Hur mycket kostar ert cykelintresse?

GoranS sa:
M.a.o. inte särskilt representativt för någon som har segling som fritidsintresse.
Visst, man kanske kan segla enmansjolle från 20 kkr/år. Eller 20 år gml kölbåt från 150 kkr/år.
Hur man än väljer att räkna är cykling relativt billigt, jmf med segling.
Löpning är dock ännu billigare, från kanske 3000 kr/år.

Köpte cykel i våras.

Cykel: 12 000 :- (rea!)
Cykelkläder: 4 000 :- (skor, bibs, hjälm, etc. etc.)
Tillbehör: 6 000 :- (edge 820, slangar, pump, etc.)

Nästa år/säsong räknar jag med runt 4 000-6 000 kr.
Men är sugen på att köpa en trainer/wattmätare, men det är lite svårt att förankra hemma.

Jag kan nog konstatera att jag inte lägger överdrivet mycket pengar på min cykel/hobby. Nästa inköp för min del får bli luftningskit till bromsarna.

Sixten Fors sa:
GoranS sa:
M.a.o. inte särskilt representativt för någon som har segling som fritidsintresse.
Visst, man kanske kan segla enmansjolle från 20 kkr/år. Eller 20 år gml kölbåt från 150 kkr/år.

Nej, cykling är inte speciellt billigt. Givetvis beroende på vad man jämför med, men rätt allmänt hållet är det rätt dyrt.

Jag har fört lite bok över kostnader, men tycker att det blir svårt med gränsdragningar gentemot andra delar av livet.

Om man t.ex. använder ett par strumpor både på jobbet och när man pendlar, hur gör man då uppdelningen? Och om man dessutom använder dem vid tävling?

Hur stor del av maten går att hänföra till cykelintresset? Det måste man ju i princip ha en effektmätare för att kunna bedöma. Och sedan har man ett grundläggande energibehov som man förhoppningsvis normalt sett upprätthåller. Och dagarna efter ett randolopp när man kan äta hur mycket som helst, på vilket konto bokför man dessa kostnader? Om man sedan försöker gå ner i vikt igen för att bli snabbare uppför, kan man då hävda att man är proffscyklist eftersom man faktiskt sparar/tjänar pengar? Eller ska man kanske bokföra effektmätaren på matkontot?

Det är väl självklart att effektmätare ska in på det gemensamma matkontot? Jag testar den ikväll.

Jag har alltid levt för min hobby, så det spelar inte så stor roll vad jag sysslat med så går ungefär samma överskott från bas-livet till dit. Cykling är den billigaste hobbyn jag har haft - med väldigt mycket.

Min hobby kostar otroligt mycket mer än vad folk i min omgivning tycker att cykling borde kosta
Men ofta mindre än vad samma personer lägger på sina egna hobbies

Snart ere vinter. Då blire ny kedja typ var 3:e vecka. Dubbdäck på det. Subvention från staten får man bara för elcykel. Så att vanliga männskor kan cykla å röka samtidigt. Uppför. Såg det senast igår uppför Liljeholmsbron. Snart blire hjälmtvång oxå istället för 2 metersregeln lr nåt annat vettigt som generellt mobilförbud i trafiken inkl gångare och inte bara bilister. Sverige är onekligen ett märkligt land att utöva ett cykelintresse i och säkert minst dubbelt så dyrt jmf valfritt ställe där man kan cykla i shorts året runt.

Sixten Fors sa:
GoranS sa:
Jag ifrågasätter inte att segling typiskt är en dyrare aktivitet att ägna sig åt än cykling. Min poäng var att om man ska göra en hyggligt relevant jämförelse kanske man inte ska plocka en utövare av hobbyn som bränner betydligt mer än vad en medel eller medianutövare.

Gjordes de inte någon undersökning angående skatt på tobak och förväntade ökade sjukvårdskostnader där de kom fram till att rökares skatteinbetalningar i form av tobaksskatt inte finansierade det extra vårdbehovet som rökandet gav upphov till?

GoranS sa:
Gjordes de inte någon undersökning angående skatt på tobak och förväntade ökade sjukvårdskostnader där de kom fram till att rökares skatteinbetalningar i form av tobaksskatt inte finansierade det extra vårdbehovet som rökandet gav upphov till?

Svår hälsoekonomisk fråga. Gör man det enkelt för sig så betalar tobaksskatten för i runda slängar tredjedel av den uppskattade samhällskostnaden.
Källor:
https://www.skandia.se/globalassets...erfonden_samhallskostnader_foljebrev_2017.pdf
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skatt-pa-konsumtion-och-produktion/Punktskatter/

Gör man det svårare för sig så måste man räkna på hur mycket "snabbare" en hel del rökare dör (kortare tid i vården, ingen demensvård, knall och fall i hjärtdöd), att de kanske inte tar ut pension i 10-15 år till. Då blir det mer komplicerat än vad jag klarar av att reda ut.

Jimel sa:
Boromir sa:
marr sa:
jofahjalm sa:
Jag har Bike24 som god man. Dom betalar hyran, skickar nya däck och swishar lite ölpengar varje tisdag. Det blir smidigast för alla så.

Hur blir det när britterna köper upp? Guiness bara sen?

Guiness är ju från Irland

Samma sak juh

Om du (eller marr) med britter menar Storbritannien så inkluderas Nordirland men inte Irland och därför inte heller Guiness.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Storbritannien
Irland blev väl en suverän stat under 1900-talets första halva.

Till ämnet, utöver inköp av cyklar och större komponenter* som hjul gafflar och dämpare mm så ligger cykelrelaterade utgifter mellan 500-1000kr.

(* summering av cyklar och större komponenter de senaste 2 åren landar kring 85 000kr)
/T

Frith sa:
GoranS sa:

Svår hälsoekonomisk fråga. Gör man det enkelt för sig så betalar tobaksskatten för i runda slängar tredjedel av den uppskattade samhällskostnaden.
Källor:
https://www.skandia.se/globalassets...erfonden_samhallskostnader_foljebrev_2017.pdf
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skatt-pa-konsumtion-och-produktion/Punktskatter/

Gör man det svårare för sig så måste man räkna på hur mycket "snabbare" en hel del rökare dör (kortare tid i vården, ingen demensvård, knall och fall i hjärtdöd), att de kanske inte tar ut pension i 10-15 år till. Då blir det mer komplicerat än vad jag klarar av att reda ut.
Ja, enkelt är det garanterat inte. Och hur man än gör så kommer det säkerligen att finnas gränsdragningar och antaganden som man kan debattera in absurdum.

Cykling är billigt jämfört med alla andra fritidsintressen jag haft i mitt liv tror jag. Började åka lite fossilenduro i våras efter ett ganska långt uppehåll. Det är inte helt gratis.

Att cykla som transport är ju typ gratis. Ett par tusen om året kanske. Cykeln är nere på en tusenlapp om året vid det här laget och har fått en uppsättning däck, en uppsättning kedja/kassett och en uppsättning bromsklossar.

Cykla som nöje kostar men det finns klart dyrare grejer att roa sig med. I år har mer pengar gått till att resa och cykla än till att köpa prylar.

Boromir sa:
Jimel sa:
Boromir sa:
marr sa:
jofahjalm sa:
Jag har Bike24 som god man. Dom betalar hyran, skickar nya däck och swishar lite ölpengar varje tisdag. Det blir smidigast för alla så.

Samma sak juh

Om du (eller marr) med britter menar Storbritannien så inkluderas Nordirland men inte Irland och därför inte heller Guiness.

Till ämnet, utöver inköp av cyklar och större komponenter* som hjul gafflar och dämpare mm så ligger cykelrelaterade utgifter mellan 500-1000kr.

(* summering av cyklar och större komponenter de senaste 2 åren landar kring 85 000kr)
/T

Irland är en av de brittiska öarna.

Mitt intresse hade inte kostat så mycket i år fram till för en vecka sedan. Då köpte jag flygbiljetter för 12 000... Men det gick bra fram tills dess!

kogoyo sa:
borano20 sa:
D i U sa:
kogoyo sa:
Man kan inte köpa god hälsa för pengar

Mitt senaste inköp, uppgradering på cykeln till kolfiberstyre gjorde att jag stack ut å cyklade två timmar i eftermiddag i regn å rusk för att provköra så visst kan man köpa god hälsa ;).
Hej.. Du kan alltid ändra inlägget när förkylningen kommer, vettu... mvh borano20

Du hade nog varit ute o cyklat i två timmar med ett placebostyre iaf.

Haha. Ähum, man blir inte sjuk av regn o rusk. Förkylningar är virus som man enbart får via smitta.

Helt riktigt!
allt annat är en utbredd missuppfattning.

mmmrrrr sa:
Boromir sa:
Jimel sa:
Boromir sa:
marr sa:
jofahjalm sa:

Samma sak juh

/T

Irland är en av de brittiska öarna.

Mitt intresse text text

Fortfarande fel att säga att Irländare är Britter, som att kalla värmlänningar för Norskar.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/British_Islands

Senast ändrad:
Det ska inte kosta så mycket!

Jag hade till för en månad sedan min FS som jag hållit i 5 år! Räknat med happy-år så blir det 50 år! Alltså, jag är skitsnål, så lever jag(ang. cykel)

I år har jag bara köpt cykelprylar för knappt 400 kr (reservskoskydd, flaskhållare, extraflaska och en extra cykelborste), så det behöver inte kosta när man väl har vad man behöver. Hade också klarat mig utan årets prylar men de var nedsatta i pris och kommer att behövas någon gång.

Scottår sa:
I år har jag bara köpt cykelprylar för knappt 400 kr (reservskoskydd, flaskhållare, extraflaska och en extra cykelborste), så det behöver inte kosta när man väl har vad man behöver. Hade också klarat mig utan årets prylar men de var nedsatta i pris och kommer att behövas någon gång.

Har du 10 däck över från förra året?
Bromsbelägg, slang, kedjor?

Men du kanske bara borstar cykeln och inte cyklar på den?

Det vill jag absolut inte veta, men kul är det:)

Bilagor

• IMAG2299.jpg
    IMAG2299.jpg
    212.4 KB · Besök: 109
oj det här forumet är verkligen jättedåligt! inte många siffror i den här tråden.

årets utgifter:
överkroppsskydd 1600
ett par rundor till vallåsen ~1500
resor etc ESS ca 2000/tävling (ej gbg, bor där) 8000
mekställ 1000
thules easyfold easy-break-in dragkroksställ 6000
förlust på cykelstöld 8000
dämparservice ~1500
kläder max 1500, inte mkt nytt i år

så säg 30000. har redan lampor och vinterkläder så det lär sluta på 30. 30/12=> 2500 i månaden. borde minska ganska mkt nästa år då cykelstölden och thule fick halva kakan i år

mycket pengar, men helt klart värt, att kunna träna och samtidigt ha askul i skogen får kosta

Ca 20k i år fördelat på en ny cykel, en ny drivlina, däck, kläder och lite tillbehör.

Sparat ca 5k genom att cykelpendla – så netto 15 tusen. Och roligt har det varit hela tiden!

Edit: och en brevetmedalj för 50 spänn!

Senast ändrad:
FS 13000
LVG 15000
Pendlare 6300

Skor 2 par 1500
Lysen 2000
Hjälmar 3000
Kläder 2000
Cykelställ bil 5000
Tillbehör 2000 (gissning) (flaskor, flaskställ, rengöringsgrejer, verktyg, extra klingor, kedjor osv)

+ Cykelvasan 2018, VR18, HVR18.

Tycker det har gått åt en del pengar men lyckats hålla det på en bra nivå.

Tänker att cyklarna håller några år och att det mest är slitagedelar som behöver köpas.

Hade inget före sommaren då jag började handla.

Ca 50k blir det.
Jädra vad det springer iväg, men som sagt, har tänkt ha grejerna länge ???

Senast ändrad:
mhenry sa:
Jag har fört lite bok över kostnader, men tycker att det blir svårt med gränsdragningar gentemot andra delar av livet.

Om man t.ex. använder ett par strumpor både på jobbet och när man pendlar, hur gör man då uppdelningen? Och om man dessutom använder dem vid tävling?

Hur stor del av maten går att hänföra till cykelintresset? Det måste man ju i princip ha en effektmätare för att kunna bedöma. Och sedan har man ett grundläggande energibehov som man förhoppningsvis normalt sett upprätthåller. Och dagarna efter ett randolopp när man kan äta hur mycket som helst, på vilket konto bokför man dessa kostnader? Om man sedan försöker gå ner i vikt igen för att bli snabbare uppför, kan man då hävda att man är proffscyklist eftersom man faktiskt sparar/tjänar pengar? Eller ska man kanske bokföra effektmätaren på matkontot?

Jag tycker du är helt rätt på det. Ta kaffekostnader som exempel, är det en utgift relaterad till cykling eller del av livets nödtorft? Och då snackar vi inte sunkigt snabb- eller automatblask utan sånt man hittar i ]den andra tråden med tillhörande hårdvara.

Konkret sa:
Scottår sa:

Däck har jag några uppsättningar,. Byts efter säsong. Köpte ett storpack slang för ett par år sedan. Har inte haft en punka sedan dess. Drivlinan byttes förra året på racern. Pendlarens drivlina har klarat sig över två år (och två vintrar). Funkar bra om man tvättar ( med borsten) och smörjer ofta. Bromsbelägg byttes förra året. Räknar med att de klarar resten av året också. Jag cyklar också. ;)

Scottår sa:
Konkret sa:
Scottår sa:

Däck har jag några uppsättningar,. Byts efter säsong. Köpte ett storpack slang för ett par år sedan. Har inte haft en punka sedan dess. Drivlinan byttes förra året på racern. Pendlarens drivlina har klarat sig över två år (och två vintrar). Funkar bra om man tvättar ( med borsten) och smörjer ofta. Bromsbelägg byttes förra året. Räknar med att de klarar resten av året också. Jag cyklar också. ;)

Men allvarligt talat - hur många mil/timmar? Det GÅR INTE att hålla liv ens i EN cykel för 400kr per år om den används regelbundet.

ohellstrom sa:
Scottår sa:
Konkret sa:
Scottår sa:

Men allvarligt talat - hur många mil/timmar? Det GÅR INTE att hålla liv ens i EN cykel för 400kr per år om den används regelbundet.

ööh? va? Min hardtail har jag nog lagt ungefär 500 spänn på de senaste två eller tre åren. Den rullar på precis som vanligt.

Tillbaka
Topp