupp? Finns allt från logistiker till de som är mer intresserade av fysisk träning

Självklart. Var lite det jag menade.

Luktapåblommorna sa:
NickPick sa:
Alfakrull sa:
Luktapåblommorna sa:
Miss Lycka sa:

"En bara köper en". Det låter ju inte så bra. "Så länge man bara köper en" eller "så länge du bara köper en plastpåse" låter bättre

Angående transport så är det ju längden på transporten som ofta är det viktigaste. Att transportera sig långt är varken bra med el-bil, tåg eller cykel.

NickPick sa:
Brakastruten sa:
När ekonomifrågan är mer intressant än miljön: http://cykelklubben.se/cykelklubben/blog/blog_read.asp?UserID=1076&BlogItem=3571

Ändå med viss igenkänning?

Absolut!
Det finns ju lite olika steg: Snål = bang for buck. Låg budget = alla har inte råd. Köper något bra då det "inte ska sitta i materialet" = "har råd".
Varför åker folk Porsche när det finns Dacia?
+1
Låt folk handla om de har råd. Den där typen av inlägg (länkade blogginlägget fr 2007) kommer oftast från jante som inte själv har råd att köpa det han vill ha; den kungliga svenska avundsjukan helt enkelt.
Och om det som nu i tråden handlar om miljön, så vetefan om det är på en massa Mallorca-resor pengarna ska läggas istället för på cykeln...

Och det var just det. Om man läser långsamt tillräckligt och inte så snarstucket. Då faller präktigheten ändå, i slutänden.

ooms sa:
Ja? Det jag frågade var varför man hänvisar till Greenpeace, att det som stod är sant vet väl de flesta allmänbildade personer i Sverige. Således ingen som helst anledning att hänvisa till en halvkriminell organisation som "källa" och därmed de dem cred som nån slags "faktabank".
Det var jag som tog Greenpeace som källa två gånger. Det var den första källa som innehöll det jag letade efter när jag googlade. Kanske fel av mig och jag ber om ursäkt om du blev upprörd.
Att söka fakta på nätet är inte helt lätt. Vem skall man tro på? Alla har sin agenda, och vrider "sanningen" till sin fördel.
Den artikel som jag hänvisade till innehöll källhänvisningar, vilka jag inte följt upp. Men de verkade trovärdiga (ex.vis. protokoll vid regeringssammanträde). Iofs misstror jag politiker också, de är specialister på att förvrida sanningen.
Själv har jag ingen som helst koppling till Greenpeace, även om jag tycker att de gjort ett och annat vettigt genom åren.

Brakastruten sa:
Felet med kraftverken är att varken de eller föroreningarna stannar hos förbrukarna, utan lastas över på trevligare grannar. Vilka sedan gladeligen skrattas åt.
Tänker du på polackerna? Kolkraft?
Kärnkraft och avfallet?
Eller på vindsnurrorna. De står ju många gånger lokalt, med lokala förbrukare.

.A. sa:
Det känns orimligt att räkna på en energiåtgång 10-20 gånger för cyklisten jämfört med bilisten. Men, som sagt, allt är inte koldioxid.

Om man ska göra en ordentlig jämförelse borde motsvarande ansträngning vid annat tillfälle räknas in för bilisten.

Personligen tycker jag det framstår som mycket tveksamt att försöka framställa cykling som mindre miljövänligt än bilåkande. Snart kommer någon på att löpträning enligt samma räknesätt är en gedigen miljöbov.

Orimligt kan du tycka men det stämmer nog tämligen väl. Patienter som klarar leva ett "normalt stillsamt liv" kan ligga på en max syreupptagningsförmåga på 15ml O2/kg. Enligt diverse kalkylatorer på nätet ligger vilometabolismen på en 75kgs man, 35 år, på 70kcal/h. När man cyklar är 600kcal/h inte alls orimligt (enl kalkylatorer 750/h inkl vilometabolism dvs +675). Så en faktor 10 på energiåtgången är inte orimligt och sedan var det då den ökade behovet av mat.

Löpning ligger på minst dubbla energiåtgången per km. Själv brukar jag hinna 14km/h i distansfart och ligger runt 900kcal/h. Att jämföra med cykel där jag snittar >33km vid samma förbrukning. Med detta menar jag inte att man ska sluta träna eller köra bil överallt. Men bilen producerar mindre koldioxid jämfört med 5 löpare. Det är fakta.

marten_larsson sa:
.A. sa:

Orimligt kan du tycka men det stämmer nog tämligen väl. Patienter som klarar leva ett "normalt stillsamt liv" kan ligga på en max syreupptagningsförmåga på 15ml O2/kg. Enligt diverse kalkylatorer på nätet ligger vilometabolismen på en 75kgs man, 35 år, på 70kcal/h. När man cyklar är 600kcal/h inte alls orimligt (enl kalkylatorer 750/h inkl vilometabolism dvs +675). Så en faktor 10 på energiåtgången är inte orimligt och sedan var det då den ökade behovet av mat.

Löpning ligger på minst dubbla energiåtgången per km. Själv brukar jag hinna 14km/h i distansfart och ligger runt 900kcal/h. Att jämföra med cykel där jag snittar >33km vid samma förbrukning. Med detta menar jag inte att man ska sluta träna eller köra bil överallt. Men bilen producerar mindre koldioxid jämfört med 5 löpare. Det är fakta.
Även om du räknar in embodied energy, dvs energiåtgång när bilen byggdes och dess råvaror extraherades, processades, transporterades, etc?

marten_larsson sa:
Men bilen producerar mindre koldioxid jämfört med 5 löpare. Det är fakta.

Bilen producerar också kolmonoxid och andra otrevligheter. Dessutom är bränslet fossilt, det är den stora skillnaden. Det vi människor sätter i oss har på ett eller annat sätt främjat fotosyntes.

Tillbaka
Topp