Miss Lycka
Ny medlem
Hur miljövänlig är cyklingen, egentligen?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
+1Erik O sa:Spårvagnarna i Göteborg har sina sidor men när det gäller backar brukar de klara sig bättre än bussarna när det blir halt.
JTF sa:+1Erik O sa:Spårvagnarna i Göteborg har sina sidor men när det gäller backar brukar de klara sig bättre än bussarna när det blir halt.
De har ju sandspridare framför drivhjulen vilket vanliga bussar saknar.
surefire sa:Hur mycket måste man plantera för att kompensera CO2 utsläpp från ett långpass?
Jag tror att den har spårat ur,ja tråden ;)jonja sa:JTF sa:+1Erik O sa:Spårvagnarna i Göteborg har sina sidor men när det gäller backar brukar de klara sig bättre än bussarna när det blir halt.
De har ju sandspridare framför drivhjulen vilket vanliga bussar saknar.
Och vad hindrar bussarna att också ha det? Tekniken finns redan för timmerbilar.
geologen sa:Som rekreationsredskap/idrottsredskap tillhör nog cykeln ett av de sämre alternativen.
ooms sa:Speciellt om cykeln baxas in i en bil för att transporteras 15-20km till skogen/leden... Då är det ju självmål om man sedan slår sig för bröstet och kallar sig miljövänlig, etc.
GoranS sa:Om Sverige ökar elbehovet genom fler elbilar kommer vi antingen att behöva spara ihop till den elen via effektiviseringar/minskad förbrukning eller genom att exportera mindre el (eller importera mer om det är ett sånt år). Därmed kan man tänka sig att Tyskland som väl är ett av de länder som importerar el från Sverige får mindre el och därmed för att kompensera för det producerar med kolkraftsel. Om detta inträffar har man netto bytt ut förbränning av olja i bilar i Sverige med elproduktion i kolkondenskraftverk i Tyskland.
GuessWho sa:geologen sa:Som rekreationsredskap/idrottsredskap tillhör nog cykeln ett av de sämre alternativen.
Jämfört med vad?
På vilket sätt ?
Skulle man ta en nöjestur med bil eller motorcykel så bör det inte vara bättre ur miljösynpunkt än en nöjestur med cykel.
Har du båt så måste du hyra kranbil för att få den i/ur vattnet.
Har du häst måste den matas även när du inte rider.
Om de är billigare att driva än tyska kolkraftverk borde vi väl i så fall dra igång dessa och konkurrera ut lite tysk kolkraft redan idag!?marten_larsson sa:Med tanke på att det finns gasturbiner som står stilla och gjort så i något år (i princip) så borde det inte finnas något behov av kolkraft.
Källa: Person som arbetat på General Electric som driftchef på ett verk i södra landsänden.
Nu tror jag att tyska kolkraftverk är betydligt renare än vad motsvarande förbränning i bilar åstadkommer. Men det är bara vad jag tror.GoranS sa:Om detta inträffar har man netto bytt ut förbränning av olja i bilar i Sverige med elproduktion i kolkondenskraftverk i Tyskland.
Kärnkraftverk är ju något av det skitigaste man kan komma på. Om du nu inte tänker på fussion.Konkret sa:Alt är att man bygger minst två nya kärnkraftverk. Det mest miljövänliga alternativet som finns.
Kom att tänka på bottenfärger.mv70 sa:Enligt miljöpartisten battericykel för miljöns bästa.
En stor del av bilens buller kommer från däcken, och vindbrus. Lite beroende på fart givetvis.geologen sa:Bilens stora miljöproblem är lokala utsläpp och buller, och båda löser man med elbil.
Fältprästen sa:Kärnkraftverk är ju något av det skitigaste man kan komma på. Om du nu inte tänker på fussion.Konkret sa:Alt är att man bygger minst två nya kärnkraftverk. Det mest miljövänliga alternativet som finns.
Fältprästen sa:En stor del av bilens buller kommer från däcken, och vindbrus. Lite beroende på fart givetvis.geologen sa:Bilens stora miljöproblem är lokala utsläpp och buller, och båda löser man med elbil.
Elbilar är inte speciellt tysta när de har lite fart.
Redan en stad utan lastbilsdieslar skulle vara mkt tystare. De lever om för jävligt jmf med bilbensinare.geologen sa:Fältprästen sa:En stor del av bilens buller kommer från däcken, och vindbrus. Lite beroende på fart givetvis.geologen sa:Bilens stora miljöproblem är lokala utsläpp och buller, och båda löser man med elbil.
Helt riktigt, men i tätbebyggda områden, där bullret orsakar problem, är farten oftast i det lägre spannet (än mer i framtiden än i dag). Så en stad med enbart elbilar kommer att vara mycket tystare.
geologen sa:Fältprästen sa:En stor del av bilens buller kommer från däcken, och vindbrus. Lite beroende på fart givetvis.geologen sa:Bilens stora miljöproblem är lokala utsläpp och buller, och båda löser man med elbil.
Helt riktigt, men i tätbebyggda områden, där bullret orsakar problem, är farten oftast i det lägre spannet (än mer i framtiden än i dag). Så en stad med enbart elbilar kommer att vara mycket tystare.
geologen sa:Buller är kumulativt. Ljudet från lederna kan åtgärdas med "tyst" asfalt (det gör en otrolig skillnad!), högre bullerbarriärer, sänkta farter. Och även där kommer komponenten motorbuller att minska ju fler elbilar det blir.
Jag konstaterade bara vad effekten blev. Det låg ingen värdering i om det var bra eller dåligt.Fältprästen sa:Nu tror jag att tyska kolkraftverk är betydligt renare än vad motsvarande förbränning i bilar åstadkommer. Men det är bara vad jag tror.GoranS sa:Om detta inträffar har man netto bytt ut förbränning av olja i bilar i Sverige med elproduktion i kolkondenskraftverk i Tyskland.
Erik O sa:Tyst asfalt har man väl väldigt stora problem med att få till på ett rimligt hållbart sätt.
Men motorvägarna kommer inte att fartsänkas och bullerstaket dämpar bara direktljud. I helt stillastående kall vinterluft färdas det bullret kilometervis. Satt och åt frukost mitt ute på Järvafältet en sån morgon och både E18 och E4 hördes hur bra som helst. Inte vad man hade tänkt sig.Erik O sa:Bättre bullerbarriärer och sänkta farter kan göra stor skillnad.
jonja sa:Men motorvägarna kommer inte att fartsänkas och bullerstaket dämpar bara direktljud. I helt stillastående kall vinterluft färdas det bullret kilometervis. Satt och åt frukost mitt ute på Järvafältet en sån morgon och både E18 och E4 hördes hur bra som helst. Inte vad man hade tänkt sig.Erik O sa:Bättre bullerbarriärer och sänkta farter kan göra stor skillnad.
jonja sa:Men motorvägarna kommer inte att fartsänkas och bullerstaket dämpar bara direktljud. I helt stillastående kall vinterluft färdas det bullret kilometervis. Satt och åt frukost mitt ute på Järvafältet en sån morgon och både E18 och E4 hördes hur bra som helst. Inte vad man hade tänkt sig.Erik O sa:Bättre bullerbarriärer och sänkta farter kan göra stor skillnad.
Erik O sa:jonja sa:Nej det är sant. Inte kommer det att sänkas några farter på de stora lederna inte.
Som sagt, fartgränserna har sänkts där under det dryga årtionde jag har bott i Gbg och det är fullt möjligt att de sänks ytterligare.
Erik O sa:Vilka större trafikleder har farten sänkts på? Jag tycker det verkar vara 70 generellt över hela stan.
Luthman Photography sa:Jag vet ju redan vart den här diskussionen kommer att hamna, men jag kan inte riktigt hålla mig ändå, så:
..... Frågan är, hur miljövänligt är vårt cyklande? Inte i relation till annat utan för sig själv?
heklamama sa:Olja tar lång tid och mycket energi på sig att bildas, det består "typ" av Dinosaurier som pressats ihop med stort tryck under lång tid.
GoranS sa:Så miljöpartister har alltså samtliga XS-ramar, kortast möjliga styrstam och sadeln sittande direkt vid överröret för att kunna minska sadelstolpslängden? ;-)