SLI sa:
Raggamuffin sa:
Tio kedjor om året byter jag ungefär. Man sparar några byten på att köpa ny cykel istället :)
Förklara!
Hur många mil kör du på en kedja? Hur många mil kör du per år?
Varför byter du kedja? Är det när den är utsliten eller efter ett visst antal mil eller bara för att du är fåfäng?
Vad är det för kedja du köper som bara håller 5 veckor?
Har du gratis tillgång till kedjor?
Förklara!
På landsvägscyklarna går de 100 mil innan jag byter, egentligen lägger jag dem i en påse och skriver upp löpnummer och hur långt de gått med en förhoppning av att köra ett rotationssystem. Men i verkligheten orkar jag inte hålla koll på det och efter 3 kedjor har jag ändå lyckats byta kassetten till en annan, drevat om veven och eller kör flera olika hjul med olika kassetter på så systemet faller ändå och jag monterar en ny kedja istället. De kostar så lite och återvinns av sambo och studerande lillebror.
På mina mtb så dödar jag sönder en kedja på endurocykeln efter ibland 10 mil, ibland 70 mil. På XC-träningshojjen brukar de vara kass antingen av slitage eller annat mord efter 70-100 mil. På xc-tävlingshojjen byter jag dels av fåfänga och att jag kör inte 100 mil till en tävling och startar med en cykel som inte är tiptop i materialet. Man kan bryta för tekniskt ändå men jag vill veta att jag haft så bra förutsättningar som jag har kunnat.
På CX:en går en kedja på tävling med sin kassett på tävlingshjulen över säsongen och sen pendlar/vintercyklar jag sönder den. Här sparar jag in en kedja i år på ny hoj =).
Sista åren har varit praktiska med Shimano/sram mix 11-delat på alla cyklar så tar hem 10 kedjor på vintern inför säsongen, kört Ultegra rakt av, ibland är där någon över i december ibland har de gått åt. Till i år har det kört ihop sig när 12-delat har börja smyga in.
Den kassett som levt längst är en Ultegra 11-28 som gått nästan 1100mil. En X1 10-42 har gått snart 500 och är inne på tredje cykeln. Framdrev har jag inte bytt förutom när jag slagit av tänder. Svårt att veta mil på sistnämnda då jag byter storlek fram rätt ofta på/mellan mina mtb.