Hur mycket spacers?

• Trådstartare Trådstartare kfn
  • Start datum Start datum

kfn

Aktiv medlem
Hur mycket spacers?
På mina cyklar har jag ca 3-3,5 cm spacers mellan styrrör och -stam och de flesta cyklar man ser har något liknande. Finns det någon som kör helt utan? Och vem har mest spacers?

Hur mycket spacers?
Alltså, man måste fylla på med spacers tills man når styrstammaen. I mitt fall är det 3,5 cm på räsern och 1 cm på NRS'n.

En del har inga har jag hört. Men det viktigaste i slutändan är väl att man sitter bra. Och det är ju ganska subjektivt. ;o)

Hur mycket spacers?
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Alltså, man måste fylla på med spacers tills
> man når styrstammaen.

åfan.

Hur mycket spacers?
Jag undrar vilka spacers som är bäst. Dom i vit kålfiberplast eller dom i "natura" om man säger. Jag har båda men märker ingen skilnad. Beror det på att jag är salongsberusad ?

Hur mycket spacers?
Skogling skrev:
> Jag undrar vilka spacers som är bäst. Dom i vit
> kålfiberplast eller dom i "natura" om man säger.
> Jag har båda men märker ingen skilnad. Beror det
> på att jag är salongsberusad ?

Om de vita är färgade så borde pigmenten öka vikten, annar så kan man fetta in dem så glider de bättre genom luftmotståndet. Tänk att ingen har gjort aerodynamiskt utprovade-i-vindtunnel-spacers.

Hur mycket spacers?
Här är ett exempel på hur många spacers en steloperarad engelsman har på en custombyggd Ti-ram:

customerbike_2007-01-18_barbaraw.jpg

Hur mycket spacers?
Om man inte gillar spacers så finns det en mängd fina styrstammar man kan välja emellan. Barends kan även det bidra till en komfortabel sittställning:

Moots.jpg ht=375

En skön sadel samt en rymlig sadelväska att ha kanelbullarna i är också ett viktigt attribut. ;o)

Senast redigerad av en moderator:
Hur mycket spacers?
Oskar skrev:

>
> Vissa gör tydligen vad som helst för att kunna
> köra med bockstyre.

Exakt. Vet du vad denna kategori människor kallas ?

Hur mycket spacers?
Skogling skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Vissa gör tydligen vad som helst för att
> kunna
> > köra med bockstyre.
>
> Exakt. Vet du vad denna kategori människor kallas
> ?

Vågar inte ens gissa.

Hur mycket spacers?
För ett par årt sedan fanns det en trån som Micke Salomonsson startade om hur långt man hade från kronan till styret ! Ju kortare destå bättre. Det var ingen stelopererad som skrev i den tråden vad jag minns... :)

Hur mycket spacers?
Nu har iof denna kinesiska skapelse gängad styrtapp, men om styret utav någon outgrundlig anledning känns för lågt kan man ju alltid hasa ner i freeridläge -undvik dock att krascha.

Two-seaterbike-forone.jpg ht=308

Hur mycket spacers?
> Alltså, man måste fylla på med spacers tills man når styrstammaen.

Men man kan ju istället välja en ram med lagom längd på styrröret om man kan hitta det. Med ett par centimeter högre styrrör skulle man ju nå styrstammen lika bra. Jag kan förstå att tillverkare av billiga cyklar säljer dem med några spacers. Dels kan kunden ta bort dem om man mot förmodan skulle vilja sänka styret och dels kan tillverkaren ta snygga reklambilder på cyklar med sportigt låga styren. Men varför har exempelvis den här cykeln spacers? Har man en måttbeställd cykel med en halvmeter styrrör borde man väl kunna få till precis rätt längd.

Bilagor

• 10-29-04_ming.jpg
    10-29-04_ming.jpg
    62.2 KB · Besök: 22
Hur mycket spacers?
Jag har ingen spejser på min änn-ärr-ess, det är ett tävlingsredskap,
på tävlingsredskap vill man inte ha onödig vikt!

På monstret ett 38,2mm(1.5") rör i konstruktionsstål såm är 2cm hög.
Home made i 4mm gods så man får mer hjälp av kavitationen (jag vet att det heter gravitation men det skiter jag i).

Och på räsern bor det ett antal anorektiska 1" spejser's, så man kan reta medtävlande
med ultralätta plast-o-kadaver hojjar med få plast-o-kadaver spejsers... =P

Tillbaka
Topp