Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Konkret sa:.A. sa:Konkret sa:.A. sa:Konkret sa:Fältprästen sa:Kärnkraftverk är ju något av det skitigaste man kan komma på. Om du nu inte tänker på fussion.Konkret sa:Alt är att man bygger minst två nya kärnkraftverk. Det mest miljövänliga alternativet som finns.
Nej. Att gräva fram uran har en miljöpåverkan. Att driva kärnkraftverk har nästan ingen miljöpåverkan.
Förrän avfallet ska tas om hand.
Hade man investerar i kärnkraftverk i Sverige hade vi kunnat utvinna avfallet en gång till istället för att begrava det.
Men eftersom det finns folk som inte tänker längre än vad näsan räcker och gärna fifflar bort andra människors pengar så lägger vi pengar på att begrava avfallet istället.
Hur tror du att ett vindkraftverk står kvar?
Stål och betong, en stor miljöpåverkan där.
Hur tror du man tillverkar solceller?
Och sedan är avfallet ofarligt?
Nej men kärnkraftverk är fortfarande renare än både vind och solkraft.
Erik O sa:Konkret sa:.A. sa:Konkret sa:.A. sa:Konkret sa:Fältprästen sa:Kärnkraftverk är ju något av det skitigaste man kan komma på. Om du nu inte tänker på fussion.Konkret sa:Alt är att man bygger minst två nya kärnkraftverk. Det mest miljövänliga alternativet som finns.
Nej. Att gräva fram uran har en miljöpåverkan. Att driva kärnkraftverk har nästan ingen miljöpåverkan.
Hade man investerar i kärnkraftverk i Sverige hade vi kunnat utvinna avfallet en gång till istället för att begrava det.
Men eftersom det finns folk som inte tänker längre än vad näsan räcker och gärna fifflar bort andra människors pengar så lägger vi pengar på att begrava avfallet istället.
Och det är något du har räknat ordentligt på eller är det en killgissning?
Hade man nu redan inom branschen från början tänkt längre än näsorna räcker så hade man kanske som du säger "kunnat utvinna avfallet en gång till". Nu lyckades man inte tänka så långt.Konkret sa:Hade man investerar i kärnkraftverk i Sverige hade vi kunnat utvinna avfallet en gång till istället för att begrava det.
Men eftersom det finns folk som inte tänker längre än vad näsan räcker
kais01 sa:det andra delen av ditt resonemang får du gärna utveckla Erik. 90 procent verkar vara singelolyckor att man plötsligt skull bemästra underlag och eventuella hinder bättre när det blir fler cyklister är lite svårt att greppa.
Konkret sa:Erik O sa:Konkret sa:.A. sa:Konkret sa:.A. sa:Konkret sa:Fältprästen sa:Kärnkraftverk är ju något av det skitigaste man kan komma på. Om du nu inte tänker på fussion.Konkret sa:Alt är att man bygger minst två nya kärnkraftverk. Det mest miljövänliga alternativet som finns.
Och det är något du har räknat ordentligt på eller är det en killgissning?
http://www.landskogsbruk.se/skog/vattenfall-karnkraft-renare-an-vind-el/
En part i målet kommer med "sanningen". :)Konkret sa:
heklamama sa:Nu är vi rätt långt från ämnet.
Men jag slänger på en pinne på brasan så länge det varar.
Undra vilken kostnad de har beräknat för att hålla koll på avfallet per år i 100000 år. Kan inte vara många kronor...
Ett annat litet bekymmer med kärnkraft är ju att det går att använda till läskiga grejjor.
Är ju lite kontroversiellt vilka stater som skall få syssla med det å så.
Jag tänker att på 100000 år kan man ju tänka sig att det dyker upp lite slemma snubbar som kan tänka sig att handla med lite kärnavfall om man säger.
JTF sa:
Du kan ju inte inte räkna påverkan från tillverkningen (och anläggande av infrastruktur). Visst på befintliga prylar är det en redan gjord påverkan men saker byts ju ut över tid.marten_larsson sa:I Sverige är det förbjudet att forska på utvecklingen av kärnkraftsteknik. Det finns reaktortyper där man kan neutralisera avfallet men man bygger inte dem(måhända för att man inte hittat alla lösningar eller för att de inte lönar sig ekonomiskt men finns inget som säger att man inte kan lösa dessa hinder). För mig känns det rätt idiotiskt att inte göra det, hellre en dålig* reaktor som åtminstone utvinner del av energin och blir av med avfallet än att lagra det i tusentals år. Men det är bara jag.
*dålig = ineffektiv men ändå säker
Ang cyklings miljövänlighet så slår det en bil med ensam förare men om alla bilar varit fulla är det nog så att det inte är så miljövänligt längre. Bussar, tåg och spårvagn är mer miljövänligt (inte inräknat tillverkningspåverkan) om mina beräkningar på ökat matintag per cyklad km stämmer.
marten_larsson sa:I Sverige är det förbjudet att forska på utvecklingen av kärnkraftsteknik. Det finns reaktortyper där man kan neutralisera avfallet men man bygger inte dem(måhända för att man inte hittat alla lösningar eller för att de inte lönar sig ekonomiskt men finns inget som säger att man inte kan lösa dessa hinder). För mig känns det rätt idiotiskt att inte göra det, hellre en dålig* reaktor som åtminstone utvinner del av energin och blir av med avfallet än att lagra det i tusentals år. Men det är bara jag.
*dålig = ineffektiv men ändå säker
Ang cyklings miljövänlighet så slår det en bil med ensam förare men om alla bilar varit fulla är det nog så att det inte är så miljövänligt längre. Bussar, tåg och spårvagn är mer miljövänligt (inte inräknat tillverkningspåverkan) om mina beräkningar på ökat matintag per cyklad km stämmer.
Fältprästen sa:Hade man nu redan inom branschen från början tänkt längre än näsorna räcker så hade man kanske som du säger "kunnat utvinna avfallet en gång till". Nu lyckades man inte tänka så långt.Konkret sa:Hade man investerar i kärnkraftverk i Sverige hade vi kunnat utvinna avfallet en gång till istället för att begrava det.
Men eftersom det finns folk som inte tänker längre än vad näsan räcker
Det är väl bara att investera på nu om man vill. Problemet är ju att industrin själva inte vill stå för alla kostnader utan fortsatt sponsring. Och att andra energislag börjar bli/har blivit billigare. Och oerhört mycket renare.
Kineserna t.ex. håller ju på att bygga motsvarande 200 kärnkraftverk, fast med solceller istället.
Nej, jag säger inte att solceller inte har någon miljöpåverkan.
Fältprästen sa:En part i målet kommer med "sanningen". :)Konkret sa:
Koldioxidutsläppen är ganska ointressanta i sammanhanget skulle jag säga, om man samtidigt producerar ett av världens giftigaste ämnen och inte vet hur man skall ta hand om det. Lägg därtill risken att man inte ens hinner ta hand om det, vilket vi ju vet har hänt mer än en gång.
Konkret sa:Ändå är det Sveriges näst största energikälla slagen med vattenkraften med några futtiga procent .
.A. sa:Konkret sa:Ändå är det Sveriges näst största energikälla slagen med vattenkraften med några futtiga procent .
Ska man vara lite makaber så slog vattenkraften även kärnkraften i Fukushima. Oklart med hur många procent.
Konkret sa:Fältprästen sa:En part i målet kommer med "sanningen". :)Konkret sa:
Koldioxidutsläppen är ganska ointressanta i sammanhanget skulle jag säga, om man samtidigt producerar ett av världens giftigaste ämnen och inte vet hur man skall ta hand om det. Lägg därtill risken att man inte ens hinner ta hand om det, vilket vi ju vet har hänt mer än en gång.
Hmm okej. Det var ju ett jävla liv om co2 alldeles nyss.
Co2 dödar långt långt fler människor än uran från kärnkraftverk förövrigt. 600000 om året dör i co2 relaterade sjukdomar bara i Indien sa dom på kloter i p1 idag.
Det dör sannolikt inte ens 600 utav uran från kärnkraftverk i Indien.
Erik O sa:Konkret sa:Fältprästen sa:En part i målet kommer med "sanningen". :)Konkret sa:
Hmm okej. Det var ju ett jävla liv om co2 alldeles nyss.
Co2 dödar långt långt fler människor än uran från kärnkraftverk förövrigt. 600000 om året dör i co2 relaterade sjukdomar bara i Indien sa dom på kloter i p1 idag.
Det dör sannolikt inte ens 600 utav uran från kärnkraftverk i Indien.
Alltså jag tror att co2-utsläpp är dåliga för att de bidrar till klimatförändringar, men vad menar du med co2-relaterade sjukdomar egentligen.
+1geologen sa:Vindkraften byggs fortsatt ut i Sverige. Redan i dag motsvarar vindkraften 25-30 procent av kärnkraften i elproduktion. Det är fullt realistiskt att öka vindkraftens elproduktion flera gånger om. Och som jag påpekat tidigare - vindkraft i kombination med batteriladdning (i elbilar och på sikt kanske även i bostäder) är en svårslagen kombination.
Den stora potentialen är ju till havs. Skapar dessutom väldigt livskraftiga lokala ekosystem eftersom det inte går att köra en trål rakt igenom längre..ooms sa:+1geologen sa:Vindkraften byggs fortsatt ut i Sverige. Redan i dag motsvarar vindkraften 25-30 procent av kärnkraften i elproduktion. Det är fullt realistiskt att öka vindkraftens elproduktion flera gånger om. Och som jag påpekat tidigare - vindkraft i kombination med batteriladdning (i elbilar och på sikt kanske även i bostäder) är en svårslagen kombination.
Smacka upp vindkraftverk på varenda liten kobbe längs hela västkusten, helst ännu tätare så båtfolket får åka slalom mellan dem!
Och så kan man motorisera en del vindkraftverk med solceller, så geologen kan fortsätta segla omkring med båten även när det råder stiltje. :-)ooms sa:+1geologen sa:Vindkraften byggs fortsatt ut i Sverige. Redan i dag motsvarar vindkraften 25-30 procent av kärnkraften i elproduktion. Det är fullt realistiskt att öka vindkraftens elproduktion flera gånger om. Och som jag påpekat tidigare - vindkraft i kombination med batteriladdning (i elbilar och på sikt kanske även i bostäder) är en svårslagen kombination.
Smacka upp vindkraftverk på varenda liten kobbe längs hela västkusten, helst ännu tätare så båtfolket får åka slalom mellan dem!
ooms sa:+1geologen sa:Vindkraften byggs fortsatt ut i Sverige. Redan i dag motsvarar vindkraften 25-30 procent av kärnkraften i elproduktion. Det är fullt realistiskt att öka vindkraftens elproduktion flera gånger om. Och som jag påpekat tidigare - vindkraft i kombination med batteriladdning (i elbilar och på sikt kanske även i bostäder) är en svårslagen kombination.
geologen sa:Vindkraften byggs fortsatt ut i Sverige. Redan i dag motsvarar vindkraften 25-30 procent av kärnkraften i elproduktion. Det är fullt realistiskt att öka vindkraftens elproduktion flera gånger om. Och som jag påpekat tidigare - vindkraft i kombination med batteriladdning (i elbilar och på sikt kanske även i bostäder) är en svårslagen kombination.
Erik O sa:Nu finns det ju en massa andra länder som håller på med kärnkraft. Det forskas ju en hel del på bridreaktorer i världen men det finns verkligen ingen enkel lösning där man kan använda kärnavfall för att få energi och helt få bort avfallet. Hade det funnits det hade det såklart funnits massa kommersiella reaktorer i drift.
Nu har jag inte sett dina beräkningar om matintag men jag tror inte dom är rätt.
marten_larsson sa:Erik O sa:Nu finns det ju en massa andra länder som håller på med kärnkraft. Det forskas ju en hel del på bridreaktorer i världen men det finns verkligen ingen enkel lösning där man kan använda kärnavfall för att få energi och helt få bort avfallet. Hade det funnits det hade det såklart funnits massa kommersiella reaktorer i drift.
Nu har jag inte sett dina beräkningar om matintag men jag tror inte dom är rätt.
Nu orkade jag inte räkna själv men det gjorde läsarna på NyTeknik åt mig istället.
https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/koldioxidutslappen-nar-man-cyklar-6369452
Slutsats: Cykla om du tänkt köra själv men fyller du bilen är det bättre för miljön (förutsatt att du har en hyggligt snål bil och att du hade fått din motion på annat sätt annars). Det är bättre för miljön om du tar tåg/spårvagn än cykel. Men hälsan är inte inräknad här och sjukvård är en stor miljöbov.
Läste man de andra två svaren var slutsatserna annorlunda. Inget beräkning tar heller hänsyn till fordonens livscykelutsläpp.marten_larsson sa:Erik O sa:Nu finns det ju en massa andra länder som håller på med kärnkraft. Det forskas ju en hel del på bridreaktorer i världen men det finns verkligen ingen enkel lösning där man kan använda kärnavfall för att få energi och helt få bort avfallet. Hade det funnits det hade det såklart funnits massa kommersiella reaktorer i drift.
Nu orkade jag inte räkna själv men det gjorde läsarna på NyTeknik åt mig istället.
Slutsats: Cykla om du tänkt köra själv men fyller du bilen är det bättre för miljön (förutsatt att du har en hyggligt snål bil och att du hade fått din motion på annat sätt annars). Det är bättre för miljön om du tar tåg/spårvagn än cykel. Men hälsan är inte inräknad här och sjukvård är en stor miljöbov.
Erik O sa:Och hur många får egentligen tillräcklig motion utan att motionera på fritiden. Några få procent grovarbetare kanske. Mao det bästa är om man kan kombinera motionen med att ta sig dit man ska, alltså cykla eller gå.
Brakastruten sa:"we shall overcomb"
marten_larsson sa:Erik O sa:Nu finns det ju en massa andra länder som håller på med kärnkraft. Det forskas ju en hel del på bridreaktorer i världen men det finns verkligen ingen enkel lösning där man kan använda kärnavfall för att få energi och helt få bort avfallet. Hade det funnits det hade det såklart funnits massa kommersiella reaktorer i drift.
JTF sa:Erik O sa:Och hur många får egentligen tillräcklig motion utan att motionera på fritiden. Några få procent grovarbetare kanske. Mao det bästa är om man kan kombinera motionen med att ta sig dit man ska, alltså cykla eller gå.
Finns nog fler än man tror:
Brevbärare & tidningsbud (gång/cykeldistrikt)
Distributionschaufförer (ej Postnord) med många stopp.
Terminalarbetare (vissa som går mycket, ej truck-Weiron)
Många byggjobbare (utöver grovarbetare)
Sjukhuspersonal med långa transportsträckor till fots.
Cykelbud/cykeltaxi
Hundförare
Civilspanare på plattan. (springa ikapp mysko typer med jeansjacka)
Yrkesjägare
Skogvaktare
Personliga tränare/gympaledare
Idrottslärare
Kanske finns fler.
De flesta som är professionella idrottsutövare borde kanske kunna räknas in?JTF sa:Erik O sa:Och hur många får egentligen tillräcklig motion utan att motionera på fritiden. Några få procent grovarbetare kanske. Mao det bästa är om man kan kombinera motionen med att ta sig dit man ska, alltså cykla eller gå.
Cykelbud/cykeltaxi
Hundförare
Yrkesjägare
Skogvaktare
Idrottslärare
Kanske finns fler.
fhloston sa:geologen sa:Vindkraften byggs fortsatt ut i Sverige. Redan i dag motsvarar vindkraften 25-30 procent av kärnkraften i elproduktion. Det är fullt realistiskt att öka vindkraftens elproduktion flera gånger om. Och som jag påpekat tidigare - vindkraft i kombination med batteriladdning (i elbilar och på sikt kanske även i bostäder) är en svårslagen kombination.
Tyvärr är ju inte vindkraft oproblematisk ur ett ljudmiljö perspektiv, de bullrar duktigt. Jag skulle då inte vilja bo i närheten, eller vandra i fjäll med de där snurrorna.
JTF sa:Erik O sa:Och hur många får egentligen tillräcklig motion utan att motionera på fritiden. Några få procent grovarbetare kanske. Mao det bästa är om man kan kombinera motionen med att ta sig dit man ska, alltså cykla eller gå.
Cykelbud/cykeltaxi
Hundförare
Yrkesjägare
Skogvaktare
Idrottslärare
Kanske finns fler.