ttfh har väl redan sagt det. Vajrar går sällan av, jag har heller inte råkat ut för det. Det blir sämre glid inuti höljena så växlingen blir mindre precis. Märks inte lika tydligt för bromsar. Det är nog höljena som nöts mer än vajern, men ytan på vajern blir ruffigare också så man byter båda samtidigt oftast.
Förr i tiden brukade man olja vajrar och greja, men det gör man inte nu, höjlena och/eller vajer är försmorda och när det är skulle ha varit dags för osmorning är de ändå i så uppnött skick att det är lika bra byta dem.
På landsvägscyklarna som jag kör mest i torra förrhållanden har jag vajrarna i flera år. På gruscykeln som jag även använder som vintercykel och kör i en del gegg så kanske vart tredje år. Jag har heldraget hölje för växelvajer som gör att den håller mycket längre i smuts och väta än den gjorde innan jag hade en del naken vajer. På landsvägscyklarna har jag traditionell öppen dragning med ganska mycket naken vajer, men det funkar bra när det inte är allt för skitiga miljöer.
De som tävlar cyclocross kör väl de flesta elektroniska växlar nuförtiden, men innan så vad jag förstått så bytte man vajer flera gånger per säsong, kanske inte för att varje byte var 100% nödvändigt, men tävlar man vill man inte vänta tills vajern börjar kännas käz och sen byta.
Det finns inte som för kedjor verktyg som kan mäta nötningen och där se när man behöver byta, så man måste gå lite på känn. Jag tävlar inte så jag brukar vänta tills växlingen känns som den blivit märkbart sämre, och då byter jag. Eller om jag gör nån större service på cykeln av någon annan anledning kan jag byta i samband med det.