Hur ofta byter ni cykel, och varför?

Man byter inte cykel, man köper fler och endast när det inte finns fysik plats för fler avyttrar man motvilligt den minst älskade, frågor på det? Minst 1 nu om året är vad doktor Fågelum ordinerat

Man byter inte cykel man blir bättre.
Bry er inte om att jag identifierar mig som ett jag nu det är oväsentligt.

Det käraste du har som cyklist är din kropp och speiellt dina ben. Kraften sitter i dina ben, det finns en tjusning i att en riktig mästare på en 3-växlad cykel kan svischa förbi en racer för 100k. Med det sagt så är det en fördel när du tävlar att ha den bästa cykeln du kan ha. Alltid annars är det absolut viktigaste du behöver veta när du cyklar hur många watt du producerar. Skit samma om du pumpar ut 400 magnifika watts på en 3 växlad eller en cykel för 100k.

Köp en wattmätare om du inte redan har det och skit i att skaffa en ny cykel. Så bra råd att det bör anses vara ett av de tio cykelbuden om sådana sammanfattades

Sätt på en wattmätare på din 3-växlade Monark och stick sedan ut i downhillspåret. Kommer bli kanon.

Typ en om året..
Men då jag har typ 5 cyklar så kan man säga att jag byter cykel var 5e år.
Förenklat såklart (racer, tempo, cx/touring, pendlare, mtb).

har väll bara cyklat "seriöst" i 4 år typ, men hunnit byta cykel en gång inför förra säsongen. men det var mer av ekonomiska skäl än att jag behövde en ny (fick fast anställning med OK lön samtidigt som jag delade på en 1:a med sambon och kände att jag nog aldrig kommer ha såhär mycket pengar över varje månad igen :D)

sen har jag köpt en komforträäser som jag sålde för jag kom fram till att jag inte gillar den typen av cykling, köpte en finpendlare/touringcykel och nu en helstel 29:a/27.5+

för att sammanfatta köper jag mycket nytt, inte så mycket byte, byter för att jag vill och kan.

Bytet är ofta slumpmässigt och styrt av när det börjar bli för dyrt att uppgradera.
Men annars är det en urusel affär att byta cykel, så det ska mycket till innan jag byter.
Framför allt inte första modellen av något utan väntar gärna ett par år då produkten är som bäst.
Folk tjatar om modern geometri 1x12 e.t.c men jag blir inte snabbare av det.

Den bästa cykeln jag köpt är nog Monarkergometern.

Första åren så blev det ofta men nu är jag så nöjd så jag har haft den senaste i två år och funderar inte på att byta.

Jimel sa:
Första åren så blev det ofta men nu är jag så nöjd så jag har haft den senaste i två år och funderar inte på att byta.

+1 ju mer jag internetcyklar ju mer vill jag rättfärdiga en ny ram, skönt att det går att bota genom att bara dra ut o hoja lite :) Trivs så förträffligt med nuvarande setup, så det är nog bara ett rambrott som skulle kunna få mig att byta... Så till vida jag inte skulle råka snubbla över en Zerode Taniwha i stl XL ;)

Crocko sa:
Man byter inte cykel, man köper fler och endast när det inte finns fysik plats för fler avyttrar man motvilligt den minst älskade, frågor på det? Minst 1 nu om året är vad doktor Fågelum ordinerat

+1
Fast jag nöjer mig med ett nyförvärv vart 3-4 är.

Som dom flesta här så har jag fler cyklar för olika ändamål men oftast så byts en av dom ut per år.
I år blev det en ut och två in.

Brukar säga att jag inte ska bygga en ny hoj fören jag har sålt en annan men det skiter sig oftast ?

De senaste 4 åren har jag haft ca 11 cyklar, mest lite äldre cyklar. Jag har bytt/köpt "nytt" av ren nyfikenhet och för att det är roligt att skruva på cyklar. Nu har jag dock funnit en cykel som är rolig till det jag vill använda den till så nu blir det nog till att lugna sig ett tag.

Jag är väl den förste och säkert enda i denna tråden som inte köpt fler utan bytt cykel. Efter min cykelcomeback i juli förra året är jag inne på min andra cykel, inga planer på att byta heller inom närmsta året iallafall. Äger bara en cykel.

som någon sa; byta??

äger fortfarande alla cyklar jag införskaffat för eget bruk, det är ett dussintal. men tre av dem skall faktiskt säljas.

nån gång..

beundransvärt att klara sig på en. i ett trängt läge skulle jag kanske kunna komma ner till fem. mindre än tre är nog omöjligt.

tmalm sa:
Om jag gillar den bytar jag när den går av pga det om jag ogillar byter jag fortare.

/T
+1
På ett ungefär i alla fall.
Sist jag köpte cykel (2009) var det för att jag tröttnade på att jaga delar och däck till den gamla som jag köpte begagnad i slutet av 80-talet. Den gången köpte jag för att jag inte var glad i den Kroon jag hade då.

Inte shopoholic direkt...

/Martin

anderssvensson sa:
Hur ofta byter ni hoj och varför?

Cyklat på en äldre Univega Alpina (+15år) sen min egen MTB blev stulen. Sedan bakfälg havirerat så tyckte jag det var dags att lägga pengarna på något nyare och modernare istället. Det är nog första cykeln som jag känner att den nästan har gjort sitt, de övriga har blivit stulna. I genomsnitt så skaffar jag en ny cykel var 5-6e år.

Om vi räknar primära cyklar (landsvägscyklar i mitt fall) så är jag inne på min femte på 13 år. Men räknar man individuella delar är nog antalet typ 3.7 eller nåt... :) Har flyttat över komponenter på nya ramar, och så genom åren. Räknar man i stället konfigurationer är antalet säkert närmare tio, t ex genom att jag bytt ut nån komponent (då räknar jag inte slitdelar som kedja, drev, kassett, däck, vajrar, höljen, styrlinda och sånt).

Jag e nog rätt lat o gillar att behålla de jag har: mtb, cx o racer. Senast jag köpte nytt var 2013. Nu funderar jag på en monark träningsmaskin för inomhusbruk. Undrar vilken modell man ska välja?

Jag har inte ens drabbats så hårt av uppgraderingshets på min cykel Jag haft sedan i julas, enda som är på gång är nya hjul som håller på å byggas på likadana fälgar som satt från fabrik men finare nav/ekrar/nipplar. Lagt desto mer pengar på kläder och utrustning som dragit iväg på på tok för mycket pengar.

Tillbaka
Topp