Hur miljövänlig är cyklingen, egentligen?

GoranS sa:
geologen sa:
GoranS sa:
Låter inte helt billigt så det lär inte bli byggt i brådrasket.

Nej, det är mycket billigare, och bättre, att helt ta bort motorfordon i storstäderna. Viss eldriven varutrafik inom vissa zoner mellan vissa klockslag.

Att flytta upp kollektivtrafiken en nivå är däremot fullt realistiskt. Långsiktigt är det nästan ett måste att planskilja kollektivtrafiken, och det är mycket billigare och bättre att flytta upp den en nivå än att gräva ner den, som i Stockholm.
Hur mycket av detta tror du är genomfört år 2030 eller 2050 i Stockholm?

Just Stockholm har ju redan den spårbundna trafiken huvudsakligen nergrävd. Nej, viljan finns nog inte just nu, för lokalpolitiker saknar oftast den långsiktighet som krävs för att se såna här lösningar.

geologen sa:
GoranS sa:
geologen sa:
GoranS sa:

Nej, det är mycket billigare, och bättre, att helt ta bort motorfordon i storstäderna. Viss eldriven varutrafik inom vissa zoner mellan vissa klockslag.

Att flytta upp kollektivtrafiken en nivå är däremot fullt realistiskt. Långsiktigt är det nästan ett måste att planskilja kollektivtrafiken, och det är mycket billigare och bättre att flytta upp den en nivå än att gräva ner den, som i Stockholm.

Just Stockholm har ju redan den spårbundna trafiken huvudsakligen nergrävd. Nej, viljan finns nog inte just nu, för lokalpolitiker saknar oftast den långsiktighet som krävs för att se såna här lösningar.
Och anledningen är att det är en stor kostnad involverad och att den är svår att sälja in även om det på lång sikt skulle bli billigare, vilket precis är anledningen till att jag tror att det inte kommer att byggas i brådrasket. Hade det totalt sett handlat om en måttlig summa hade det varit betydligt större chans att det skulle kunnat gå att få igenom det hela politiskt och att det skulle kunnat inträffa i hygglig närtid.

Brakastruten sa:
Är det inte billigare att gräva ner stockholmarna på en gång? Slippa köbildning och utsläpp.
Billigast är väl samla ihop jordens befolkning på några tusen platser och dra av jordens samlade kärnvapen mot dessa platser. Då slipper även personer utanför huvudstaden fundera på konsekvenserna av sina mindre genomtänkta förslag och utsläppen från trafiken lär sjunka drastiskt efter genomförd åtgärd.

Brakastruten sa:
Hör med Trump och raketmannen! Det här är grejat innan nyår.
+1
Hoppas dom kan vänta till efternyår, så jag får min sista lediga mtbvecka bland bergen på Kanariaholmarna ..

GoranS sa:
Brakastruten sa:
Är det inte billigare att gräva ner stockholmarna på en gång? Slippa köbildning och utsläpp.
Billigast är väl samla ihop jordens befolkning på några tusen platser och dra av jordens samlade kärnvapen mot dessa platser. Då slipper även personer utanför huvudstaden fundera på konsekvenserna av sina mindre genomtänkta förslag och utsläppen från trafiken lär sjunka drastiskt efter genomförd åtgärd.

Där hade du ju faktiskt en stor skillnad, för dom i huvudstaden funderar sällan på konsekvenserna av sina ogenomtänkta förslag... :)

Ska man försöka få till något liv som kallas hållbart i verkligheten krävs nog egentligen större förändringar i det mesta än vad de flesta vill vara med om...

geologen sa:
GoranS sa:
geologen sa:
GoranS sa:

Och den långsiktigheten menar du att dagens rikspolitiker i stort besitter?
Jag är av avvikande åsikt.

Men om frågan, givetvis är cykling och tillverkning av desamma inte miljövänliga. Det blir de först om de sättes i en relation.

h.g.j sa:
GoranS sa:
Brakastruten sa:

Där hade du ju faktiskt en stor skillnad, för dom i huvudstaden funderar sällan på konsekvenserna av sina ogenomtänkta förslag... :)
Ser ingen större skillnad så tillvida att båda förslagen är ren idioti som motiveras med att bara titta på en delmängd av effekterna av förslaget och denna delmängd är vald s.a. dessa i sig gör att förslaget skulle kunna framstå som attraktivt. I mitt fall finns dessutom en (diskret) antydan till att det finns negativa bieffekter. Då jag som förorthuvudstadsbo antar jag att jag får spela den huvudstadsboendes roll och då Brakatstruten inte ens antyder några negativa effekter av ett massmord (ja, människor överlever inte om man gräver ner dom) på Stockholmare så tycker jag att jag har en liten fördel i analysarbetet. ;-)

Som frågan lyder, Hur miljövänlig är cyklingen, egentligen? då kan jag tycka att den är på plussidan men allt omkring är ju lite si och så som det skrivs här i tråden ;)

Brakastruten sa:
Eller gräva ner kirunaborna så dom får närmare till jobbet och slipper kallköra sina fula diesel-mersor i onödan. Kan gå genom en dörr från sängen rakt ut i gruvan bah!

Senast ändrad:
GoranS sa:
geologen sa:
GoranS sa:

Nu kanske inte stockholm är bästa exemplet, eller så är det just det. Köpenhamn har ju delvis klarat av det och bygget fortsätter både ovan och över marken.

http://www.m.dk/#!/om+metroen/facts+om+metroen

Fan, Luth! Du är då en fena att fånga in samtiden: https://m.pinkbike.com/news/pinkbike-poll-do-you-care-about-sustainability.html
Personligen anser jag att folk borde cykla mer o shoppa mindre (i detta fall cyklar med tillbehör).
Läste längre upp i tråden om att byta hoj vart 2’at/3’e år, vilket säkerligen kan vara ett troligt för hur ofta medel-Happy’iten byter hoj, vilket är helt sjukt ur miljösynpunkt (och enl mig även ur ekonomisk synpunkt...)
Om gemene Happy’it då istället skulle lägga hälften av vad hen spenderar på denna hobby/sport, på att istället gå ner lite i arbetstid och spendera den tiden på att cykla, så kan jag lova att vi/ni skulle bli fan så mycket bättre cyklister! (Och dessutom få bättre kondition = bättre hälsa...)

Puss o go’natt!

larsaw sa:
Fan, Luth! Du är då en fena att fånga in samtiden: https://m.pinkbike.com/news/pinkbike-poll-do-you-care-about-sustainability.html
Personligen anser jag att folk borde cykla mer o shoppa mindre (i detta fall cyklar med tillbehör).
Läste längre upp i tråden om att byta hoj vart 2’at/3’e år, vilket säkerligen kan vara ett troligt för hur ofta medel-Happy’iten byter hoj, vilket är helt sjukt ur miljösynpunkt (och enl mig även ur ekonomisk synpunkt...)
Om gemene Happy’it då istället skulle lägga hälften av vad hen spenderar på denna hobby/sport, på att istället gå ner lite i arbetstid och spendera den tiden på att cykla, så kan jag lova att vi/ni skulle bli fan så mycket bättre cyklister! (Och dessutom få bättre kondition = bättre hälsa...)

Puss o go’natt!

Han sätter ju fingret på det rätt bra.

larsaw sa:

Puss o go’natt!

Jo men det där kan man ju inte annat än hålla med om. Jobba mindre, köp mindre och få mer tid till sånt som verkligen spelar roll. Men det är ju svårt såklart.

larsaw sa:

Puss o go’natt!
Om personen ifråga redan utan minskad cykelbudget skulle kunna gå ner i arbetstid om hänsyn bara togs till det ekonomiska men väljer att inte göra det kommer personen knappast att gå ner i arbetstid för att hen köper färre/billigare cykelprylar.

larsaw sa:

Puss o go’natt!
Konsumptionshetsarn' själv har talat ;-)

En bra början är väl att köpa saker som håller och går att laga. Och att sedan faktiskt laga dem. Skillnaden i resursåtgång mellan att tillverka skräp eller kvalitet bör inte vara större än att man tjänat in den andra gången man köper skräpet för att det första gick sönder.

(flamebait)
Downhill måste väl ändå vara det miljövidrigaste man kan hålla på med?
Först köper man en ej miljövänlig cykel i carbon sen har man i en ej miljövänlig gucka i däcken, sen sätter man hela skiten på BILEN som man gärna brakar iväg 40 mil i bara för att hänga cykeln på en LIFT och när man kommit upp så rättar man till sina POC skydd innan man ger sig ut för den söndergrävda naturen. PUNKT!

pennan sa:
(flamebait)
Downhill måste väl ändå vara det miljövidrigaste man kan hålla på med?
Först köper man en ej miljövänlig cykel i carbon sen har man i en ej miljövänlig gucka i däcken, sen sätter man hela skiten på BILEN som man gärna brakar iväg 40 mil i bara för att hänga cykeln på en LIFT och när man kommit upp så rättar man till sina POC skydd innan man ger sig ut för den söndergrävda naturen. PUNKT!

Förutom att de flesta DH-hojar är alu så har du nog en poäng. Mängden kolfiber är garanterat större i xc, cx och lvg-hojar.

Rattnalle sa:
Fast den stora boven där är nog bilresan med tillhörande infrastruktur, inte cykeln.

Fast utan cykeln hade ju vederbörande bara suttit hemma och stirrat på tv. Eller kanske druckit sig full, ätit thaimat och slagit grannen på käften för att man gillar dennes sambo mer än sin egen, eller nåt sånt. Det är väl sånt man gör om man inte cyklar?

Hela jordens befolkning ryms på Gotland. Alla får drygt 2 m2 vilket är mer än en fängelsecell i östblocket och så kan resten av jorden andas ut. Enkelt...

Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
Fast den stora boven där är nog bilresan med tillhörande infrastruktur, inte cykeln.

Fast utan cykeln hade ju vederbörande bara suttit hemma och stirrat på tv. Eller kanske druckit sig full, ätit thaimat och slagit grannen på käften för att man gillar dennes sambo mer än sin egen, eller nåt sånt. Det är väl sånt man gör om man inte cyklar?
Nej, man åker på chartersemester till Kanarieholmarna, Thailand, ... och bor på all-inclusive, dricker sig full, äter "internationellt gångbar mat" och åker på sin höjd på en arrangerad bussresa till någon överturistifierad sevärdhet.

Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:

Förmodligen. Det skapar ju också sysselsättning. Bryggarn, thaikocken och rättsväsendet.

Känns verkligen som att rättsväsendet behöver lite mer att göra. De sitter ju och överutreder varenda ärende för att de har arbetsbrist. Lite misshandelsfall kommer verkligen att förgylla deras arbetssituation.

geologen sa:
Själva formgivningen av spåren går naturligtvis att göra mer diskret och snyggare än så här, men där har du principen. Det skulle göra kollektivtrafiken i en större stad väldigt säker, väldigt snabb och väldigt störningsokänslig.

Om vi nu går tillbaks till miljövänligheten för detta, Hur mycket energi skulle det inte krävas för att bygga denna infrastuktur? går ju ut ganska mycket mer stål än att lägga ut spår för rälsbussar. Hur många år skulle det ta innan det blir klimatneutralt, DVS. att utsläppen som gick åt vid tillverkning är mindre än om de som åkt bil istället.

Kom ihåg att detta behöver underhåll och kommer då ta längre tid, Hur lång livstid har t.ex. "stativet" på bilden? 50år?

En kollega (och även Happyit) har en ide om att för Tokholm vore en vettig lösning att den/dom gator som ligger rakt ovanför vår nedgrävda T-banan, görs om till gågator, angränsande gator till gågatorna görs om till cykelvägar (enkelriktade). Utanför cykelgatorna får bilar färdas. Självklart ska transportfordon kunna få tillträde till gång och cykelgator men via något fjärrkontrollerat SEGT system. Summan av den kardemumman blir smidigt med kollektivtrafik, smidigt med gång och cykel, mindre funktionellt med bil :)
Det svåra blir att hitta ett politisk parti att pitcha idéen för, dvs ett parti som är villiga att begå politiskt självmord genom att begränsa för bilisterna... :/

larsaw sa:
Det svåra blir att hitta ett politisk parti att pitcha idéen för, dvs ett parti som är villiga att begå politiskt självmord genom att begränsa för bilisterna... :/
Finns väl redan, Miljöpartiet heter det. Men det är bråttom, för förhoppningsvis är deras politiska självmord fullbordat till hösten.

daikai1 sa:
geologen sa:
Själva formgivningen av spåren går naturligtvis att göra mer diskret och snyggare än så här, men där har du principen. Det skulle göra kollektivtrafiken i en större stad väldigt säker, väldigt snabb och väldigt störningsokänslig.

Om vi nu går tillbaks till miljövänligheten för detta, Hur mycket energi skulle det inte krävas för att bygga denna infrastuktur? går ju ut ganska mycket mer stål än att lägga ut spår för rälsbussar. Hur många år skulle det ta innan det blir klimatneutralt, DVS. att utsläppen som gick åt vid tillverkning är mindre än om de som åkt bil istället.

Kom ihåg att detta behöver underhåll och kommer då ta längre tid, Hur lång livstid har t.ex. "stativet" på bilden? 50år?
The L i Chicago har funnits i 125 år, men det säger iofs inget om hur ofta den renoverats. Sedan kanske inte det ska tas som nån förebild för ett miljövänligt eller vackert kollektivtrafiksystem.

När man besöker Riga kan man åka trådbuss. Gummihjul och ganska simpel infrastruktur för elkraft. Gammal uppfinning med bra potential för ett miljövänligt stomnät. Kombinerar man det med ett mindre batteri för regenerering och förflyttning utanför stomnätet är vi ganska nära, ganska fort.

Hasse#7 sa:
När man besöker Riga kan man åka trådbuss. Gummihjul och ganska simpel infrastruktur för elkraft. Gammal uppfinning med bra potential för ett miljövänligt stomnät. Kombinerar man det med ett mindre batteri för regenerering och förflyttning utanför stomnätet är vi ganska nära, ganska fort.

Trådbussar finns även i Landskrona. Inte jättesnyggt, men... man kan ju inte få allt.

tradbuss.jpg

Eftersom trådbussar är miljövänligt, lättbyggt och inte stör cyklister anser jag det vara både vettigt och relevant för tråden. Efter hand kan man kanske ersätta med batteridrift eller dolda slingor.

Min idé/dröm/vision var ju en stad där kollektivtrafiken är på ett helt eget plan, där det inte kan störas av, eller störa, den övriga trafiken. Det ger enormt mycket kortare restider (spårvagn eller buss genom centrala Göteborg motsvarar en mycket långsam cyklist, eller en medelsnabb löpare), noll risk för kollisioner med andra trafikanter, och en väderokänslighet som ingen markbunden kollektivtrafik kan nå upp till.

Trådbussar löser bara problemen med lokala utsläpp och buller. Inte illa, och helt klart ett steg i rätt riktning, men det är inte jämförbart med ett verkligt vertikalseparerat kollektivtrafiksnät. :)

Cykla stig är lite oldschool .Teleportering borde vara miljövänligt ,eller bara nätcykla på happyride ;)

Hasse#7 sa:
Eftersom trådbussar är miljövänligt, lättbyggt och inte stör cyklister anser jag det vara både vettigt och relevant för tråden. Efter hand kan man kanske ersätta med batteridrift eller dolda slingor.

Lund har haft trådbuss / spårvagnskrig nu i ett par år. Spårvagnen vann (tyvärr) till slut (bättre mutor?) :)

Så fort det kommer på tal så påminns jag alltid av Monorail-avsnittet i Simpsons..

Raggamuffin sa:
Hasse#7 sa:

Lund har haft trådbuss / spårvagnskrig nu i ett par år. Spårvagnen vann (tyvärr) till slut (bättre mutor?) :)

Så fort det kommer på tal så påminns jag alltid av Monorail-avsnittet i Simpsons..
Som Göteborgare tycker jag att de där Lundsborna inte är riktigt kloka som valt spårvagn.. ;-)

Tillbaka
Topp