ForesterGuy
Aktiv medlem
Hur mycket kostar ert cykelintresse?
Man talar inte om Fight Club.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
För de som havskappseglar inom Sverige med ambition att vinna är det nog ett rimligt genomsnitt.GoranS sa:Hur representativa är de siffrorna för de som har segelbåt?
Visst, man kanske kan segla enmansjolle från 20 kkr/år. Eller 20 år gml kölbåt från 150 kkr/år.GoranS sa:M.a.o. inte särskilt representativt för någon som har segling som fritidsintresse.
Sixten Fors sa:Visst, man kanske kan segla enmansjolle från 20 kkr/år. Eller 20 år gml kölbåt från 150 kkr/år.GoranS sa:M.a.o. inte särskilt representativt för någon som har segling som fritidsintresse.
Hur man än väljer att räkna är cykling relativt billigt, jmf med segling.
Löpning är dock ännu billigare, från kanske 3000 kr/år.
Jag ifrågasätter inte att segling typiskt är en dyrare aktivitet att ägna sig åt än cykling. Min poäng var att om man ska göra en hyggligt relevant jämförelse kanske man inte ska plocka en utövare av hobbyn som bränner betydligt mer än vad en medel eller medianutövare.Sixten Fors sa:Visst, man kanske kan segla enmansjolle från 20 kkr/år. Eller 20 år gml kölbåt från 150 kkr/år.GoranS sa:M.a.o. inte särskilt representativt för någon som har segling som fritidsintresse.
Hur man än väljer att räkna är cykling relativt billigt, jmf med segling.
Löpning är dock ännu billigare, från kanske 3000 kr/år.
26er sa:.....Subvention från staten får man bara för elcykel. Så att vanliga männskor kan cykla å röka samtidigt. Uppför. Såg det senast igår uppför Liljeholmsbron.
GoranS sa:Gjordes de inte någon undersökning angående skatt på tobak och förväntade ökade sjukvårdskostnader där de kom fram till att rökares skatteinbetalningar i form av tobaksskatt inte finansierade det extra vårdbehovet som rökandet gav upphov till?
Jimel sa:Boromir sa:marr sa:jofahjalm sa:Jag har Bike24 som god man. Dom betalar hyran, skickar nya däck och swishar lite ölpengar varje tisdag. Det blir smidigast för alla så.
Hur blir det när britterna köper upp? Guiness bara sen?
Guiness är ju från Irland
Samma sak juh
Ja, enkelt är det garanterat inte. Och hur man än gör så kommer det säkerligen att finnas gränsdragningar och antaganden som man kan debattera in absurdum.Frith sa:GoranS sa:Gjordes de inte någon undersökning angående skatt på tobak och förväntade ökade sjukvårdskostnader där de kom fram till att rökares skatteinbetalningar i form av tobaksskatt inte finansierade det extra vårdbehovet som rökandet gav upphov till?
Svår hälsoekonomisk fråga. Gör man det enkelt för sig så betalar tobaksskatten för i runda slängar tredjedel av den uppskattade samhällskostnaden.
Källor:
https://www.skandia.se/globalassets...erfonden_samhallskostnader_foljebrev_2017.pdf
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skatt-pa-konsumtion-och-produktion/Punktskatter/
Gör man det svårare för sig så måste man räkna på hur mycket "snabbare" en hel del rökare dör (kortare tid i vården, ingen demensvård, knall och fall i hjärtdöd), att de kanske inte tar ut pension i 10-15 år till. Då blir det mer komplicerat än vad jag klarar av att reda ut.
SL-anställd? ;-)Guldragge sa:Nästa person som säger "å du spar ju in pengar när du cyklar...SL-kortet och så", får en smäll.
Boromir sa:Jimel sa:Boromir sa:marr sa:jofahjalm sa:Jag har Bike24 som god man. Dom betalar hyran, skickar nya däck och swishar lite ölpengar varje tisdag. Det blir smidigast för alla så.
Samma sak juh
Om du (eller marr) med britter menar Storbritannien så inkluderas Nordirland men inte Irland och därför inte heller Guiness.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Storbritannien
Irland blev väl en suverän stat under 1900-talets första halva.
Till ämnet, utöver inköp av cyklar och större komponenter* som hjul gafflar och dämpare mm så ligger cykelrelaterade utgifter mellan 500-1000kr.
(* summering av cyklar och större komponenter de senaste 2 åren landar kring 85 000kr)
/T
Jeppe_E sa:Bah.... cykling är billigt i förhållande till...dykning t.ex. I varje fall den typen av dykning som jag sysslade med :)
kogoyo sa:borano20 sa:Hej.. Du kan alltid ändra inlägget när förkylningen kommer, vettu... mvh borano20D i U sa:kogoyo sa:Man kan inte köpa god hälsa för pengar
Mitt senaste inköp, uppgradering på cykeln till kolfiberstyre gjorde att jag stack ut å cyklade två timmar i eftermiddag i regn å rusk för att provköra så visst kan man köpa god hälsa ;).
Du hade nog varit ute o cyklat i två timmar med ett placebostyre iaf.
Haha. Ähum, man blir inte sjuk av regn o rusk. Förkylningar är virus som man enbart får via smitta.
mmmrrrr sa:Boromir sa:Jimel sa:Boromir sa:marr sa:jofahjalm sa:Jag har Bike24 som god man. Dom betalar hyran, skickar nya däck och swishar lite ölpengar varje tisdag. Det blir smidigast för alla så.
Samma sak juh
Om du (eller marr) med britter menar Storbritannien så inkluderas Nordirland men inte Irland och därför inte heller Guiness.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Storbritannien
Irland blev väl en suverän stat under 1900-talets första halva.
Till ämnet, utöver inköp av cyklar och större komponenter* som hjul gafflar och dämpare mm så ligger cykelrelaterade utgifter mellan 500-1000kr.
(* summering av cyklar och större komponenter de senaste 2 åren landar kring 85 000kr)
/T
Irland är en av de brittiska öarna.
Mitt intresse text text
ForesterGuy sa:Jeppe_E sa:Bah.... cykling är billigt i förhållande till...dykning t.ex. I varje fall den typen av dykning som jag sysslade med :)
Batyskaf?
Scottår sa:I år har jag bara köpt cykelprylar för knappt 400 kr (reservskoskydd, flaskhållare, extraflaska och en extra cykelborste), så det behöver inte kosta när man väl har vad man behöver. Hade också klarat mig utan årets prylar men de var nedsatta i pris och kommer att behövas någon gång.
mhenry sa:Jag har fört lite bok över kostnader, men tycker att det blir svårt med gränsdragningar gentemot andra delar av livet.
Om man t.ex. använder ett par strumpor både på jobbet och när man pendlar, hur gör man då uppdelningen? Och om man dessutom använder dem vid tävling?
Hur stor del av maten går att hänföra till cykelintresset? Det måste man ju i princip ha en effektmätare för att kunna bedöma. Och sedan har man ett grundläggande energibehov som man förhoppningsvis normalt sett upprätthåller. Och dagarna efter ett randolopp när man kan äta hur mycket som helst, på vilket konto bokför man dessa kostnader? Om man sedan försöker gå ner i vikt igen för att bli snabbare uppför, kan man då hävda att man är proffscyklist eftersom man faktiskt sparar/tjänar pengar? Eller ska man kanske bokföra effektmätaren på matkontot?
Konkret sa:Scottår sa:I år har jag bara köpt cykelprylar för knappt 400 kr (reservskoskydd, flaskhållare, extraflaska och en extra cykelborste), så det behöver inte kosta när man väl har vad man behöver. Hade också klarat mig utan årets prylar men de var nedsatta i pris och kommer att behövas någon gång.
Har du 10 däck över från förra året?
Bromsbelägg, slang, kedjor?
Men du kanske bara borstar cykeln och inte cyklar på den?
Scottår sa:Konkret sa:Scottår sa:I år har jag bara köpt cykelprylar för knappt 400 kr (reservskoskydd, flaskhållare, extraflaska och en extra cykelborste), så det behöver inte kosta när man väl har vad man behöver. Hade också klarat mig utan årets prylar men de var nedsatta i pris och kommer att behövas någon gång.
Däck har jag några uppsättningar,. Byts efter säsong. Köpte ett storpack slang för ett par år sedan. Har inte haft en punka sedan dess. Drivlinan byttes förra året på racern. Pendlarens drivlina har klarat sig över två år (och två vintrar). Funkar bra om man tvättar ( med borsten) och smörjer ofta. Bromsbelägg byttes förra året. Räknar med att de klarar resten av året också. Jag cyklar också. ;)
ohellstrom sa:Scottår sa:Konkret sa:Scottår sa:I år har jag bara köpt cykelprylar för knappt 400 kr (reservskoskydd, flaskhållare, extraflaska och en extra cykelborste), så det behöver inte kosta när man väl har vad man behöver. Hade också klarat mig utan årets prylar men de var nedsatta i pris och kommer att behövas någon gång.
Däck har jag några uppsättningar,. Byts efter säsong. Köpte ett storpack slang för ett par år sedan. Har inte haft en punka sedan dess. Drivlinan byttes förra året på racern. Pendlarens drivlina har klarat sig över två år (och två vintrar). Funkar bra om man tvättar ( med borsten) och smörjer ofta. Bromsbelägg byttes förra året. Räknar med att de klarar resten av året också. Jag cyklar också. ;)
Men allvarligt talat - hur många mil/timmar? Det GÅR INTE att hålla liv ens i EN cykel för 400kr per år om den används regelbundet.