Hur mycket kostar ert cykelintresse?

Jag har aldrig bytt kedja kedja 4-5 ggr om året och då cyklar jag ändå året runt flera timmar om dagen oavsett väder. Men orkar man inte göra rent och underhålla får man ju byta ut mer.

båtbensbudet sa:
Jag har aldrig bytt kedja kedja 4-5 ggr om året och då cyklar jag ändå året runt flera timmar om dagen oavsett väder. Men orkar man inte göra rent och underhålla får man ju byta ut mer.

Har man cyklar man bryr sig om och kassetter och klingor man vill spara lite på så byter man kedja ganska mycket oftare än på en ronk-pendlare från 2007.

Det är troligen skillnad om man klättrar i berg eller åker på slät asfalt på uppsalaslätten med sin cykel. Men frågan var bara hur mycket cykelintresset kostar. Då blir svaren därefter. Allt mellan 400 kr om året och 400 kr per mil.

Senast ändrad:
Konkret sa:
båtbensbudet sa:

Har man cyklar man bryr sig om och kassetter och klingor man vill spara lite på så byter man kedja ganska mycket oftare än på en ronk-pendlare från 2007.

Använder man en kedjemätare behöver man åtminstone inte byta för ofta.

Scottår sa:

Slits kedjan mindre? Då vill jag inte tänka på hur ofta jag skulle behöva byta utan mätstickan. Eller så kanske det beror på hur långt/länge man cyklar och om det är grusigt underlag.

Scottår sa:
Konkret sa:
båtbensbudet sa:

Billigast vad jag har hört är att skifta mellan två kedjor och sen byta drivlinan. Klingor kan sparas om det inte gått många mil.
Kör man cx, lvg och mtb blir det 6 kedjor och 3 kassetter och definitivt klingor på mtbn om man inte cyklar i enbart torra rådjursstigar.

Men vill man köra på halvtaskiga grejer så gör man det.
Sen brukar ju många ha 2 lvg om man cyklar ofta.

Raggamuffin sa:
Tio kedjor om året byter jag ungefär. Man sparar några byten på att köpa ny cykel istället :)
Förklara!

Hur många mil kör du på en kedja? Hur många mil kör du per år?
Varför byter du kedja? Är det när den är utsliten eller efter ett visst antal mil eller bara för att du är fåfäng?
Vad är det för kedja du köper som bara håller 5 veckor?
Har du gratis tillgång till kedjor?

Förklara!

Inte så dyrt med cykel alls tycker jag. Säg att jag köper en cykel för 50000:-. Det är rea och jag betalar bara 40000:- Jag använder cykeln i två år max. Säljer den beggad för 25000:-. Jag har alltså betalat 15000:-/24=625:- per månad. Vad kostar ett gymkort? Mer antar jag. Sen tillkommer iofs lite däck kanske, ett kolfiberstyre, kläder mm under denna tvåårs-period så jag kanske hamnar på 800:- per månad. Inte farligt allt med tanke på hur många timmars glädje man får. :-)

Slår jag ut det per mil så blir det ungefär 10 mil per månad. Med andra ord 80:- per mil. Hmm.........då kändes det helt plötsligt dyrt. :-)

Senast ändrad:
Om man bara cyklar 10 mil i månaden ser jag nog inte riktigt behovet att göra det på en cykel för 50 kkr. Om det inte är trenduro då, men isf är ert nog väldigt optimistiskt att tro att begagnatpriset är så mycket som hälften av nypriset.

Kan ingen konstruera en app där man kan mata in alla kostnader man haft och alla cykelturer man gjort och få ut ett värde på hur happykorrekta ens cykelkostnader är? I version 2 kan man tänka sig att det direktkopplas och att kostnaderna läses ut från kontot man använder för att betala cykelrelaterade utgifter och att cykelturerna synkas med Strava eller dylikt. Då kan man även lägga in spärrar som gör att kontot spärras för inköp om kostnaden överstiger vad som är happykorrekt eller så kan automatinköp göras av ny kedja när man kört längre än vad happynormen föreskriver som acceptabelt.

Gjorde ett överslag och landar på i snitt knappa 25000kr per år de senaste tre åren.

Inkluderar det mesta i utrustningsväg samt liftkort. Däremot inte resor.

Trenduro.

SLI sa:
Raggamuffin sa:
Tio kedjor om året byter jag ungefär. Man sparar några byten på att köpa ny cykel istället :)
Förklara!

Varför byter du kedja? Är det när den är utsliten eller efter ett visst antal mil eller bara för att du är fåfäng?

Förklara!
På landsvägscyklarna går de 100 mil innan jag byter, egentligen lägger jag dem i en påse och skriver upp löpnummer och hur långt de gått med en förhoppning av att köra ett rotationssystem. Men i verkligheten orkar jag inte hålla koll på det och efter 3 kedjor har jag ändå lyckats byta kassetten till en annan, drevat om veven och eller kör flera olika hjul med olika kassetter på så systemet faller ändå och jag monterar en ny kedja istället. De kostar så lite och återvinns av sambo och studerande lillebror.

På mina mtb så dödar jag sönder en kedja på endurocykeln efter ibland 10 mil, ibland 70 mil. På XC-träningshojjen brukar de vara kass antingen av slitage eller annat mord efter 70-100 mil. På xc-tävlingshojjen byter jag dels av fåfänga och att jag kör inte 100 mil till en tävling och startar med en cykel som inte är tiptop i materialet. Man kan bryta för tekniskt ändå men jag vill veta att jag haft så bra förutsättningar som jag har kunnat.

På CX:en går en kedja på tävling med sin kassett på tävlingshjulen över säsongen och sen pendlar/vintercyklar jag sönder den. Här sparar jag in en kedja i år på ny hoj =).

Sista åren har varit praktiska med Shimano/sram mix 11-delat på alla cyklar så tar hem 10 kedjor på vintern inför säsongen, kört Ultegra rakt av, ibland är där någon över i december ibland har de gått åt. Till i år har det kört ihop sig när 12-delat har börja smyga in.

Den kassett som levt längst är en Ultegra 11-28 som gått nästan 1100mil. En X1 10-42 har gått snart 500 och är inne på tredje cykeln. Framdrev har jag inte bytt förutom när jag slagit av tänder. Svårt att veta mil på sistnämnda då jag byter storlek fram rätt ofta på/mellan mina mtb.

Varför lägger ni så lite pengar på cykling?
Tycker ni inte det är roligt nog?
Generellt lite pengar över efter fasta utgifter?
Andra hobbys som slåss om pengarna?

Inga cyklar och inga hjul i år.
En sadel, ett par crosstuber och en mindre mängd slitdelar. Största kostnaden i år blir nog hotell och resor i samband med tävlingar.
Gissar på 10.000-15.000:- och då känns det inte som om jag snålat. Billigt!!!

Köp 3 mtb senaste 1,5 året. Efter ha cyklat lite så har man lärt sig vad som är roligast och vilket man vill ha, så är uppe i 50000kr lätt och nu har jag en grym stigcykel som jag är nöjd med:)

Dessa exempel där man tar ett års kostnader och baserat på det uttalar sig om det är dyrt eller billigt känns rätt ointressanta om man inte samtidigt konstaterar att det är ett normalt år vad gäller cykelutgifter. Om man bränner 3 miljoner ena året och nästa år inte en krona på cykling, går då cykling från att vara superdyrt till att vara billigt?

Johan A sa:
GoranS sa:
Om man bränner 3 miljoner ena året och nästa år inte en krona på cykling, går då cykling från att vara superdyrt till att vara billigt?

Såklart. 3 miljoner är ju jättemycket medan noll är jättelite.
För dig personligen, ja, men frågan var om cykling generellt sett går från att vara dyrt ett år till att vara billigt nästa år baserat på detta enda (hypotetiska) exempel. Många framhäver ju sina egna utgifter ett enskilt år som "bevis" för cyklingens "dyrhet" eller "billighet".

GoranS sa:
Johan A sa:
GoranS sa:
Om man bränner 3 miljoner ena året och nästa år inte en krona på cykling, går då cykling från att vara superdyrt till att vara billigt?

För dig personligen, ja, men frågan var om cykling generellt sett går från att vara dyrt ett år till att vara billigt nästa år baserat på detta enda (hypotetiska) exempel. Många framhäver ju sina egna utgifter ett enskilt år som "bevis" för cyklingens "dyrhet" eller "billighet".

Men vems utgifter ska man framhäva om frågan är hur mycket ert (dvs mitt) intresse kostar. Annars tar jag såklart tillbaks allt och hävdar motsatsen och hoppas att det svaret känns mer rätt för dig.

Johan A sa:
GoranS sa:
Johan A sa:
GoranS sa:

Men vems utgifter ska man framhäva om frågan är hur mycket ert (dvs mitt) intresse kostar. Annars tar jag såklart tillbaks allt och hävdar motsatsen och hoppas att det svaret känns mer rätt för dig.
Jag har egentligen två invändningar:

1) Man använder sina egna utgifter för att uttala sig generellt om cykling är dyrt eller inte
2) Man använder ett enskilt års utgifter för att uttala sig om huruvida cykling är dyrt, antingen på individnivå eller (än värre) generellt

Att man tittar på sina egna utgifter över tid för att avgöra om ens egen hobby är dyr är förstås inget jag invänder mot. Har jag skrivit något som indikerar det har jag uttryckt mig slarvigt/felaktigt.

Det kostar mer än vad jag vill erkänna för mig själv!
Siffror tagna från minnet..

Jag cyklade VR och köpte gruppens kläder: 1800+1800 = 3200kr (betalades iofs 2016)
Jag har cyklat 6 breveter utan medalj: 600kr
Och Yngaren runt var väl 300kr eller så..
Så +4000kr som gått till "lopp".

Inför VR blev det nya däck, kedja och kassett = 1200kr?

En ny MTB i sommras då jag stod utan: 11500 + 1500 (dropper) = 13000kr.

En ny lvg-ram som köptes på k&s: 5500kr
Grupp+extra till ramen: 7000kr

Sedan lite vajrar, styrlinda och annat till pendlaren..
Har köpt två par cykelskor på reor.. 1000kr till.
Så 30 000:- förutom allt jag missat. Så säkert +35000:-

Idag har jag ca800 mil = 44kr/milen
Eller 3000kr i månaden om jag inte gör några andra stora inköp.

Har sålt lite cyklar och delar under året som inte redovisas här. Men inga stora summor.

Rätt dyrt när jag räknar så. Men värt det!
Men som andra skriver, kostnaderna ligger på hobbykontot.
Äger bil, men kör väldigt lite. Inget SL-kort.
Och jag tycker jag får tillbaka i form av god hälsa.

Utan "nya" cyklar så minskar det till 9500kr, dvs mindre än 1000kr/mån, eller 12kr/mil. Det vore kanske ett mål för 2018, att komma under 10kr/milen?

GoranS sa:
Johan A sa:
GoranS sa:
Johan A sa:
GoranS sa:

Jag har egentligen två invändningar:

1) Man använder sina egna utgifter för att uttala sig generellt om cykling är dyrt eller inte
2) Man använder ett enskilt års utgifter för att uttala sig om huruvida cykling är dyrt, antingen på individnivå eller (än värre) generellt

Att man tittar på sina egna utgifter över tid för att avgöra om ens egen hobby är dyr är förstås inget jag invänder mot. Har jag skrivit något som indikerar det har jag uttryckt mig slarvigt/felaktigt.

Oj. Jag har nog inte läst tråden så väl för att uttala mig om det. Att mitt svar ang 3 millar kontra noll skrivet lite på skoj kändes uppenbart (för mig) men kanske uppfattades annorlunda.

Men grundfrågan är väl inte om det är dyrt eller inte utan bara vad det kostar för de individer som svarar? Dyrt och mycket pengar är ju inte samma sak.

Jag tycker det framgår ganska tydligt av tråden att det skiftar betänkligt mellan individer och år. Inget konstigt med det. Vad var det frågan var?

Raggamuffin sa:
SLI sa:
Raggamuffin sa:
Förklara!

Förklara!
På landsvägscyklarna går de 100 mil innan jag byter, egentligen lägger jag dem i en påse och skriver upp löpnummer och hur långt de gått med en förhoppning av att köra ett rotationssystem. Men i verkligheten orkar jag inte hålla koll på det och efter 3 kedjor har jag ändå lyckats byta kassetten till en annan, drevat om veven och eller kör flera olika hjul med olika kassetter på så systemet faller ändå och jag monterar en ny kedja istället. De kostar så lite och återvinns av sambo och studerande lillebror.

På mina mtb så dödar jag sönder en kedja på endurocykeln efter ibland 10 mil, ibland 70 mil. På XC-träningshojjen brukar de vara kass antingen av slitage eller annat mord efter 70-100 mil. På xc-tävlingshojjen byter jag dels av fåfänga och att jag kör inte 100 mil till en tävling och startar med en cykel som inte är tiptop i materialet. Man kan bryta för tekniskt ändå men jag vill veta att jag haft så bra förutsättningar som jag har kunnat.

På CX:en går en kedja på tävling med sin kassett på tävlingshjulen över säsongen och sen pendlar/vintercyklar jag sönder den. Här sparar jag in en kedja i år på ny hoj =).

Sista åren har varit praktiska med Shimano/sram mix 11-delat på alla cyklar så tar hem 10 kedjor på vintern inför säsongen, kört Ultegra rakt av, ibland är där någon över i december ibland har de gått åt. Till i år har det kört ihop sig när 12-delat har börja smyga in.

Den kassett som levt längst är en Ultegra 11-28 som gått nästan 1100mil. En X1 10-42 har gått snart 500 och är inne på tredje cykeln. Framdrev har jag inte bytt förutom när jag slagit av tänder. Svårt att veta mil på sistnämnda då jag byter storlek fram rätt ofta på/mellan mina mtb.

Ok, du tävlar och vill ha bra prylar på startlinjen, det fattar jag. Men resten? Att ge en kedja endast 10 mil, att byta av fåfänga...
Sen är jag nyfiken på hur du finansierar det hela; har du sponsor eller drar du momsen (det har jag såklart inte med att göra men kan inte låta bli att undra).

Ni som påstår er lägga stora summor på cyklingen; det vore intressant att veta om ni har sponsorer eller jobbar på LBS och därmed har tillgång till prylar. Ni som årligen lägger ner 30 000kr+ av egna skattade pengar; sök till lyxfällan!

SLI sa:
Ok, du tävlar och vill ha bra prylar på startlinjen, det fattar jag. Men resten? Att ge en kedja endast 10 mil, att byta av fåfänga...
Sen är jag nyfiken på hur du finansierar det hela; har du sponsor eller drar du momsen (det har jag såklart inte med att göra men kan inte låta bli att undra).

Ni som påstår er lägga stora summor på cyklingen; det vore intressant att veta om ni har sponsorer eller jobbar på LBS och därmed har tillgång till prylar. Ni som årligen lägger ner 30 000kr+ av egna skattade pengar; sök till lyxfällan!

Fåfängan är väl i så fall bara kopplad till startlinjen och jag tycker det är "dyrare" att bryta en tävling för en skitgrej som inte kostar så mycket. En kedja som jag mördar mot en sten eller liknande så den går av i flera bitar är inget jag sitter och pusslar ihop till en ny när de kostar 200 kr. Jag krökte två bakväxlar på ESS i Gbg i våras, den ena gick bara 2.5 mil - shit happens och man får byta.

Nej jag har inga sponsorer eller liknande fördelar, det är ju ändå småpengar. Jag ser inget konstigt att lägga 100 000 egna pengar på en hobby om året eller varför lyxfällan skulle bli inblandat. Lånar man till sin hobby bör man kanske fundera på om man är rätt ute men har man råd kan man väl få lägga det på vad man vill, vad ska man annars ha pengarna till. Körde rally i 15 år och man får en ny kolfiberracer för samma pengar som det kostade att råka gena lite för mycket i en sväng.

30 000:- Vad kostar ett torp? Eller en rörförstärkare? Eller sambons två hopphästar?.. :)
Man klarar med nöd och näppe köra långloppscupen halva för den slanten, sen ska cykeln hållas i skick.

Eveningstar sa:
Luthman Photography sa:
Eller så har de bara vettiga jobb?
Precis. Lyxfällan är för de som lägger 30k+ per månad, av pengar de inte har, på sin hobby.

30k+ per år på sin hobby när man har pengarna ser jag inte som något konstigt alls.

Nejnej, lyxfällan är för de som läger 30K+ per månad, som de inte har, på cigg och läsk.

SLI sa:
Raggamuffin sa:
SLI sa:
Raggamuffin sa:
Förklara!

Förklara!

Och hur är det om man lägger 30 kkr på trollfällor?

Kan man få höra lite mer om kostnaderna för havskappsegling, motocross, roadracing och isracing? De disciplinerna har ju stor relevans för mitt eget vardagscyklande på xxl-cyklar. Mycket större än vid första påseende, inser jag nu.

Tillbaka
Topp