Luthman Photography
Aktiv medlem
Hur miljövänlig är cyklingen, egentligen?
heklamama sa:Luthman Photography sa:Jag vet ju redan vart den här diskussionen kommer att hamna, men jag kan inte riktigt hålla mig ändå, så:
..... Frågan är, hur miljövänligt är vårt cyklande? Inte i relation till annat utan för sig själv?
Just det det var det som var frågan.
Har försökt att förstå hur något kan vara miljövänligt för sig själv. Men inte lyckats.
Om man isolerar något från allt annat så har det väl inte längre någon miljö att förhålla sig till?
Eller har jag fel.
Jag kan inte heller svara på frågan eller hänvisa till utredningar och forskning.
Men det här med miljö verkar vara svåra grejjor.
Vi tänker oss att det handlar om att vara sparsam med resurser och att inte frigöra giftigt skräp.
Då blir det lite enklare.
Mindre är bättre.
ok?
Alltså:
För att tillverka en ny cykel måste man använda material.
Material som är förädlat i en lång kedja.
Typ: gräva upp mineral ur marken - Anrika - bearbeta Transportera
Det går åt resurser och energi förbrukas.
Ju längre kedja ju mer "friktion", typ restmaterial och energi i former vi inte utnyttjar (ex vis värme).
Kedjan börjar inte med att vi gräver upp / hugger ner / samlar in materialet.
Olja tar lång tid och mycket energi på sig att bildas, det består "typ" av Dinosaurier som pressats ihop med stort tryck under lång tid.
Trä bildas "typ" ur luften genom fotosyntes.
Mindre resursanvändning är bättre.
Om vi relaterar cyklar till sig själva så skulle jag vilja mena att mindre cyklar är miljövänligare än större om allt annat är lika.
Typ om vi betraktar två identiska racercyklar i två storlekar säg 48 cm och 56 cm, då kommer 48an att vara miljövänligare då den förbrukat aningens mindre energi och resurser i alla led.
Ok
Då jämför vi bilar och cyklar.
Sveriges mest köpta bil är väl typ Volvo V70?
En sådan väger 2210 kg.
2210 kg representerar då det som blir över när vi förädlat och transporterat den till bilförsäljaren.
En svensk normalcykel, säg en Monark Karin, väger in på 17 kg.
Det går alltså 130 Karin på en V70.
Jag gissar att om man räknar alla förluster i varje förädlings steg får man ett större tal.
Men som sagt i relation till sig själv är mindre och färre och mer sällan bättre.
Typ?
Jag tror att det blev någon form av missförstånd här. Min tanke var alltså att fokusera på cykelbranschen. Inte jämföra den med andra (vilket gör att man lättare bara pekar finger åt andra istället för att vara självkritisk). Själva poängen var att försöka få fram om det finns någon form av forskning på de material som används frekvent i cykelbranschen som har påverkan på miljön. Finns det t.ex. ftalater i däcken/slangarna som borde kunna bytas ut mot annat. Smörjmedel, rengöringsmedel, kläder osv.