Hur minska vikten på cykeln?

Ambum

Ny medlem
Har en Skott scale50 som jag vill uppgradera. Hittar inga specificerade uppgifter på den. Men tycker den är onödigt tung. Hur gör jag den mest ekonomiska viktminskningen? Hjul, gaffel? Byte av pedaler och sadelstolpe minskar bara vikten marginellt. Finns det bra hjul för 3000-4000 kr som funkar för både långlopp och XC? Tacksam för all info.

Hjulen är det ställe du märker störst skillnad på att spara in grammen.

Mavics kompletta hjul brukar gillas. Men custombyggen på lätta nav och en lätt fälg med reducerade ekrar brukar kunna bli rätt grymt också!

American Classics eller WTBs framnav är lätta och prisvärda. Se bara upp för baknaven som är skit. Bak sätter du något från tex. Hope och parar det hela med ett par Mavic XC717-fälgar samt 32st DT Revolution ekrar. Det borde bli schysst och landa på strax under 4000? Bara ett höftat bygge så spring inte och beställ det nu på en gång.:)

KCNC sadelstolpe kan du spara in en hel del på. Vad kör du med för däck och slang idag? Där kan man oftast spara in en hel del vikt också.

Roterande massa,alltså:hjul,däck,vevar,pedaler,skivor,kedja,kassett är det du i första hand ska spara vikt på. I övrigt så finns det titan och alu-skruv att byta till,QR kan du spara en del på,(mavic org=112g tune=55g). Men ekonomiskt nej knappast,det som kostar mest vad det gäller cykel-delar är de lätta prylarna......

Ställ dig på vågen så vet du vanligtvis var du kan spar vikt någonstans.

Rasmussen är ett föredömme i jakten på gram och underhudsfett!

Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Ställ dig på vågen så vet du vanligtvis var du
> kan spar vikt någonstans.
>
> Rasmussen är ett föredömme i jakten på gram
> och underhudsfett!

att ligga så nära gränsen som han gör, är inte hälsosamt för en "normal" person.

sen är han ju duktig på andra saker :D

+ att det är roligare att lätta på hojjen än på sig själv :D:D o ska jag vara ärlig, så tror ja ett kilo mindre runt hjulen känns mer i åkningen än ett kilo mindre runt midjan :D

Jensen skrev:
> + att det är roligare att lätta på hojjen än
> på sig själv :D:D o ska jag vara ärlig, så
> tror ja ett kilo mindre runt hjulen känns mer i
> åkningen än ett kilo mindre runt midjan :D

Klyschan är ju att "-ett kilo på cykeln motsvarar tio på kroppen".

Senast redigerad av en moderator:
Pata2 skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > + att det är roligare att lätta på hojjen
> än
> > på sig själv :D:D o ska jag vara ärlig, så
> > tror ja ett kilo mindre runt hjulen känns mer
> i
> > åkningen än ett kilo mindre runt midjan :D
>
> Klyschan är ju att "-ett kilo på cykeln
> motsvarar tio på kroppen".

stämmer säkert :D:D i alla fall i ren lycka :D

Jag har för mig att 5 kg extra att dra uppför o sedan utför en 5 km åtta-%-backe med samma effekt generar en tvåminuters förlust i tid.

5 kg kan säkert de flesta av oss ta på kroppen, svårare på en åtta kilos cykel. Framför allt är det väldigt dyrt att ta vikt på cykeln.

Miss Lycka skrev:
> Jag har för mig att 5 kg extra att dra uppför o
> sedan utför en 5 km åtta-%-backe med samma
> effekt generar en tvåminuters förlust i tid.
>
> 5 kg kan säkert de flesta av oss ta på kroppen,
> svårare på en åtta kilos cykel. Framför allt
> är det väldigt dyrt att ta vikt på cykeln.

ja, men är det med i beräkningen att det där kilot på hjul är roterande vikt? för det är en jäkla skillnad på roterande vikt eller inte roterande.

sen kan vi inte alla ta 5 kg på kroppen, jag kan det inte. inte utan att äventyra hälsan. sen äre som sagt inte lika kul. men du är ju SÅÅÅÅ seriös med allt, eller kanske inte

Weight
12.4 kg
27.3 lbs

Frame
Scott Scale Alloy 7005 DB hydrafrom monocoque tubes V dropout design Delta SST bridge Integ. HT BOX chainstay bridge

Fork
Rock Show Tora 302 Coil Spring keyturn lockout reb. Adj. 100mm travel

Headset
Ritchey OE 1 1/8" semi integrated 44/50mm

Derailleur (Rear)
Shimano XT RD-M761 27 Speed

Derailleur (Front)
Shimano Deore FC-M530 34.9mm

Shifters
Shimano Deore SL-M511 Rapidfire plus w/gear indicator

Brake Levers
Avid Juicy 3

Brakes
Avid Juicy 3 160 F & R mm Rotor

Crankset
Shimano LX FC-M580 hollowtech 2 44Ax32Ax22A T

BB-Set
Shimano Cartridge 68mm shell

Handlebar
Scott X-Rod 600mm/ 5° bend

H'stem
Scott Comp 4 bolt 1-1/8" /6°angle

Pedals
Shimano PD-M505 Clipless pedal

Seatpost
Scott Comp 31.6mm

Seat
Scott Racing

Hub (Front)
Scott Disc Comp

Hub (Rear)
Shimano FH-M475 Disc

Chain
Shimano CN-HG53

Cassette
Shimano CS-HG50-9 11-32 T

Spokes
DT Swiss Champion Black 1.8mm

Rims
Alex TD- 24 Disc 32H Black

Tires
Scott OXYD 26 x 2.0 60TPI Kevlar Bead

Dessa prylar sitter på just nu. Framgaffel till Reba Dual Air eller nått liknande, nya däck, slanglöst, nya hjul på Hope Pro2 och Mavic XC717 fälgar, sadelstolpe och styrstam till nått lättare, kassett till XT eller högre osv. är de mest priseffektiva sakerna att byta.

Jensen:

Så länge man håller konstant hastighet är hjulens roternade massa (rörelsemängdsmomentet) ointressant, deras vikt spelar då endast in på samma sätt som resten av cykeln (dvs att du ska lyfta skiten över berget). Och jag antar att räkneexemplet är baserat på konstant lutning och effekt, dvs konstant hastighet.

Det är bara för att man har så lätta hjul, hade de vägt ett ton eller tusen så skulle man plöjt över rötterna som om de vore tändstickor ;)

Dillen: Det är inte bara konstant hastighet som är förutsättningen för ditt resonemang. Det bygger också på att cykeln körs spikrak. Vid minsta kursändring får du känna av den högre vikten i form av en starkare gyrokraft.

Mårten: DT Revolution-ekrar är grumt coolt (eftersom jag har det :-), men tipset är att köra competition på kassettsidan på bakhjulet.

Gyrokraften är helt och hållet försumbar på en cykel, för låg hastighet helt enkelt. (Ge mig nån timma så ska jag räkna lite på det oxå ;) )

Dillen skrev:
> Gyrokraften är helt och hållet försumbar på en
> cykel, för låg hastighet helt enkelt. (Ge mig
> nån timma så ska jag räkna lite på det oxå ;)
> )

Morsning.

Spara på kalkylatorn: Lyft upp framhjulet, sätt snurr på detsamma och prova att vrida på styret. Gör om samma sak med en gammal damcyckel, eller annat ök med blyhjul.

Ok får väll erkänna att det gyrokraften var större än jag trodde. Testade med mitt racerhjul och jämförde med och utan gyro. Men den inledande frågan var ju (lägg nu märke till hur jag försöker sopa mitt misstag under mattan) om hjulets vikt spelade större roll än tex sadelns då man skulle upp och ner för ett berg och jag vill mena att även om vägen är krokig så är den enda effekten av gyroeffekten att du får lite starkare armar ;)

Edit: Ursäkta trådkapningen. Lättare däck och slangar är enligt mig det område du får mest gram per krona. De sitter ju dessutom på rätt ställe :)

He, he. Hoppas du har en stor matta ;-)

Jo, som du märker skall man cykla väldigt långsamt för att kunna försumma gyroeffekten. Närmare bestämt så sakta att du håller på att tappa balansen. Vilket du ju gör eftersom gyrokraften inte längre hjälper till att stabilisera cykeln.

Står du dessutom upp och bryter med cykeln så sker det ju en acceleration och retardation i sidled, vilket äter energi. Även benen hjälper ju till att vicka cykeln i sidled.

Så, hur mycket det än bär emot, måste jag säga att Mårten har rätt.

Det traumatiska beslutet är om man skall välja aluminiumnipplar istället för mässing. Aluminum är ju lättare och nipplarna sitter ju välidgt nära hjulets periferi med stor påverkan som resultat, men hållbarheten är kass.

EDIT: Trådkapningen var ju ändå on topic.

s: Jag har nästan alltid rätt. :) Förresten, om man ekrar 3-kors måste man nog vara jävligt stark för att dra av revolution-ekrar. Tror det är lite myt att man inte kan använda dom på drivsidan (vilket också är lite larvigt för man skulle i princip lika gärna, om det nu spelar någon roll, kunna köra med dom fetare ekrarna på vänstersidan - hur stor är risken att man drar av navet?).

Slå till på Sapim x-ray så behöver du inte bry dig helt enkelt.

Mårten: (!) Nej, går av gör dom nog inte. Men de blir lite stummare i sidled och får ett flex som mer påminner om vänstersidans. Viktigast är dock att man smörjer in dom i fladdermusblod och hela tiden har tre nipplar i munnen när man bygger hjulet.

Ok nu måste jag ändå stå upp för det som är riktigt och sant! Det är INTE gyroeffekten som gör att man håller cykeln upprätt, jag tyckte det antydes att det var så här ovan.

Vad som gör att du inte ramlar är att när du börjar falla åt tex vänster så kommer du oxå börja svänga svagt åt vänster. Din rörelsemängd kommer då inledningsvis vara riktad i en rikting något till höger om din rörelserikting. Då det krävs en kraft för att ändra rörelsemängdens riktning kommer du inte falla utan rätas upp. Enklare uttryckt kan man säga att centrifugalkraften rätar upp dig då du börjar falla åt något håll.

Det är i detta avseende som gyroeffekten är försumbar.

OFFT, lång utläggning och långsamt skrivet av mig....

s skrev:
> Jo, som du märker skall man cykla väldigt
> långsamt för att kunna försumma gyroeffekten.
> Närmare bestämt så sakta att du håller på att
> tappa balansen. Vilket du ju gör eftersom
> gyrokraften inte längre hjälper till att
> stabilisera cykeln.

Ok att gyrokraften blir mindre när du cyklar långsamt, men att den skulle stabilisera cykeln är ett rätt vågat antande

Gyrokraften gör det rimligen svårare att vrida på styret - hur stor betydelse det nu har jämfört med t ex däckets friktion mot underlaget, som antagligen ökar med minskad hastighet kan man säkert dividera om en evighet till...
men att gyrokraften skulle nämnvärt underlätta balans-hållningen på en cykel är mycket svårare att tro på, hur stor den än är så ökar den endast rörelsetrögheten och motverkar en rätande kraft i samma utsträckning som den hindrar cyklistgen från att falla.
Den största balanceringssvårigheten på en långsamt rullande cykel är att man får tillgripa större styrutslag för att hinna flytta stödpunkterna/cykeln under tyngdpunkten (demonstreras utmärkt av liggcyklister)
alternativet - att flytta kroppen/tyngdpunkten praktiseras mest av trial-apor, mtb-folk (och enhjulingar tror jag)
de flesta pendelcyklister och lvg-åkare är mycket mindre vana att balansera genom att röra på överkroppen (i en racer-ställning är man något mer låst än på de flesta mtbs)

PS, att mtb-folk är mer vana att balansera med kroppen syns ofta när de inte kan komma iväg på en liggcykel... även om många har så pass bra balans-kunskaper att dom snart inser problemet och slutar "ta kraft från styret" för sina tramptag DS

Jaha, det här blev en lektion i fysikens lagar. Det tackar jag för. För att summera: billigast och enklast, lägga stålarna på lättast möjliga däck och slang till att börja med. Sen hjul och pedaler. Och sadel och sadelstolpe.Tänkte ge mig ut idag och inföskaffa ett par Schwalbe Fast fred(350g/st) med Scwalbes lätta slang (97g). All som allt borde jag komma ner några hekto bara på detta. Har inte vägt men antar att det inte är det absolut lättaste prylarna på fabriksbyggda sclae50. Nån som vet?

i ren dragkraft är revolution starkare än competition, dock blir ett hjul med rev på båda sidorna lite instabilare i sidled, därför kan comp på drivsian bak vara en fördel. det är ju oxå rätt försumbar viktökning med den konfigurationen

Jensen skrev:
> i ren dragkraft är revolution starkare än
> competition
...

Var hittade du den uppgiften? Jag har letat på DTs hemsida utan att finna någon uppgift om brottgräns.

Miss Lycka: Sockiplast är lite för hala i skogen för min smak.

Tillbaka
Topp