Hur ofta byter ni ny hjälm?

DanielG

Medlem
Jag har inte hittat något om detta i någon annan tråd så då får jag väl ställa frågan....

Jo, hur ofta bör man byta hjälm? Om man aldrig tokkraschar och hjälmen faller i småbitar, behöver man aldrig byta eller mattas materialet ut ändå.

Har en hjälm som jag bara har när jag cyklar i skogen och en hjälm som jag använder vid pendling och lvg. Den sitter utanpå ryggsäcken på tåget.

Förstår att den som sitter utanpå ryggsäcken utsätts för stöttar. Men gör det att man ska byta och hur ofta såifall? Den som sitter på huvudet i skogen får ju en del smällar av kvistar men har det någon inverkar på skyddet??

Vad tror ni??

/Daniel

Tillverkarna brukar ange att man ska byta var tredje år, det är nog ett väl tilltaget bytesintervall. Men säg att du byter vart femte år eller så så är det nog lagom. Skulle tro att det är mest frigolitens åldrande som är anledningen till att man bör byta med jämna mellanrum. Har du ramlat och slagit i huvudet utan synliga skador på hjälmen ska den bytas ändå och har du tappat hjälmen på hårt underlag så bör man byta den också om man ska vara på den säkra sidan.

Jag hade en kompis som körde motorcykel. Hon var väldigt duktig på plaster, och bytte motorcykelhjälm en gång per år. Slog en yxa igenom förra årets hjälm och gick sedan till affären och köpte en ny.

Själv är jag inte lika nogräknad, men vart tredje år låter väl ok. Om inte annat så får man ju en ny, fräsch och häftigare hjälm än den tidigare.

Jag brukar väl spräcka en hjälm om året. Annars är det ca tre år som gäller. Solljus gör att frigoliten åldras. Det är precis som med däck. De skall förvaras torrt, svalt och mörkt för att hålla så länge som möjligt. Sedan är det kul med nya cykelprylar:P

/Erik

Drifter skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag brukar väl spräcka en hjälm om året.
> Annars är det ca tre år som gäller. Solljus
> gör att frigoliten åldras. Det är precis som
> med däck. De skall förvaras torrt, svalt och
> mörkt för att hålla så länge som möjligt.
> Sedan är det kul med nya cykelprylar:P
>
> /Erik

Byter du inte däck mer än var 3e år? :D

Pensionerade en 10 år gammal Met-hjälm i år. Min ~fem år gamla Giro E2 är nu brukshjälm och en ny likadan används vid träning. Eller ny och ny... Den köptes på rea, så det var inte årets modell. Mattas materialet av att ligga i kartongen i butiken också?

Vad jag har förstått mattas plastmaterialet av tiden i sig. Användning mattar sedan materialet ännu mer.

Jag har tidigare tävlat i löpning och där kunde man känna skillnad på ett par nya löparskor av förra årets modell som legat på en butikshylla ett år, jämfört med ett par helt nya av årets modell. Dämpningen blir fortare mjuk och skon blir fortare som en mockasin.

När det gäller hårdplast vet jag inte hur fort det ändrar sig.

Min drygt tio år gamla (första) hjälm har skumgummit ramlat ur sen länge och är vinterhjälm (huvan ryms ju nu). Dock är den sprucken så jag börjar fundera på att skaffa mig en ny. Min nästan tio år gamla Giro Switchblade är sprickfri men är inte felfri. Lite textilier som släppt. Är noggrannare med mc-hjälmarna. Dock går det nog iallafall fem år mellan bytena.

Edit: såklart minns jag ju nu att min första hjälm var en Etto (den klassiska) som troligtvis hamnade hos nån av systersönerna. :)

Senast redigerad av en moderator:
GöranH skrev:
> Jag har tidigare tävlat i löpning och där kunde
> man känna skillnad på ett par nya löparskor av
> förra årets modell som legat på en butikshylla
> ett år, jämfört med ett par helt nya av årets
> modell. Dämpningen blir fortare mjuk och skon
> blir fortare som en mockasin.

Folk påstår/tror sig känna skillnad på allt möjligt (rammaterial t ex). Mina åtta år gamla Nike Pegasus går knappt att skilja från mitt nya par Pegasus när man springer i dem. De är lite annorlunda konstruerade (de nya är rörligare/slappare i horisontalplanet) men dämpningen är identisk!

Placebo och marknadsföringsknep är vad det handlar om. Det gäller för övrigt även hjälmarna, för att återvända till trådens ämne. Förvara dem mörkt (plasten skadas av UV-strålning) och byt ut dem när de skadats (även om inget syns), så håller de i mååånga år!

Senast redigerad av en moderator:
Det bästa är att först efter man har slagit hjälmen och skallen i gatan, stenen, trädet eller varför inte stekpannan så vet man efteråt om hjälmen skyddade.
Jag byter efter varje vurpa eller vartannat år, beroende på vilket som kommer först.

Byter när jag hittar nån ny trevlig...
Lurar på en IONOS.... men vi får se...

Finns ju en hel del fina. Skall köpa mig en ny till Suggan i allafall..
Så svar på frågan är.... När lusten faller på ... Och det gör den OFTA.

R

Min första hjälm köpte jag 1996. Anledningen var att jag gick med i Yeti, och kravet för att få följa med på träningarna var att man hade hjälm.

År 1999 köpte jag min andra hjälm då det var rea på cykel city. Den hjälmen använder jag än idag som sommarhjälm. Min första hjälm använder jag än idag som vinterhjälm, då den är stor nog att ha mössa under och dåligt ventilerad.

Så hittils har jag aldrig bytt en hjälm, trotts att båda dessa har fått lite smällar här och var. Bra grejer håller länge!

dem flesta hjälmar bör man byta ut efter ca.3 år om ingen yttre åverkan har inträffat.
Hjälmarna utsätts för svetts, smutts, uv-strålning, väta, föroreningar mm och frigoliten som skyddar skallen tappar sin absorberingsförmåga av stötar och blir med tiden verkningslös. Dem flesta kraschar eller ramlar i lägre hastigheter och då spelar det kanske inte så stor roll om hjälmen är 2 år eller 10 år.

Skilladen mellan en fräsch ny hjälm och en 10 årig gammal hjälm kan vara att du lever mot att du dör eller får allvarliga bestående men.

Det finns hjälmar idag som är åldersbeständinga som kan gå i arv så länge hjälmen inte är i tvådelar. Dessa hjälmar väger mer och är oftast varmare. Det kan vara något för flerbrnsfamiljen eller till och från cyklister men knappast något för en tävlingscyklist i under hård fysisk ansträning.

Byt hjälm ca. var tredje år och köp gärna en eller två extra för olika ändamål så ska du klara dig fint.

MangeO skrev:
> Det mest happykorrekta är väl att byta kalsingar
> vart tredje år, medan hjälmen byts så ofta som
> möjligt?

Man har inte kalsonger när man cyklar ;-)

vartannat år om man kör mycket, och inte har kraschat den. Min sista hade jag dock i 10år, insåg ju själv att det var korkat o köpte en ny giro. Men hade varit skönt o ha en till i reserv

Det kan säkert bli utmattningssprickor i cellplasten (frigoliten) men den åldras långsamt. Betänk att man bygger hus på cellplast (grundisolering) med en förväntag livslängd på över 100år.
/PO

Det kan finnas stora skillnader i hur den frigolit som man använder i hus är uppbyggd mot den man har i en cykelhjälm, inte riktigt samma användningsområde och ser helt olika ut vad jag har sett iaf. Ganska haltande jämförelse imho...

När jag kraschat den. Ca varannat, vart tredje år sisådär. Ja jag har en för MTB och en för LVG och har bytt båda de senaste två åren. tjohopp!

Anders H skrev:
> Byter aldrig ny hjälm. Bara gammal.

Äntligen! Som jag satt och väntade på den!
Och så var det först i 29:e svaret som den kom.

Jag byter när hjälmen blir tillräckligt svettäcklig och det inte går att få den fräsch trots att man lägger den i blöt och tvättar "kuddarna". Hur gör man bäst för att tvätta rent hakbanden från intorkat svett???

Sen har man ju en sommarhjälm och en vinterhjälm som man roterar mellan.

Sen vill man ju byta hjälm om man byter dress.

Att en hjälm skulle mattas enbart med tiden tror jag inte ett dyft på. Efter en rejäl krasch är ju en annan femma...

vader skrev:

> Äntligen! Som jag satt och väntade på den!
> Och så var det först i 29:e svaret som den kom.

Jag ville egentligen inte men någon måste ta på sig ansvaret. Det bara måste göras.

Kört samma Limar sedan 1998. Ett bra år för norditalienska viner. I min förvirrade (och dumsnåla) värld mognar cykelutrustning som vin.

troligen för sällan, finns ju ofta ett bäst före datum i hjälmarna. har troligen att göra med hur frigoliten åldras. riktigt gammal frigolit o ju ibland rätt sprött.

Det kan ju komma ny teknik som gör det intressant att byta/köpa ny hjälm.

Att plasten inte skulle tåla solljus eller att frigoliten åldras har jag väldigt svårt att tro.
Någon som har fakta?
Att hjälmtillverkarna gärna ser att man köper nytt är ju inte svårt att inse.

Min Trek är sen mitten på 2000-talet, ser och känns som nästan ny.

Vad jag förstått är det uvljus som gör polystyrenet poröst, och man bör därför byta ca vart 5e år. Om inte annat för att få en ny fräck färg och tekmologi. Samt fräsha kuddar, ingrott svett sen mitten av 2000 låter mumma.. ;)

Anders H skrev:
> Byter aldrig ny hjälm. Bara gammal.

Jag har bytt en ny hjälm en gång. Fabrikationsfel.

Ja, det stämmer med frigoliten. En hjälm som är 5 år gammal är avsevärt hårdare och porösare än en ny hjälm, och är sådeles inte lika mycket till hjälp när den kommer att behövas. Förutsatt regelbundet användande av hjälmen då alltså.

Tillbaka
Topp