Hur mycket gör vikten?

• Trådstartare Trådstartare job
  • Start datum Start datum
Hur mycket gör vikten?
min vikt, min cykels vikt.

säg så här, hur mycket snabbare cyklar jag om jag lättar mig själv med 1 kg och min cykel med 1 kg?

Hur mycket gör vikten?
denna fråga är intressant eftersom ett kilo (lätta en MTB från 11 till 10 kg) kostar i runda slängar 10 lök. Någon som har artikeltips?

Senast redigerad av en moderator:
Hur mycket gör vikten?
seriöst. en sådan fråga löser man med en miniräknare, men få miniräknare har en knapp som heter "min vikt", "cykelvikt", "snabbare".

mgh är annars en enkel formel.

Hur mycket gör vikten?
job skrev:
-------------------------------------------------------
> hur mycket snabbare cyklar jag om
> jag lättar mig själv med 1 kg och min cykel med
> 1 kg?

Det beror på (Bra svar va:-)

Distansen, dvs hur länge håller du på o cyklar?
Platt eller backigt?
Vad väger du nu? Vad väger din cykel nu?

Men väldigt generellt så 'tjänar' man mer tid på att cyklisten går ned i vikt jmf med cykeln.
(Cykelns kilon håller sig hela tiden på marken, medans cyklistens rör sig upp och ned.)

Hjulens vikt känns mest, pga rotationströgheten, men lätta hjul kan trots att de känns snabba tom vara långsammare.
Läs mer här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/388069/388754#msg-388754

Ett exempel på vad som spelar störst roll på Vätterrundan:
däckens rullmotstånd eller 500g lättare hjul hittar du här:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/607258/607378#msg-607378

/Håkan

Hur mycket gör vikten?
Finns ett antal gånger refererat till i Bicycling.

Om jag inte missminner mig!

Om man cyklar över ett berg 5 miles upp och 5 miles nedför med samma lutning (5%?) och samma effekt:

Om man ökar sin totalvikt med 10 pounds( 4.54 kg) så förlorar man närmare 2 minuter över berget.

Hur mycket gör vikten?
Micke S skrev:
> seriöst. en sådan fråga löser man med en
> miniräknare, men få miniräknare har en knapp
> som heter "min vikt", "cykelvikt", "snabbare".
>
> mgh är annars en enkel formel.

Hur omsätter du mgh i tid?

analyticcycling var en intressant site. Jag kunde konstatera att man tjänar ganska mycket tid på att lätta cykeln 1 kg. Mycket tid i förhållande till hur lite arbete som krävs för förbättringen. Inget arbete - mycket tid.

Hur mycket gör vikten?
Modellen på analyticcycling gav vid handen att jag skulle korta min tid på BST med ca 3-4 min om jag lättar mitt ekipage med 2 kg.

Hur mycket gör vikten?
du får ju räkna på ett exempel. i exemplet har du tiden. såvida du har en ordentlig backe så kommer du komma rätt nära de finare uträkningarna.

Hur mycket gör vikten?
MBR testade för något nummer sedan med att hänga på lite vikter på olika delar av cykeln. Dom koncentrerade sig mest på hur cykeln blev att hantera vilket är det mest relavanta för oss som inte tävlar.

Hur mycket gör vikten?
Micke S skrev:
> du får ju räkna på ett exempel. i exemplet har
> du tiden. såvida du har en ordentlig backe så
> kommer du komma rätt nära de finare
> uträkningarna.

Du får gärna utveckla med ett exempel.

Om vi säger att vi har en backe som stiger 100 m på 1 km. Säg att jag väger 100 kg och cyklar backen på 10 min. Hur räknar du då?

Hur mycket gör vikten?
job skrev:
> Modellen på analyticcycling gav vid handen att
> jag skulle korta min tid på BST med ca 3-4 min om
> jag lättar mitt ekipage med 2 kg.

jag får det till 86 sekunder besparing på bst. (2 kg)

Hur mycket gör vikten?
1/Billigast = minska vikt på cykeln kan du göra när du inte vill minska din egna vikt mer.
2/Viktigast = det första du sparar in vikt på cykeln bör vara roterande vikt(hjul)
3/Onödigast = köpa kolfiber för pengarna... även om det är snuggt :-)

Hur mycket gör vikten?
>Hur mycket gör vikten?
Fråga dom här killarna :-)

sumo.jpg ht=156

Hur mycket gör vikten?
job skrev:
> Micke S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > du får ju räkna på ett exempel. i exemplet
> har
> > du tiden. såvida du har en ordentlig backe så
> > kommer du komma rätt nära de finare
> > uträkningarna.
>
>
> Du får gärna utveckla med ett exempel.
>
> Om vi säger att vi har en backe som stiger 100 m
> på 1 km. Säg att jag väger 100 kg och cyklar
> backen på 10 min. Hur räknar du då?

det finns många här som kan förklara sådant bättre än mig. men behärskar du höstadiefysik kan du förhoppningsvis klura ut det själv.

Hur mycket gör vikten?
"Om vi säger att vi har en backe som stiger 100 m på 1 km. Säg att jag väger 100 kg och cyklar backen på 10 min. Hur räknar du då?"

Till att börja med försummar vi alla krafter utom tyngdkraften så att denna blir den enda kraft som motarbetar dig upp till toppen. Vi antar även att du håller konstant hastighet och att backen har konstant lutning.

Du tar dig 100m upp på 10 min, dvs du ökar din lägesenergi med 100*100*9.81 J. Detta sker på 600 sekunder och din utveklade effekt blir därmed 98100/600 = 163.5 W.

Om vi nu antar att du minskar cykelns vikt med ett kilo så att hela ekipaget väger 99 kg istället så kommer din ökade lägesenergi (upp för backen) vara 100*99*9.81 = 97119 J. Detta kommer med en effekt på 163.5 W att nu ta 97119/163.5 = 594. Dvs du kommer spara 6 sekunder på ett kilos viktminskning, oberoende var den sitter.

Tiden miskar alltså procentuellt lika mycket som vikten.

I verkligheten har vi även luftmotstånd och rullmotstånd, dessa påverkas ej av vikten (nämnvärt) och därmed kommer inte vinsten bli lika stor som i exemplet. Extremfallet är platt mark då ingen skillnad alls görs. Fortfarande antar vi konstant hastighet och lutning.

Då man börjar ta hänsynt till accelerationer och förändringar i effekten komplicers beräkningarna avsevärt. Tex kan en acceleratkion som innebär för mcyket mjölksyra ge en utmattning som sänker den fortsatta effekten, en lättare cykel kanske (stort kanske) hadde inneburit att man ej gått över mjölksyratröskeln osv osv...

(Inte högstadiefysik men väl Fysik A på gymnasiet om jag minns rätt ;)

Hur mycket gör vikten?
Det gör inte så mycket som man gärna vill tro. Kör numera på en 7.5kg racer och hade innan dess en 10.5kg racer, visst är den lättare lite snabbare uppför men på platten märks ingen jätteskillnad. I skogen kör jag med två olika cyklar, den ena knappt 13kg och den andra ca 17kg. Inte heller där märks det någon stor skillnad i praktiken om man kör på samma stigar. Det mesta som gör skillnad sitter i benen och huvudet. ;-)

/Leo

Hur mycket gör vikten?
har man rak kedjelinje är gissningsvis effektförlusten... säg 8% i drivpaketet. ytterligare motstånd är rullmotstånd och luftmotstånd. luftmotståndet kommer vara den överlägset största biten i högre hastigheter och tittar man på nån kurva så kan man bestämma den rätt exakt. övrigt mostånd blir då "rullmotstånd (brantare backe = mera motstånd) ". med andra ord.. dessa 6 sekunder, hur mycket kommer tidsvinsten minska när man lägger in de andra parametrarna?

Hur mycket gör vikten?
Micke S skrev:
> har man rak kedjelinje är gissningsvis
> effektförlusten... säg 8% i drivpaketet.
> ytterligare motstånd är rullmotstånd och
> luftmotstånd. luftmotståndet kommer vara den
> överlägset största biten i högre hastigheter
> och tittar man på nån kurva så kan man
> bestämma den rätt exakt. övrigt mostånd blir
> då "rullmotstånd (brantare backe = mera
> motstånd) ". med andra ord.. dessa 6 sekunder,
> hur mycket kommer tidsvinsten minska när man
> lägger in de andra parametrarna?

Beror ju på lutningen men i den i exemplet riktigt branta backen (10%) och med exemplets hastighet (6 km/h) så är nog både rullmotstånd och luftmotstånd av mindre betydelse. Om vi antar en mer realistisk hastighet på 10 km/h så kommer tidsvinsten vara 3.6 s (1% av 6 minuter)

Hur mycket gör vikten?
I verkligheten på tävling kan ju i och för sig de få sekunderna man sparar vara de avgörande för om man hänger med personen eller klungan framför. Vilket fortplantar sig till att man får soloköra och får mycket mer luftmotstånd och blir ännu tröttare i nästa backe osv :P

Hur mycket gör vikten?
2% i vevarmarna, 2% i kedjan, 2% i hjulet och minst 2% i däcket/underlaget.

helt ovetenskapligt gissat, men jag har sett siffor på sådant förr, så förhoppningsvis är jag inte helt ut och cyklar.

Hur mycket gör vikten?
Micke S skrev:
> 2% i vevarmarna, 2% i kedjan, 2% i hjulet och
> minst 2% i däcket/underlaget.
>
>
> helt ovetenskapligt gissat, men jag har sett
> siffor på sådant förr, så förhoppningsvis är
> jag inte helt ut och cyklar.

I så fall måste vevarmarna vara den viktigaste komponenten på hela cykeln. Vilka vevarmar är styvast?

Hur mycket gör vikten?
Micke S skrev:
> fråga 1: Newton höll mycket på med sådant där
> för några år sedan.

Hohohoo.. Ja jättemycket. Roligaste inlägget på länge.

Jag tycker att exemplet med backen och tidsbesparingen på 6 sek är det bästa hittills.

//Erik

Hur mycket gör vikten?
vevarmarna är viktiga (inkl sko/pedal/klingor), men viktigare är att ha en fräch ren kedja och fina drev samt köra på en bra växelkombination. en torr gnisslande kedja vet ju alla vilken skillnad det blir att smörja upp.

men det är väl roligare med lite labsiffror om sådant här ska diskuteras med behållning.

Hur mycket gör vikten?
Jag tror nog att mycket är det som Leo skrev"Det mesta som gör skillnad sitter i benen och huvudet" för dem flesta. Det här med viketn är intressant, tyvärr så tar inte alla dessa uträkningar hänsyn till dem yttre omständigheterna som är minns lika viktiga. Vill man bli snabb/snabbare är det nog cyklistens vikt och träning som kommer att påverka farten mest. Helt klart är att i skogen är det mer viktigt med en lätt cyklist, lvg är lite mer förlåtande ;)

Jag håller nu på att förbereda mig som bäst för att medverka i ett projet med en dietist som även är utbildad i Idrottsfysiologi och Idrottsmedicin. Lite kortfattat går det hela ut på att minska kroppsvikten och ändå bedriva en effektivt träning med ökad prestationsförmåga efter avslutat projekt.
Har nu under en period låtit mig lägga på några kg för att se hur kroppen kommer att reagera på kost och träningsupplägg. Men, så mycket kan jag säga redan nu utan en massa uträkningar att kroppsviken påverkar prestationen mer än man tror ;)

Projektet startar den 1:a September och kommer att hålla på tre månader framåt....

//Källis

Hur mycket gör vikten?
Jag tror att det är lättare att konka två kilo på kroppen än två kilo på cykeln uppför ett brant ocykelbart bergsparti. Även på cyklingsbara tekniska partier, så tror jag man tjänar en hel del på en lätt cykel. Räkna på det ni... ;-)

Hur mycket gör vikten?
Det är väldigt trevligt att cykla på en lätt cykel. På MTB:n känns det faktiskt riktigt trevligt. Hojen blir väldigt kvick och lätthanterlig.

Tillbaka
Topp